Próza naturizmu znaky
Próza naturizmu
1. Objasnite vznik prózy naturizmu v slovenskej literatúre vzhľadom na spoločenské podmienky v danom období.
- V medzivojnovom období nastáva vrchol sociálno-kritického realizmu (vychádzal z expresionizmu)
- Došlo ku koncu vojny, sklamanie a zmierenie sa s výsledkami bolo ťažkým úderom spoločnosti
- Vznikla Česko-slovenská republika a slovenský jazyk sa začal používať aj v úradnom styku
- o jeho kráse sa presvedčilo mnoho spisovateľov a snažili sa ho využiť (lyrizovať prozaické diela)
- Sklamanie z 1. vojny nútilo autorov odkloniť sa z reality a hľadať čistotu v horskom prostredí a na dedine
- Okrem neho
vzniká aj lyrizovaná próza (próza naturizmu)
- Margita Figuli: Tri gaštanové kone
- František Švantner: Nevesta hôr
- Dobroslav Chrobák: Drak sa vracia
- Ľudo Ondrejov (s prvým dielom svojej trilógie – Zbojnícka mladosť)
Lyrizovaná próza (próza naturizmu)
- vystupuje ako vlastný prúd v rokoch 20. Storočia
- prejavuje sa silná lyrizácia (opisy prírody a úvahy postáv prevažujú)
- vznik je podmienený mnohými faktormi (hlavne únikom z reality do čistého horského prostredia)
- hnacím motorom je chýbajúca sila rozumu a protest voči nej (rozum zlyhal pri svetovej vojne)
- snaží sa vniesť pocitové vnímanie do literatúry
- lyrizované sú všetky zložky literárneho diela, aj postavy
- príroda sa personifikuje (vstupuje do deja ako jedna z postáv, prejavuje sa v osudovosti = fatality)
- jadrom je próza naturizmu, v ktorej vznikajú rozprávkové príbehy
o 20. roky
- Rozoberá širšiu tematiku
- Príbeh sa odohráva v prostredí mesta, smeruje k dedinskému a vrchárskemu prostrediu (aj exotické miesta)
o 30. roky
- diela opisujú dedinské a vrchárske prostredie
o 40. roky (lyrizovaná próza vrcholí)
- len dedinská tematika
Lyrizačné tendencie:
- Ornamentálna próza
- Je vzburou proti konvenciám (inšpiruje sa expresionizmom)
- Prevláda pesimizmu a dôraz sa kladie na vnútro človeka, ktorý sa stavia proti krutej realite
- Typickým znakom je voľné radenie myšlienok
- Postavy majú nešťastné osudy
- Využíva množstvo ozdobných prostriedkov (ornamentov)
- Tido Jozef Gašpar
- Gejza Vámoš
- Ján Hrušovský
- Ivan Horváth
o Lyricky tvarovaná próza
- prechodné obdobie medzi ornamentálnou prózou a naturizmu
- Inšpiruje sa expresionizmom a naturalizmom
- Hlavná postava žije pasívne, prijíma skutočnosť ako prichádza (dôraz sa kladie na zmyslové poznanie)
· Ján Bodenek
- Jozef Horák
- Jozef Cíger-Hronský
- Próza
naturizmu
- Rozvíja sa v 40. rokoch 20. Storočia
- Predstavuje svojráznu formu expresionizmu
- Bola ovplyvnená folkórom, ornamentálnou prózou aj tvorbou Jozef Cígera- Hronského
- Rozoberajú sa témy lásky, priateľstva, cti, úcty, prírody, domova, detstva
- Príbehy sú mýtické, pôsobia až rozprávkovo (žánre):
§ Baladická rozprávka
- Novela
- Poviedka
- Ojedinele sa písali romány
- čas diel je prírodno-biologický (vyskytuje sa striedanie ročných období, dní)
- Príbehy sa odohrávajú v dedinskom prostredí alebo prostredí hôr, na samotách, lazoch
- Do protikladu sa dostávajú dva
svety:
