Štátny vzdelávací program ISCED 3A (nová koncepcia)
Dokument: Obsahové vzdelávacie štandardy pre gymnáziá a stredné odborné školy Oblasť: Jazyk a komunikácia, Vyučovací predmet: Slovenský jazyk a literatúra Časť: slovenský jazyk; Bratislava 2008
Dokument: ŠVP Slovenský jazyk a literatúra, časť slovenský jazyk, výkonový štandard
Dokument: ŠVP Výkonový štandard pre gymnáziá a stredné odborné školy, Oblasť: Jazyk
a komunikácia, Vyučovací predmet: Slovenský jazyk a literatúra pre 3. a 4. ročník gymnázií a SOŠ, Časť: slovenský jazyk; Bratislava 2009
Dokument: Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov zo slovenského jazyka a literatúry, ŠPÚ, Bratislava 2008
a profesionálnej realizácie človeka a prostriedok vyjadrovania citov a pocitov, ako znakový systém.
v jazykových štýloch, prakticky zvládnuť základné slohové útvary, rozlišovať medzi písanými a hovorenými slohovými útvarmi.
System slovenských hlások, znelostná asimilácia, diakritické znamienka: dve bodky; interpunkčné znamienka: dvojbodka, apostrof, lomka, tri bodky; intonácia: rytmus, kvantita hlások, pauza – fyziologická, významová, vedľajší slovný prízvuk, tempo reči, frázovanie, modulácia hlasu; fonéma – hláska – graféma; samohlásková skupina, ortografia, ortoepia;
Sémantický trojuholník, lexikálny význam slova – gramatický význam slova; nárečové slová, odborné názvy/termíny, básnické slová, opozitá, homonymá, prekladový slovník, terminologický slovník, jadro
slovnej zásoby, slovná zásoba národného jazyka – individuálna slovná zásoba: aktívna slovná zásoba – pasívna slovná zásoba; expresívne slová: pejoratíva, vulgarizmy; neologizmy; tvorenie slov: skracovaním, značky, skratkové slová; internacionalizácia, obohacovanie slovnej zásoby prenášaním významu;
gramatický tvar, menné gramatické kategórie, (stupeň), plnovýznamové – neplnovýznamové slovné druhy; vetnočlenská platnosť slovných druhov; singulár, plurál, nominatív, genitív, datív, akuzatív, vokatív, lokál, inštrumentál, vzor – kuli, gazdiná; druhy zámen: zvratné – základné, privlastňovacie, vymedzovacie, neurčité; druhy čísloviek – skupinové; slovesné gramatické kategórie: rod, historický prézent, prechodník, príčastie, neplnovýznamové slovesá: sponové, modálne, fázové; činnostné – stavové slovesá, rod – činný, trpný; priraďovacie spojky: zlučovacie, stupňovacie, vylučovacie, odporovacie, podraďovacie;
vety podľa modálnosti; hlavné vetné členy; vetný základ – slovesný, neslovesný; rozvíjacie vetné
členy; predmet: priamy, nepriamy; doplnok; určovací sklad, priraďovací sklad; polovetná konštrukcia
– s prechodníkom, s príčastím, s neurčitkom; jednoduché súvetie – priraďovacie, podraďovacie; priraďovacie súvetie: zlučovacie, stupňovacie, odporovacie, vylučovacie; podraďovacie súvetie: vedľajšia veta: prísudková, podmetová, predmetová, príslovková: miestna, časová, príčinná, spôsobová; prívlastková, doplnková; zložené súvetie; slovosled – významový, gramatický a rytmický činiteľ; konektory; nadvetná/textová syntax; titulok; vetosled;
kľúčové slová; charakteristika osoby – priama, nepriama; beletrizovaný životopis; úvahový slohový postup; fázy tvorenia prejavu; mimojazykové prostriedky; gestika, proxemika; príležitostné prejavy: slávnostné otvorenie podujatia; náučný prejav: prednáška, referát; agitačný prejav: politická reč, súdna reč; prezentácia prejavu; štýlotvorné činitele: téma, autor, situácia, funkcia, adresát; slohotvorný proces; slohové útvary/žánre: žiadosť, dotazník, objednávka, potvrdenie, informačný leták, predtlače – zápisnica, splnomocnenie; analýza textu: obsah textu, forma textu, autorský zámer; súvislé texty – nesúvislé texty; diskusný príspevok; slohový útvar, žáner; hybridizácia jazykových štýlov, slohových postupov, slohových útvarov; kontext, interpretácia textu, spoločné a rozdielne znaky textov
