Svetová literatúra po 1945 (maturitná téma)
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 355
Uložení: 183
Svetová literatúra po 1945
- smery, prúdy v západnej literatúre
1945 – koniec 2. Svetovej vojny
Po 1945 sa svet rozdelil na východ (socializmus, komunistická strana) a západ (kapitalizmus).
Východ –socialistický realizmus (hl. postava – proletár, idealizovaný robotník; schematickosť, šablónovitosť, čierno-biele videnie sveta), pod záštitou ZSSR
- Štáty: Československo, ZSSR, Bulharsko, Rumunsko, Poľsko, Juhoslávia, Maďarsko
70.roky = normalizácia
Západ – západná Európa + Americká literatúra
Americká literatúra
– kritický realizmus, sociálny realizmus, rôznorodé smery,
existencializmus (rieši otázky ľudskej existencie), Beatnická generácia (beat generation),
neorealizmus (vznik Taliansko –vážne sociálne problémy, silné spoločenské rozdiely) – okrajové spoločenské vrstvy, na okraji veľkých miest
Európska literatúra – rozvíja sa existencializmus (lat. existentia = bytie, jestvovanie)
Symbol rozdelenia sveta – Berlínsky múr
- rozvíja sa absurdná dráma/divadlo
- rozvíja sa epické divadlo
- rozvíja s existenciálna/psychoanalytická dráma
- rozvíja sa antiromán
- rozvíja sa postmoderna
- rozvíja sa magický realizmus
Americká literatúra po 1945
Americký sen – sen o lepšom živote
- M. Remarque – odchádza do Ameriky = Tiene v raji
- dotýka sa niekoľkých kľúčových tém - základná téma = kritika morálky Američana v 50.rokoch
- tém 2.svetovej vojny z pohľadu amerických vojakov
(typická absurdita a čierny humor)
- problémy mladého človeka americkej spoločnosti
Poézia - kritický realizmus, sociálny realizmus, Beatnická generácia
- 1962 – získal Nobelovu cena za celoživotné dielo
John Steinbeck
- 1929 – Zlatý kalich – debut
- Rovina tortilla
- 3 diela úzko súvisiace: V pochybnom boji (1936)
- O myšiach a ľuďoch (1937)
- Ovocie hnevu (1939) – za toto dielo získal Pulitzerovu cenu
- sociálny realizmus
- ľudia na okraji spoločnosti, nezamestnaní, strata rodiny
Ovocie hnevu
- zažil jednu takú cestu s jednou rodinou
- Joadovci – syn Tom sa vracia na farmu, ale zisťuje, že jeho rodina sa odsťahovala z Oklahomy do Californie za lepšími podmienkami
- mama + st. otec
- mama + otec+ ujo John
- deti: Noah, Tom, Rose + Connie, Al, Ruthie, Winfield
- zrazia im psa → predznamenáva to ich ďalšie tragédie
- otec zomiera tesne po odchode, po príchode do Californie zomiera stará mama
- snaha udržať si rodinu pokope
- Noah a Connie odchádzajú
- autor chce reprezentovať politické vzťahy v Amerike
- Tom zabije policajta, ako odplatu za smrť jeho kamaráta
- sťahujú sa na bavlnenú farmu
- Toma odhalia → posielajú ho preč
- Rose porodí mŕtve dieťa; miesto kde bývajú zaplaví
- tam kde sa schovajú (v stodole) nachádzajú otca so synom – otec umiera od hladu, všetko jedlo dával synovi – Rose ho zachráni materským mliekom
- napísané sentimentalisticky
- TOM – vracia sa z väzenia, zvykol si nemyslieť na budúcnosť
- keď zabije policajta, zmení sa jeho myslenie
- mama a otec – otcovi sa nedarilo viesť rodinu → otec sa stáva pasívnou postavou, hlavou rodiny sa stáva mama
O myšiach a ľuďoch
- novela
- postavy: Lennie Small + George Milton
- Kalifornia, ranč
- obdobie po ekonomickej kríze → ľudia sú chudobní
- Lennie: silný George nechce byť sám chlap, zaostalý, neohrabaný, neuvedomuje si čo robí
- George: nízky, vrtký, stará sa o Lennieho
- Lennie je od Georga závislý a George nechce byť sám
- Lennie a George snívajú o tom, že si zarobia a kúpia si domček a budú tam chovať
- králiky (Lennie odmalička rád hladkal príjemné veci)→ hlavná motivácia pre Lennieho
- Candy, starý muž počuje o tom ich sne a ponúkne im svoje úspory → sú strašne blízko
- ako jediní ešte veria svojmu snu
- Lennie tomu naivne, detsky verí
- Curleyho žena – Curley je syn majiteľa ranča – považujú ju za fľandru
- všetky postavy sú osamelé
