Prúdy v slovenskej medzivojnovej literatúre (maturitná téma)

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: Dievča ursula (17)
Typ práce: Referát
Dátum: 04.03.2019
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 330 slov
Počet zobrazení: 205
Tlačení: 11
Uložení: 9

Prúdy v slovenskej medzivojnovej literatúre

  • 1918 – 1939
  • 10.1918 – vznik prvej ČSR
    • slovenčina sa stala spisovným jazykom
  • 1918-19 – obnovená činnosť Matice Slovenskej
  • 1919 – založená Univerzita Komenského
  • 1919-20 – vznik SND
    • prvé „kamenné“ = stále divadlo
  • literatúra veľmi pestrá
  • reagovala na avantgardné smery
  • druhový a žánrový synkretizmus = prelínanie, ale aj diferenciácia = rozdeľovanie
  • Ján Smrek založil v Prahe časopis Elán
    • časopis mladých, začínajúcich slovenských autorov, ktorí študovali v Prahe
  • v Bratislave – vznik Umeleckej besedy
    • združenie mladých umelcov (aj hudobných, výtvarných, fotografov), ktorí rozvíjali slovenskú kultúru

Pestrosť lyriky

  • reaguje na svetové smery
  • bola neobmedzovaná

Smery:

  1. Tradicionalisti – prechodná generácia básnikov
    • reagujú na Štúrovcov, Hviezdoslava, Kraska, …
    • národné témy
  2. Neosymbolisti – vo svetovej Baudelaire
    • boli to symbolisti v slovenských podmienkach
  3. Nadrealisti = surrealisti
  4. Ľavicová avantgarda – rozvíjajú sa po vzniku komunistickej strany
    • Novomeský
  5. Katolícka moderna – duchovná, ale nie náboženská
  • boli to individuáli, ktorí sa hlásili k zoskupeniam
  • po 1945-48 sa všetky rozpadli, boli zakázané
  1. Prechodná generácia básnikov – Tradicionalisti
  • osciluje medzi tradíciou a modernou
  • tradičné = národná téma, príroda
    • návrat k ľudovým tradíciám, ľudovej slovesnosti
    • odkazujú na Štúrovcom, Štúrovskú generáciu (romantizmus)

Martin Rázus

  • politicky aktívny
  • odporca čechoslovakizmu
  • zástanca Slovákov

(básnická zbierka) Z tichých búrnych chvíľ

(báseň) O mne i o vás

  • kompozícia – báseň je rýmovaná; ABCB – prerývaný rým
    • pravidelne stroficky usporiadaná, 4-veršové strofy
  • národná, prírodná lyrika
  • lyrický subjekt je autor → nepochopený, tíši svoj bôľ, nový začiatok

Štefan Krčméry

  • historik, vedec, lit. kritik
  • zosystematizoval štúrovskú generáciu
  1. Neosymbolizmus
  • východiská: Charles Baudelaire (symbolizmus)
    • dielo Kvety zla
    • obrazovosť
  • je novátorský, reaguje na avantgardné smery

Predstavitelia:

Ján Smrek – vitalizmus

Emil Boleslav Lukáč – dolorizmus

Ján Smrek

  • bol výrazný v slovenskej poézii
  • vitalizmus = vitae (život)
    • životný štýl, filozofia
    • črta je radosť zo života, optimizmus, elán
    • typické námety/témy sú mladosť, radosť, dynamika
    • príznačný je aj HEDONIZMUS – užívanie si krás života
    • vnášanie prvkov exotiky = mestá (predtým to bol dediny)
  • bol vitalista senzualista
    • senzualizmus = zmyslovosť
  • inovátor v slovenskej poézii
  • v Prahe založil časopis Elán
    • prelomový pre mladých, tvorba reagovala na avantgardy
  • mal ťažké detstvo, vychovávali ho mnísi
    • obaja rodičia mu zomreli; ako malý skoro zomrel
  • študoval teológiu, ale kvôli svojmu presvedčeniu nedoštudoval
  • bol literátom; aj napr. vo vydavateľstve Mladé Letá
  • po 2. svetovej vojne vyjadril svoj názor na totalitný režim → bol umlčaný
  • celkovo jeho hlavná téma je žena
    • ako múza, idol, objekt
    • ženou očarený, až hedonisticky
  • celý svoj život prežil s jednou ženou

(debut = prvotina) Odsúdený k večnej žízni

  • spočiatku smutná, ale posledná báseň „Dnes milujem svoj deň“ má náznak radosti
    • ako nový začiatok jeho básnickej tvorby
  • súčasť hedonizmu = avanturizmus – dobrodružnosť
  • deň – symbol začiatku
  • noc – symbol minulosti
  • orient – exotika

