Ústna ľudová slovesnosť
Ústna ľudová slovesnosť
Maturitná otázka
Umeleckú literatúru delíme
na:
- umelá (známy autor – romány, poviedky, básne)
- ľudová (neznámy autor – ľudové
piesne, rozprávky, povesti, balady, príslovia, porekadlá, pranostiky atď.)
ľudová slovesnosť = folklór
Ľudová
slovesnosť vznikla v dávnych časoch. V prvotnopospolnej spoločnosti tvorila súčasť magických obradov, medzi ktoré patrili zaklínanie,
zariekanie. Tento druh postupne zanikol a nahradil ho kalendárny obradový folklór (pracovné piesne, vianočné piesne,
vinšovačky). Postupne sa rozvíjal rodinný obradový folklór, ktorý sa vzťahoval na narodenie, svadbu, smrť.
Ľudová
slovesnosť sa tvorila i v neskoršom období vo feudálnej spoločnosti, bola literatúrou poddaného ľudu.
Hlavné znaky ľudovej
literatúry = slovesnosti:
- neznámy autor, preto hovoríme, že má kolektívny charakter
- diela sa vnímali počúvaním
a šírila sa ústnym podaním z generácie na generáciu
- vznikla a vyvíjala sa v ľudovom kolektíve pri práci (kosenie, hrabanie sena,
drápanie peria...)
- vládnuce vrstvy pohŕdali ľudom, teda aj jeho umením, uprednostňovali písanú literatúru
- výtvory ľudu
s nezapisovali, ostávali v ústnej podobe až do obdobia národného obrodenia
Druhy a žánre ľudovej
slovesnosti:
- lyrika
- epika
- dráma
- Ľudová lyrika
najrozšírenejší žáner
ľudovej slovesnosti = ľudové piesne odrážali city, žiale, hnev, vzdor, túžbu po krajšom živote. Patria sem:- pracovné
piesne – trávnice (kosenie sena)
- pastierske piesne (o bačoch a pastieroch)
- obradové
piesne – vítanie jari „Morena, Morena za kohos umrela“ (Morena -bohyňa smrti, zimy)
- svadobné piesne,
pohrebné, tzv. pohrebné vykladania, rodinné piesne, uspávanky, ľúbostné piesne. „Láska bože láska, kde ťa
ľudia berú“ a „Od Oravy dážď ide, už môj milý nepríde“
- zbojnícke piesne – „Bol ty ten
Jánošík bojoval“, „Hore háj, dolu háj“ Juro Jánošík a zbojníci v predstavách ľudu ako bojovníci proti pánskej
nespravodlivosti. Patria tam aj protiturecké, regrútske piesne, vojenské piesne „Hory, hory, čierne hory“, „Utekajte chlapi
hore dolinami!“
- piesne zo sociálnymi námetmi – poukazovali na protiklady života bohatých a chudobných
„Sadaj slnko, sadaj“
- Ľudová epika
môžeme ju rozdeliť na veršovanú
a neveršovanú - Veršované epické žánre:
- zbojnícke piesne, historické piesne s protitureckou tematikou.
„Rabovali Turci až po biele hory“
- ľudové balady – majú pochmúrny dej, tragický koniec, nadprirodzené
bytosti, stupňovanie deja) „Mati dievča zháňa“ – najstaršia balada – majú dej.
- Neveršované epické
žánre:
- báje, ľudové povesti o hradoch, mestách, postavách, histórie – „o Jánošíkovi, O kráľovi
Matejovi, O Čachtickej panej“
- čarovné rozprávky – kompozične sa najdôslednejšie pridržiavali 3-stupňovej
gradácie, používali číslo 3 alebo 7 (traja bratia, tri oriešky, za siedmimi dolinami...), čierno-bieleho protikladu dobra a zla (macocha).