- Lennie nechtiac zavraždil Curleyho ženu → ich sen nemôže byť už splnený
- Lennie sa bojí Georga, že bude nahnevaný a nedovolí mu chovať králiky
- George sa nehnevá a rozpráv Lenniemu ich sen
- povie mu nech sa pozerá preč a pritom ho zastrelí tesne predtým ako prídu ostatní muži, ktorí chcú Lennieho zlynčovať
- s Lenniem zomiera aj Georgov sen
- kontrast medzi silou a slabosťou (fyzickou a psychickou)
- osamelosť spoločnosti ←→ priateľstvo Lennieho a Georga
- neschopnosť dosiahnuť svoj sen
Jerome David Salinger
- narodil sa v bohatej rodine
Kto chytá v žite
- obsahuje autobiografické prvky
- postava: Holden Caufield
- roky 20.storočia
- tí, čo sa vrátili z vojny sa museli prispôsobovať nezmenenej spoločnosti
- stal sa symbolom neskazenej individuality, ktorá čelí problémom
- rozpráva ho v 1.osobe, v retrospektíve
Dej:
- krát ho vyhodili zo školy
- poneviera sa po New Yorku, nechce ísť domov (väčšina diela)
- komentuje všetko čo okolo seba vidí → zo všetkého je mu nanič
- jediný ku komu má ozajstný vzťah – 10ročná sestra Phoebe
- zomrel mu mladší brat
- všetkých sa pýta kam miznú kačice na zimu – prvok detstva
- nemá rád zmeny
- bolestivosť, strach z dospievania
- vedel, že vzťahy sú dynamické
- jeho správanie ho izoluje – slúži mu ako forma sebaochrany
- chcel by chytať v žite
- odchádza z domu, setra chce ísť s ním
Beat Generation
- vznikla v 50.rokoch v San Franciscu
- Beatnici – mladí intelektuáli
- kritizovali vojnu v Kórei, vo Vietname; náboženstvo; reklamný priemysel
- odtabuizovávali témy – drogy, homosexualita, rasové rozdiely
- ich náboženstvo – budhizmus → kritizovali kresťanstvo
- vyjadrovali sa provokatívnym spôsobom
- pôvodne mala ich poézia deklamatívny charakter – určená na verejný prednes
- bola inšpiráciou pre alternatívnu európsku literatúru
- báseň v próze
- naturalistický princíp
- ovplyvnila slovenskú prózu a poéziu v 60. a 70. rokoch
- skupina Osamelých bežcov
Autori:Lawrence Ferlinghetti (zbierka Obrazy zmiznutého sveta), Jack Keroack (Na ceste, More je môj brat), Alen Ginsberg (Vytie)
Alen Ginsberg
Vytie
- v básni popisuje generáciu beatnikov množstvom metafor
- skôr dynamické motívy (znak epiky)
- má prvky sujetovosti (ako pásmo od Appoliniera)
- prvky šialenstva
- najrevolučnejšia postava Beatu
- inšpiroval „Osamelých bežcov“ → existovali v rámci svetového prúdu a prechádzajú do samizdatového prúdu
Existencializmus
- filozofický smer, myšlienkový prúd, umelecký smer, literárny smer
- existentia – bytie, jestvovanie, uvedomovanie si vlastnej existencie
- vznikol už v období okolo 1.svetovej vojny; ale existenciálne postoje sa objavujú oveľa skôr
- môže byť aj náboženský aj ateistický
- predmet skúmania existencializmu: skúma otázky existencie človeka z hľadiska jeho individuality aj z hľadiska spoločenských vzťahov
- základná otázka: „Aký zmysel má ľudský život, ak aj tak zomriem?“
- zdôrazňujú osobnú slobodu jednotlivca – je na každého osobnej voľbe ako sa rozhodne naložiť so svojím vlastným životom
- človek v hraničnej situácii – v hraničných situáciách sa človek musí rozhodnúť
- pocity, ktoré sprevádzajú ľudí v hraničnej situácii: úzkosť, beznádej, bezvýchodiskovosť, neschopnosť vnímania samého seba, ľahostajnosť
Jean Paul Sartre
Bytie a ničota
(poviedkový výber) Múr
- poviedky: Múr, Izba, Hérostratos, Intimita, Šéfovo detstvo
(poviedka) Múr
- vo väzení, čaká na popravu
- život mu už nedáva zmysel, aký mal zmysel ten jeho život doteraz, ľahostajnosť, ničotnosť, strach, rezignácia
- ústredná postava: Pablo Ibijeta
- autorovi sa darí absurdne vypointovať príbeh
- Pablovi ponúknu možnosť na záchranu, ak prezradí úkryt istého Ramona Grisa
- nevedel, kde to je, ale náhodou sa stáva zradcom (povedal, že je na cintoríne a on tam naozaj bol)
- poviedka je typická nečakaným obratom v deji
- múr ako izolácia ľudí čakajúcich na popravu, nebol schopný komunikovať s inými ľuďmi
