Hviezdoslavova lyrika (maturitná otázka)
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 7 325
Uložení: 463
PAVOL ORSZÁG HVIEZDOSLAV - lyrika
- narodil sa 2.2. 1849 vo Vyšnom Kubíne
- výrazná osobnosť realizmu – individualista
- jeho tvorba utrpela bezozvenosťou, lebo ho ako (vtedajšej doby) intelektuála nikto nechápal
- vytváral vlastnú poetiku, vlastný jazyk
- básnik filozof – preskočil dobu
- všetky diela (aj dramatické) boli veršované
- študoval na gymnáziu v Maďarsku, právo v Prešove, doktor filozofie z Karlovej univerzity v Prahe
- 20 rokov pôsobil v Námestove, pôsobil ako advokát v Dolnom Kubíne, Martine, Senici a na Orave
- Hviezdoslav – prívlastok k vlastnému menu, lebo bol fascinovaný hviezdami
- jeho tvorbu rozdeľujeme na
- lyriku
- epiku
- drámu
- preklady
LYRIKA
- veľká časť jeho tvorby
- obrazom jeho mylenia, filozofie, názoru na svet, na náboženstvo
- píše lyrické cykly (zbierky)
- bola BÁSNICKÉ PRVIESENKY JOZEFA ZBRANSKÉHO
- reflexia na život
- cykly :
- SONETY – 21 sonetov (2 štvorveršové a 2 trojveršové)
- LETOROSTY
- ŽALMY A HYMNY
- PRECHÁDZKY JAROM
- PRECHÁDZKY LETOM
- STESKY (stesk znamená po česky smútok)
- DOZVUKY
- KRVAVÉ SONETY
- bola BÁSNICKÉ PRVIESENKY JOZEFA ZBRANSKÉHO
SONETY
- postavenie človeka samého vo vesmíre
- báseň : MÔJ OBZOR NEZNÁ HRANÍC – vyjadruje jeho neohraničenú predstavivosť
- úvaha o schopnosti vnímať, poznávať svet
- vníma Boha ako stvoriteľa niečoho čo nás obklopuje, čo nám prináša radosť
- rozširuje obzor kresťanstva (nie len hriechy a pokánie)
- motív slobody
- jambický verš = 1. slovo vo verši je jednoslabičné, neprízvučné
- téza – antitéza – syntéza (nastolenie myšlienky – jej popretie - súhrn)
- 21 sonetov (2 štvorveršové a 2 trojveršové)
LETOROSTY
- lyrický cyklus
- 3 časti : letorosty I, letorosty II a letorosty III
- prechádza od spoločenského k veľmi intímnemu/osobnému
- zaoberá sa problémami – svetovými, slovenskými
- cyklus – estetický program jeho tvorby
- cyklus – intímny, súvisí s rodinnými otázkami
+ „čierny rok“ = básne sú poznačené osobnými smútkami (smrť matky, otca a brata)
- spolu so svojou ženou sa staral o bratove siroty
básne : ROĽNÍK (venovaná otcovi) a PRIADKA (venovaná matke)
- pri živote ho drží práca (advokát)
- cyklus – sociálna kritika
PRECHÁDZKY JAROM/LETOM
- prírodná lyrika (Hornooravská príroda)
- má až idylický charakter – vnímal čaro prírody
- obraz slovenského ľudu
- sociálne problémy
STESKY
- ako starší muž
- konfrontuje svoj život
- niečo bilancuje, sumarizuje = či jeho tvorba mala vôbec zmysel, či niečo zanechá
- trpí pocitmi osamelosti
ŽALMY A HYMNY
- náročné filozofické básne
- žalmy = náboženské texty elegického (smutného) charakteru
- hymny = oslavné, ale patetické, pochmúrne
DOZVUKY
- ako starnúci básnik sa vracia ku sonetom Þ zmysel človeka vo vesmíre
- dospel k životnému poznaniu a zároveň sa lúči so životom
po 1. svetovej vojne
KRVAVÉ SONETY (4-4-6) 32x
- uvažovalo sa o nominácii na Nobelovu cenu (neprešlo to kvôli tomu, že Slovensko bolo súčasťou Rakúsko-Uhorska)
- dielo o 1. svetovej vojne na Slovensku
- jedno z prvých diel, ktoré sa vyjadrilo otvorene o prvej svetovej vojne
- reakcia na poníženie ľudskej dôstojnosti, pošliapanie ľudských práv
motívy :
- spev o krvi – porovnáva krv v dievčenskej tvári keď sa začervená s krvou, ktorá vybúrila hnev Þ ktorá búri, zúri, ohňom páli
- otázka : kde má človek hľadať útočisko
- obraz vojny
„A národ oboril sa na národ
s úmyslom vraždy, s besom skaziteľa.
