Svetová dráma po r. 1945 (maturitná téma)
Svetová dráma po r. 1945
- členenie textu: dejstvá, dialóg, monológ, scénická poznámka
- vonkajšia kompozícia: dejstvá, obrazy, repliky
- vnútorná kompozícia: EKoKrPKa
- prináša nové smery → vzniká
absurdné divadlo
- kolískou je Francúzsko
- predstaviteľ Samuel Beckett
- rozvíja sa
epické divadlo
- vzniklo v Nemecku
- zakladateľ Bertold Brecht
- v Amerike sa rozvíja
psychoanalytická hra (spoločenskokritické hry)
- predstavitelia Arthur Miller, Tenessee Williams
Absurdné divadlo
- vzniká v 50. rokoch 20. storočia
- vychádza z koncepcie filozofie existencializmu →
z nihilistického pocitu života = ničota
- koncepcia – človek rieši hraničnú situáciu
- depresia, skľúčenosť
- základný znak: dekomunikácia
- popretie základného princípu drámy = narúša klasickú kompozíciu divadelnej hry
- vytvára antidrámu
- narúša EKoKrPKu, dramatický trojuholník, narúša sa motívácia konania postáv, chýba
súvislý dej a zápletka, komunikácia je nejasná, nepochopiteľná
- záver je nejasný, často otvorený
- jazyk je nejasný,
repliky na seba nenadväzujú
- chýba rozuzlenie
- v konečnom dôsledku to absurdné je najviac pravdivé
Predstavitelia
Samuel Beckett
- bol Ír
- robil zapisovateľa Jamesovi Joycovi
- bral inšpiráciu z jeho prúdu vedomia → rozvíja, prepracováva prúd vedomia
- pôsobí vo VB, ale aj vo Francúzsku
Čakanie na Gogota
- jeho prvá divadelná hra, 2dejstvová hra
- nezmyselné čakanie, nekonečné
- bol
minimalistický v dekoráciách, takmer žiadne kulisy
- Godot - Boh, nezmyselné čakanie na Boha
- paródie
– Lasica a Satinský = Nečakanie na Godota
- na jednej strane parodovali, ale mali úctu
- dejová línia nejasná,
repliky, komunikácia nejasná
- dejstvo
- akoby na opustenej sa stretávajú 2 tuláci – Estragon a Vladimír
- rozprávajú sa chaoticky, ale je možné vytušiť, že čakajú na Godota
- počas ich replík prichádzajú na scénu ďalší dvaja –
Pozzo (správa sa nadradene a povýšenecky), na reťazi si prináša druhého človeka – Lucky (v pozícii otroka)
- poukazuje
na hierarchiu spoločenského života
- koniec 1.dejstva – prichádza malý chlapec a oznamuje, že Godot dnes nepríde, príde zajtra
- dejstvo
- v podstate sa opakuje 1. dejstvo
- dôjde k posunu → dvojica otrok a pán (Lucky - Pozzo) sa vymenia
a Pozzo ako otrok je slepý (na druhom závislý)
- striedanie moci, pozícií; ako sa situácie, vzťahy menia
- ani v 2. dejstve
Godot nepríde, lebo žiadny neexistuje
- hra nemá rozuzlenie
- dejú sa absurdné veci:
- jedna z postáv si stále vyzúva
a obúva topánku (stereotyp)
- jedna z postáv sa chce obesiť → nepodarí sa
Eugéne
Ionesco
- Rumun, ale život prežíva vo Francúzsku → píše vo francúzštine
- tvorí grotesku
- satirický charakter, na hranici cynizmu
- typická tragikomickosť
- známy najmä kvôli:
Plešatá speváčka
- zostavená zo scén z manželského života
- zákl. prvok – dekomunikácia
- zobrazuje krízu v manželstve
- typická tragikomickosť
Nosorožec
- o človeku, ktorý sa
vie prispôsobovať
- odohráva sa v neznámom mestečku → ľudia sa začínajú meniť na nosorožce (s hrubou kožou) → stávajú sa
ignorantmi, prispôsobujú sa okoliu
Stoličky
- ústredné postavy – starí manželia (obaja po 90)
- iba 2 herci + na konci rečník
- široká škála pocitov ľudí ktorí spolu žijú viac ako 60 rokov
- na jednej
strane láska, ale zároveň aj nuda, stereotyp – absurdné situácie, ale najreálnejšie
- nedokázali spolu žiť, ale nedokázali žiť
ani bez seba
- keďže už od staroby nevládzu → rozhodnú sa, že spáchajú samovraždu
- rozhodnúť sa oznámiť to všetkým
svojim známym = úplne všetkým
- prostredníctvom spomienok sa divák dozvedá akú úlohu
hrali v ich živote
- → nikto nepríde, napriek tomu neustále u nich zvoní zvonček a nosia na javisko stoličky (na konci vyše 100)
→ ľudia iba v ich mysli