fonetika a fonológia; morfológia, lexikológia; syntax, štylistika
jazyk, jazykový znak, jazykový systém, reč, funkcie jazyka: dorozumievacia/komunikatívna, estetická, poznávacia/kognitívna; národný jazyk, cieľový jazyk, cudzí jazyk, úradný (štátny jazyk) jazyk, jazyky národnostných menšín, indoeurópsky prajazyk, indoeurópske jazyky, staroslovienčina, slovanské jazyky: východoslovanské, západoslovanské, južnoslovanské; jazyková norma, kodifikácia spisovného jazyka, A. Bernolák – kultúrna západoslovenčina; Ľ. Štúr – stredoslovenské nárečie, štúrovčina; M. Hattala; platné kodifikačné príručky
projekt – príprava, realizácia, prezentácia; dedukcia, indukcia, komparácia, analýza, syntéza, analógia
informácia, kľúčové slová, vedľajšia informácia v texte, zdroje informácií: titulok, marginálie, resumé, anotácia, abstrakt, bibliografia, bibliografický záznam, menný a vecný register, masmediálne komunikačné prostriedky, poznámky pod čiarou, vysvetlivky; spôsoby spracovania informácií:
osnova z prečítaného alebo počutého textu, tézy; citácia: presná, voľná, parafráza; požiadavky slovenskej štátnej normy na vybrané písomnosti administratívneho štýlu; propagácia, propaganda, agitácia, dezinformácia
Jazyková kultúra: jazyková norma, spoločenské zásady jazykovej komunikácie
Komunikácia: komunikácia: verbálna, neverbálna; devalvujúca komunikácia; druhy otázok
– základné, privlastňovacie; vymedzovacie zámená; neurčité zámená
číslovky
rozvíjacie vetné členy – priamy predmet, nepriamy predmet; prístavok, doplnok
• interpretácia textu
Požadované čitateľské a interpretačné zručnosti
divadelná hra; herec, režisér, dramaturgia; inscenácia;
staroveká literatúra; stredoveká literatúra; renesančná literatúra; baroková literatúra; klasicizmus;romantizmus; realizmus; naturalizmus; literárna moderna: symbolizmus, impresionizmus; avantgarda:futurizmus, expresionizmus, surrealizmus (nadrealizmus); naturizmus, socialistický realizmus; existencializmus; postmoderna;
epika; spoločenská lyrika;ľúbostná lyrika; reflexívna lyrika; duchovná (náboženská) lyrika; čistá lyrika; lyrika, prírodna lyrika, drama;
novela; román; sonet; komédia (veselohra); epos; sociálny roman; psychologický roman; tragédia; automatický text; absurdná drama; detektívny román, populárna pieseň; balada; baj; podobenstvo (alegória), poviedka, činohra;
príbeh; vonkajšia kompozícia: spev; vševediaci rozprávač; literárna postava; vnútorná kompozícia; kompozičné fázy diela (expozícia, zápletka, vyvrcholenie, obrat, rozuzlenie); hĺbkové členenie diela: dejový plán (rovina) diela, významovy (myšlienkový) plán (rovina) diela; priamy (subjektívny) rozprávač; horizontálne členenie textu: pásmo rozprávača a pásmo postáv; výstup; horizontálne členenie drámy; replika, monológ, dialóg, autorská poznámka; vnútorný monológ; charakterový typ postavy; sociálny typ postavy; autorská štylizácia reality; nespoľahlivý rozprávač; reťazový kompozičný postup; idealizovaný typ postavy; prúd autorovho vedomia; retrospektivny kompozičný postup; pointa; chronologický (kronikársky) kompozičný postup;
anafora; básnické prirovnanie;metafora; metonymia; symbol; epiteton; protiklad (kontrast); humor a hyperbola (zveličenie); asociácia; irónia; satira; zvukomaľba;
rytmus; rytmicky neviazaná reč; rým; voľný verš; rytmicky viazaná reč; prerývaný rým.
