Svetový klasicizmus (maturitná téma)
Svetový klasicizmus
- začiatok novodobého umenia
- rozvíja sa v 17.-18. storočí
- vznikol vo
Francúzsku na dvore kráľa Ľudovíta XIV, Kráľa Slnko
- vzorom je antika
- clasicus – vzorový, príkladný
- vzorom dielo Poetika od Aristotela
- zmysel umenia videli v napodobňovaní prírody, najmä v tom, čo je nemenné
a podstatné
- Aristoteles – rozdelenie žánrov na vysoké (tragédia, óda, elégia, epos) a nízke(komédia, satira,
bájka)
- v dráme 3jednota miesta, času a deja
- v spoločnosti sa začína šíriť osvietenstvo –
iniciátormi boli vzdelanci v prírodovedných oblastiach, encyklopedisti
- odpor voči cirkvi – cirkev manipuluje s ľudskou mysľou
- chcú motivovať ľudí k mysleniu
- nový filozofický smer racionalizmus
- COGITO ERGO SUM
– Myslím teda som
- René Descartés
Denis Diderot
Jean Jacque Roseaue
Voltaire
Daniel Defoe
- Robinson Crusoe
- Robinson – symbol človeka stroskotanca, ale dokáže zo
svojho života veľa vyťažiť
Jonathan Swift
- Gulliverove cesty
- symbol
protipólov v živote človeka
Francúzska literatúra
Jean Batiste Pocle Moliére
- výnimočné postavenie v komédii
- viac ako 30 komédií
- herec , majiteľ divadla
- významný typológ
– vytvoril určité typy postáv na základe presných vlastností , sústreďuje sa na jednu vlastnosť
- charakteristika je jednostranná,
prepracovaná do dôsledkov
- vychádzal z talianskej komédie – jednoduchá komédia, má fraškový charakter
Lakomec
- námet na Plautovu komédiu O hrnci (starovek)
- o skúpom kupcovi Harpagonovi
- je vdovcom,
má dcéru a syna
- je tak lakomý, že nezvláda sám seba
- charakteristika postavy je jednostranná - lakomstvo
- peniaze sú
pre neho všetko
- má sluhu na všetko (kočiš, kuchár,...)
- postava Harpagona sa nesie ako literárny vzor
Zdravý nemocný
- osudná pre Moliéra
- postava hypochondra
- pri tejto hre zomrel na javisko na
infarkt
Mizantrop
- človek, ktorý nenávidí ľudí a stráni sa im
- najpsychologickejšie
prepracovaná hra
Jean de la Fontaine
- píše bájky po vzore Ezopa
- zbavil bájky ponaučenia
Pierre Corneille
- písal tragédia – nie typické tragédie
- ich podstatou sú motívy vlastenectva,
hrdinstva, povinnosti a cti
Cid
- veršovaná tragédia
- Cid je Pán
- hlavná postava je
pán Rodrigo
- zabije otca svojej milej Chimény, lebo hrubo urazil jeho otca
- láska ↔ česť
- Chiména žiada jeho
potrestanie
- končí sa zmierlivo, Rodrigo je vo vyhnanstve, kajá sa, nie je popravený, napokon sa vracia ku svojej milej
Jean Racine
Faidra
- rozvíja sa staroveký námet
- v rovine rodinných vzťahov
- Faidra je žena Aténskeho kráľa Thésea
- je veľmi vášnivo zamilovaná do nevlastného syna
- on jej lásku neopätuje
- začne ho psychicky týrať
- docieli, že ho otec vyženie z vlasti, ale nevie prečo
- Theseus po čase trpí výčitkami
svedomia
- osudovosť – do deja zasahujú Bohovia
- kráľ žiada Bohov o potrestanie previnilcov
- prosba sa vyplní →
Faidra náhodne vypije nápoj s jedom, keď zomiera, priznáva sa svojmu mužovi
Zones.sk – Zóny pre každého študenta