- keď stále niekto „prichádzal“ = absolútny stereotyp (aj životný), až na zbláznenie
- na záver
prichádza rečník – lebo nemali silu oznámiť to im
- rečník nedokázal hovoriť → spáchajú samovraždu → bezmocne začne
bľabotať nezmyselné veci (dekomunikácia)
- na konci už len píše kriedou „zbohom“
- podobenstvo života muža a ženy
Václav Havel
- predstaviteľ českého disidentského hnutia
- iniciátor Charty 77
- po 89
prezident ČSR, ČR
- prenasledovaný pre svoje politické presvedčenie
Záhradná slávnosť
Odchádzanie
- posledná hra
- myslenie muža, štátnika, ktorý odchádza z funkcie
- zrazu pociťuje,
že mu už nikto nerozumie → silný znak dekomunikácie
- → v oboch kritizuje pokrytectvo v spoločnosti (nelogickými
prostriedkami)
Epické divadlo
- vzniká v Nemecku ešte pred 2.sv. vojnou
- zakladateľ
Bertold Brecht
- mal vlastné divadlo v Berlíne
- hercom, režisérom, dramaturgom
- snažil sa
experimentovať → posúva hranice klasickej drámy
- autor vsúva postavu rozprávača do drámy
- → narušená
vonkajšia forma → divadelná hra nemá dejstvá, ale má scény; dej je komentovaný rozprávačom
- pred scénou vystupuje rozprávač
a oznámi, čo sa v scéne bude diať → odpútava divákovu pozornosť od hry =► chce divadlo zracionalizovať
- kulisy sa menia počas
hry (počas rozprávania rozprávača) → účelové robenie vecí
- súčasťou môže byť aj premietanie filmu, spievanie piesní,
využívanie rôznych netradičných inscenačných techník
- počas 2. sv. vojny žil v Amerike v exile; po 2.sv. vojne sa vrátil späť
do Nemecka
Matka Guráž a jej deti
- má historický námet
- obdobie 30.ročnej vojny
(17.storočie)
- poukazuje na ničivosť vojny, ako sa človek stáva obeťou vojny
- ústredná postava – žena, matka Guráž
(symbolické meno)
- rázna, odvážna, silná žena
- je markitánka – žena, ktorá putovala s vojskom, mala svoj šiator, mala
oblečenie, jedlo, … pre vojakov (všeobecný servis) → živila sa vojnou
- do istej miery sa z vojny tešila
- vojaci jej
zomierajú pred očami, ale ona je chladná, neuvedomuje si že sama je obeťou vojny
- má 2 synov a jednu dcéru – všetci zomierajú →
napriek tomu chce aby vojna pokračovala ďalej
- keď sa vojna skončila, na svoj šiator si zavesila čiernu zástavu
Americká psychoanalytická hra
- spoločensko-psychologické drámy
- čerpá z klasického typu
divadla
- neexperimentujú čo sa týka formy
- reaguje na to v akom stave je morálka spoločnosti
- čo je pre ľudí
dôležité – city nabok, morálny úpadok; túžba po majetku
Tennessee Williams
Električka zvaná
túžba
- odohráva sa v rodine Stanleyho a Stelly
- žili stereotypným spôsobom života
- Stanley – typický
chlap, rád si vypije, hrá karty, býva hrubý k Stelle
- chvíle vášne, ale aj nepochopenia
- pokrytectvo v rodine
- do ich
života prichádza Blanche (Stellina sestra)
- → narušila ich stereotyp, potrebovala si riešiť vlastné problémy (alkoholizmus)
- Stanley Blanche znásilnil, vyhodil ju z domu
- → Blanche sa zbláznila, ostáva sama, opustená
Mačka na
horúcej plechovej streche
- odohráva sa v bohatej južanskej americkej rodine
- celá rodina žije pokope na veľkom
panstve
- tvária sa, že sa majú radi, ale v podstate sa neznášajú
- zomiera starý otec na rakovinu
- tvária sa ako im to
je ľúto, ale vlastne čakajú na jeho smrť → dedičstvo
- rozvíjajú sa medzi nimi intrigy
- v centre diania – 3 bratia
s manželkami
- najstarší a stredný nenávidia najmladšieho (lebo je akýsi miláčik)
- intrigujú proti nemu a jeho manželke
Maggie (ona je mačka na horúcej streche)
- milá, ústretová, ale vlastne prefíkaná
- chce si uchmatnúť kus dedičstva pre
seba
- medzi ňou a jej manželom strašný vzťah – on kryje svoju homosexualitu
- na záver si starého otca získa → prepíše
na ňu celé dedičstvo
- cieľavedomá, bezohľadná
Arthur Miller
Smrť
obchodného cestujúceho
Zones.sk – Zóny pre každého študenta