(2. zbierka) Cválajúce dni

(báseň) Cválajúce dni

  • pohyb, dynamika, aktivita
  • motív slobody
  • je o mladých ľuďoch, o mladosti → energická mladá generácia (ako to on vníma)
  • krasojazdci –tí, ktorí sú odvážni, nezastavia sa, užívajú si, možno porušujú pravidlá norm. ľudí

(báseň)Mne dedinčanka stepilá 

  • téma ženy
  • stepilý = energický, extrovertný
  • o ženách, banuje, že odišiel z domu
  • aj téma hrdosti na národ

(zbierka) Božské uzly

(báseň) Balada čerešňových kvetov

  • o dvojiciach
  • ľúbostný typ lyriky, prírodné motívy
  • o prvej láske, prvom milovaní
  • rty = poetizmus, čechizmus
  • pocel = bozk (z ruštiny)
  • ako emócie valcujú rozum

(zbierka) Iba oči

(báseň) Pieseň

  • slová majú veľkú hodnotu – „som ako rytier v pancieri“

(báseň) Oči

  • žena vo všetkých podobách
    • mladá – zaľúbená
    • staršia – vzácna
    • matka – najdôležitejšia

(vrcholné dielo = básnická skladby) Básnik a žena

  • = dialóg básnik so ženou
  • forma: veršovaná poviedka
  • kompozícia: 5 častí
    1. V zasneženom parku
    2. Pokračovanie jarné
    3. Letná noc na vode (=vyvrcholenie)
    4. Padajú listy (=kríza, rozchod)
    5. Po 10 rokoch
  • vývin vzťahu muža a ženy
  • žena ho pokladá za nestáleho, rozšafného

Emil Boleslav Lukáč

  • veľmi dobrý kamaráti so Smrekom
  • tiež študoval teológiu
  • predstaviteľ neosymbolizmudolorizmu
    • dolorizmus – dolores = latinsky bolesť
  • poeta doctus = básnik filozof
  • venoval sa aj diplomacii
  • venoval sa štúdiu jazykov = prekladal hlavne z francúzštiny
    • študoval vo Francúzsku – žil v Paríži

(básnická zbierka) Spoveď

(báseň) Dravý pocit

  • chce dosiahnuť lásku, ale veľmi mu to nejde
  • radšej sa nechá strhnúť vášňou až dravo, hrubo
  • je rozporuplný – nenávidí sa za tie pocity

(zbierka) O láske neláskavej

(báseň) Paradoxon

  • o tom, že prekážky lásku viac prehĺbia
  • téma lásky: živočíšna, dravá
  • hĺbavosť, na rozdiel od Smreka si kladie prekážky (v láske)

(zbierka) Dunaj a Seina

  • Dunaj – Bratislava, Seina – Paríž

(báseň) Taedium urbis = „Hnus z mesta“

  • porovnanie rodnej krajiny a cudziny, mesto a dedinu
  • kompozícia: sonet (4-4-3-3, 4-4-6)
  • má 3 časti – Petrarcova (Sonety pre Lauru) kompozícia sonetu:
    1. téza – načrtnutie hlavnej myšlienky
    2. antitéza – popretie myšlienky
    3. syntéza – zhrnutie témy
  • bohatstvo veľkomesta ↔ čarokrásny domov
  • „veľkomestá, ich rozkoš, mam a jed
    ich sláva, sprzna, slasť
    len hukot odporný čuť
    veľkých hypodromov“

(zbierka) Moloch

  • moloch – niečo veľké, obluda, zosobnenie zla

(báseň) Moloch

  • pohŕdanie
  • o ľuďoch a vojne
  • motívy: vojnové, pochmúrne
  • typ: reflexívna lyrika
  1. Nadrealisti
  • = slovenský surrealizmus
  • zdroje lyrizmu, poézie hľadá v sne a v podvedomí
  • skôr na konci medzivojnového obdobia (→ chaos, 2. sv. vojna)
  • hlásili sa programovo:
    • vydali zborníky Áno a nie
      • áno“ = nové snahy v umení, revolta voči tradícii
      • „nie“ = nie nacizmu a vojne
    • „Sen a skutočnosť“
    • „Vo dne a v noci“
    • „Pozdrav“
  • inšpirácia: Appolinaire (kubofuturizmus, surrealizmus), Andre Breton (teoretik surrealizmu), Tristan Tzara (dadaizmus)
    • zo slovenských: Janko Kráľ, Ivan Krasko, Laco Novomeský
  • snažili sa o poéziu nového myslenia
  • využívali podnety z psychológie = básnici snov
    • psychoanalýzy (podvedomie)
    • inšpiráciu k lyrizmu hľadali vo sne a v podvedomí
  • Znaky:
    • snaha o novátorstvo – tvorba nových obrazov v básni
      • experiment s jazykom
    • odmietnutie tradičných hodnôt
    • odmietnutie nacizmu a vojny
    • psychický automatizmus – spontánny text
      • písali v polosne → automatické písanie
    • polytematickosť – logický neviazaný prúd motívov
    • tvorba novej metafory – postavená na alogickosti
      • spojenie slov nedáva jednoznačný zmysel
    • voľný verš – forma básne je netradičná
    • genitívna metafora – v G
      • „sprievodca smrti“, „kohút detí“, „krajec bez múch“
    • snažia sa o čistú poéziu, nie umelú