Požadované vedomosti – autori a diela (kurzívou diela pre 4. ročník):
Sofokles: Antigona
Učebné osnovy a vzdelávací štandard - 1. a 2. ročník gymnázia
Epická poézia - rytmus, rytmická zviazanosť reči básne. Sylabický veršový systém. Básnické prirovnanie, anafory, metafora, vonkajšia kompozícia – nadpis, strofa, verš – spev.
Povinní autori a diela:
Próza – rytmicky neviazaná reč. Vonkajšia a vnútorná kompozícia poviedky. Autorská koncepcia literárnychpostáv, charakteristika postáv, štylisticko-lexikálna analýza jazyka a jej význam pre estetickú pôsobivosť diela.. Krátka epická próza – povedka, novela, nespoľahlivý rozprávač.
Povinní autori a diela:
Lyrická poézia – metrika, štylizácia, druhy lyriky, voľný verš, čistá lyrika, asociatívny text, systemizácia. Sylabo-tonický (prízvučný) princíp rytmickej zviazanosti verša. Vyvodenie pojmu stopa. Identifikácia trocheja a daktylu vo veršoch. Pojem metonymia, štylisticko-lexikálna analýza textu.
Určenie slohových postupov rozprávanie, opis, úvaha. Vyvodenie chronológie v epickom diele – epický čas. Dejový plán diella, významový (myšlienkový) plán diela. Novela.
Povinný autor:
Timrava: Ťapákovci.
Epika ako literárny druh. Vyvodenie jambickej stopy. Anakrúza – predrážka. Tvorba jambických veršov s ankrúzou – „nepravý“ jambický verš. Rým. Identifikácia „druhého“, myšlienkového plánu diela.
Veľká epická próza – román, druhy románu, reťazový kompozičný postup, prúd autorovho vedomia, retrospektívny kompozičný postup, súčasná veľká epická próza - postmoderna. Priamy (subjektívny) rozprávač. Horizontálne členenie textu: pásmo rozprávača a pásmo postáv. Monológ, dialóg.
Identifikácia vševediaceho a priameho rozprávača. Identifikácia fáz kompozičnej osnovy románu. Vysvetlenie funkcie jazykových prkvkov v celkovej myšlienkovej a estetickej pôsobnosti diela.
Transformácia reči postáv do autorskej reči a autorskej reči do reči postáv. Povinní autori a diela:
Symbol ako prostriedok štylizácie básnického textu. Sonet, óda. Rýmová schéma sonetu, štandardný trojstupňový typ vnútornej kompozície sonetu.Kompozícia lyrickej básne. Epiteton. Lyrické posolstvo básne. Interpretácia nálady, emocionálneho zafarbenia básne.
Povinný autor:
Divadelná hra ako literárna forma. Vonkajšia kompozícia drámy – dejstvo, výstup. Ďalšie horozontálne členenie dráma(dramatická postava, replika, monológ, dialóg, autorská poznámka). Súvisiace pojmy: herec, režisér, dramaturgia. Inscenačné formy: divadelné predstavenie, film, televízna hra, rozhlasová hra. Analýza kompozície dramatického diela (kompozičnej osnovy).
Verbalizácia vlastného diváckeho zážitku. Spoločné a odlišné kompozičné vlastnosti divadelnej hry v porovnaní s veršovanou a neveršovanou epikou.
Povinní autori a diela:
Vyvodenie rytmického princípu pri striedaní prirodzene dlhých a krátkych slabík, pojem časomiera. Tvorba daktylo-trochejských časomerných veršov (iba na základe prirodzenej dĺžka). Epos.
Kompozícia a štylistika antického a klasicistického eposu. Povinný autor a dielo:
Vnútorný monológ. Fázy vnútornej kompozície v zámych žánrových formách (poviedka, novela). Autorská koncepcia postáv a ich úloha vo významovej rovine umeleckého diela.
Spoločenská lyrika a ľúbostná lyrika. Básnický protiklad (kontrast), významový paralelizmus. Tvorba veršov s využitím kontrastu a paralelizmu.
