Literárna moderna v Európe a na Slovensku
Autor: macxo
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 02.01.2009
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 033 slov
Počet zobrazení: 15 282
Počet zobrazení: 15 282
Tlačení: 812
Uložení: 819
Uložení: 819
Na konci 19. st. sa začínajú formovať nové literárne smery, ktoré spoločne označujeme termínom literárna moderna. Mladí spisovatelia už nechceli objektívne zobraziť celú spoločnosť, ale chceli dať na papier svoje pocity, sny a túžby. Najvýznamnejším moderným literárnym smerom je symbolizmus, ktorý vznikol na konci 19. st. vo Francúzsku. Jeho zakladateľmi boli Charles Baudelaire a Jean Arthur Rimbaud. Názov umeleckého smeru je odvodený od toho, že autori vo svojich dielach využívali symboly, ktoré dávali do nových netradičných spojení (ranený albatros, mŕtva ryba). Okrem symbolov sa v ich tvorbe objavujú metafory, prirovnania, alegórie.
Realizmus moderna (symbolizmus)
obraz celej spoločnosti individualizmus
realita sen, fantázia
rozum emócie, city, intuícia
objektívne subjektívne (vlastný názor)
Francúzsky symbolizmus
Charles Baudelaire vytvoril typ tzv. prekliateho básnika (spoločnosť ním opovrhovala). A sám vo svojom živote aj bol. Bol rebelom a buričom aj vo svojom osobnom živote (nenašiel pokoj vo svete ani vo svojom vnútri). Vyhodili ho zo strednej školy pre zlé správanie, nerozumel si s otčimom, pocit slobody a šťastia na šiel v drogách.
Kvety zla - vyznal sa zo svojich smútkov a bolestí. Zachytáva v nej mesto Paríž a jeho protiklady. Po vydaní tejto zbierky sa ocitol pred súdom, obvinili ho z toho, že je nemorálny a nechutný a kazí spoločnosť. Významnou básňou tejto zbierky je Albatros - je to báseň o albatrosovi (morský vták), ktorý dôverčivo sprevádza loď a doplatí na to (padne do osídel ľudí). Práve ľudia ho privedú na posmech, zrazia jeho nebojácne krídla a pokoreného ho nechajú na zemi. Až v záverečnej slohe sa básnik pripodobní k zatajenému albatrosovi. Albatros je symbol básnika, lebo majú rovnaký osud - letia v ústrety človeku, aby mu priniesli posolstvo o blízkosti pevniny a ľudí, a námorníci (svet) ich dokážu zraziť k zemi.
Jean Arthur Rimbaud je predstaviteľom symbolizmu
Mal pohnutý život, túlal sa po svete. Dôverne sa priatelil s Verlainom, žili spolu v Paríži. Holdoval drogám a zomrel pravdepodobne na rakovinu.
Iluminácie I, II - v halucinačných obrazoch vyjadruje sklamanie zo sveta
Moja bohéma - vytvára sa bohéma - nový životný štýl umelcov a intelektuálov, a s ňou aj motív tuláctva.
Paul Verlaine o jeho pohnutom živote svedčia aj jeho básnické zbierky
Múdrosť, Božská láska, Saturnské básne, Prekliati básnici
Charles Baudelaire - Albatros, Mrcina naturalisticky opisuje krásnej žene rozkladajúcu sa mrcinu, pripomína jej, že po smrti bude presne tak vyzerať aj ona. Provokuje témou, vytvára pocit hnusu obrazmi, nedovolí človeku, aby si postavil veľmi vysoko svoj vlastný obraz.
Úryvok: A muchy bzučali v hnilobnom puchu brucha.
Batalióny čiernych lárv
dali sa na pochod a tiekli husto zdnuka...
Ach, takou budete i vy raz celkom iste
jak puchu mrcina,
hviezdička mojich snov, slniečko moje čisté,
anjel môj, jediná.
Do slovenskej literatúry prenikajú nové umelecké postupy. Mladí básnici pochopili modernosť ako nový vzťah k tradícii národnej literatúry, lebo ju nielen prekonávali, ale hlavne ju neodvrhovali. Vyslovovali naliehavé psychologické otázky, opisovali stavy vlastného vnútra, citové túžby, intelektuálne krízy lyrického subjektu. Písali pod vplyvom slovenských romantikov (Janko Kráľ, Sládkovič, Botto) i francúzskych prekliatych básnikov (Baudelaira, Rimbauda, Velaina).
Diela uverejňovali v časopisoch Prúdy, Denníca, Slovenské pohľady, Živena, Černokňažník.