Rudolf Fabry

(básnická zbierka) Uťaté ruky

  • radšej by si uťal ruky ako keby mal tvoriť ako starí básnici
  • hrá sa so slovami, chce aby sa hral aj čitateľ, nechce aby boli jeho básne brané vážne
  • ironizuje tradičné básne – umelo vytvára rým

(báseň) Pokazený písací stroj

  • má šokovať
  • vysmieva sa tradičným básnikom
  • text nemá formu, čitateľ i ho môže prečítať ako chce
  • upozorňuje na umelé vytváranie rýmu

 (básnická zbierka) Vodné hodiny, hodiny piesočné

(básnická skladba) Ja je niekto iný

  • Féneus – na jednej strane diabol, na druhej strane básnik sám
  • časti:
    1. stretnutie s Féneom
    2. stretnutie s Féneom
  • pochmúrny text, obrazy smrti, zániku, zmaru

„a blúdili po asfodelových lúkach, kde každá prvosienka značí vraždu“

„hľa tu sú obrazy skazy, franforce krutosti“

  • expresívne až naturalistické obrazy

Štefan Žáry

(básnická zbierka) Slnečný šialenec

  • óda na Van Gogha
  1. Ľavicová avantgarda
  • obraz sociálnych tém – ľavicové témy
  • → boli na strane chudobných, nižších spoločenských vrstiev
  • všímajú si z pohľadu chudobných nespravodlivosť sveta

Ladislav Novomeský

  • politik, novinár, spisovateľ
  • vyštudoval učiteľský ústav v Modre
  • neskôr sa angažoval v politike
  • 1925 – vstúpil do komunistickej strany ČSSR
    • verí v sociálne ideály
  • 1944 – člen oficiálnej delegácie Slovenskej národnej rady v Londýne
  • aktívne sa zapojil do SNP
  • po 2. sv. vojne pracuje na ministerstve kultúry
  • spolupracoval s významnými politikmi:
    • Vladimír Clementis
    • Andrej Sirácky
    • Daniel Okáli
    • → zvaní DAVISTI
    • zakladatelia skupiny DAV – aktívnym členom aj Novomeský
    • snažili sa o ľavicovú prevahu (so sociálnym zámerom)
  • 1950 – Novomeský vníma negatívne ako strana preniká k ľuďom => kritický
  • → obdobie vykonštruovaných procesov
    • kto nesúhlasil s režimom → bol mučený, popravený (Clementis)
  • boli odporcovia buržoázneho racionalizmu (=umelo vykonštruovaný pojem, mal zakryť pomyselné zlo ideológie komunistickej strany
    • Novomeský odsúdený na 10 rokov väzenia, ale stále ostal verný svojim ideálom
  • bol básnik:
    • sociálnych tém
    • mestských témcivilista
    • ovplyvnený futurizmom, dadaizmom, surrealizmom
  • 1963 – stal sa opäť súčasťou socialistického aparátu

(básnická zbierka) Nedeľa

(básnická zbierka) Romboid

  • výrazný vplyv surrealizmu

(básnická zbierka) Svätý za dedinou

(báseň) Nohami hore

  • ústredný motív: tanec, tanec je vlastne vojna
  • vojna je obrátený tanec, tanec naruby = nie ako niečo uvoľňujúce
  • ako vojna vniesla chaos do života ľudí, ako slová použité vo vojne sú vnímané inak ako v mieri
  • prevrátenie hodnôt človeka, dehumanizácia vzťahov
  1. Katolícka moderna
  • vychádza z kresťanských koreňov
    • duchovné motívy
    • motív cesty, putovanie
    • obraz dobra a zla – svetlo a tma
    • obraz ženy ako matky
  • reflektujú duchovno
  • ale reagujú na súčasné smery

Rudolf Dilong

Pavol Ušák-Oliva

  • veľmi reagoval na avantgardy

(básnická zbierka) Oblaky

(báseň) Oblaky

  • postavená na anafore, prirovnaní
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

Vypracované témy a otázky zo slovenského jazyka a literatúry 2018

Diskusia: Prúdy v slovenskej medzivojnovej literatúre (maturitná téma)

Pridať nový komentár

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.028