Poukazovali na nemorálny život bohatých kráľov a na útlak ľudu – túžbu po spravodlivosti „Palica von z vreca, O dvanástich
mesiačikoch, O Popoluške“. Často tu vystupuje hrdina neurodzeného pôvodu: „Popolvár, Valibuk, Popoluška.“ V rozprávkach sa využívali
ustálené úvodné a záverečné vety a časti (Kde bolo, tam bolo...). Rozprávka má šťastný koniec, pravda, dobro, spravodlivosť víťazí
nad zlom a krutosťou, ktorá býva potrestaná. Rôzne nadprirodzené bytosti – víly, draci, škriatkovia, bosorky...
- zvieracie
rozprávky a bájky, ktoré mali alegorický charakter, často obsahovali prvky spoločenskej satiry (O hlúpych vlkoch prefíkaných
líškach). Zvieratá sú nositeľmi ľudských vlastností.
- realistické rozprávky, v ktorých namiesto čarovných
postáv a predmetov pomáha hrdinom bystrosť, dôvtip, šikovnosť, odvaha a niekedy náhoda, naivnosť alebo hlúposť po ľudskej hojnosti, lebo
ľud večne hladoval. Túžbu po šťastí v „Pamodaj šťastia lavička“.
- v prozaických žánroch sa rozvíjali ešte krátke útvary
– príslovia, porekadlá, hádanky, pranostiky, predpovede, vyčítanky a veršovanky. („Katarína na blate a Vianoce na ľade,
Aký otec, taký syn“)
- Ľudová dráma
predstavovali predovšetkým vianočné, betlehemské
a veľkonočné hry (O svätej Dorote a jej mučeníckej smrti)
Zberatelia ľudovej slovesnosti:
O ľudovú
slovesnosť sa začali zaujímať slovenskí vzdelanci v období národného obrodenia. Najvýznamnejším zberateľom bol Ján
Kollár. V Národných spievankách = ľudové piesne stredného Slovenska odkryl krásu, ľúbozvučnosť a bohatstvo jazyka
slovenského ľudu. Stali sa podnetom pre Ľ. Štúra, ktorý si pre základ spisovnej slovenčiny zvolil stredoslovenské
nárečie.
Pavol Dobšinský zbieral ľudové obyčaje, povery, zvyky a povesti – Slovenské povesti a Prostonárodné
povesti. Teoreticky sa zaoberal ľudovou slovesnosťou.
Z českých spisovateľov obdivovala a zbierala slovenskú ľudovú slovesnosť
Božena Nemcová – Slovenské pohádky a povesti.
Ľudovít Štúr – v diele O Národných
piesňach a povestiach plemien slovanských vyzdvihoval krásu a melodičnosť slovenských ľudových piesní, vyslovil myšlienku, že
každý národ niečím vyniká. (Gréci sochami, Nemci hudbou, Slovania v ľudovej piesni).
Ľudová slovesnosť ovplyvnila umelú
literatúru:
- V období klasicizmu mala vplyv na tvorbu Hollého – dielo Selanky, kde
ospevoval slovenského človeka a prírodu.
- V období romantizmu ľudová slovesnosť vplývala na básnickú tvorbu
štúrovcov – Chalupku, J. Kráľa a J. Botta (balada Žltá
ľalia).
- V období realizmu na ľudové balady nadväzovala Ľ. Podjavorinská v diele
Balady.
- V súčasnej literatúre využíva ľudovú slovesnosť básnik Rúfus (Kniha
rozprávok, Sobotné večery), v literatúre pre deti a mládež M. Ďuríčková a Ľ.
Feldek.
Národný jazyk a nárečie
Národný jazyk je jedným zo znakov národa. Slovenský spisovný
jazyk je celonárodným jazykom. Na území Slovenska je viacero nárečí: západoslovenské, záhorácke, oravské, gemerské, liptovské,
spišské, šarišské, zemplínske.
Nárečia nemajú celonárodnú platnosť, tú má len spisovná slovenčina. Slovenský
pravopis je fonetický.
Základné princípy slovenského pravopisu:
interpunkcia, písanie veľkých písmen, písanie
i/y, mäkké a tvrdé spoluhlásky, obojaké spoluhlásky, vybrané slová, rytmický zákon, spodobovanie, dvojhlásky.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta