- nadviazanie na predvojnovú tvorbu na realistické hry i na tvorbu Júliusa Barča-Ivana
- do popredia diela, ktoré riešili filozofické a etické problémy
- bezkonfliktové, schematické hry
- povrchné; skutočné ľudské
problémy sa dostávajú do úzadia
- komédie a veselohry
- obdobie kritiky
stalinizmu (uvoľnená spoločenská atmosféra)
- hry poznačené vplyvmi rozličných umeleckých smerov a prúdov (absurdná dráma, vplyv
postmoderny, experimentálne divadlo)
- všímajú si konanie človeka, ktoré je v rozpore s etickými princípmi
- hry pranierujú
nezodpovednosť, ľahostajnosť voči krivdám
- hry hodnotia predovšetkým morálny profil človeka
- populárne sú rozhlasové
hry, TV inscenácie
- vznikajú divadlá malých javiskových foriem
- 1963 Radošínske naivné divadlo – vzniklo ako ochotnícke
divadlo, od r. 1978 stála scéna v BA
- obdobie konsolidácie
- mnohí autori sa
odmlčali
- kríza dramatickej tvorby, autori volia historické témy
- ale aj v tomto období sa našli experimentátori –
Štepka, Lasica a Satinský (divadlá malých javiskových foriem) – v priestoroch Divadla na korze (1. profesionálna alternatívna
scéna)
- satira
- avatgardné divadlá (GunaGu, Stoka)
ŠTEFAN KRÁLIK
(1909 – 1983)
- lekár
- jeho pohľad na život je skeptický, ale neprestáva veriť, že
zvíťazí pravda
- zameriava sa na filozofické a psychologické stránky života
POSLEDNÁ PREKÁŽKA (1946)
- dráma s črtami existencionalizmu
- príbeh sa odohráva počas necelých 3 hodín, nastoľuje filozofické úvahy
o človeku
DEJ:
Doktor Lorenc sa zamiluje do svojej asistentky Heleny, no je ženatý.
Helena stretáva svoju bývalú lásku
Michala. Michal je však veľmi chorý a život mu môže zachrániť len chirurg Lorenc. Ten stojí pred dilemou – má dať prednosť svojej
láske alebo lekárskej povinnosti? Víťazí u neho lekársky princíp. Nakoniec však stráca nielen Helenu, ale odchádza od neho aj žena
Klára.
MARGARET ZO ZÁMKU
Tragédia
Príbeh talianskej herečky Margaret, dcéry chudobného
rybára. Vzoprie sa svojmu svokrovi miliardárovi Crownovi, pretože jeho lode znečistili naftou jej rodné pobrežie. Crown dá uniesť jej dieťa
i muža Bobbyho na jachtu. Margaret zabije najatý vrah. Jachtu zničí výbuch a všetci zahynú.
- odsúdenie tvrdej moci, ktorá si
presadzuje všetko bez ohľadu na dôsledky
PETER KARVAŠ
(1920 BB
- patrí medzi
najvýraznejšie postavy slovenskej literatúry povojnového obdobia
- prozaik, dramatik a literárny teoretik
- lektor, dramaturg,
kultúrny atašé, redaktor, VŠ pedagóg
TVORBA:
- je hlbokou filozofickou analýzou
všetkého, čo patrí k človeku. Nastoľoval predovšetkým mravné problémy, ako je zneužívanie moci, ohrozenie ľudskej slobody a demokracie.
Hoci sa vo svojich hrách často vyjadroval v podobenstvách, viaceré sa stávali pre vtedajšiu socialistickú kultúru nežiadúcimi. Po r. 1968
boli jeho hry zakázané. Potom písal len prózu.
POLNOČNÁ OMŠA
tragédia
Dej sa odohráva na
Vianoce 1944 v malom mestečku
Postavy:
Kubišovci: matka, bratia Marián a Ďurko, sestra Angela
Major Becker
Katka
Dej:
Ľudia v mestečku pomáhajú partizánom. Nemci za trest nariadili masové popravy.
Partizán Ďurko ujde zo
zajatia Nemcov. Je ranený a hľadá pomoc doma. Rodičia ho ukryjú na povale. Angela privedie zdravotnú sestričku Katku, ktorá je do Ďurka
zaľúbená a obetavo sa o neho stará. Presvedčí lekára, aby ošetril raneného.
Keď Marián zistí, že Ďurko je doma, veľmi sa
rozhorčí a trvá na tom, aby Ďurko okamžite odišiel, lebo inak ho udá. Matka sa rozhodne zájsť za farárom a požiadať ho o pomoc. Ten
však odmietne.
Na štedrovečernú hostinu príde aj major Becker, ktorý dvorí Angele, hoci je vydatá. Do domu vtrhnú nemeckí vojaci,
aby vykonali domovú prehliadku. Becker v poslednej chvíli zasiahne a Kubišovci si vydýchnu. Blíži sa polnoc a všetci sa chystajú do kostola
na omšu. Becker sa rozhodne pritlačiť na farára, prikáže mu, aby pri polnočnej omši vyzval veriacich vydať partizána. Farár pod tlakom
napokon vyzradí Ďurkov úkryt.
