Jánošíkovská a junácka tematika v slovenskej literatúre – romantizmus
Jánošíkovská a junácka tematika v slovenskej literatúre – romantizmus
Slovenské národné hnutie sa vyvíjalo v podmienkach dvojakého charakteru: národnostného maďarského a hospodárskeho rakúskeho. Iniciatívu v boji o osamostatnenie slovenského národa preberá mladá generácia: Štúrova škola. Zakladali samovzdelávacie spolky, kde sa stretávali.
Činnosť:
– čítali a reprodukovali vlastné práce
– zbierali ľudovú slovesnosť
–
debatovali o kultúre a o slovenských problémoch.
Najlepšiu činnosť dosiahla, keď ju viedol Ľudovít Štúr po štúdiách v Halle. Stáva sa profesorom. Viedol mládež k vlastenectvu a preto ho v roku 1843 odvolali z Katedry reči a literatúry Česko - slovenskej. Jeho prívrženci na protest odchádzajú z lýcea v Bratislave do Levoče. Pri tejto príležitosti zložil J. Matúška text básne Nad Tatrou sa blýska
Ďalšou činnosťou mladej generácie bol vznik spisovnej slovenčiny v roku 1843 na fare v Hlbokom, kde sa zúčastnili Štúr, Jozef Miloslav Hurban a Michal Hodža.
Východisko romantickej tvorby bola ľudová slovesnosť:
– rým (striedavý,
združený)
– tematika (národná, ľudová)
– boj za slobodu a spravodlivosť, kladné hodnoty ľudu
– žánre (ľudová pieseň,
balady)
– literárne druhy (lyrika, veršovaná epika, povesti)
– rovnaký počet slabík vo verši
– verš je rozdelený do dvoch
častí (zväčša rovnaký)
– verš je rozdelený na dve časti prestávkou – dieréza
Znaky slovenského romantizmu:
– postavy sú idealizované (ideálne)
– hovorová reč
– zdôrazňovanie citov
– nový hrdina – je
osamelý, nepochopený, čudný
– tematika (národná, ľudová)
Samo Chalupka
Turčin Poničan,
Branko, Boj pri Jelšave – básne s protitureckou tematikou
Likavský väzeň – báseň, v ktorej uväznený Jánošík
uvažuje o svojom osude a túži po slobode.
Kráľohoľská – Jánošíkova družina bojuje za slobodu
– Vatra = symbol
slobody
– Monument = Kráľova hoľa
Mor ho! je to hrdinská epická báseň
Dej: Rímsky cisár si podmaňuje územia, prekročil Dunaj a rozložil si tábor pod Devínom. Slovenskí junáci prichádzajú k cisárovi s prosbou o mier a ponúkajú mu chlieb so soľou. Malá skupinka Slovákov reprezentuje slovenský národ, rímsky cár zas Maďarov. Cisár mier odmieta s poznámkou, že zo Slovákov spraví otrokov. Slovenskí junáci sa s pokrikom Mor ho! vrhajú na cisára. Udatní junáci v boji proti presile padnú.
Cár vyhrá, ale nemá radosť z víťazstva. Prezerá si hromady mŕtvych vojakov a v ušiach mu znie bojový pokrik junákov Mor ho! V básni sa stretávajú dva protiklady. na jednej strane túžba po mieri, slobode a na druhej strane zlo a násilie. Slovenskí junáci padnú pre svoje vznešené ideály, morálne vyhrali ale naopak formálny víťaz zostáva na bojisku zahanbený a opustený.
– príbeh autor podáva
tak, akoby sa udalosti odohrávali pred jeho očami, akoby on sám bol jeho účastníkom
– kompozičným postupom je kontrast (typicky
romantická črta): túžba po mieri, slobode a rovnoprávnosti reprezentovaná Slovákmi a zotročovanie, výbojnosť reprezentované rímskym
vojskom
• hrdina je kolektívny slovenskí junáci
• monumentalizmus – Dunaj, Devín
• Orli – slovenskí junáci
• obraz
slovenskej prírody
• slovenský ľud – pohostinný, milý
• dielo nesie znaky humanity a vlastenectva
Ján Botto
Smrť Jánošíkova
Dej: Družina sa dozvedá o lapení kapitána. Je vo väzení, kde ho páni mučia a obviňujú zo zbojníctva, ale on nemá pocit viny, že všetko, čo vykonal, urobil v záujme slobody. Jánošík spí zbičovaný, v okovách, ale sníva sa mu sen o mladosti, slobode a voľnosti. Autor opisuje Jánošíkovu popravu. Botto zobrazil Slovensko ako zakliatu krajinu, kde všetko smúti za Jánošíkom, ľudia veria, že neumrel, že ho víly dokázali oživiť. Záver je alegorický: Jánošík sa žení s Kráľkou (kráľovná víl), ktorá predstavuje symbol slobody a spev družičiek je spevom o víťazstve.
1. spev – oslava dvanástich
sokolov – chlapcov v krásnych krojoch s Jánošíkom na čele. Sú
symbolom veľkosti ľudu.
2. spev – zlapanie Jánošíka, nepremôže
ho presila ale zrada
3. spev – Jánošík je vo väzení a rozmýšľa nad ľudom, bojom za slobodu
4. spev – najpochmúrnejší,
Jánošík spútaný v okovách sníva o slobode
5. spev – uvažuje o slobode, vyslovuje vieru v spravodlivosť
6. spev – ľud
odprevádza Jánošíka na popravisko. Jánošík pri poprave myslí na ľud
7. spev – nastal deň popravy, Jánošík spomína na mladosť,
lúči sa s rodným krajom, s družinou
8. spev – autor poukazuje na Slovensko, ľud si rozpráva povesti o Jánošíkovi
9. spev – svadba
Jánošíka po smrti s kráľovnou víl
• Botto sa nesústredil na Jánošíkov život a boj, ale na jeho zlapanie, väznenie, popravu
a obraz Slovenska po jeho smrti (situácia po porážke revolúcie)
• je tu prítomný mesianizmus – Jánošíkov odkaz sa
v budúcnosti splní a nadíde čas odplaty,
spravodlivosti a lepších pomerov
Čo dielo vyjadruje: Botto touto básňou básňou zdôraznil, že sloboda je pre človeka tou najvyššou hodnotou. Zároveň zobrazuje rozpor medzi túžbou Jánošíka po slobode a skutočnosťou, ktorú stelesňuje zúbožený ľud. Jánošík podľa vzoru romantického hrdinu nakoniec hynie na šibenici. Botto v tejto skladbe hojne využíva ľudové básnické prostriedky, ale napriek tomu sa z ľudovej legendy stáva symbol slobody a boja proti bezpráviu.