Prúdy v slovenskej medzivojnovej literatúre (maturitná téma)
Prúdy v slovenskej medzivojnovej literatúre
- 1918 – 1939
- 10.1918 – vznik prvej ČSR
- slovenčina sa stala spisovným jazykom
- 1918-19 – obnovená činnosť Matice Slovenskej
- 1919 – založená Univerzita Komenského
- 1919-20 – vznik SND
- prvé „kamenné“ = stále divadlo
- literatúra veľmi pestrá
- reagovala na avantgardné smery
- druhový a žánrový synkretizmus = prelínanie, ale aj diferenciácia = rozdeľovanie
- Ján Smrek založil v Prahe časopis Elán
- časopis mladých, začínajúcich slovenských autorov, ktorí študovali v Prahe
- v Bratislave – vznik Umeleckej besedy
- združenie mladých umelcov (aj hudobných, výtvarných, fotografov), ktorí rozvíjali slovenskú kultúru
Pestrosť lyriky
- reaguje na svetové smery
- bola neobmedzovaná
Smery:
- Tradicionalisti – prechodná generácia básnikov
- reagujú na Štúrovcov, Hviezdoslava, Kraska, …
- národné témy
- Neosymbolisti – vo
svetovej Baudelaire
- boli to symbolisti v slovenských podmienkach
- Nadrealisti = surrealisti
- Ľavicová avantgarda – rozvíjajú sa po vzniku komunistickej strany
- Novomeský
- Katolícka moderna – duchovná, ale nie náboženská
- boli to individuáli, ktorí sa hlásili k zoskupeniam
- po 1945-48 sa všetky rozpadli, boli zakázané
- Prechodná generácia básnikov – Tradicionalisti
- osciluje medzi tradíciou a modernou
- tradičné = národná téma, príroda
- návrat k ľudovým tradíciám, ľudovej slovesnosti
- odkazujú na Štúrovcom, Štúrovskú generáciu (romantizmus)
Martin Rázus
- politicky aktívny
- odporca čechoslovakizmu
- zástanca Slovákov
(básnická zbierka) Z tichých búrnych chvíľ
(báseň) O mne i o vás
- kompozícia
– báseň je rýmovaná; ABCB – prerývaný rým
- pravidelne stroficky usporiadaná, 4-veršové strofy
- národná, prírodná lyrika
- lyrický subjekt je autor → nepochopený, tíši svoj bôľ, nový začiatok
Štefan Krčméry
- historik, vedec, lit. kritik
- zosystematizoval štúrovskú generáciu
- Neosymbolizmus
- východiská: Charles Baudelaire (symbolizmus)
- dielo Kvety zla
- obrazovosť
- je novátorský, reaguje na avantgardné smery
Predstavitelia:
Ján Smrek – vitalizmus
Emil Boleslav Lukáč – dolorizmus
Ján Smrek
- bol výrazný v slovenskej poézii
- vitalizmus = vitae (život)
- životný štýl, filozofia
- črta je radosť zo života, optimizmus, elán
- typické námety/témy sú mladosť, radosť, dynamika
- príznačný je aj HEDONIZMUS – užívanie si krás života
- vnášanie prvkov exotiky = mestá (predtým to bol dediny)
- bol vitalista senzualista
- senzualizmus = zmyslovosť
- inovátor v slovenskej poézii
- v Prahe založil časopis Elán
- prelomový pre mladých, tvorba reagovala na avantgardy
- mal ťažké detstvo, vychovávali ho mnísi
- obaja rodičia mu zomreli; ako malý skoro zomrel
- študoval teológiu, ale kvôli svojmu presvedčeniu nedoštudoval
- bol literátom; aj napr. vo vydavateľstve Mladé Letá
- po 2. svetovej vojne vyjadril svoj názor na totalitný režim → bol umlčaný
- celkovo jeho
hlavná téma je žena
- ako múza, idol, objekt
- ženou očarený, až hedonisticky
- celý svoj život prežil s jednou ženou
(debut = prvotina) Odsúdený k večnej žízni
- spočiatku smutná, ale
posledná báseň „Dnes milujem svoj deň“ má náznak radosti
- ako nový začiatok jeho básnickej tvorby
- súčasť hedonizmu = avanturizmus – dobrodružnosť
- deň – symbol začiatku
- noc – symbol minulosti
- orient – exotika
(2. zbierka) Cválajúce dni
