Slovenská poézia po 1945 (maturitná téma)
Slovenská poézia po 1945
Slovenská literatúra po 1945:
- etapa = 1945 - 1948
- pokus o návrat k tradíciám pred 2. svetovou vojnou
- lyrizovaná próza, ľavicová literatúra
- priečinková literatúra – zakázaná v čase 2.sv.vojny, aj tesne po nej
- doznieva nadrealizmus a katolícka moderna
- František Švandtner – lyrizovaná próza
- končí sa 2/1948 – „Víťazný február“
- etapa = 1948 - 1956
- problematické obdobie (politicky, kultúrne, ...)
- jediný oficiálny smer je socialistický realizmus – iný ako
v medzivojnovom (vznik, po vzore ZSSR)
- schematizmus, šablónovitosť
- čierno-biele videnie sveta
- prototyp postavy je robotník, budovateľ socialistickej vlasti → zobrazený pozitívne
- skresľuje realitu
- písal sa budovateľský román
- vzniká Zväz česko-slovenských spisovateľov
- umelo vytvárajú programy, ako má literatúra vyzerať
- zákaz súkromných, náboženských literárnych spolkov
- niektorí autori emigrujú, tvoria v exile, iní tvoria v samizdate na Slov./ v Česku (diela vydávané tajne)
- neprichádza zahraničná literatúra
- málo prekladov
- kult osobnosti Stalina
- obdobie končí smrťou Stalina
- aj smrťou Klementa Gottwalda
- keď padá kult Stalina → tvorí sa nová literatúra
- etapa – 1956 - 1968-69
- pozitívnejšie, priaznivé obdobie, stále socialistický realizmus – ale voľnejší
- vplyv existencializmu, beatnikov → svetovej literatúry
- viac prekladovej literatúry
- politicky – Alexander Dubček
- jemne sa objavuje kritika
- koniec – vstup vojsk ZSSR na naše územie
- etapa – 1968-69 - 1989
- obdobie normalizácie = návrat k tomu čo bolo pred 1950
- vyprofilovala sa:
- oficiálna literatúra (socialistický realizmus, ale voľnejší, rôznorodejší)
- samizdatová literatúra
- exilová literatúra
- etapa -1989 – dnes = Pád železnej opony
- veľa pozitívneho aj negatívneho
- sloboda prejavu
- umenie a kultúra sa komercializuje → vzniká nekvalitná, braková literatúra
- každý si vie prísť na svoje
- literatúra ovplyvnená technikou, informatikou, modernými technológiami
Poézia
- staršia generácia básnikov – „básnici regionalisti“
- rozvíjajú tému domova
- úprimný vzťah k svojmu regiónu – národné korene
Ján Kostra
- básnik, ktorý vstupuje do literatúry tesne po 2.svetovej vojne
(básnická zbiera) Hniezda
(báseň) Slniečko septembra
- motívy lásky – detskej, neopätovanej, úprimnej, nevinnej, platonickej
- motív detstva, prvé dni prváka v škole
- téma domova (škola) → ideová stránka
- detské kroky v škola, 1. láska – k učiteľke
- kompozícia – tradičná 4-veršové strofy
- striedavý rým – pravidelné rytmické usporiadanie
- chýba interpunkcia → bodky na konci vety nie sú, ale veta a začína veľkým písmenom
- vplyv poetizmu – celé vety sú metafory
(básnická zbierka) Moja rodná
(báseň) Moja rodná
- motív domoviny, vlasti
- texty zámerne patetizujúce
- po 2. svetovej vojne téma domova dôležitá
- motívy lásky k vlasti, veľmi vrúcny, úprimný vzťah k vlasti, hrdosť
- vníma vlasť ako ženu, milenku
- nevinnosť
- lyrický subjekt = básnik sa sám štylizuje do pozície pútnika, ktorý odišiel a uvedomuje si, aká vlasť je
- odchodu z vlasti a radosti z návratu domov, uvedomenie si, že doma je doma
- kompozícia – tradičná