Becker s vojakmi prídu po Ďurka, ktorý sa opäť pokúša o útek. Neúspešne. Rodičia, aby
zachránili rodinu pred zastrelením, syna zaprú. Nemci Ďurka zastrelia.
VEĽKÁ PAROCHŇA
Tragikomická
groteska
Dotkol sa tu otázok ohrozenia ľudskej slobody a zneužívania moci.
Priestor a čas nie sú bližšie určené. Dej
sa odohráva v nemenovanej krajine, kde generál nariadi prenasledovať holohlavých.
Divadelný parochniar Hanjo Hraschko kedysi objavil
prípravok, podporujúci rast vlasov, ale vie, že po 3 týždňoch sa dostaví opačný účinok. Jeho švagor Mike objav zneužije, prípravok
dostane názov Vlasolín a rozbehne sa jeho výroba. Užívatelia Vlasolínu prídu o vlasy. Nie sú však ochotní zdieľať osud perzekuovaných
holohlavých a nasadzujú si
Parochne. Generál si osobuje právo rozhodovať aj o tom, kto smie nosiť parochňu.
Hanja obvinia
z vlastizrady. Pred súdom však Hanjo vyhlási, že všetci prítomní, vrátane generála, sú holohlaví, a teda sú podvodníci.
Hanjo
je odsúdený na smrť, ale krátko pred popravou sa dozvedá o prevrate. Holohlaví chcú Hanja postaviť do svojho čela. Hanjo však ďalej
obhajuje svoj názor o rovnosti ľudí a nechce pripustiť, že holohlaví sú lepší než vlasatí. Je znovu postavený pred súd, rozsudok je
rovnaký, ale tentoraz je aj vykonaný. Tak je zavŕšená tragédia človeka, ktorý odmietal prijať oficiálne vyznávaný názor.
V epilógu nový generál v rozhovore s pobočníkom sa dožaduje prístroja na čítanie myšlienok u ľudí, ktorých sám označí.
Kompozícia: 10 obrazov + epilóg
Ideový zámer: parodovať totalitu, rasovú diskrimináciu, presadzovanie moci, schopnosť
rýchlo sa prispôsobiť okolnostiam na úkor iných a ťažiť z toho
IVAN BUKOVČAN
(1921
– 1975)
„Človek nikdy nemá veľa možností... No vždy má aspoň jednu. Ostať človekom.“
- dramatik,
scenárista, dramaturg, publicista
- majster hraničnej situácie, ktorá mu poskytuje príležitosť dokonale odhaliť charaktery
a preveriť ich morálne hodnoty. Rád hyperbolizoval záporné ľudské vlastnosti, hrdinstvo považoval za prirodzenú ľudskú povinnosť.
60 –te roky
triptych s problematikou zrady a stroskotania ideálov:
Pštrosí večierok
Kým
kohút nezaspieva
Zažeň vlka
PŠTROSÍ VEČIEROK
(nastoľuje
otázku – Je strach ospravedlnením?)
Na maturitnom stretnutí po 25 rokoch sa bývalí spolužiaci dostávajú cez rozličné spomienky na
študentské roky k zásadnému hraničnému bodu. Je ním spomienka na životné osudy ich bývalého profesora Sumca, ktorý bol v 50 – tych
rokoch nespravodlivo obvinený. Nikto zo spolužiakov, hoci mnohí z nich zastávali teraz dôležité funkcie, nevystúpil na jeho obranu. Zvolili
radšej pštrosiu politiku.
Hra je vlastne odkrývaním charakterov postáv, ktorí si spytujú vlastné svedomie.
Autor
jednoznačne odsúdil spoločenský systém z obdobia kultu osobnosti.
KÝM KOHÚT NEZASPIEVA
- obdobie po
potlačení SNP, malé mestečko
- Po zastrelení nemeckého vojaka Nemci zadržia 10 náhodne vybratých rukojemníkov. Uväznia ich
v pivnici. Veliteľ im však navrhne, že ak si do rána sami vyberú spomedzi seba jednu obeť, ostatní budú prepustení.
Zoči – voči
smrti každý odkrýva svoj skutočný charakter. Všetci chcú žiť a niektorí by sa neštítili použiť hocijaký spôsob na zachovanie svojho
života. Zverolekár navrhuje hlasovanie. Tulák ich naopak presviedča, aby veliteľov návrh odmietli a zachovali si tak ľudskú dôstojnosť.
Holič Uhrík tuláka zabije. Neunesie však ťarchu viny a keď sa všetci obracajú proti nemu, vybehne von z pivnice a je zastrelený.
Názov hry je podľa časti evanjelia, kde sa hovorí, ako Peter, skôr, než ráno zaspieval kohút, tri razy zaprel Krista.
Celá hra je
podobenstvom o ľudskej veľkosti a o zrade. (motív Judášovej zrady)