Predstavitelia slovenskej dramatickej tvorby 19. storočia
Autor: sp-prace (16)
Typ práce: Maturita
Typ práce: Maturita
Dátum: 17.01.2008
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 412 slov
Počet zobrazení: 6 994
Počet zobrazení: 6 994
Tlačení: 624
Uložení: 623
Uložení: 623
Rozvojom slovenského meštianstva – remeselníkov, obchodníkov a inteligencie sa vytvorili predpoklady pre rozvoj dramatickej tvorby.
Ján Chalupka
- úspešný slovenský dramatik
V spoločnosti bolo vedúce meštianstvo, ktoré malo mnoho chýb z odchádzajúcej feudálnej triedy: triedna neuvedomelosť, odnárodňovanie, poníženosť k šľachte, konzervatorizmus, rodinskársky egoizmus, klebetníctvo, namyslenosť, neúprimnosť....na ktoré Chalupka poukazoval.
Kocúrkovo – pomery a ľudia s obmedzeným myslením. Predstavuje tri zložky spoločnosti:
feudalizmus: zeman a cirkevný inšpektor Pán z Chudobíc
malomestská buržoázia: čizmársky majster Tesnošil
pokroková generácia: učiteľ Sloboda
Je to obraz dvoch svetov – zanikajúceho feudalizmu a zrodu národne uvedomelej inteligencie. Pán z Chudobíc a Tesnošil sú smiešne figúrky. Ich názorová zadubenosť a neschopnosť tvorivého činu sú vážnou prekážkou pochopiť súčasné spoločenské pomery. Do Kocúrkova prichádza učiteľ, ktorého si chce získať pán z Chudobíc pre maďarizáciu a Tesnošil pre svoju dcéru Tesnošilov syn je lenivý, dcéra rozmaznaná, bezočivá. Jediným cieľom jeho ženy je bohato vydať dcéru, Sloboda sa oženil s dcérou starého učiteľa kde víťazí úprimnosť citov nad vypočítavosťou Tesnošilovcov.
Ján Palárik
veselohra: Zmierenie alebo dobrodružstvo pri obžinkoch – zápletka spočíva v dvojakej zámene postáv Miluši s grófkou a Rohona s barónom. Zámena postáv vytvára mnoho komických situácia. Zaľúbia sa do seba(tí, ktoré majú), koniec je dve svadby. Prostredníctvom tohto si inteligencia získava rešpekt u šľachty.
Jozef Gregor Tajovský
Maco Mlieč – je kritická poviedka monografického typu. Konflikt poviedky je založený na protikladnom zobrazení bohatého gazdu a chudobného sluhu. Maco Mlieč od 18 rokov pracoval u bohatého gazdu, za stravu, šatstvo, pálenku, tabak a za prísľub, že ho gazda doopatruje. Maco nepoznal cenu peňazí, neuvedomoval si, že ho gazda využíval ako lacnú pracovnú silu. V živote mal len jeden sen, byť pochovaný uprostred cintorína. Keď sa Maco prišiel porátať s gazdom, jedlo dobrota nakoniec pohne s gazdom, ozvalo sa v ňom svedomie. Okrem nespravodlivosti medzi spoločenskými triedami, autor kritizuje aj neuvedomelosť dedinského ľudu, ktorý si neuvedomoval svoje práva, ale poznal len svoje povinnosti.
Ženský zákon – v dedine často víťazia majetkové záujmy nad čistím vzťahom. Humorne podanie konfliktov, ktoré vychádzajú z viery v zdravé jadro dedinského ľudu. Konflikt ľudu je motivovaný sociálne – honbou ľudí za majetkom čo ohrozuje lásku 2 mladých ľudí Miša a Aničky Javorovie. Obe matky zištných dôvodov chcú mať mladých pri sebe. Chcela by dohodiť Miškovi bohatú richtárovie dcéru. Napokon celý konflikt rieši Jano.
Mamka Pôstková – je obrazom biedy a ľudskej statočnosti jednoduchej ženičky.
Statky zmätky – Majetok opantal celé myslenie a konanie bohatého gazdu a jeho ženy. Honba za majetkom spôsobila rozvrat v rodinách i zmätok v dušiach a vo vzťahoch ľudí.
Ján Chalupka
- úspešný slovenský dramatik
V spoločnosti bolo vedúce meštianstvo, ktoré malo mnoho chýb z odchádzajúcej feudálnej triedy: triedna neuvedomelosť, odnárodňovanie, poníženosť k šľachte, konzervatorizmus, rodinskársky egoizmus, klebetníctvo, namyslenosť, neúprimnosť....na ktoré Chalupka poukazoval.
