Fázy národného obrodenia v slovenskej literatúre - Kollár, Hollý

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: Dievča ursula (17)
Typ práce: Referát
Dátum: 05.03.2019
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 629 slov
Počet zobrazení: 142
Tlačení: 8
Uložení: 9

Fázy národného obrodenia v slovenskej literatúre
- Kollár, Hollý

  • 1780 - 1830
  • dôležité obdobie pre Slovenské uvedomenie si vlastnej identity → Národné Obrodenie
  • nadväzovala na antiku
  • klasicizmus a osvietenstvo v duchu NO
  • osvietenská literatúra – vzdelávací charakter, ľudovýchovný charakter
  • vznikali prvé ľudovýchovné spoločnosti – Slovenské učené tovarišstvo
    • vytvárali texty pre obyčajných ľudí (kalendáre, osvetová činnosť)

Osvietenská literatúra

Anton Bernolák

  • katolícky kňaz
  • pôsobil na Trnavskej univerzite

1787 – kodifikoval spisovnú slovenčinu na základe západoslovenského nárečia z okolia Trnavy

  • tento jazyk používali iba katolíci, evanjelici naďalej používali biblickú češtinu

Gramatica Slavica – Slovenská gramatika

Jazykovedno-kritická rozprava o slovanských písmenách

Etymológia slovanských slov

  • o pôvode slov

Slovár slovenský-česko-latinsko-nemecko-uherský

  • pôvod slova, preklad, synonymá, antonymá
  • celoživotné dielo, položilo základy lexikografie – náuky o slovníkoch

1843 – Štúr, Hurban, Hodža – 2. kodifikácia

Náuka reči slovenskej

Nárečia Slovenskô alebo potreba ...

  • podľa stredoslovenského nárečia

 

Klasicistická literatúra

  • napojený na antiku, oživovanie antických žánrov
  • podľa vzoru z antiky - časomerný veršový systém – iba Kollár a Hollý

Ján Kollár

  • evanjelický kňaz
  • neprijal Bernolákovu slovenčinu, bol zástanca českoslovenčiny
  • študoval v Nemecku (mesto Jena)– východisko k jeho tvorbe
  • študoval jazyky, históriu – zistil, že aj v Nemecku žili Slovania → myšlienka všeslovanstva
  • zistil, že tam žili Lužickí Srbi – podľa erbov, nápisoch na hroboch
  • študoval Herderovu filozofiu – ak by sa Slovania spojili, boli by silným celkom
  • mali by sa pripojiť k Rusom → nezrealizovala sa, ale rozvinula sa v jeho tvorbe
    • lebo odolali Napoleonovi, mali vlastný štát, bol to „dubisko“ – silný štát
  • línia – o žene, o láske, o Frederike Wilhelmíne Schmidtovej
  • jej matka nesúhlasila s manželstvom
  • po 16 rokoch sa vzali (keď jej matka zomrela)

Slávy dcéra

  • básnická skladba, má presnú kompozíciu:
    • Předspěv + 5 Spevov
      • písaný v češtine časomernou veršovou prozódiou
      • hneď v prvých veršoch reflektuje v akom postavení sa nachádza jeho vlasť
      • vyzýva k uvedomeniu si vlastnej identity alebo nech sa národ pripojí k Rusku – dubisko
      • myšlienka o odrodilcoch (vlastizradcoch)
      • vníma ostatné slovanské národy s istým strachom, že jeden z nich (Lužickí Srbi) už zanikol
      • je o národe, nie o žene, plače nad ním
      • obviňuje Nemcov (Teutónia) zo zániku jedného slovanského národa (Slávov)
    • Spevy – písané v sonetoch – znelkách 4-4-3-3 4-4-6
      • názvy spevov = názvy riek
      • Sála
      • Labe – Rén - Vltava
      • Dunaj
      • Léthé – mytologické – Slovanské nebo
      • Acheron - Slovanské peklo
      • jeho cesta z Nemecka na Slovensko, uvedomovanie si súvislostí slovanského života
      • ústredná téma: vlasť, láska k žene
      • výrazným citom k žene prekonáva klasicizmus
      • silný motív lásky: „Láska je všech velkých skutků zárod, a kdo nemiloval, nemůže ani znáti, co jest vlast a národ.“
      • Lété : pre všetkých dobrých Slovanov, národovcov, tých ktorí prajú Slovanskému národu
      • Acheron : pre odrodilcov

 → uvedomuje si, koľko utrpenia Slováci prežili; obracia svoju nenávisť voči zotročovateľom národa

→ zastavuje sa na miestach, kde Slováci kedysi žili, ale darmo ich už hľadá

Ján Hollý

  • katolícky kňaz
  • prezývaný slovenský Homér
  • viac klasicistický básnik = oživuje žánre antiky
  • prijal Bernolákovu slovenčinu → píše ňou
  • Hollý bol pri odobrení 2. kodifikácie spisovného jazyka – štúrovčina (1843)
  • píše hrdinské eposy, využíva časomerný veršový systém (striedanie dlhých a krátkych slabík)-prirodzený pre gréčtinu, v slovenčine umelý
  • eposy s presnou záväznou kompozíciou (ako Homér, Vergílius, Teokritos)
    • vracia sa k Veľkomoravskej tradícii a osobnostiam – Cyril, Metod, Rastislav
    • hrdinské slovanské eposy
  • prekladal Vergília, ...

Svatopluk

  • hrdinský epos
  • hovorí ako knieža Rastislav musí čeliť východofranskému vplyvu
  • hovorí o zrade Svätopluka – vydal Rastislava Frankom – umučia ho
  • on sám tiež padne do zajatia, musí s Nemcami vyjednávať
  • Rastislav bol Svätoplukov strýko
  • napokon Svätopluk víťazí na bojisku a prijíma kráľovský titul
  • je zaľudnený postavami
  • slovanská mytológia
  • na začiatku propozícia → naznačenie deja

Cirillo-metodiáda

  • o pôsobení Cyrila a Metoda na našom území

Sláv

  • píše selanky = idyly
  • básne s roľníckou a pastierskou tematikou
  • ako Vergílius písal bukoliky a georgiky
  • idylický charakter
  • prekladal Gréckych básnikov = slovenský Homér → oslepol ako Homér
  • napísal 21 idylických básní
  • vystupujú tam slovanský bohovia, ľudoví hrdinovia s typickými slovanskými menami (-slav, -mír)

1852 – Hodžovsko-Hatalovká úprava

  • zrušil sa fonetický, uplatňuje sa etymologický (podľa pôvodu) princíp

Záver: pripomenutie si Veľkomoravskej tradície

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

Vyhľadaj ďalšie vhodné študentské práce pre tieto kľúčové slová:

#Národné uvedomenie

Vypracované témy a otázky zo slovenského jazyka a literatúry 2018

Diskusia: Fázy národného obrodenia v slovenskej literatúre - Kollár, Hollý

Pridať nový komentár

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.019