Vývoj dramatickej tvorby
Prvopočiatky dramatickej tvorby môžeme sledovať v ľudovom umení a je to kalendárový ( obradový ) folklór. Neskôr ho šírili Igrici, ktorí
pre zábavu pánov spievali a recitovali v kostoloch pri vykonávaní rozličných náboženských obradoch.
V
stredoveku ( 800 - 1500 ) nebola dráma zvlášť rozvinutá. Hrávala sa iba v kláštoroch, zvyčajne to boli latinské hry
náboženskou témou, ktoré znamenali previerku vedomostí žiakov
V Renesančnej a humanistickej dráme prekvitali latinské
školské hry s biblickou, antickou a historickou témou, mali výchovný cieľ a znamenali previerku vedomostí žiakov.
Pavol
Kyrmezer
Diela : Komedia česka o bohatci a Lazarovi + biblický námet
Komedia nová o vdově +
biblický námet
Mošovský – Ruth
V barokovej dráme sa písalo aj po
slovensky, mala zvýšenú alegorickosť a rétorickosť. V evanjelických hrách vystupujú alegorické postavy predstavujúce rôzne cnosti a
vlastnosti a v katolíckych hrách boli veci podľa antiky.
Eliáš Ladiver
V alegorických príbehoch bránil
evanjelické vyznanie (Tragedie, neb Hra smutná, prežalostná). Písal tragédie.
Ľudová dráma a krátke jarmočné scénky
V klasicizme vzniká a najmä upevňuje sa vrstva remeselníkov, obchodníkov a inteligencie a vrstva zemianstva
je už na úpadku. Začínajú postupne ochotnícke spolky, krúžky a v roku 1830 v Liptovskom Mikuláši založil Gašpar
Fejérpataky Belopotocký prvý ochotnícky spolok, snažil sa o osvetu. Spolok uvádza hneď ako prvú hru Kocúrkovo.
Jan Chalupka – Kocúrkovo je to o živote spoločnosti všetkých vrstiev, satirická fraška, odnárodnenie,
úpadok zemianstva a uvedomelosť inteligencie.
V Romantizme je dráma málo zastúpená
V období Od
romantizmu k realizmu ( matičné obdobie )
J. Záborský – Najdúch ( veselohra ) – zemianstvo na hospodárskom a
mravnom úpadku + maďarizácia a písal aj historické drámy
Palárik – Inkognito, Zmierenie alebo dobrodružstvo
pri obžinkoch
Vyzdvihoval národné cítenie a zhadzoval maďarizáciu, poklonkovanie k cudzím kultúram
Realizmus
Hviezdoslav - Herodes a Herodias
- tragédia, má 5 dejstiev
- biblický príbeh
Tajovský – Statky zmätky - Vplyv majetku na charakter postáv
Ženský zákon -
Ohováranie na dedine
Timrava – Páva , Chudobná rodina , Odpoveď , Prekážky
Dráma
medzi svetovými vojnami
- nastáva rozvoj divadelníctva
- vznik prvých kamenných scén a stálych divadiel
-
1919 – SND
- 1924 – VSND
- polovica 30-tych rokov – Ľudové divadlo v Nitre
- ochotnícke divadlá + pomoc českých
divadelníkov
- priekopníci: Ján Borotáč, Andrej Bagar, Hana Melíčková
Ján Borodáč
- stál pri zrode
činohry ako jej umelecký vedúci, ovplyvňoval jej rozvoj a bol zakladateľom slovensko-realistickej divadelnej tradície
- bol herec,
dramaturg aj režisér
Ján Jamnický
- ovplyvňoval slovenské divadelníctvo od konca 30-tych rokov
- pôsobil
ako režisér
- čerpal z českej aj ZSSR avantgardy
- v období fašizmu mala jeho tvorba spoločensko-kritický charakter
-
priekupník inscenácii
- podieľal sa na formovaní novej hereckej generácie ( M. Huba, W. Záborský, J. Pántik, ... )
Ivan
Stodola
- lekár v Bratislave
- dramatik v tomto období
Dielo: Čaj u pána
senátora
- satirická veselohra v piatich dejstvách
- Motív: vysmieva sa malomeštianskej spoločnosti, ich
politikárčeniu a z túžby po politickej moci.
- Postavy: Baltazár Slivka
- Malý majiteľ pohrebného ústavu
-
Lenivý, nemá spoločenské správanie
- Je spokojný so svojím životom, ale pod vplyvom svojej ženy kandiduje na senátora
Slivková
- Energická a ambiciózna obchodníčka
- Pre postavenie je odhodlaná urobiť všetko
Pani ministrová
- „ najdôležitejšia osoba vo vysokej politike “
Sekera
- rozhodne sa pre politickú kariéru a chce si zlepšiť
spoločenské správanie
- V úvode sledujeme prípravu volieb. Slivka kandiduje pod vplyvom ženy na post senátora a po tajnej porade ho aj
vyhráva. Neskôr sa o sebe dočíta, že nemá správanie a na politiku je príliš hlúpy. Slivka sa zúčastňuje večierka u pána senátora.