(báseň) Cválajúce dni
- pohyb, dynamika, aktivita
- motív slobody
- je o mladých ľuďoch, o mladosti → energická mladá generácia (ako to on vníma)
- krasojazdci –tí, ktorí sú odvážni, nezastavia sa, užívajú si, možno porušujú pravidlá norm. ľudí
(báseň)Mne dedinčanka stepilá
- téma ženy
- stepilý = energický, extrovertný
- o ženách, banuje, že odišiel z domu
- aj téma hrdosti na národ
(zbierka) Božské uzly
(báseň) Balada čerešňových kvetov
- o dvojiciach
- ľúbostný typ lyriky, prírodné motívy
- o prvej láske, prvom milovaní
- rty = poetizmus, čechizmus
- pocel = bozk (z ruštiny)
- ako emócie valcujú rozum
(zbierka) Iba oči
(báseň) Pieseň
- slová majú veľkú hodnotu – „som ako rytier v pancieri“
(báseň) Oči
- žena vo všetkých podobách
- mladá – zaľúbená
- staršia – vzácna
- matka – najdôležitejšia
(vrcholné dielo = básnická skladby) Básnik a žena
- = dialóg básnik so ženou
- forma: veršovaná poviedka
- kompozícia: 5 častí
- V zasneženom parku
- Pokračovanie jarné
- Letná noc na vode (=vyvrcholenie)
- Padajú listy (=kríza, rozchod)
- Po 10 rokoch
- vývin vzťahu muža a ženy
- žena ho pokladá za nestáleho, rozšafného
Emil Boleslav Lukáč
- veľmi dobrý kamaráti so Smrekom
- tiež študoval teológiu
- predstaviteľ neosymbolizmu a dolorizmu
- dolorizmus – dolores = latinsky bolesť
- poeta doctus = básnik filozof
- venoval sa aj diplomacii
- venoval sa štúdiu jazykov = prekladal hlavne
z francúzštiny
- študoval vo Francúzsku – žil v Paríži
(básnická zbierka) Spoveď
(báseň) Dravý pocit
- chce dosiahnuť lásku, ale veľmi mu to nejde
- radšej sa nechá strhnúť vášňou až dravo, hrubo
- je rozporuplný – nenávidí sa za tie pocity
(zbierka) O láske neláskavej
(báseň) Paradoxon
- o tom, že prekážky lásku viac prehĺbia
- téma lásky: živočíšna, dravá
- hĺbavosť, na rozdiel od Smreka si kladie prekážky (v láske)
(zbierka) Dunaj a Seina
- Dunaj – Bratislava, Seina – Paríž
(báseň) Taedium urbis = „Hnus z mesta“
- porovnanie rodnej krajiny a cudziny, mesto a dedinu
- kompozícia: sonet (4-4-3-3, 4-4-6)
- má 3 časti – Petrarcova (Sonety pre Lauru) kompozícia sonetu:
- téza – načrtnutie hlavnej myšlienky
- antitéza – popretie myšlienky
- syntéza – zhrnutie témy
- bohatstvo veľkomesta ↔ čarokrásny domov
- „veľkomestá, ich rozkoš, mam a jed
ich sláva, sprzna, slasť
len hukot odporný čuť
veľkých hypodromov“
(zbierka) Moloch
- moloch – niečo veľké, obluda, zosobnenie zla
(báseň) Moloch
- pohŕdanie
- o ľuďoch a vojne
- motívy: vojnové, pochmúrne
- typ: reflexívna lyrika
- Nadrealisti
- = slovenský surrealizmus
- zdroje lyrizmu, poézie hľadá v sne a v podvedomí
- skôr na konci medzivojnového obdobia (→ chaos, 2. sv. vojna)
- hlásili sa
programovo:
- vydali zborníky Áno a nie
- „áno“ = nové snahy v umení, revolta voči tradícii
- „nie“ = nie nacizmu a vojne
- „Sen a skutočnosť“
- „Vo dne a v noci“
- „Pozdrav“
- vydali zborníky Áno a nie
- inšpirácia:
Appolinaire (kubofuturizmus, surrealizmus), Andre Breton (teoretik surrealizmu), Tristan Tzara (dadaizmus)
- zo slovenských: Janko Kráľ, Ivan Krasko, Laco Novomeský
- snažili sa o poéziu nového myslenia
- využívali
podnety z psychológie = básnici snov
- psychoanalýzy (podvedomie)
- inšpiráciu k lyrizmu hľadali vo sne a v podvedomí
- Znaky:
- snaha o novátorstvo – tvorba nových obrazov v básni
- experiment s jazykom
- odmietnutie tradičných hodnôt
- odmietnutie nacizmu a vojny
