Slovenská medzivojnová dráma (maturitná téma)
Slovenská medzivojnová dráma
- vznik 1. ČSR – 10. 1918
- vytvoril sa priestor pre rozvoj slovenskej kultúry
- rovnomerne sa vyvíja lyrika, epika, dráma
- 1919/1920 – na prelome – vzniklo prvé
profesionálne divadlo v Bratislave (operná baletná scéna ako prvá, potom činohra) – SND – kamenné
divadlo – má svoju stálu scénu
- hrali sa hry J. G. Tajovského, K. Čapka
- slovenské divadelníctvo nadväzuje na ochotnícke divadlo
- osobnosti – Andrej Bagar – jeden z prvých hercov, režisérov, dramaturgov (realizácia diela) – po ňom bolo pomenované divadlo v Nitre (existuje dodnes)
Ján Jamnický
Július Barč-Ivan
Ivan
Stodola
- reflektovali na podmienky v ČSR, problémy, ktoré aj kritizujú aj zosmiešňujú, satirický charakter
- obaja písali tragédie aj komédie
- roky = obdobie hospodárskej krízy → vysťahovalectvo najmä do Ameriky
Ivan Stodola
Jožko Púčik a jeho kariéra (hlavnú úlohu hral Jozef Kroner)
- podtitul : satira na falošne chápaný humanizmus
- v tomto období sa rozvíjali humanitné (dobročinné) spoločnosti, ale mnohé vznikli iba kvôli osobným cieľom ich majiteľov, kvôli biznisu
- Jožko Púčik je úradník, svedomitý, zodpovedný
- pomáha svojej sestre, starý mládenec, ničím zaujímavý človek
- pracuje v hum. spoločnosti Humanitas
- stáva sa obeťou svojho šéfa
Rohatého (opak Púčika)
- presvedčil a zmanipuloval Púčika aby sa priznal on k chýbajúcim, sprenevereným peniazom
- zavrú ho
- začnú sa oňho zaujímať novinári, ostatné humanitné spoločnosti – chcú sa prostredníctvom neho prezentovať
- poukazuje na prekrútené spoločenské hodnoty – keď človek žije obyčajným životom je nezaujímavý, ale keď je okolo neho škandál, hneď je zaujímavejší
- nakoniec sa všetko vyrieši, zistia, že on to nebol, Jožko Púčik sa opäť stáva nezaujímavým
tragédia Bačova žena (sociálno-psychologická tragédia)
- z obdobia hospodárskej krízy na Slovensku – vysťahovalectvo do Ameriky (30. roky 20. storočia)
- kompozícia EKoKrPKa
- v rovine rodinných ale aj spoločenských vzťahov
- obraz chudoby na Slovensku
- príbeh jednej rodiny – tragédie jednej rodiny
- tragédia v 3 dejstvách:
- postavy : Eva, Ondrej (Evin muž), Ondrejova matka – má vizionárske schopnosti (predtuchy) , Mišo (Ondrejov priateľ a neskôr druhý manžel Evy)
- príbeh sa odohráva v horskom prostredí
- manželia Eva a Ondrej žijú v úprimnom vzťahu, do ich života vstúpi hospodárska kríza
- Ondrej odchádza do Ameriky za prácou– pracuje v bani, verí, že všetko sa vráti do starých dobrých koľají
- dôjde k banskému nešťastiu, pri ktorom stratí pamäť
- Eva nedostávala správy (on sa zachránil, ale ona o tom nevedela)
- Ondrej sa zachránil, ale stratil pamäť, podarilo sa mu veľmi zbohatnúť, cestoval po Amerike
- Eva bola v strachu (obraz toho, že ťažko bolo aj na Slovensku), Mišo jej pomáhal –vyvinul sa medzi nimi vzťah, vydala sa zaňho – mali spolu syna
- Ondrejova mama nemá Evu rada, nesúhlasí s jej sobášom s Mišom
- došlo k vlakovej nehode – Ondrejovi sa vrátila sa pamäť, vrátil sa na Slovensko
- domov sa vracia ako cudzinec, ľudia ho nespoznávajú, žije na kraji dediny, kde si postaví veľký dom
- napokon ho jeho matka spozná
- Ondrej zisťuje, že Eva sa vydala za Miša, nahnevá sa, konfrontuje to s Evou