Kocúrkovo – pomery a ľudia s obmedzeným myslením. Predstavuje tri zložky spoločnosti:
feudalizmus: zeman a cirkevný inšpektor Pán z Chudobíc
malomestská buržoázia: čizmársky majster Tesnošil
pokroková generácia: učiteľ Sloboda
Je to obraz dvoch svetov – zanikajúceho feudalizmu a zrodu národne uvedomelej inteligencie. Pán z Chudobíc a Tesnošil sú smiešne figúrky. Ich názorová zadubenosť a neschopnosť tvorivého činu sú vážnou prekážkou pochopiť súčasné spoločenské pomery. Do Kocúrkova prichádza učiteľ, ktorého si chce získať pán z Chudobíc pre maďarizáciu a Tesnošil pre svoju dcéru Tesnošilov syn je lenivý, dcéra rozmaznaná, bezočivá. Jediným cieľom jeho ženy je bohato vydať dcéru, Sloboda sa oženil s dcérou starého učiteľa kde víťazí úprimnosť citov nad vypočítavosťou Tesnošilovcov.
veselohra: Zmierenie alebo dobrodružstvo pri obžinkoch – zápletka spočíva v dvojakej zámene postáv Miluši s grófkou a Rohona s barónom. Zámena postáv vytvára mnoho komických situácia. Zaľúbia sa do seba(tí, ktoré majú), koniec je dve svadby. Prostredníctvom tohto si inteligencia získava rešpekt u šľachty.
Jozef Gregor Tajovský
Maco Mlieč – je kritická poviedka monografického typu. Konflikt poviedky je založený na protikladnom zobrazení bohatého gazdu a chudobného sluhu. Maco Mlieč od 18 rokov pracoval u bohatého gazdu, za stravu, šatstvo, pálenku, tabak a za prísľub, že ho gazda doopatruje. Maco nepoznal cenu peňazí, neuvedomoval si, že ho gazda využíval ako lacnú pracovnú silu. V živote mal len jeden sen, byť pochovaný uprostred cintorína. Keď sa Maco prišiel porátať s gazdom, jedlo dobrota nakoniec pohne s gazdom, ozvalo sa v ňom svedomie. Okrem nespravodlivosti medzi spoločenskými triedami, autor kritizuje aj neuvedomelosť dedinského ľudu, ktorý si neuvedomoval svoje práva, ale poznal len svoje povinnosti.
Ženský zákon – v dedine často víťazia majetkové záujmy nad čistím vzťahom. Humorne podanie konfliktov, ktoré vychádzajú z viery v zdravé jadro dedinského ľudu. Konflikt ľudu je motivovaný sociálne – honbou ľudí za majetkom čo ohrozuje lásku 2 mladých ľudí Miša a Aničky Javorovie. Obe matky zištných dôvodov chcú mať mladých pri sebe. Chcela by dohodiť Miškovi bohatú richtárovie dcéru. Napokon celý konflikt rieši Jano.
Mamka Pôstková – je obrazom biedy a ľudskej statočnosti jednoduchej ženičky.
Statky zmätky – Majetok opantal celé myslenie a konanie bohatého gazdu a jeho ženy. Honba za majetkom spôsobila rozvrat v rodinách i zmätok v dušiach a vo vzťahoch ľudí.
Zdroj: alli
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Zobrazenie človeka v slovenskej dramatickej tvorbe po roku 1945 | Maturita | 1 089 slov | |
Rozvoj divadla a dramatickej tvorby na Slovensku do roku 1918 | Maturita | 760 slov | |
Spoločenské konflikty a vzťahy v dramatickej tvorbe | Učebné poznámky | 602 slov | |
Vývoj dramatickej tvorby | Učebné poznámky | 1 202 slov | |
Vývin slovenskej dramatickej tvorby (1918 až súčasnosť) | Referát | 1 582 slov | |
Knižné hry – počiatky slovenskej dramatickej tvorby | Referát | 1 264 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#dramatická literatura a spoločenske konflikty #slovenska literatura 19 -20 st #slovenský dramatici 19. strocia #maco mlieč druh #maco mlieč maturita #kocurkovo konfliktDiskusia: Predstavitelia slovenskej dramatickej tvorby 19. storočia
Pridať nový komentárVygenerované za 0.090 s.