Prichádza slušne oblečený, neurobí chybu pri predstavovaní a nakoniec ho zvolia za senátora. Pod vplyvom postu senátora sa mení jeho
správanie k okoliu aj okolia k nemu
Jožko Púčik a jeho kariéra
- Satira na falošne chápaný humanizmus
- Jožko púčik je drobný svedomitý úradník, ktorý pracuje v spolku Humanitas. Puntičkársky si plní svoje povinnosti a takmer sa stane
obeťou bezcharakterného správcu Rohatého.
- Autor tu popisuje falošnú ľudomilnosť dobročinných spolkov
- Jožko robí v spolku
a má dostať definitívu ( povýšenie ). Stará sa o svoju sestru a jej deti. Páči sa mu kolegyňa Vierka a chcel by si ju zobrať, ale tá má
tajomný vzťah so správcom Rohatým, ktorý je ženatý. Jedného dňa si Rohatý požičiava nejaké peniaze od spolku. Predsedníčka prináša
obálku, v ktorej je 40,000 Sk, ktoré má Jožko odniesť do banky. Peniaze však záhadne zmiznú a Jožko to zistí až v banke. Začína sa
vyšetrovanie a Jožko ide do vezenia. Nakoniec sa zisťuje omyl a Jožko je síce nevinný, ale zničený človek
Mravci a Svrčkovia
-
Satirická hra, ktorá vznikla na základe prirovnaní => mravec je usilovný a Svrček je príživník
Cigánča ,
Veľkomožný páni , Keď jubilant plače
- Komédie
Svätopluk ( Veľká Morava )
, Marína Havranová ( zachytáva meruôsme roky )
- Historické hry
Bačova žena
-
Psychologická dráma, tragédia
- Základný konflikt: žena medzi dvoma mužmi
- Rieši problém vysťahovalectva
- Vychádza z
ľudu
- Prostredie: Liptov, dedina, hora
- Autor vyjadril zrastenosť človeka s prírodou
- Materinská láska, keď sa Eva
nechce vzdať dieťaťa
- Ondro stratil v USA pri nešťastí pamäť. Eva sa opäť vydáva a má dvoch synov, od každého po jednom. Ondrej
si spomenie a vracia sa späť. Každý muž chce aspoň svoje dieťa, Eva to neunesie a zabíja sa.
- Časté vnútorné monológy
-
psychologicky motivovaná tragédia
- Shakespearovský monológ ( jeho záver „ Bože, žiť mi daj! “ )
Július Barč-Ivan
Život:
- Študoval právo, neskôr pôsobil ako kňaz
Dielo: 3000 ľudí
- Debut, v ktorom si všíma ťažký život obyčajných ľudí
Mastný
hrniec
- Satirická hra
- Autor sa vysmieva malomeštiactvu, úplatkárstvu, pretvárke malomešťanov malého mesta
Ťuťotín, čo je novodobé Kocúrkovo
- Zápletka nie je originálna, zakladá sa na zámene osôb, ktorá miestami vyúsťuje až do
situačnej komiky
- Hlavná myšlienka: kritika karierizmu a ziskuchtivosti
- Profesor Biológie Babík sa nečakane stane ministrom
financií. On sám to považuje za nevhodné, ale pod vplyvom ambicióznej ženy Mahuleny túto funkciu príjma. Zmena okolia => poklonkovanie a
podlizovanie okolia. Prichádza správa, že to je omyl a opäť vidíme obrátenie charakterov. Autor tento moment opäť využíva, keď po
Babíkovi sa ministrom stáva jeho brat.
Neznámy , Dvaja
- Vplyv existencializmu a obe drámy
obsahujú prvky absurdnej drámy
Matka
- Dráma s baníckeho prostredia
- Novodobý motív Ábela a Kaina a
výsledkom bratskej nevraživosti je matkina bolesť
- Sociálna rovina: bieda, nezamestnanosť a ťažký život
Filozofická rovina:
necháva na divákovi, či sa to mohlo stať alebo nie
- Postavy: Jano
- Starší brat
- Krutý, bezcitný egoista
-
Túži po majetku
- Brata vyhadzuje z domu a robí si nárok na všetky jeho veci, dokonca i na dievča
Paľo
-
Mladší brat, ktorý odchádza kvôli Janovi do USA a vracia sa chudobný
- Opak svojho brata
- Má veľmi rád matku, ktorá ho celý
život podvedome chránila pred Janovou krutosťou
Matka
- Trpí vizionárstvom, chce sa vzoprieť osudu
Katka
- Paľovo
dievča
- Milá a dobrá, ale chce ju Jano
- Paľo sa vracia z USA. Matka vidí vyostrenie vzťahu medzi bratmi. Paľo Janovi daruje
nôž, ako predzvesť niečoho zlého. Jano mu neverí, že sa vracia chudobný. Matka má vízie a vidí, čo sa chystá medzi bratmi a vyháňa
Paľa z domu, aby ho zachránila. Toho prichýli Katkina rodina. Jano odchádza do susednej dediny a Paľo s Katkou navštevujú matku. Povedia jej
termín svadby a Paľo jej povie, že pochopil, že ho chcela chrániť. Nečakane prichádza Jano a chce Paľa zabiť. Matka sa však stavia proti
osudu a stavia sa pred Paľa. Jano ju omylom zabíja.
- Kompozícia:
- Hlboká psychická kresba a prepracovanosť postáv
- Matka
sa búri proti osudu aj za cenu vlastného života
- Autor tu rozoberá aj filozofické otázky
Zones.sk – Zóny pre každého študenta