- nie je interpunkcia
(básnická skladba) Ave Eva
- = buď pozdravená (žena)
- AVE EVA – palindrom (číta sa rovnako aj zozadu aj spredu)
- jeho najvýznamnejšie dielo
- motív ženy, úcty k žene, pocta
- motív matky (darkyňa života)
- symbol opory (piliere katedrál)
- žena ako milenka (k hriechu i k modlitbe kľaká k vám mužské plemä)
- všetky rovnaké, ale nášmu srdcu najbližšia iba jedna
- oslavný, obdivný charakter
Pavol Horov
(báseň) Nioba matka naša
- pochmúrny obraz vojny
- vytvára naturalistické, expresívne výrazy
- pripomína lit. smer – nadrealizmus
- vytvára moderné metafory (výkriky výkriky zmätené vodomety reklám)
- ťaživosť textu
- v istom spôsobe autobiografické prvky – osobná trauma z toho, že mu otec zomrel v 1.svetovej vojne (Horov sa narodil v 1914)
- Nioba – matka, ktorá sa vysmievala Demeter, že ona má krajšie deti → pozabíjali jej deti → premenila sa na večne plačúcu skalu (symbol utrpenia)
- → trpí človek, trpí vlasť, trpí zem
- kompozícia – moderná metafora
- nemá strofické usporiadanie - voľný verš – nemá rým
- nemá interpunkciu
- výrazne modernistický charakter
Vojtech Mihálik
- regionalista
- témy domova, vojny, história → ale presúva sa do intímnych sfér
- viac súkromnejší
- podľahol režimu – po 1989 sa spytoval, ľutoval to
- láska je iba 1 rovina jeho tvorby – aj o domovine, náboženstve, ...
(básnická zbierka) Tŕpky
(báseň) Krájanie
- vystihuje bolestivý rozchod
- „tŕpky“ – trpká, bolestivá chuť ostáva na jazyku
- muž odišiel za inou mladšou ženou
- téma lásky
- žena „krája svoje srdce“ – spomína na celý vzťah
- stále tam, v srdci, 1 kamienok ostane, ktorý nepokrája
- v podstate písané v podobe mikropríbehu
(básnická zbierka) Appasionata
- Beethovenov koncert
- báseň ako skladba
Allergo disordinato (neobyčajne rýchlo)
- neistota vo vzťahu, láske
Andante brutale ostinato (zvoľna až brutálne tvrdohlavo)
- neistota –rečnícke otázky
- ako môžeme fungovať v láske ak nevieme čo vlastne láska je
- nespravodlivosť – prostredníctvom Cyrana z Bergeracu
- cynický humor
Andrej Plávka
- básnik Liptova
- Liptovská píšťala
- Tri prúty Liptova
- Ohne na horách
- téma SNP
- najtendenčnejší – najviac podľahol tlaku socializmu
→ všetci podľahli režimu:
- v istom spôsobe individualisti (hlavne Horov, Kostra a Mihálik)
- ale tvorili aj na objednávku – oslavujú socializmus, komunizmus
Poézia na ceste k modernosti
- -70. roky 20. storočia
- novátorstvo
- ak to majú básnici dovolené, reagujú na moderné smery
- okrem básnických skupín, aj básnici individualisti
(svojský, nereagujú na smer)
- Osamelí bežci
- vstupujú do literatúry v 60. rokoch
- ovplyvnení beatnikmi
- vydávali časopis Mladá Tvorba
- odmietali oficiálne hodnoty, tradičnú poéziu
- tvorili novú metaforu
- vystúpili proti tvorbe Andreja Plávku /(ako tendenčného)
- tak ako v medzivojnovom období nadrealisti – vydávajú manifest – Prednosti trojnohých slávikov (nadreálny charakter)
- Konkretisti – Trnavská skupina
- básnici, kt. celú svoju tvorbu postavili na zmyslovom vnímaní
- senzuálnosť – zmyslovosť = tvorba obrazov na základe zmyslov
- Poppoézia
- tvorba textov k piesňam
- Kamil Peteraj (= pre Modus, Mariku Gombitovú), Boris Filan (pre Elán), ...