Medzi predstaviteľov patria Ivan Krasko, Janko Jesenský, Vladimír Roy, Ivan Gall a iní. Slovenskí symbolisti okrem symbolov využívajú aj biblizmy a slová z náboženskej oblasti (koráb, spása, blahoslavení..), slová z latinčiny (Nox et solitudo - noc a samota), nadprirodzené veci, božstvá (démon, Jehovrah).
Znaky poézie písanej autormi obdobia literárnej moderny:
- zobrazujú pochmúrne nálady, lebo smútia za starým svetom, zápasia medzi životom a smrťou, základným životným pocitom je nenaplnenie, citové zlyhanie, intelektuálna kríza
- dominuje symbolizmus, subjektivizácia, iracionalizmus
- rým je nepresný alebo žiadny
V ich tvorbe sa vyskytujú krátke lyrické básne (dojmy, zážitky, prírodu a sociálne vzťahy), básne v próze a próza realistického typu (Jesenský).
Ivan Krasko vlastným menom Ján Botto, vo svojich začiatkoch sa venoval sociálnemu a národnostnému útlaku. Neskôr sa vracia k tvorbe a vydáva dve zbierky:
1. Nox et solitudo (Noc a samota) - autor sa v nej stotožňuje s lyrickým hrdinom, ktorého umiestnil do tmavej, temnej, búrlivej noci. Zbierka má 28 básní.
- vyjadruje smútok osobný (jeho problémy, nešťastie, sklamanie)
národný (boli sme pod útlakom Maďarov)
sociálny (bieda, nezamestnanosť, vysťahovalectvo)
- nezobrazuje vonkajší svet a svoje pocity priamo, ale pomocou symbolov, ktoré majú viac významov (ošarpaný havran = symbol nešťastia, smrti, čierne topole v šírom poli = symbol smútku, samoty, topole bez lístia = jeseň života). Básne z tejto zbierky:
Nedeľný večer - spomína na matku
Hľa, luna bledá - smútok a clivota za domovom
Topole, Zmráka sa - vyjadruje pochmúrne nálady pomocou prírodných symbolov
Jehovrah - kritika politickej pasivity v predvojnovom slovenskom živote
2. Verše - objavuje sa tu nový pohľad na život, je v nej menej smútku a pesimizmu, autor sa už nechce utiekať do samoty a smútku, poddávať sa. ale chce bojovať (báseň Život).
- básne Otrok, Baníci, Otcova roľa - žiaľ nad sociálnym a národným útlakom.
Janko Jesenský - jeho prózu zaraďujeme do realizmu. Do poézie SLM patrí len jeho prvá zbierka Verše - základnou témou je láska. Na ženu sa pozerá ako na rovnocennú partnerku muža, jemnú a citlivú. Lásku neidealizuje, zobrazuje ju ako prirodzený ľudský cit.
V básni Otcova roľa tulák symbolizuje človeka, ktorý sa po rokoch vracia domov – na otcovu roľu. Ktosi blízky - symbolicky vyjadrený láskavým okom, vráskou na čele mu vyčíta, že starootcovskú pôdu nechal bez obrancu. Poddaných pôda napitá potom a slzami tých, ktorí na nej robili, nezostane bez ochrancu:
Úryvok: Z cudziny tulák pod hruškou stál som
zotlelou spola.
Poddaných krvou napitá pôda
domov ma volá ...
A v srdci stony robotných otcov
zreli mi v semä ...
Vyklíčia ešte zubále dračie
z poddaných zeme?
(symbol dračie zubále pochádza z antických bájí. Ľudia verili, že zem, v ktorej sa objavia „dračie zuby“, bude šťastná a prosperujúca).
Symbol rodnej zeme prechádza istým posunom od národného k sociálnemu - najprv je to otcova roľa, starootcovská roľa, potom poddaných roľa, poddaných krvou napitá pôda
Všíma si sociálnu nerovnosť medzi ľuďmi.
V poézii symbolistov rezonuje sociálna téma, raz je viac zameraná na sociálnu nerovnosť, inokedy sa „poddanstvo, otroctvo“ spája s postavením národa.
V básni Otrok sa hlási k svojej matke – otrokyni, pretože nevyrastal slobodne na svojom, žil pod bičom otrokára, ktorý vládol nad ich úhorovým poľom.
Úryvky: Môj chrbát skrivený už narovnať sa bojí,
no vo sklopenom zraku posiaľ skrytá iskra horí...
Som ten, čo čaká na ston poplašného zvona,
bo ťažko zhynúť otrokovi, pokiaľ pomstu nevykoná.
Až potom vystriem chrbát, rumeň zbarví líce.
