Literárna moderna a avantgardy (maturitná téma)
Literárna moderna a avantgardy
MODERNA
- vznik 60.-70. roky 19.storočia
- strieda realizmus
- kolíska moderny – Francúzsko
- revolta voči konvencii, tradícii, zaužívaným hodnotám
- typický je lyrický
subjekt =píše sa lyrika, auto sa stotožňuje do tej postavy
- je v rozpore so svetom(podoba s romantizmom)
- vznik voľného veršu + moderná metafora
- nové odvážne témy, ignorujú tvorbu predchádzajúcich autrov
- parnasizmus, impresionizmus, dekadencia, symbolizmus
- parnasizmus – umenie má byť samo sebe cieľom → forma textu je nad obsahom
- rozvíja obraznosť – netradičné metafory
- symbolizmus – symbol, znak; metafory na základe asociácie
- reflektuje skutočnosť
- impresionizmus – zo slova impresio = dojem
- obraz momentálneho pocitu – nepopisujú zložité myšlienky (pekný deň..)
- dekadencia – dekadance =
úpadok; do popredia sa dostávajú v tom čase tabuizované témy – čitateľ pociťuje hnus(erotika, homosexualita, viera, kresťanstvo –
napádajú kresťanské vzory a hodnoty meštiackej vrstvy
- Prekliaty básnici → odtabuizovávali témy
- žili bohémsky
- postavili sa mimo spoločnosť (chcú tam byť)
- Prekliaty básnici → odtabuizovávali témy
Charles Baudelaire
- dominant symbolizmu
- vtedy mladý básnik
- revoltoval voči morálke
- využíva asociatívnu metódu – spájanie vnemov
Kvety zla
- priniesla mu veľa spoločenského utrpenia
- bol súdený, básne boli zakázané
(báseň) Človek a more
- more ako symbol duše človeka, tajomnosti, zákutí ľudskej duše
- hĺbka mora je hĺbka človeka
- na hladine sa môže odohrávať niečo iné ako vo vnútri
- tradičná štruktúra básne – 4 4-veršové strofy
(báseň) Mrcina
- dekadentná báseň – rozklad
- morálny rozklad spoločnosti – mrcina ako spoločnosť
- kontrasty – krásne sladké ráno ↔ hniloba
- zámerne chce docieliť odpor a hnus
- cynizmus – hovorí svojej milej, že skončí ako mrcina
- krása je pominuteľná
- pravidelné strofické usporiadanie - abab
(báseň) Litánie k Satanovi
Jean Arthur Rimbaud
- inšpirovaný Baudelairom
(báseň) Pocit
- ľahká báseň
- motív prírody, šťastia
(báseň) V zelenej krčmičke
- putoval
- na konci cesty – krčma
- potešenie z dobrého jedla
- sedel, obzeral sa dookola, vychutnával si okolie (prsnatá dievčina)
- senzuálnosť – impresionizmus
- kompozícia – sonet = 4-4-3-3
Paul Verlaine
- partner Rimbauda – odtabuizovaná homosexualita
- symbolista
AVANTGARDY
- l’avantarde = predvoj
- východiskom je moderna
- smery 20. storočia
- smery sú vzdorom umelcov voči spoločnosti
- gesto umelcov voči osamelosti
- revolta voči chaosu 20. storočia, voči rozmachu vedecko-technického pokroku
- umelci akoby cítili, že Európa sa otriasa pod morálnym úpadkom – akoby predpovedali katastrofu = 1.svetovú vojnu
- zhŕňa ideovo-estetických programov, ale pritom pôsobia súčasne
- hlásili sa programovo – tvorili manifest
- futurizmus
- futura = budúcnosť
- preceňoval techniku, rozmach techniky
- dynamickosť výrazu
Filipo Tomaso Marinetti - Manifest futurizmu
- Talian, osobný priateľ Mussoliniho
- velebí auto
- vníma vojnu ako niečo očisťujúce
- muža kladie do popredia
- dôležitá agresívnosť
- nie všetci futuristi zdieľali tento agresívny názor
- je až arogantný voči histórii, umenie, ženám
- kubizmus -
umelecký smer
- cubus = kocka
- vonkajšia realita bola rozkladaná až na svoje najjednoduchšie geometrické tvary a postupne skladaná ako mozaika do novej podoby výtvarnej alebo neskôr do slovnej
- geometrické riešenie zobrazovaných predmetov (Picasso)
- začiatok 20.storočia
- kubofuturizmus
- hlásal oslobodené verše
- + konštruktivizmus
- racionálny a logický charakter textu
Velemir Chlebnikov
- obraz, zároveň text
Guillaume Appolinaire
- polytematická báseň Pásmo
- viac tém, motívov – história, príroda, civilizácia, obrazy náboženstiev
- bohatý básnický jazyk
(básnická zbierka) Alkoholy
(báseň) Pásmo
- zhustený text – začína 1-veršovými strofami, postupne zhusťuje, končí opäť 1-veršovými strofami
- obraz mesta – Paríža, jeho preľudnenosť
- antická kultúra ↔ moderné prirovnania
- aký význam má v modernej dobe literatúra
- vysmieva sa cirkvi, ľudom, čo predstierajú, že uctievajú kresťanstvo, ale pravda je iná
kaligramy – báseň ako obraz
(báseň) Dymy
(báseň) Hodiny
(báseň) Kravata
- zviazanosť, konvencia
(báseň) Krajinka
- symbol tela, lásky, života
- dadaizmus (hračka)
- vznikol vo Švajčiarsku
- reaguje na chaos sveta
- umelci v kabarete Voltaire z rozstrihaných novín vytvorili dadaistickú báseň
Tristan Tzara
- surrealizmus
- zdroje lyrizmu hľadá v sne a podvedomí
- →v nadreálne/ nereálne
- asociatívne a automatické písanie
- vychádza zo psychoanalýzy (zakladateľ Sigmund Freud)
- úloha sna a podvedomia v reály
- vytvára genitívne metafory
- posúva jazyk – často nelogické metafory, so slovami sa hrá
MODERNA NA SLOVENSKU
- sociálna a politická kríza
- v područí Uhorska
- rozvíja sa v národom a hospodárskom útlaku
- Slováci nemajú vlastný úradný jazyk
- prienik symbolizmu na naše územie
Ivan Krasko
- na jednej strane reaguje na starších básnikov (rozvíjali sociálne témy)
- do popredia kladie osobné témy
- využíva prírodné motívy
- 2 básnické zbierky:
Nox et solitudo – Noc a samota
(báseň) Plachý akord
- samota, clivota
- tmavé farby
Verše
- smútok, clivota, pochmúrnosť
Ivan Gal
Janko Jesenský
Zones.sk – Najväčší študentský portál