- Dedina a jej intrigy, ohovárania
- Vrchy, hory, samota a kopce, čisté, nedotknuté
1. Uveďte výrazných predstaviteľov slovenskej prózy naturizmu.
o Predstavitelia:
- Margita Figuli: Tri gaštanové kone
- František Švantner: Nevesta hôr
- Dobroslav Chrobák: Drak sa vracia
- Ľudo Ondrejov (s prvým dielom svojej trilógie – Zbojnícka mladosť)
Ľudo Ondrejov
- bol profesionálnym spisovateľom
- debutuje zbierkou Martin Mociar Jakubovie – lyrický denník o hľadaní lásky, šťastia a zlobe
- trilógia Slnko vystúpilo nad hory
- Zbojnícka mladosť (dielo patrí k lyrizovanej próze)
- Jerguš Lapin
- Na zemi sú tvoje hviezdy
- autor je známy svojimi
cestopismi:
- Africký zápisník
- Horami Sumatry
- Príhody v divočine
Dobroslav Chrobák
- autor bol ovplyvnený expresionizmom, sociálno-psychologickým realizmom
- novely:
- Kamarát Jašek
- Spája reálne a mystické prvky
- Zobrazuje hlboký ponor do ľudskej duše
- Drak sa vracia
- Rozprávka o hľadaní stratenej cti, lásky a dôvery ľudí
- Hrdinská rozprávka
- Kamarát Jašek
František Švantner
- je autorom zbierky noviel pod
názvom Malka
- 8 noviel vzájomne prepojených motívom zločinu a trestu
- Stručný dej, horské prostredie
- v novele Malka ide o lásku dievčiny a valacha
- Konflikt je založený na tragickom nedorozumení (hľadanie údajného soka v láske a jeho odstránenie)
- Postavy:
- malovravná Malkam útla, ryšavá, slúžka v krčme
- Šajban
- Malkin brat, zabije človeka pre peniaze, predstavuje negatívnu postavu, ale Malka sa naňho vo všetko obracia
- Valach
- žiarli na Šajbana, ktorý chodí za Malkou
- nevie, že je to jej brat
- valach ho udá, ale po zistení, že ide o Malkinho brata odchádza, aby ho varoval (idú si poňho zbrojnoši)
- po stretnutí so Šajbanom sa valach snaží Majku ochrániť, dochádza k prestrelke
- valach koná pudovo, snaží sa Šajbanovi pomôcť
- zblúdená guľka zasiahne Málku, umiera
o Nevesta hôľ
- Je vrcholným dielom lyrizovanej prózy, dokazuje majstrovstvo autora
- Hlavnou postavou je rozprávač príbehu – hájnik Libor
- Zuna – predstavuje vílu (fantastická postava)
- „On“ – mýtická, nadprirodzená postava
- Dej:
- Hájnik sa vracia domov, spomína na dievča, s ktorým sa kedysi kamarátil
- Je ňou Zuna, dcéra slepého mlynára, je obľúbená, chceli ju viacerí muži (uhliar, bývalý námorník)
- Libor je žiarlivý a nechce ju stratiť
- Na scéne sa objaví „On“ (poločlovek, polovlk), pre Zunu je jediný dôležitý, pretože ju dokáže opantať
- Najskôr mu pomôže, no keď v snahe vymaniť sa z jeho omámenia mu prehryzne krk
- Od tej doby je nadobro stratená – hory ju vychovali, hory si ju vzali (odtiaľ názov diela – Nevesta hôľ)
Margita Figuli
- pestrá tvorba
- Pre jej diela je typický naturizmus ale aj historická tematika
- Novely:
- Pokušenie
- Uvádza do prózy ženské hrdinky
- Víťazí oslobodzujúca láska
- Autorkina prvotina
- Pokušenie
§ Babylon (dilógia)
- Dvojdielny historický román
- Novela opisuje posledné roky pred dobytím Chaldézkej ríše Peržanmi
- Dielo je nadčasové, kladie dôraz na ľudské hodnoty
- Je odbojom voči fašizmu (skrytý boj proti získaniu moci a územia)
o Romány
- Mladosť – autorkina autobiografia
- Víchor v nás – rozoberá tematiku pracujúcich žien
o Naturizmus
- Tri gaštanové kone
- Rozbor diela Tri gaštanové
kone
- témou je sociálny pohľad na život človeka v oravskej dedine
- obdobie 30. rokov storočia (samoty – lazy a horské oblasti)
- postavy členíme na jemné a na tie záporné (takmer nič medzi nimi)
- Hlavnou myšlienkou je láska človeka v dedinskom prostredí, ktorá všetko zlé prekoná
- Ústredným motívom je aj kritika bohatstva a moci
- Postavy členíme na:
- Jemné
- Peter – tulák
- Magdaléna – krčmárova žena (otec ok, mama xantipa)
- Maliarik – Magdalénin otec
- Jemné
- Zlé
- Ján Zápotočný
- Maliariková – Magdalénina matka
2. Definujte základné znaky prózy naturizmu so zameraním na vplyv ústnej ľudovej slovesnosti, prostredie a konflikty v diele Dobroslava Chrobáka Drak sa vracia.