Kres spráskal pušiek, zahrmeli delá
zem stene, piští vzduch, rvú vlny vôd.
- obžaloba ľudstva a kresťanstva
- úpadok morálky
„Ľudstvo! Tak si vzdialené nebolo nikdy
vzdialené od príkazu Krista.“
„Kresťanstvo tvoje lož je, faloš, mam.
K oltárom lezieš, však modlu na srdci v službe háraš
o pokore a bázni iba táraš.“
- opovrhuje kresťanstvom
- hľadanie vinníka – plná básnických otázok
„Kto zapríčinil tento úpadok? Zosurovenie, zdivočenie mravov?
Ký upír to a mlok (chladnokrvný živočích),
z pŕs sajúci mu žitia mok?
odpovedá : „Panovačnosť nadutá, sebectvo, pýcha.“
- úvaha o mieri = sonet
- pýta sa ako bude svet po vojne, či bude svet naozaj bezpečný, nebude treba zbraní
- pýta sa sám seba či budú mať všetci ľudia rovnaké práva, či si všetci budú rovní
- či ľudia opäť dosiahnu svoju dôstojnosť
- alebo či tí čo vyhrali budú krutí a mocenskí, kto vlastne vyhral, kto prehral
- básnické otázky
- slovanstvo a Slováci
- privolávanie mieru
- ustupuje od vojnových tém, krvavých piesní
- privoláva mier s „olivovou ratolesťou“ (symbol života)
- používa čechizmy, slová ruského pôvodu, zastarané slová
- vytvára vlastné slová = novotvary
- ždám – rusizmus – čakať
- skracuje slová (ký, preds)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Tvorba P.O. Hviezdoslava, sonet | Referát | 826 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav - život a tvorba | Maturita | 1 253 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav - diela | Referát | 797 slov | |
P.O. Hviezdoslav – epika (maturitná téma) | Referát | 700 slov | |
Pavol Orsszágh Hviezdoslav | Učebné poznámky | 151 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Ostatné | 296 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav – život a tvorba | Ostatné | 1 826 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Referát | 845 slov | |
Pavol Orságh Hviezdoslav | Ostatné | 1 992 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav tvorba | Ostatné | 216 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Referát | 645 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Maturita | 1 008 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Učebné poznámky | 396 slov | |
P. O. Hviezdoslav – Hájnikova žena, Krvavé sonety, Ežo Vlkolinský | Referát | 1 130 slov | |
P.O. Hviezdoslav – lyrika | Referát | 534 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#lyrický cyklus #štvorveršove basne #téza, antitéza, syntéza #reflexia uvaha #pavol országh hviezdoslav a narod oboril sa na narod #socialna lyrika #Hviezdoslavova #slovenska literatura po druhejsvetvojne uvaha #lirika #téza, antitéza, syntéza literárna modrena #reflexia #basnické otázky #národ oboril sa na národ #pavol országh hviezdoslav lyrika #Hviezdoslavove novotvary #P.O.HVIEZDOSLAV- roľník