- chce osloviť čo najširšiu verejnosť
- Osamelí bežci
- Konkretisti – Trnavská skupina – Senzualisti
- išli proti tendencii, proti oficiálnemu prúdu
- mali problémy so štátnym zriadením
Ľubomír
Feldek
Ján Stacho
Ján Šimonovič
Ľubomír Feldek
- široký záber tvorby
- významný
prekladateľ – z Nemeckej literatúry (Goetheho, Schillera), z anglickej (Shakespeara)
- do modernej podoby upravil Shakespearove diela
- preložil Eugena Onegina (Puškin)
- upravuje starších slovenských básnikov do súčasnej verzie (Hviezdoslava = Hájnikovu ženu, Kollára)
- píše pre deti – rozprávky
- Modrá kniha rozprávok; Zelená; Zlatá
- moderné, vtipné, humorné
- hra s čitateľom, nie je zjavný zmysel
- hľadajú nové možnosti
(básnická zbierka) Jediný slaný domov
(báseň) Sonet o vtákov čatákovi
- kompozícia: sonet (4-4-3-3)
- autor sa hrá so starou kompozíciou (z renesancie)
- nie je tam interpunkcia
- lyrický subjekt: básnik, ktorý čaká na
inšpiráciu k úžasnému dielu
- na rozdiel od toho, aby písal braky, básne na objednávku, čaká
- → inotaj, alegória
téma lásky:
- láska manželská, partnerská, hlavný zmysel existencie
(básnická zbierka) Kriedový kruh
(báseň) Básne
- opis dlhotrvajúceho stereotypného vzťahu
- pozitívny pohľad naňho
(báseň) Manželstvo
- manželstvo stavia na vrchol ľudského života
(básnická zbierka) Paracelzus
(báseň) Rým
- hrá sa so slovami, s tvarmi slov, vymýšľa nové
(zbierka epigramov) Slovák na Mesiaci
- epigram – krátka satirická báseň
- vysmieva sa človeku ako takému
- Osamelí bežci
- ovplyvnení beatnickou generáciou
- prenasledovaní za ostré vystupovanie proti oficiálnemu prúdu
- viacerí z nich boli umlčaní
- neznášali konvenciu starých tradičných básnikov
- → niečo nové ako odpor voči totalite
Ivan Štrpka
Peter Repka – emigroval do Nemecka
Ivan Laučík – už zomrel, bol učiteľ na strednej
Ivan Štrpka
- písal texty Dežovi Ursínimu (jazzový spevák)
O svištiacich slimákoch
- ironický príhovor súputníkom Laučíkovi a Repkovi
(básnická zbierka) Tristan Tára
- Tristan Tzara – zakladateľ dadaizmu
- paralela na modernu
(báseň) Tristanova vyčítanka
- paralela na dadaizmus → hra so slovom
- riekanka
(báseň) Tristan Tára (2)
- výsmech zo seba – tvorí niečo nové, ale pritom opovrhuje a ironizuje tých čo tvorili tiež niečo nové
- vysmieva sa jazykovedcom
- absurdita, nezmyselnosť textu
- ironizuje to , že jazykovedci sa smejú keď obyčajní ľudia nevedia niečo čo je vedecky známe
Daniel Hevier
- spisovateľ, výtvarník, všeumelec, vydavateľ (vydavateľstvo Hevi)
- chce učiť – hravou formou
- oslovuje aj deti, aj dospelých
- reaguje na moderné trendy
(báseň) Syntezátorová generácia
- o dospievajúcich – málo odžili, ale pôsobia akoby prežili už všetko („módne starí“)
(básnická zbierka) Psí tridsiatok
(báseň) Pravidlá slovenského dravopisu
- dravopis = básnická skratka
- o mentalite, kapitalistickom zmýšľaní Slovákov
- akoby kodifikácia modernej doby