Povinní autori a diela:
Komédia (veselohra). Fraška. Humor a hyperbola (zveličenie). Charakterový typ postavy. Mofdelová inscenácia vybraných výstupov a scén. Dramatizácia textu humoristickej poviedky. Štylistické prostriedky navodzujúcehumorný charakter diela. Fázy kompozičnej osnovy
Povinní autori a diela:
Sociálny román a psychologický román. Sociálny typ postavy. ASutorská štylizácia reality.Klasifikácia žánrových foriem a dsruhov románu. Analýza horizontálnej kompozície diela (kompozičná osnova). Identifikáciadruhu rozprávača. Analýza autorskej koncepcie postáv. Štylisticko- lexikálna analýza jazyka a hľadanie funkcie jazykových prvkov.
Povinní autori a diela:
Nespoľahlivý rozprávač. Klasifikácia druhov rozprávača. Začlenenie vnútorného monológu do obsahovej a myšlienkovej koncepcie diela: vnútorný monológ ako konentár k deju, resp. vnútorný monológ ako reflexia (úvaha). Tvorba krátkej poviedky s využitím vnútorného monológu. Odlíšenie vnútorného monológu od vnútornej repliky postavy.
Povinní autori a diela: Timrava: Ťapákovci;
Voľný verš. Identiifikácia háhradnýchrytmotvorných činiteľov (opakovacie figúry, medziveršové pauzy, dôrazové vrcholy veršov, rytmizovaná intonácia – frázovanie). Pásmo. Pojmy impresionizmus a senzualizmus v poézii. Reflexívna lyrika, duchovná (náboženská) lyrika. Klasifikácia druhov lyriky. Interpretácia lyrického odkazu básne. V texte básne identifikovať lexikálne, štylistické, kompozičné arytmotvorné prostriedky. Porozumenie básne usporiadať do osnovy a prepracovať do uceleného výkladového textu.
Povinní autori (zbierka podľa vlastného výberu):
Reťazová kompozícia. Oslabená organizácia sujetu v dielach s reťazovou kompozíciou. Porovnanie diel s klasickou (päťfázovou) kompozičnou osnovou a diel s reťazovou kompozičnou osnovou.
Charakteristické prvky v epickom diele (prozaickom,, básnickom i dramatickom). Rozdiely vdramatickej línii rozprávania pri použití odlišných kompozičných postupov.Lyrizácia štýlu epickej prózy. Lyrizovaná próza. Monumentalizácia (osôb, prírodných javov), idealizácia postáv, animizácia zvierat a vecí, personifikácia v próze. Tvorba umeleckého opisu prírodnej scenérie alebo človeka prostredníctvom jazyka s prvkami lyrizmu (poetizácia).
Povinní autori a diela:
Tragédia. Antické divadlo a antická tragédia. Jednota nemennosti (miesta), ohraničenosti (času) a (stálosti) charakterov postáv. Klasická kompozícia drámy. Osudovosť ako určujúci princíp dramatickej línie antickej tragédie. Inscenácia scén z určenej tragédie. Návrh režijnej koncepcie hry, návrh dekorácií a kostýmov. Dramatizácia krátkej poviedky s tragickým zameraním.
Povinní autori a diela: Sofokles: Antigona;
Čistá lyrika (absolútna, neintencionálna lyrika) a zvukomaľba. Voľné priraďovanie lyrických pasáží. Interpretácia významovo (sémanticky) otvorených lyrických básní. Lexikálne, štylistické, kompozičné a rytmotvorné činitele. Prezentácia polytematickej a neintencionálnej básne. Štylisticko-lexikálna
a zvuková analýza textu, vyvodenie lyrického posolstva diela priamo z jazyka básne. Povinní autori (zbierka podľa vlastného výberu):
Hlbinná psychológia. Asociácia. Prúd autorovho vedomia, bezsujetová próza. Analýza horizontálnej kompozičnej štruktúry diela. Identifiikácia druhu rozprávača. Princíp neurčitosti v rozprávaní, identifikácia výrazových prostriedkov, na ktorých je neurčitosť vybudovaná. Identifikácia segmentov, ktoré obsahovo súvisia, ale sú umiestnené bez časovej a logickej súvislosti. Koncepcia non– realistických,bizarných a nadprirodzených postáv či netradičných rozprávačov. Dejový plán textu, významový plán textu. Esteticko-spoločenský prínos diela. Hodnotenie diela.
