Absurdná dráma sa niekedy nazýva aj antidráma, pretože porušuje klasickú kompozíciu drámy. Chýba v nej súvislý dej, zápletka, motivácia konania postáv, rozuzlenie a záver. Nie je rozdelená na dejstvá.
Charakterizovala ju
nihilistická koncepcia života i človeka, vychádzala z existencialistickej filozofie
Ľudský život
akoby nemal zmysel, neexistuje schopnosť komunikácie, prevláda pocit odcudzenia, hrdina je obyčajne osamelý človek, je
neschopný komunikovať s inými postavami.
Devalvácia jazyka – neslúži jazyk na dorozumievanie, pretože monológy sú
nelogické, chaotické, reč v dialógoch nenadväzuje na jednotlivé repliky.
Je veľmi subjektívna - zobrazuje najmä pocity a život jednotlivca.
Prebiehajúci príbeh je neskutočný až absurdný a odohráva sa v neurčenom čase a
na neznámom mieste.
Častým javom v absurdnej dráme je opakovanie sa situácií - autori tak chcú poukázať na
monotónnosť a kolobeh života a tak vytvárajú pocit beznádeje. Je to spôsobené aj tým, že hry majú veľakrát rovnaký začiatok aj
koniec.
Dej sa skladá v množstva rôznych obrazov a výstupov, ktoré však nie sú dejovo
pospájané.
Scéna v divadle je často veľmi jednoduchá - nemá kulisy a má veľmi málo rekvizít.
Postavy sú absolútne netypické. Autori ich zobrazujú v cudzom a pre ne nepochopiteľnom svete. Vzťahy
medzi postavami sú absurdné a nezvyčajné, postavy medzi sebou nevedia komunikovať. Veľmi často sa vyskytujú
monológy postáv, ktoré síce nasledujú za sebou, ale nenadväzujú logicky, čo spôsobuje nízku
zrozumiteľnosť. Konanie postáv tiež často nekorešpondujes ich slovami.
Postavy sú
osamelé a uvedomujú si, že nežijú v reálnej skutočnosti. Nežijú plnohodnotným životom, často
konajú bezcieľne. Postupne to speje až k odcudzeniu samého seba. Postavy sú podriadené modernej dobe, ktorú však vnímajú
ako niečo, čo ich ohrozuje.
Na rozdiel od ostatných, či už dramatických alebo iných literárnych diel, sa v absurdnej dráme
nevyskytujú hrdinovia, v absurdnej dráme sa často hovorí o antihrdinoch, ktorí sa správajú absurdne a
až groteskne.
Tvorba: Čakanie na Godota
- hra nemá
dejovú líniu
- na opustenej ceste sa stretávajú dvaja tuláci – Estragón a Vladimír
- medzi nimi sa odvíja chaotický dialóg, z
ktorého vyplýva, že čakajú na nejakého Godota
- ten by mal zmeniť ich životné osudy
- počas ich replík prichádza na scénu
dvojica Pán Pozzo, ktorý vedie na reťazi otroka Luckyho. Kým pán sa správa povýšenecky, sadisticky, otrok je pokorný, pasívny
Eugene Ionesco – autor rumunského pôvodu
Plešatá speváčka Dráma: Plešivá speváčka
Podobná téma o neschopnosti ľudí komunikovať je aj v hre Stoličky.
“Somposledný človek, zostanemním až do konca! Nevzdám sa!” - takto znejú posledné slová hlavnej postavyBerengera v hre Nosorožec.
Hra v sebe zahrnuje obsiahle avšak zmysluplné dialógy a úvahy nad svetom, ktorý nás obklopuje. Nosorožec sa odohráva v malom zapadnutom mestečku v južnom Francúzsku. Na tom nie je nič tak zvláštne, ako fakt, že sa v meste objavujezaujímavý úkaz a to voľne cválajúci nosorožec. Spočiatku mu ľudia nevenujú veľkú pozornosť a svoj objav pripisujúpoháriku vínka, ale časom už nie jenosorožec len jeden. Zašliapnutémačky aj psy sú na dennom poriadku. A to je len začiatok. Celé mesto sa začína meniť na nosorožce. A prečo?Je to metaforický obraz naohrozenie totalitnou nákazou (nosorožec ako človek, ktorého sa nič netýka, nič necíti).