- Eva sa musí rozhodnúť
- oboch má rada –
jeden odišiel aby im bolo lepšie
- druhý jej pomohol v ťažkej chvíli
- spácha samovraždu
- oboch má rada –
jeden odišiel aby im bolo lepšie
- prvky antickej tragédie, osudovosti (postava matky)
Július Barč Ivan
- experimentátor, inovátor slovenského divadla
- rozvíja existencializmus
Mastný hrniec
- tiež satira
- ako ľudia dokážu vyžívať všetko čo majú k dispozícii, kým je z čoho ťažiť, potom je to už zbytočné
- zobrazuje politikov, ľudia, ktorí sa za zvláštnych okolností dochádzajú na vysoké miesta
- Ťuťotín – mestečko, kde sa to odohráva, akoby
novodobé Kocúrkovo, je v podstate všade
- učí tam učiteľ Babík fyziku,
- jeho manželka nepracuje, hrdí sa že je ženou profesora
- dozvie sa prostredníctvom rozhlasu, že je vymenovaný za ministra – ohúri ho to, dostáva sa do iného mesta
- všetci známi aj neznámi sú zrazu jeho najlepšími kamarátmi, sú naňho strašne milí, sú úlisní
- Babík aj so svojou ženou sa tiež nechal uniesť situáciou, spyšnel
- vyjde najavo, že to bol omyl, všetci sa naňho vykašlú, on to ťažko znáša
tragédia Matka (sociálno-psychologická tragédia)
- na pozadí spoločenských problémov – vysťahovalectvo
- z obdobia hospodárskej krízy
- rovina rodinných aj spoločenských vzťahov
- prvky antickej tragédie – EkoKrPKa
- v 3.dejstvách
- ústrednou postavou žena – matka (má predtuchy, vizionárske schopnosti)
- poukázanie na to, že materinský pud je najsilnejší, čo všetko dokáže žena urobiť len aby sa deti mali dobre
- osudovosť
- jej 2 synovia – Jano a Paľo – majú problémy s komunikáciu medzi sebou (ako Kein a Abel)
- prostredníctvom tohto svoju matku týrajú
- príbeh sa odohráva v banskom prostredí
- matka má predtuchu –
predpovedala nešťastie, smrť svojho muža v bani
- cíti, že aj medzi synmi to nebude v poriadku
- bratia – rozkol – Jano sa nakoniec rozhodol odísť do Ameriky
- Jano ostáva doma, stará sa o majetok
- zaujíma sa o Paľovu Katu – matka mu to zazlieva
- Jano sa po čase vracia domov, matka má zase predtuchu – že prinesie knihu a nôž (nôž mal byť preklatím pre ich rodinu)
- začínajú rozpory medzi Paľom a Janom (Jano si nárokuje na majetok viac, lebo bol viac doma ako Paľo)
- obaja vyčítajú matke čo sa stalo – že Jano je s Katou a ona tomu nezabránila, …
- Jano chystá vraždu svojho brata (tým nožom, ktorý dostal do daru)
- matka vďaka svojím predtuchám, skočí v hádke medzi bratov a Jano ju zabije – obetovala sa pre „záchranu“ svojich synov → matka zomiera v rámci sebaobetovania rukou svojho vlastného syna
divadelná hra Dvaja – výrazne expresionistická
- v medzivojnovom období bola inscenovaná aj za hranicami (Anglicko, Francúzsko)
- existenciálna hra
- osud 2 ľudí, ktorých putá zločinu zviazali dokopy – k celoživotnému putovaniu, ktoré nikdy nekončí
- motív zločinu a trestu
- 2 klauni – August a Maurus - obaja sú zaľúbení do artistky – Mariany
- ona mala ťažký život, jej manžel (tiež artista) bol tyran, alkoholik, bil ju, surovo sa k nej správal, za peniaze ju predával iným mužom
- dohodli sa, že ho zabijú (narezali lano) – pri jednom predstavení tragicky zahynul
- Mariana bola obvinená z vraždy – bola odsúdená, pomiatla sa, zbláznila sa
- spáchala samovraždu
- tí dvaja sa stali štvancami – spájala ich dokopy vina z vraždy