Povinní autori a diela:
Asociatívny básnický text, automatický text. Expresívnosť, básnická slovná hračka, eufónia (ľubozvučnosť). Optická báseň, kaligram. Vytvorenie optických textov na základe analógie medzi obsahom textu a priestorovým stvárnením. Asociatívnosť ako vedomé alebo podvedomé radenie segmentov básnickej výpovede, logické, vecné, citové alebo zvukové väzby medzi týmito segmentmi. Princíp vzniku automatického textu.
Povinní autori (zbierka podľa vlastného výberu):
Nonsens, gag, pointa. Slovná hračka ako prostriedok humoru a satiry. Absurdná dráma, absurdné divadlo. Irónia. „Absolútne anekdoty“, zmysel ich pointy. Interpretácia absurdných dramatických textov. Identifikácia logických zlomov medzi replikami ako prostriedku štruktúry absurdnej drámy. Určenie funkcie jednotlivých jazykových prostredkov vzhľadoom na myšlienkové posolstvo.
Návrhrežijnej koncepcie inscenovania hry. Dramatická úprava absolútnej anekdoty na jednoaktovku.
Povinní autori a dielo:
Retrospektívny kompozičný postup. Zobrazenie kompozície pomocou plošných modfelov. Význam narúšania epickej chronológie, spätosť kompozičnej organizácie sujetu s djovou, estetickou
a myšlienkovou stránkou diela. Analýza kompozičnej osnovy, zobrazenie nechronologického usporiadania kompozičných jednotiek diela plošným modelom. Identiifiikácia rozprávača. Hodnotenie
diela a) s ohľadom na autorský zámer a dobový (skupinový) umelecko-estetický program, b) z hľadiska hodnotovej orientácie čitateľa, c) vo svetle spoločenskej tradície.
Povinní autori a diela:
Interpretácia básne a jej individuálne vyjadrenie formou hlasného čítania. Zvuková, lexikálna, syntaktická a štylistická analýzy veršov. Poplárna pieseň.
Povinní autori (zbierka podľa vlastného výberu):
Postmoderna. Palimsest a persifláž. Satira ako štylistický jav a žáner. Klasifikácia žánrových foriem epiky. Identifikácia kompozície, deformácia epického času a chronológie. Štylisticko-lexikálna analýza diela, identifikácia prvkov absurdnosti a nonsensu v sujete. Imaginatívny prístup autora k časovým
a priestorovým súvislostiam. Parafrázovanie ustálených a všeobecne známych spôsobov vyjadrovanie predchádzajúcich autorov (médií, vedeckých diel). Prvky štylistického nonsensu, alogickosti, ironickej hyperboly.
Vedecko-fantastická próza. Identifikácia kompozície diela, deformácie epického času a priestoru v rámci diela. Komparácia kompozície ľudovej rozprávky, mýty, starovekého eposu a fantastickej
literatúry. Komparácia koncepcie postáv a deja. Fantastický cestopis ako predchodca sci-fi literatúry.
Utopistické a globalistické tendencie sci-fi literatúry. Moderné technológie v sci-fi literatúre, sci-fi a fantastická literatúry v počítačových hrách.
Detektívny román, Špecifická kompozícia románu s tajomstvom, vplyv sociálneho a psychologického románu na detektívku: motivácia zločinu a motivácia boja proti nemu. Určenie druhu rozprávača.
Identifiikácia druhého, významového plánu v detektívke, posúdenie problému etiiky v tejto žánrovej forme.
Vyvodenie pojmu text. Literatúra, vecná literatúra, odborná a polulárno-náučná literatúra. Umelecká literatúra, jej estetická a poznávaciafunkcia. Estetický zážitok. Literatúra a umenie. Definíciia poézie a prózy zhľadiiska rytmickej organizácie reči. Pojmy fantastická a vedeckotechnická literatúra a ich zaradenie do systému literatúra. Literatúra faktu. Ústne texty (ústne šírená slovesnosť) a písané texty.
Grécka antická literatúra, rímska antická literatúra, kresťanská a rytierska literatúra, renesancia, barok, klasicizmus, romantizmus, realizmus, moderna a avantgarda, povojnové obnovenie naratívnej a intencionálnej prózy.