(báseň) Obcovanie v rodnej obci
- krátka satirická báseň = epigram
- o „inteligentoch“, ktorí majú pamätné tabule v rodných obciach
- výsmech, že tabuľu má už každý
- Poppoézia
Kamil Peteraj – písal pre Gombitovú, Modus
Boris Filan - písal pre Elán
Ján Štraser
Daniel Hevier
Jozef Urban – „Voda čo ma drží nad vodou“
- majú osloviť širšiu verejnosť, byť ľahko rozpoznateľné - ľahko hudobne spracované
Miroslav Válek
- individualita
- obsiahol mnoho tém vo svojej tvorbe
- vstupuje do literatúry koncom 50. rokov
- filozofujúci básnik civilista, básnik intímnych tém
- komunista – výrazne sa politicky angažoval
- 1969-89 bol
ministrom kultúry
- mal pod palcom cenzúru, kultúrnu politiku štátu
- písal aj tendenčné básne
Básnické zbierky:
Dotyky, Príťažlivosť, Milovanie v husej koži, Nepokoj
- téma lásky z rôznych uhlov pohľadu
- téma vojny (báseň „Domov sú roky, nad ktorými smieš plakať“)
- téma humanizmu, ľudskosti
- je aj prekladateľ - prekladal Rusov, Anglickú literatúru, symbolistov
(báseň) Jablko
- námet = vzťah, rozchod
- obrat v deji → príbehovosť
- na začiatku, muž chce opustiť ženu, ale nakoniec odchádza žena
- jablko ako symbol vzťahu – je na skrini = vec, ktorú nepotrebujeme
- spadne zo skrine, zaprášené, ešte nezrelé = dlhý, ale nevyvinutý vzťah
- utierala jablko = snažila sa vzťah zachrániť
- motív stereotypnej, nešťastnej lásky
- ako civilista – téma básne je každodenná téma obyčajných ľudí
(básnická zbierka) Nepokoj
(báseň) Zabíjanie králikov
- zabíjanie králikov ako bežná súčasť života → paralela na smrť ľudí v totalitnom režime = ten čo nebol pohodlný, musel zomrieť
- králiky v básni zomierali v nedeľu ráno (pokojné, krásne)
- najprv králika upokojí, potom ho nečakane zabije
- ako civilista = bežná súčasť života, každodenná
- v smrti, v kritickej situácii sme si všetci rovní
- motív stereotypu, samozrejmosti, pričom by sme chceli zmeniť svet, no smrť je tak či tak každý deň
Milan Rúfus
- reflektuje vážne témy, úvahový básnik
- silný básnik humanista
- chce vnímať človeka aktívneho, činorodého, …
- rôznorodé, celospoločenské témy
- človek vo vážnych spoločenských situáciách, vníma rozpory sveta
- píše aj pre dospelých aj pre deti
- pre deti rozprávky
- prebásňuje Dobšinského rozprávky
- píše aj vlastné
Básnická zbierky:
Chlapec maľuje dúhu, Až dozrieme, Zvony, niekoľko zbierok Modlitbičky – básne pre jedotlivé vekové kategórie
(básnická zbierka) Zvony
(báseň) Zvony detstva
- motív dospievania, prechodu z detstva do dospelosti
- deti zjedia kľúč od dverí tajomstva → už ho nevrátia, dospejú
- človek sa čoraz menej podobá dieťaťu = prestáva byť detsky zvedavý, začne byť cynický, ovplyvnený peniazmi a časom (v negatívnom duchu)
- zvony ako symbol odbíjania času, starnutia
- detstvo - čisté, idealistické
- dospelosť je už rôznorodá
- nadčasová báseň
(báseň) Abeceda
- abeceda ako celoživotné vzdelávanie, chod života