Znaky prózy naturizmu:
- Príroda je personifikovaná (vstupuje do deja)
- kôň, ktorý zabije Zápoľského v diele Tri gaštanové kone
- kríž sformovaný z konárov, v novele Drak sa vracia, rovnako aj pes (ktorý sa Draka nebál) a voly (ktoré so Šimonom sprevádzali)
- hlavnou postavou je vždy nemajetný muž (tulák, sirota, vyvrheľ, človek žijúci mimo spoločnosti)
- postava bojuje aj proti prírode a živlom
- aj keď hrdina vyniká svojimi schopnosťami, uťahuje sa do vlastných myšlienok
- v dielach sa často vyskytujú metafory a množstvo personifikácii
- autori sa odkláňajú od sociálnej problematiky (unikajú z reálneho sveta)
- do popredia sa dostáva záhadnosť, tajuplnosť, tichosť, všetko neznáme
- Diela je novelou (stredný rozsah, dynamické opisy situácií, ale aj statické opisy prírody, postavy sa charakterovo nemenia, neočakávaný záver)
ü Hlavnou myšlienkou sú:
- láska, česť, spravodlivosť, hodnota ľudského života
- česť je ľahké stratiť, ale ťažké ju získať
- Postavy v diele sú lyrizované, sú viac utiahnuté vo vlastných myšlienkach, konajú (alebo sú pasívne), menej hovoria (Drak nerozpráva skoro vôbec, len jednoslovné vety)
- Hlavnými postavami sú:
o Šimon Jariabek
- Ťažko znáš Evin chlad
- Bojí sa, že ho opustí
- Pretože je Eva ako počarovaná, Šimon v duchu nenávidel Draka
- Dedina si ho vybrala za pomstiteľa, preto musí ísť po čriedu volov s Drakom
- Aj keď mal možnosť zabiť Draka, neurobil to
- Šimon zistí, že Drak je dobrý človek, len je málovravný a iný
o Eva Jariabková (Hajnáková)
- Je bývalou Drakovou láskou
- Čaká s ním dieťa
- Správa sa ako pomätená, takmer s nikým sa nerozpráva, so Šimonom si nerozumie
- dedinčania vravia, že jej Drak počaroval
- expresionistická postava
- vydá sa za Šimona
- až na záver zistí, že ju Šimon ľúbi, rozplače sa, počarovanie Draka prestáva pôsobiť (keď ho vidí s inou)
o Drak (Lepiš Madlušovie, Čierny Macek)
- Tmavý, čierny Macek obklopený tajomstvom
- Hrdý individualista a v dedine vyvrheľ (opovrhujú ním)
- Považuje sa za kontrastnú postavu pôsobí drsne a necitlivo, no vo vnútri je pravý opak, snaží sa pomáhať iným (zachránil lastovičie mláďa)
- Snaží sa nájsť stratenú česť, lásku a dôveru ľudí
- Tajomnosť súvisí s tým, že sa o ňom rozpráva, ale nik ho v skutočnosti nepozná
- Ľudia sú k nemu nepriateľský, pripisujú mu vinu za nešťastie
- Autor ho označuje ako iného
- Použitý jazyk je autentický s jazykom prostredia slovenskej dediny medzivojnového obdobia
- Využíva sa množstvo umeleckých jazykových prostriedkov, prirovnania a metafory pri každom opise prírody
- Dej sa odohráva na začiatku na hornom Liptove, v lete, keď sú teploty najväčšie a tráva je najsuchšia
- čas nie je presne vymedzený
- Autor používa rámcový kompozičný postup = dej rámcuje postava Evy Jariabkovej (na začiatku je mladou matkou, na konci babkou, ktoré rozpovedá celý príbeh vnúčaťu)
- Základným princípom je spätosť človeka s prírodou alebo deja s prírodou
- Dejovú líniu (tzv. sujet) tvoria konflikty:
- Draka so Šimonom (Šimon ľúbi Evu, ale ona neustále vyčkáva Draka)
- Draka s dedinou (dedina sa Draka bojí a neverí mu)
Zones.sk – Najväčší študentský portál