Slovenská literatúra 20. storočia

III. Slovenská literatúra 20. storočia

a) Literárna moderna (1900-1918)

Spoločensko - historické pomery na Slovensku

- začiatok 20. storočia znamenal pre Rakúsko-Uhorsko a konkrétne pre Slovensko rozvoj priemyslu a hospodárstva, výstavbu železničného spojenia. Prudký nárast dravého podnikateľského prostredia zhoršoval životné podmienky slovenských roľníkov. Zbedačený ľud sa začal masovo vysťahovávať za prácou do Ameriky, Austrálie, a pod. Vysťahovalectvo malo za následok znižovanie počtu obyvateľov slovenskej národnosti a zvýšený národnostný útlak. Vypuknutie prvej svetovej vojny znamenalo zhoršenie podmienok pre rozvoj hospodárstva.

Literárna moderna v slovenskej literatúre

Aj do slovenskej literatúry prenikli nové myšlienkové prúdy a začala sa rozvíjať slovenská literárna moderna, ktorá netrvala na potrebe vyjadrovať vodcovské či obranné postoje voči národnej problematike. Medzi predstaviteľov patria: Ivan Krasko, Janko Jesenský, Vladimir Roy, Ivan Gall a iní. Mladí básnici pochopili modernosť ako nový vzťah k tradícii národnej literatúry, lebo ju nielen prekonávali novými umeleckými postupmi, ale hlavne ju neodvrhovali. Vyslovovali naliehavé psychologické otázky, opisovali stavy vlastného vnútra, citové túžby, intelektuálne krízy lyrického subjektu. Svoju tvorbu uverejňovali v časopisoch Prúdy, Dennica, Slovenské pohľady, Živena, Černokňažník a písali ju pod vplyvom slovenských romantikov i francúzskych prekliatych básnikov: Baudelaira, Verlaina, Rimbauda.

Znaky poézie písanej autormi obdobia literárnej moderny:

Autori literárnej moderny na Slovensku

b) Medzivojnová literatúra (1918-1945)

Spoločensko - historické pomery na Slovensku

- Slovensko sa stalo súčasťou Československej republiky založenej v októbri 1918. Nový štát zbavil Slovákov maďarizačného útlaku, zaviedol parlamentnú demokraciu, zvýšil vzdelanosť obyvateľstva, slovenčina prenikla do škôl a úradov, stala sa štátnym jazykom, nastal rozvoj vedy a umenia. Začal prílev českej inteligencie na Slovensko, kde bolo treba kvalifikovaných odborníkov, ovládajúcich podobnú reč. Vznikli slovenské kultúrne ustanovizne: Univerzita Komenského v Bratislave, Slovenské národné divadlo, bola znovu obnovená činnosť Matice slovenskej. Napriek tomu naďalej existovalo vysťahovalectvo, problém uplatnenia novej slovenskej inteligencie, korupcia, brzdenie hospodárskeho vývoja. Po víťazstve národného socializmu v Nemecku sa v Európe začala zhoršovať aj tak napätá politická situácia: zmierlivá politika Francúzska a Veľkej Británie voči nemeckým ambíciám sa zavŕšila 29. 9. 1938 podpísaním mníchovskej dohody. Nemecko nemalo záujem na ďalšom existovaní Československej republiky, preto podporovalo tých slovenských politikov, ktorí sa usilovali utvoriť samostatný slovenský štát, ktorý vznikol v marci 1939. Druhá svetová vojna sa odrazila aj na politickom, hospodárskom i kultúrnom živote. Jej zásah do života ľudí môžeme vidieť aj v slovenskej literatúre.

Slovenská poézia v medzivojnovom období

Básnici vítajú príchod nových čias, vyrovnávajú sa so zážitkami z vojny. V tomto období existovalo popri sebe niekoľko básnických škôl a skupín. V nebývalom počte rastú preklady súčasných svetových autorov, spisovatelia študujú v cudzích krajinách a to napomáha zmenšiť tradičné zaostávanie za modernými literárnymi smermi. Š. Krčméry obnovuje vydávanie Slovenských pohľadov. Veľa spisovateľov tohto obdobia sa uplatňuje aj v politike: M. Rázus, T. Gašpar. Autorov rozdeľujeme:

(nadviazali na tradíciu P. Országha Hviezdoslava a l. Kraska, uprednostňovali národnú a obrannú tému)

- neosymbolizmus – Emil Boleslav Lukáč

(najpesimistickejšia poézia z medzivojnovej básnickej tvorby)

- vitalizmus – Ján Smrek

(básnik životného optimizmu, neúnavný hľadač lásky a harmónie; presadzuje poéziu každého dňa, zachytáva moment, hlavne radostnú chvíľku v živote človeka)

- avantgardná ľavicová poézia -- Ladislav Novomeský, Fraňo Kráľ, Ján Poničan

(udomácňujú proletársku poéziu a sociálnu tematiku, od r. 1926 vydávali časopis DAV, ktorý upozorňoval na nebezpečenstvo fašizmu, kontaktovali sa v tomto období aj so sovietskymi spisovateľmi; schematizmu sa ubránil jedine L. Novomeský, ktorý sa inšpiroval poetizmom)

- nadrealizmus –Rudolf Fábry, Štefan Žáry, Vladimír Reisel, Pavel Bunčák, Ján Rak, Július Lenko, Ján Brezina

(slovenskí surrealisti, využívali polytematickosť básní, asociatívnu metódu pri tvorbe básnických obrazov, inšpirovali sa apollinaírovským pásmom),

- katolícka moderna - Janko Silan, Rudolf Dilong, Ján Haranta, Mikuláš Šprinc, Paľo Ušák-Oliva, Pavol Gašparovič Hlbina, Gorazd Zvonický, Svetoslav Veigl,Karol Strmeň

a iní (spisovatelia spájali tradičné kresťanské hodnoty s novými výrazovými prostriedkami: symbolizmom, poetizmom, surrealizmom)

- individuálne formovaní autori - Valentín Beniak (básnik s tragickým pocitom života), Maša Haľamová (nadviazala na kraskovskú líniu a ovplyvnila ju aj tvorba J. Wolkra).