(poviedka) Izba
- rozvíja sa v rovine rodinných vzťahov, mapuje partnerský vzťah, ktorý sa vplyvom okolností v postate rozpadáva → vstupuje choroba partnera
- partner trpí schizofréniou, bludmi, je odkázaný na partnerku
- postupne sa izolovali
- Pierre a Eve
- nedokázala ho opustiť
- na jednej strane ho milovala, na druhej nenávidela
- izolácia, odcudzenie svetu, aj samému sebe
- zvažovala samovraždu, vraždu
(román) Hnus
(divadelná hra) S vylúčením verejnosti
Albert Camus (Kamü)
- oponent Sartra – čo sa týka rozhodovaní človeka o svojom osude – samovražda
- námety: odcudzenie, izolácia
- získal Nobelovu cenu
(román) Cudzinec
- kultové dielo existencializmu
- rozsahovo ako novela
- má 2 časti → udalosti pred a po
- ústredná postava Meursault (Mersó)
- obyčajný mladý muž, žije bezproblémový život v Alžírsku
- je v podstate človek bez citov
- nič ho nedokáže rozhodiť
- cudzinec je symbol – cudzinec sám v sebe → povýšia ho, absolútne ho to nedostane
- má priateľku Mariu – berie ju ako v podstate samozrejmosť
- má matku, ktorá žije v domove dôchodcov, ona sama sa tam odsťahovala od neho
- mal susedov Arabov, nazýva ich priateľmi, aj keď mu to je jedno
- zomrie mu matka, na pohrebe nevyroní ani slzu → ľudia ho odsudzovali
- je chladne, sucho napísaná
- jedného dňa Raimond (sused) ho pozve na pláž, na pláži sa strhne bitka – medzi Raimondom a inou skupinkou Arabov
- Meursault uvidí na zemi zbraň, zdvihne ju a zabije jedného z Arabov → stáva sa vrahom
- dostáva sa do väzenia → odsúdený na smrť, Mari to ťažko znáša
- v podstate mu to bolo jedno, prijíma trest
- myšlienka: urobil som čo som urobil, stihol, zomriem ja, nie niekto iný za mňa, tak je jedno kedy zomriem
Mor
- o morovej epidémii v meste
Antoine de Saint Exupéry
- francúzska literatúra
- výrazná individualita francúzskej literatúry
- povolaním letec
- zúčastnil sa občianskej vojny v Španielsku, v 2.sv vojny
- 1944 – zomiera, jeho lietadlo sa nenašlo
- trpel depresiami, nevedel sa prispôsobiť spoločnosti
Letec
Pošta na juh
Zem ľudí
Malý princ
- filozofická rozprávka s humanistickým posolstvom
- svet detský (plný naivity, fantázie) ↔ svet dospelých (materialistický, realistický)
- pilot havaruje v púšti, chce opraviť svoje lietadlo čo najskôr (v púšti ničota, nie je tam voda)
- prichádza k nemu malý princ z inej, ďalekej planéty
- ilustrovaná samotným autorom
- malý princ rozpráva ako navštívil rôzne planéty, stretol sa s rôznymi ľuďmi (kráľ, lampár, pijan), vždy skonštatoval, že dospelí sú čudní
- každé stretnutie predstavuje niekedy aj bezvýznamnú ľudskú činnosť
- rozpráva mu o svojej ruži
- na Zemi sa stretáva s líškou, ktorá chce aby si ju skrotil
- malý princ pomôže pilotovi nájsť studňu
- keď sa mu podarí opraviť lietadlo, princ pochopí, že letec ho už nebude potrebovať, tak odchádza na svoju planétu prostredníctvom smrti
Talianska literatúra po 1945
- Taliansko vnímané ako fašistická krajina
- v literatúre → protifašistický odboj, proti Mussolinimu
- krajina kontrastov; chudoba ↔ bohatstvo; vysoká miera korupcie
- dominantná sociálna téma
- vzniká tu neorealizmus – nový realizmus
- sústreďuje sa na ľudí na okraji spoločnosti
- ľudia, ktorí žijú na okrajoch, perifériách veľkých miest
- chudobní, nevzdelaní ľudia, snažia sa vymaniť → často kriminálna činnosť
- zlodeji, pasáci, prostitútky
- súčasťou neorealizmu je naturalizmus (v duchu Emila Zolu – že sa nedokážu vymaniť zo svojho prostredia)
- ľudový, hovorový, expresívny, vulgárny jazyk
- typický romantický princíp – hrdinovia majú svoje túžby
- preslávila ho talianska kinematografia
Pier Paolo Pasolini
- píše o mladých ľuďoch, ktorý sa hľadajú, žijú v špine a v biede (aj morálnej), živia sa pasáctvom, riešia svoje vnútorné pocity, ale nedokážu sa ich zbaviť
Búrlivý život
Pasáci
Nuda
