Fázy národného obrodenia v slovenskej literatúre - Kollár, Hollý
Fázy národného obrodenia v slovenskej literatúre
- Kollár, Hollý
- 1780 - 1830
- dôležité obdobie pre Slovenské uvedomenie si vlastnej identity → Národné Obrodenie
- nadväzovala na antiku
- klasicizmus a osvietenstvo v duchu NO
- osvietenská literatúra – vzdelávací charakter, ľudovýchovný charakter
- vznikali prvé ľudovýchovné spoločnosti – Slovenské učené tovarišstvo
- vytvárali texty pre obyčajných ľudí (kalendáre, osvetová činnosť)
Osvietenská literatúra
Anton Bernolák
- katolícky kňaz
- pôsobil na Trnavskej univerzite
1787 – kodifikoval spisovnú slovenčinu na základe západoslovenského nárečia z okolia Trnavy
- tento jazyk používali iba katolíci, evanjelici naďalej používali biblickú češtinu
Gramatica Slavica – Slovenská gramatika
Jazykovedno-kritická rozprava o slovanských písmenách
Etymológia slovanských slov
- o pôvode slov
Slovár slovenský-česko-latinsko-nemecko-uherský
- pôvod slova, preklad, synonymá, antonymá
- celoživotné dielo, položilo základy lexikografie – náuky o slovníkoch
1843 – Štúr, Hurban, Hodža – 2. kodifikácia
Náuka reči slovenskej
Nárečia Slovenskô alebo potreba ...
- podľa stredoslovenského nárečia
Klasicistická literatúra
- napojený na antiku, oživovanie antických žánrov
- podľa vzoru z antiky - časomerný veršový systém – iba Kollár a Hollý
Ján Kollár
- evanjelický kňaz
- neprijal Bernolákovu slovenčinu, bol zástanca českoslovenčiny
- študoval v Nemecku (mesto Jena)– východisko k jeho tvorbe
- študoval jazyky, históriu – zistil, že aj v Nemecku žili Slovania → myšlienka všeslovanstva
- zistil, že tam žili Lužickí Srbi – podľa erbov, nápisoch na hroboch
- študoval Herderovu filozofiu – ak by sa Slovania spojili, boli by silným celkom
- mali by sa pripojiť k Rusom →
nezrealizovala sa, ale rozvinula sa v jeho tvorbe
- lebo odolali Napoleonovi, mali vlastný štát, bol to „dubisko“ – silný štát
- línia – o žene, o láske, o Frederike Wilhelmíne Schmidtovej
- jej matka nesúhlasila s manželstvom
- po 16 rokoch sa vzali (keď jej matka zomrela)
Slávy dcéra
- básnická skladba, má presnú
kompozíciu:
- Předspěv + 5 Spevov
- písaný v češtine časomernou veršovou prozódiou
- hneď v prvých veršoch reflektuje v akom postavení sa nachádza jeho vlasť
- vyzýva k uvedomeniu si vlastnej identity alebo nech sa národ pripojí k Rusku – dubisko
- myšlienka o odrodilcoch (vlastizradcoch)
- vníma ostatné slovanské národy s istým strachom, že jeden z nich (Lužickí Srbi) už zanikol
- je o národe, nie o žene, plače nad ním
- obviňuje Nemcov (Teutónia) zo zániku jedného slovanského národa (Slávov)
- Spevy – písané v sonetoch – znelkách 4-4-3-3 4-4-6
- názvy spevov = názvy riek
- Sála
- Labe – Rén - Vltava
- Dunaj
- Léthé – mytologické – Slovanské nebo
- Acheron - Slovanské peklo
- jeho cesta z Nemecka na Slovensko, uvedomovanie si súvislostí slovanského života
- ústredná téma: vlasť, láska k žene
- výrazným citom k žene prekonáva klasicizmus
- silný motív lásky: „Láska je všech velkých skutků zárod, a kdo nemiloval, nemůže ani znáti, co jest vlast a národ.“
- Lété : pre všetkých dobrých Slovanov, národovcov, tých ktorí prajú Slovanskému národu
- Acheron : pre odrodilcov
- Předspěv + 5 Spevov
→ uvedomuje si, koľko utrpenia Slováci prežili; obracia svoju nenávisť voči zotročovateľom národa
→ zastavuje sa na miestach, kde Slováci kedysi žili, ale darmo ich už hľadá
Ján Hollý
- katolícky kňaz
- prezývaný slovenský Homér
- viac klasicistický básnik = oživuje žánre antiky
- prijal Bernolákovu slovenčinu → píše ňou
- Hollý bol pri odobrení 2. kodifikácie spisovného jazyka – štúrovčina (1843)
- píše hrdinské eposy, využíva časomerný veršový systém (striedanie dlhých a krátkych slabík)-prirodzený pre gréčtinu, v slovenčine umelý
- eposy s presnou záväznou kompozíciou (ako Homér, Vergílius, Teokritos)
- vracia sa k Veľkomoravskej tradícii a osobnostiam – Cyril, Metod, Rastislav
- hrdinské slovanské eposy
- prekladal Vergília, ...
Svatopluk
- hrdinský epos
- hovorí ako knieža Rastislav musí čeliť východofranskému vplyvu
- hovorí o zrade Svätopluka – vydal Rastislava Frankom – umučia ho
- on sám tiež padne do zajatia, musí s Nemcami vyjednávať
- Rastislav bol Svätoplukov strýko
- napokon Svätopluk víťazí na bojisku a prijíma kráľovský titul
- je zaľudnený postavami
- slovanská mytológia
- na začiatku propozícia → naznačenie deja
Cirillo-metodiáda
- o pôsobení Cyrila a Metoda na našom území
Sláv
- píše selanky = idyly
- básne s roľníckou a pastierskou tematikou
- ako Vergílius písal bukoliky a georgiky
- idylický charakter
- prekladal Gréckych básnikov = slovenský Homér → oslepol ako Homér
- napísal 21 idylických básní
- vystupujú tam slovanský bohovia, ľudoví hrdinovia s typickými slovanskými menami (-slav, -mír)
1852 – Hodžovsko-Hatalovká úprava
- zrušil sa fonetický, uplatňuje sa etymologický (podľa pôvodu) princíp
Záver: pripomenutie si Veľkomoravskej tradície
Zones.sk – Najväčší študentský portál