Slovenská próza v medzivojnovom období

V rokoch 1918 - 1945 vznikla prvýkrát v slovenskej literatúre pluralitná podstata literatúry (dovtedy každú vývinovú fázu reprezentovala jedna generácia). Od r. 1918 vedľa seba existujú viaceré umelecké smery, autorské orientácie, tzn. že tá istá historická skutočnosť dovoľuje zaujať veľmi rozdielne umelecké postoje v ideologickom i tematickom zmysle. Tematika medzivojnového obdobia: vojnové zážitky, spomienky na mladosť, povojnová sociálna skutočnosť, nové udalosti spoločenskej, politickej a kultúrnej problematiky. Zvýšil sa počet vydávaných diel, čo súviselo predovšetkým s priaznivým kultúrno-spoločenským rozmachom Slovenska: s rozvojom školstva, vznikom rôznych vedeckých a osvetových inštitúcii, so vzrastom počtu kultúrnych a literárnych časopisov. V tomto čase ešte tvorila staršia generácia spisovateľov, ktorá písala aj pred vojnou a po prevrate pokračovala: M. Kukučín, J. Gregor Tajovský, B. Slančíková Timrava, J. Jesenský, L. Nádaši Jégé; stredná generácia bola umelecky rôznorodá, lebo vo svojej tvorbe experimentovali: M. Rázus, Š. Krčméry, J. Hrušovský, J. Cíger Hronský; nastupuiúca mladá generácia: G. Vámoš, l. Horváth, Š. Letz, P. Jilemnický, M. Urban.

Medzivojnovú prózu rozdeľujeme z hľadiska uplatňovania umeleckej metódy na:

prvá linia: priame rozvíjanie realistickej tradície príslušníkmi tretej vlny realizmu; predstavitelia:

L. Nádaši Jégé, M. Rázus

- druhú líniu predstavuje sociálno-psychologický realizmus, ktorý sa usiluje o prienik do vnútra človeka; predstavitelia:

J. Cíger Hronský, M. Urban, Š. Letz

- tretia linia: socialistický realizmus; predstavitelia:

P. Jilemnický, F. Kráľ

- jej šíriteľmi sa stali spisovatelia, ktorí sa združovali okolo časopisov Mladé Slovensko, Svojeť, tu sa zoznamovali s modernými smermi, chceli literatúre otvoriť cestu do Európy a popritom sa neizolovali od domácich skutočností.

Najviac vynikala ornamentálna próza (ornamentalizmus), kde ozdobnosť jazyka a štýlu súvisela s úsilím povýšiť tvar literárneho diela na úroveň, ktorá by zodpovedala modernistickým európskym prúdom; vychádzala z expresionizmu; experimentovali s jazykom, slovom a ako výrazové kategórie využívali dramatickosť, drastickosť, kontrast medzi škaredým a krásnym; patrí sem: G. Vámoš, J. Hrušovský, l. Horváth; lyricky tvarovaná próza má dve línie:

1. zobrazovanie sociálnych tém, najmä dedinských, s ich rozpornými prvkami; predstaviteľ: J. Horák;

2. uprednostňovanie psychologických námetov a harmonických riešení konfliktov; predstaviteľ: J. Bodenek;

Naturizmus - najvyšší stupeň lyrizovanej prózy, v ktorom dominoval rozprávkovo-mýtický epický princíp; hlavní predstavitelia: Ľ. Ondrejov, D. Chrobák, F. Švantner, M. Figuli.

c) Literatúra druhej polovice 20.storočia
(1945-1989)

Spoločensko - historické pomery na Slovensku

- prvé povojnové roky boli obdobím prudkého rozvoja v oblasti vedy a kultúry, kedy sa republika otvorila svetu a nadviazala opäť na svoje predvojnové kontakty. Ale obdobie po 2. svetovej vojne je predovšetkým v znamení nástupu komunistickej ideológie k moci. Európa sa rozdelila tzv. železnou oponou na východnú a západnú, totalitnú a demokratickú. Československo je izolované od ostatných krajín na západ od našich hraníc, je pod absolútnym vplyvom Sovietskeho zväzu, je súčasťou sovietskeho bloku. K nástrojom vlády komunistickej totality patrila perzekúcia politicky nepohodlných osôb, ich väznenie, mučenie, rozsiahle politické procesy. Obyvatelia boli znovu nútení odchádzať do emigrácie. Určité uvoľnenie politickej situácie a pokusy o reformu socializmu v 60-tych rokoch vystriedala v 80-tych rokoch normalizácia. Koniec 80-tych rokov prináša v celom východnom bloku reformy, ktoré ústia do pádu komunistického režimu.

Slovenská poézia druhej polovice 20. storočia

1945 - 1948

1948 - 50-te roky

50-te a 60-te roky

1968, 1969

M. Kováč, J. Buzássy, L. Vadkerti-Gavorníková,

70-te a 80-te roky

po 1989 a 90-te roky

Slovenská próza druhej polovice 20. storočia

1945 - 1948

1948 - 1954

1954 - 1956

1956 - 1968

1968 - 70-te roky

70-te roky - 1989

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/18444-slovenska-literatura-20-storocia/