- putovali, nevedeli nájsť svoje miesto, prepadli alkoholu
- dostali sa do jaskyne – bol tam starec – ktorý bol v podstate ich svedomím (zabili aj jeho) → ich hriech sa na nich nabaľuje
- hra sa končí večným putovaním, neustálym strachom a nenávisťou, tým, že ich vlastné svedomie neustále hrýzlo
Peter Zvon
- zomrel keď mal 29 rokov – bol ťažko chorý
- napísal Tanec nad plačom – obraz 2 svetov – starého a nového
- postupom času vznikli profesionálne divadlá v Košiciach, Nitre, Žiline, Trnave, Prešove, BB, Komárne , Zvolene (J.G. Tajovského), Martine = kamenné divadlá; po 2. svetovej vojne sa kamenné divadlo transformovalo na alternatívne divadlá
- pre drámu (celkovo) je typický dramatický prítomný čas – realizácia priamo pred očami divákov – v epike je epický minulý čas používaný (zohľadňuje sa kedy to autor písal), lyrika – všečas, bezčas = gnómický čas
- 2 základné žánre drámy : komédia a tragédia (ich znaky zadefinoval filozof Aristoteles – napísal dielo Poetika – presne definuje princípy tragédie a komédie) + muzikál, balet, opereta, malá javisková forma, jednoaktovky
Karel Čapek
- český prozaik, dramatik
- predstaviteľ sci-fi drámy, formovateľ tohto žánru a názvu
- založené na predpoklade, že v budúcnosti bude svet vyspelejší, vzniknú vedecké vymoženosti
- utopický román (predstaviteľ)
- predstava kam speje spoločnosť, predstava budúcnosti (sci-fi)
- predpokladá víziu do budúcnosti , ktorá sa ale nemusí zakladať na realite
- bol považovaný z vizionára (pesimistický)
- inovátor v rámci jazyka – nový pojem – robot
pojem sa objavil v divadelnej hre RUR (Rozum Universal Robots)- dráma
- vízia vedy a techniky, upozorňuje na zneužívanie technológií
- zobrazuje to, čo sa môže stať keď roboti ovládnu človeka
- dej sa odohráva na mieste, kde sa vyrábajú roboti (sú tam rôzny ľudia, ktorí to tam riadia → vymkne sa im to z rúk)
- ľudia sa stávajú nadbytočnými , roboti začínajú ovládať človek, chcú zvrhnúť ľudí, ale chýba im cit
- autor nechce katastrofálny koniec, dvaja roboti – on a ona – majú city (akoby už boli ľuďmi) – ich láska je akoby záchrana ľudstva
Bílá Nemoc
- alegorický charakter – prenesený, utajený význam
- utopická hra veľkou víziou do budúcnosti , nástup nacizmu v Európe
- v nemenovanej krajine vládne Maršal, ktorý sa snaží za každých okolností udržať vojnu v krajine
- vypukla epidémia bílej
nemoci (novodobý mor)
- = symbolika novej diktatúry – nacizmu, niet lieku na chorobu, nastáva anarchia, panika
- situácia sa zdá byť absolútne beznádejná až do chvíle kým sa neobjaví lekár Galén
- nenápadný, vynájde účinný liek
- začne liečiť iba chudobných
- dáva podmienku Maršalovi (predstaviteľ moci štáte), že lieky vydá len vtedy keď sa uzavrie celosvetový mier
- Maršal ochorie – napokon sa rozhodne podpísať mier, s tým, že Galén mu dá liek (z ruky do ruky)
- pred domom Maršala je dav, nevie sa cez neho dostať, je ušliapaný a zomiera, stráca sa aj liek
- obraz diktatúry, mašinérie spoločnosti
Matka
- jasný, zreteľný protest proti vojne
- dráma ženy, ktorá postupne prichádza o všetkých svojich mužov, ktorých mala – 5 synov a manžela
- zjavujú sa jej a vedie s nimi debaty na rôzne témy
romány: Krakatit, Válka s mloky
Zones.sk – Najväčší študentský portál