Literárna moderna a avantgarda
LITERÁRNA MODERNA
- v západnej Európe – kolískou bolo Francúzsko
- koniec 19. storočia (u nás realizmus) – popri realizme (Balzac, Hugo)
- východiská : západná Európa – spoločenské zmeny, stále rýchlejšie tempo života,
konkurenčný kapitalistický boj
- ľudia sa cítia neisto, nepohodlne, pocity bezmocnosti, pesimizmus
- na problémy sú citliví umelci (pocit, že sa ocitajú na okraji spoločnosti, potrebujú konfrontovať realitu s túžbami)
- nové umelecké smery, aj myšlienkové smery z konca 19. storočia, ktoré hľadajú niečo nové (v obsahu alebo vo forme)
- tvorbu literárnej moderny zjednocuje
zdôrazňovanie významu autorského (literárneho) subjektu
- na 1. mieste pocity autora
- LYRIKA
- moderna vznikla ako odpor voči vtedajšej konvenčnej morálke – ktorú reprezentovala maštiacka spoločenská vrstva
- revoltuje voči hodnotám, ktoré sa stávajú pseudohodnotami (predstierali = pokrytectvo)
ZÁKLADNÉ SMERY:
- PARNASIZMUS
- francúzsky umelecký smer, koniec 19. storočia, snažil sa o dokonalú krásu literárneho diela precíznou formou (forma ja postavená nad obsahom)
- motto : umenie má byť samo sebe cieľom
- lyrika parnasizmu – je neosobná, je vrámci formy
- vzorom (pre básnika) : antická krása
- „parnas“ – absolútny vrchol v umení
- IMPRESIONIZMUS
- menej sa prejavil v literatúre, viac v ostatných druhoch umenia
- „impressio“ – latinsky dojem
- impresionisti – voľná skupina maliarov, ktorý sa spoločne predstavili v Paríži v roku 1874
- MONET namaľoval obraz, ktorý nazval Dojem (namaľoval ho štýlom bodkovania)
- snaží sa zachytiť okamžitý dojem, okamžitý pocit, náladu
- príjemné – veľakrát motívy prírody
- významný predstaviteľ : MANET
- v literatúre – spontánnosť, bezprostrednosť, básnické umelecké prostriedky
- SYMBOLIZMUS
- najpodstatnejší pre literatúru – základný literárny smer moderny
- „symbolon“ – grécky znak
- vznikol v opozícii voči impresionizmu a parnasizmu – tieto smery považovali za povrchné
- základný výrazový prostriedok = znak (nepriame pomenovanie) – prenášanie významu
- môže byť jedno slovo ale aj metafora, epiteton,
- viacvýznamovosť textov
- voľný verš (báseň sa nemusí rýmovať)
- vzniká báseň v próze
- rôznorodosť motívov
- charakterizujú PREKLIATI BÁSNICI
- DEKADENCIA
- „décadénce“ – francúzsky úpadok
- najkontroverznejší smer – odhaľuje najviac tabuizované témy – homosexualita, mýtizuje násilie = reakcia proti zlu, patetizuje smrť (nadnáša, zveličuje), obracia kresťanské symboly – postava Satana
- predstavitelia boli postavení mimo zákon
- prelína sa so symbolizmom
- básnici sa zámerne posúvajú na okraj spoločnosti =
PREKLIATI BÁSNICI
- intelektuáli, často z meštiackej rodiny - cítili sa neistí, nepochopení → postavili sa proti konvencii
- žili bohémskym spôsobom života – neviazaným životom, odišli od svojich rodín, veľa pili, pod vplyvom drog aj tvorili
- veľa z nich spáchalo aj samovraždu
- básnici sa zámerne posúvajú na okraj spoločnosti =
PREKLIATI BÁSNICI
CHARLES BAUDELAIRE (bodlér)
- predstaviteľ symbolizmu
- ako 18 ročný odcestoval do Afriky
- veľkú budúcnosť mu predpovedal Victor Hugo
- napísal
jediné dielo : KVETY ZLA
- absolútny zlom v literatúre
- toto dielo bolo postavené mimo zákon
- keď kniha vyšla – bol súd – bola považovaná za protizákonnú, bol aj vo väzení (niekoľko mesiacov)
- dielo MRCINA
- kontrast (mŕtvola ako niečo, čo dáva život – chrobáky)
- dielo ČLOVEK A MORE
- 2 roviny:
- : kľúčové slová : more (živel, nepriateľ ale zároveň priateľ)
- : paralela – porovnáva dušu človeka a hĺbku duše s hĺbkou mora
- paralela : súvislosť a pdobnosť
- taj = básnické slovo – poetizmus (+ napríklad večitá, rujete)
- v diele nie sú prvky dekadencie
- 2 roviny:
- KVETY ZLA
Zones.sk – Najväčší študentský portál