- psychický automatizmus – spontánny text
- písali v polosne → automatické písanie
- polytematickosť – logický neviazaný prúd motívov
- tvorba novej metafory – postavená na alogickosti
- spojenie slov nedáva jednoznačný zmysel
- voľný verš – forma básne je netradičná
- genitívna metafora – v G
- „sprievodca smrti“, „kohút detí“, „krajec bez múch“
- snažia sa o čistú poéziu, nie umelú
- snaha o novátorstvo – tvorba nových obrazov v básni
Rudolf Fabry
(básnická zbierka) Uťaté ruky
- radšej by si uťal ruky ako keby mal tvoriť ako starí básnici
- hrá sa so slovami, chce aby sa hral aj čitateľ, nechce aby boli jeho básne brané vážne
- ironizuje tradičné básne – umelo vytvára rým
(báseň) Pokazený písací stroj
- má šokovať
- vysmieva sa tradičným básnikom
- text nemá formu, čitateľ i ho môže prečítať ako chce
- upozorňuje na umelé vytváranie rýmu
(básnická zbierka) Vodné hodiny, hodiny piesočné
(básnická skladba) Ja je niekto iný
- Féneus – na jednej strane diabol, na druhej strane básnik sám
- časti:
- stretnutie s Féneom
- stretnutie s Féneom
- pochmúrny text, obrazy smrti, zániku, zmaru
„a blúdili po asfodelových lúkach, kde každá prvosienka značí vraždu“
„hľa tu sú obrazy skazy, franforce krutosti“
- expresívne až naturalistické obrazy
Štefan Žáry
(básnická zbierka) Slnečný šialenec
- óda na Van Gogha
- Ľavicová avantgarda
- obraz sociálnych tém – ľavicové témy
- → boli na strane chudobných, nižších spoločenských vrstiev
- všímajú si z pohľadu chudobných nespravodlivosť sveta
Ladislav Novomeský
- politik, novinár, spisovateľ
- vyštudoval učiteľský ústav v Modre
- neskôr sa angažoval v politike
- 1925 – vstúpil do komunistickej strany ČSSR
- verí v sociálne ideály
- 1944 – člen oficiálnej delegácie Slovenskej národnej rady v Londýne
- aktívne sa zapojil do SNP
- po 2. sv. vojne pracuje na ministerstve kultúry
- spolupracoval s významnými politikmi:
- Vladimír Clementis
- Andrej Sirácky
- Daniel Okáli
- → zvaní DAVISTI
- zakladatelia skupiny DAV – aktívnym členom aj Novomeský
- snažili sa o ľavicovú prevahu (so sociálnym zámerom)
- 1950 – Novomeský vníma negatívne ako strana preniká k ľuďom => kritický
- → obdobie vykonštruovaných procesov
- kto nesúhlasil s režimom → bol mučený, popravený (Clementis)
- boli odporcovia buržoázneho racionalizmu (=umelo vykonštruovaný pojem, mal zakryť
pomyselné zlo ideológie komunistickej strany
- Novomeský odsúdený na 10 rokov väzenia, ale stále ostal verný svojim ideálom
- bol básnik:
- sociálnych tém
- mestských tém – civilista
- ovplyvnený futurizmom, dadaizmom, surrealizmom
- 1963 – stal sa opäť súčasťou socialistického aparátu
(básnická zbierka) Nedeľa
(básnická zbierka) Romboid
- výrazný vplyv surrealizmu
(básnická zbierka) Svätý za dedinou
(báseň) Nohami hore
- ústredný motív: tanec, tanec je vlastne vojna
- vojna je obrátený tanec, tanec naruby = nie ako niečo uvoľňujúce
- ako vojna vniesla chaos do života ľudí, ako slová použité vo vojne sú vnímané inak ako v mieri
- prevrátenie hodnôt človeka, dehumanizácia vzťahov
- Katolícka moderna
- vychádza z kresťanských koreňov
- duchovné motívy
- motív cesty, putovanie
- obraz dobra a zla – svetlo a tma
- obraz ženy ako matky
- reflektujú duchovno
- ale reagujú na súčasné smery
Rudolf Dilong
Pavol Ušák-Oliva
- veľmi reagoval na avantgardy
(básnická zbierka) Oblaky
(báseň) Oblaky
- postavená na anafore, prirovnaní