Zóny pre každého študenta

Slovenská dráma po roku 1945 (I. Bukovčan, L+S, RND)

28a. Slovenská dráma po roku 1945 (I. Bukovčan, L+S, RND)

Ivan Bukovčan (1921 - 1975)

V popredí je otázka ľudského svedomia a hľadania pravdy v zápase medzi dobrom a zlom.

Odohráva sa počas 2. svetovej vojny v malom mestečku. Nemci večer zadržali 10 náhodou vybraných rukojemníkov a zavreli ich do pivnice . Rukojemníci: horár Terezčák, gymnazistka Fanka a študent Ondrej (mladí zaľúbenci), babica Babjaková, zverolekár Dr. Šustek, neznámy cudzinec (v hre vystupuje ako Tulák), holič Uhrík, pani lekárniková, učiteľ Tomka a prostitútka Marika Mondoková. Ráno majú byť popravený na odvetu za zabitého nemeckého vojaka. Nemecký veliteľ však zmení svoje rozhodnutie - zomrie iba jeden z nich, sami sa však musia rozhodnúť kto to bude. V tejto dramatickej situácii sa odhaľujú skutočné charaktery ľudí, niektorí zostanú čestný, iný sa prejavia ako zbabelci. V pivnici, medzi ľuďmi, dochádza k hádkam a po jednej z nich Uhrík zabije Tuláka. Podľa Starca sa naplnili slová evanjelia - skôr než kohút zakikiríkal, Uhrík zaprel v sebe človeka.Všetci vyčítajú Uhríkovi, že je vrah a hrozia mu po vojne súdmi. Keď im Fischl nechá kľúč od pivnice a navrhuje im, aby sa jeden z nich obetoval, Uhrík situáciu psychický nezvládne. Po dlhom váhaní vezme kľúč a vyjde z pivnice. Z poza dverí počuť iba kroky a dávku zo samopalu. Táto tragédia, aj keď spracúva vojnovú tematiku, môže sa chápať ako podobenstvo o tom ako môže moc manipulovať s ľuďmi a ako si človek môže aj v diktatúre zachovať ľudskú tvár.

Autorské divadlá

Koncom 60 rokov začali pôsobiť v Bratislave. Dve novátorské divadlá, ktoré ovplyvnili najmä mladých ľudí boli L + S (Milan Lasica, Július Satinský) a Radošínske naivné divadlo. Uplatňovali predovšetkým malé javiskové formy, ako kabaret, scénka, pásmo. Obe divadlá predvádzajú iba vlastné texty, typická je pre ne improvizácia a súhra s textom.

Divadlo L + S

Boli veľmi obľúbené a mali veľký vplyv najmä na opozične orientovnú časť spoločnosti. Pozostávali z radu dialógov, scénok, pesničiek o problémoch s politickou mocou. Keďže ich inscenácie boli zamerané hlavne na kritiku nedostatkov vtedajšej socialistickej spoločnosti (pomocou náznakov, ktorým však vtedy rozumel každý), normalizačná moc v roku 1970 zatvorila Divadlo na Korze a zakázala im vystupovať na Slovensku.

Radošínske naivné divadlo

Zakladateľom je Stanislav Štepka. Vzniklo v roku 1963 v Radošine ako dedinský ochotnícky súbor, od roku 1970 pôsobí v Bratislave ako profesionálny divadelný súbor. Hrajú výlučne iba hry svojho zakladateľa a umeleckého šéfa. Pre RND napísal zatiaľ viac než 30 hier. Vo svojich hrách využíva dedinský dialekt, vtipné komentáre a pesničky, improvizáciu. Ukazuje pokrivený obraz ľudí a súčasnosti, kritizuje ľudské slabosti a neresti. Terčom jeho satiry sú najmä ľudské slabosti a neresti, tzv. národná mentalita, konzumný spôsob života, vytváranie falošných mýtov a idolov. Herci: Katarína Kolníková, Ján Melkovič, Monika Hilmerová, Zuzana a Soňa Norisové, Zuzana Maureli, Čondor Kašaj, M. Markovič

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/19951-slovenska-drama-po-roku-1945-i-bukovcan-l-s-rnd/