- zobrazuje bohatých mladých mužov, ktorý nevedia čo so svojím životom
- majú všetko, ale v podstate nemajú nič
Alberto Moravia
- sústreďuje sa na obraz rímskeho prostredia
(román) Rimanka
- žije s matkou v biednych podmienkach
- mama bola krajčírka a prostitútka
- Adriana (Rimanka) – fyzicky krásna
- v podstate vlastná matka (a aj vplyvom prostredia) ju primäla stať sa prostitútkou
- postupne sa mení – stotožňuje sa s pozíciou prostitútky
- zamiluje sa do Jacoma, študenta, nevydá sa, žije ako jej matka
- nechcela Jacoma – bol zradca (zrádzal antifašistov), strachopud → obraz sociálneho prostredia
(poviedkový výber) Rímske poviedky
(román) Vrchárka
Postmodernizmus v literatúre
- reaguje na modernu
- koniec rokov, 60.roky
- vznikol v USA
- reaguje na modernú techniku (IT) -
- rozvíja sa aj na SR, dokonca aj v totalitnom režime
- rozvíja sa popart (Andy Warhol), sériografia
- východiskom pre novú poetiku, pre postmodernu sa stáva odmietavý postoj ku konzumnej spoločnosti
- paradoxom je, že sa využívajú prostriedky konzumizmu (→ paródia, irónia)
- nie je to umenie pre úzky okruh čitateľov
texty postmoderny
- sú zámerne vytvorené tak, aby sa mohli čítať na rozličných úrovniach
- na jednej strane – brakové detektívne dielo, jednoduchý dej
- na druhej strane – zakomponovaný text odborný, filozofický z iného diela (úryvok)
- navrstvuje sa text na text – palimpsest
- texty, ktoré spolu nemusia súvisieť
- odbočenia od hlavného textu – digresia
- reakcia na chaos vo svete
- ustálené motívy
- motív múzea (je tam história, vedomosti, záhada)
- motív záhady
- labyrint, bludisko (chaos, hľadanie východiska)
- zrkadlo (možno obrazom pravdy)
- knižnica
- rozvoj elektroniky, počítačov → mozog človeka sa mení
typické žánre postmoderny
- paródia ako žáner – zosmiešňujúci charakter
- zakladá sa na napodobňovaní textu, ktorý chce zosmiešniť
→ základným kompozičným prvkom je irónia
Umberto Eco
(kľúčové dielo - román) Meno ruže
- odohráva sa to v opátstve
- 3 roviny
- historická – mapuje stredoveké pomery (predpokladá, že čitateľ vie, že svet je plný cirkevných dogiem)
- detektívna – dejú sa tam vraždy mníchov
- spoločným znakom čierny prst a jazyk (čítajú a otáčajú otrávené knihy)
- filozofická – v opátstve sa nachádza Aristotelova kniha (ktorá nie je stredovekého myslenia)
- Smiech – nechcú aby ľudia poznali radosť
- prichádza sem William von Baskerville so spoločníkom Adsom (obaja mnísi)
- má vyriešiť zločin
- pátrajú po zákutiach opátstva (labyrint, knižnica)
- na konci požiar
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Svetová literatúra po 1945 + autori | Maturita | 2 077 slov | |
Svetová literatúra po 1945 | Maturita | 2 986 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 | Maturita | 2 049 slov | |
Diela s témou 1. svetová vojna | Referát | 1 475 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 diela | Maturita | 830 slov | |
Svetová literatúra medzi dvoma svetovými vojnami | Ostatné | 1 179 slov | |
Svetová literatúra medzi dvoma vojnami | Učebné poznámky | 1 285 slov | |
1. svetová vojna - Úvod od literatúry | Referát | 266 slov | |
2. svetová vojna a jej obraz v tvorbe svetových autorov | Referát | 1 015 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 (americká a anglická literatúra) | Maturita | 1 600 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 (francúzska, talianska, nemecká, ruská literatúra) | Maturita | 2 308 slov | |
Druhá svetová vojna v literatúre | Maturita | 1 326 slov | |
Druhá svetová vojna a jej obraz v dielach svetovej prózy | Referát | 466 slov | |
23. Svetová literatúra po roku 1945 | Maturita | 1 146 slov | |
Svetová literatúra po roku 1945 | Referát | 2 725 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Lawrence Ferlinghetti – Obrazy zmiznutého sveta #americká literatúra po 1945 #Pier Paolo PASOLINI - Búrlivý život #drama s vylucenim verejnosti