Dovtedy budem sadiť stromy, z ktorých rastú šibenice...
Ó smutno znela pieseň matky otrokyne!
Báseň možno rozdeliť na 3 časti. Každá sa začína osobným vyzvaním Som ten ... Básnik sa v nej stotožnil so symbolickou postavou otroka trpiaceho, ale vzdorujúceho a volajúceho po pomste . čaká na ston poplašného zvona)
Realizmus moderna (symbolizmus)
obraz celej spoločnosti individualizmus
realita sen, fantázia
rozum emócie, city, intuícia
objektívne subjektívne (vlastný názor)
Francúzsky symbolizmus
Charles Baudelaire vytvoril typ tzv. prekliateho básnika (spoločnosť ním opovrhovala). A sám vo svojom živote aj bol. Bol rebelom a buričom aj vo svojom osobnom živote (nenašiel pokoj vo svete ani vo svojom vnútri). Vyhodili ho zo strednej školy pre zlé správanie, nerozumel si s otčimom, pocit slobody a šťastia na šiel v drogách.
Kvety zla - vyznal sa zo svojich smútkov a bolestí. Zachytáva v nej mesto Paríž a jeho protiklady. Po vydaní tejto zbierky sa ocitol pred súdom, obvinili ho z toho, že je nemorálny a nechutný a kazí spoločnosť. Významnou básňou tejto zbierky je Albatros - je to báseň o albatrosovi (morský vták), ktorý dôverčivo sprevádza loď a doplatí na to (padne do osídel ľudí). Práve ľudia ho privedú na posmech, zrazia jeho nebojácne krídla a pokoreného ho nechajú na zemi. Až v záverečnej slohe sa básnik pripodobní k zatajenému albatrosovi. Albatros je symbol básnika, lebo majú rovnaký osud - letia v ústrety človeku, aby mu priniesli posolstvo o blízkosti pevniny a ľudí, a námorníci (svet) ich dokážu zraziť k zemi.
Mal pohnutý život, túlal sa po svete. Dôverne sa priatelil s Verlainom, žili spolu v Paríži. Holdoval drogám a zomrel pravdepodobne na rakovinu.
Iluminácie I, II - v halucinačných obrazoch vyjadruje sklamanie zo sveta
Moja bohéma - vytvára sa bohéma - nový životný štýl umelcov a intelektuálov, a s ňou aj motív tuláctva.
Paul Verlaine o jeho pohnutom živote svedčia aj jeho básnické zbierky
Múdrosť, Božská láska, Saturnské básne, Prekliati básnici
Charles Baudelaire - Albatros, Mrcina naturalisticky opisuje krásnej žene rozkladajúcu sa mrcinu, pripomína jej, že po smrti bude presne tak vyzerať aj ona. Provokuje témou, vytvára pocit hnusu obrazmi, nedovolí človeku, aby si postavil veľmi vysoko svoj vlastný obraz.
Úryvok: A muchy bzučali v hnilobnom puchu brucha.
Batalióny čiernych lárv
dali sa na pochod a tiekli husto zdnuka...
Ach, takou budete i vy raz celkom iste
jak puchu mrcina,
hviezdička mojich snov, slniečko moje čisté,
anjel môj, jediná.
Do slovenskej literatúry prenikajú nové umelecké postupy. Mladí básnici pochopili modernosť ako nový vzťah k tradícii národnej literatúry, lebo ju nielen prekonávali, ale hlavne ju neodvrhovali. Vyslovovali naliehavé psychologické otázky, opisovali stavy vlastného vnútra, citové túžby, intelektuálne krízy lyrického subjektu. Písali pod vplyvom slovenských romantikov (Janko Kráľ, Sládkovič, Botto) i francúzskych prekliatych básnikov (Baudelaira, Rimbauda, Velaina).
Diela uverejňovali v časopisoch Prúdy, Denníca, Slovenské pohľady, Živena, Černokňažník.
Medzi predstaviteľov patria Ivan Krasko, Janko Jesenský, Vladimír Roy, Ivan Gall a iní. Slovenskí symbolisti okrem symbolov využívajú aj biblizmy a slová z náboženskej oblasti (koráb, spása, blahoslavení..), slová z latinčiny (Nox et solitudo - noc a samota), nadprirodzené veci, božstvá (démon, Jehovrah).
Znaky poézie písanej autormi obdobia literárnej moderny:
- zobrazujú pochmúrne nálady, lebo smútia za starým svetom, zápasia medzi životom a smrťou, základným životným pocitom je nenaplnenie, citové zlyhanie, intelektuálna kríza
- dominuje symbolizmus, subjektivizácia, iracionalizmus
- rým je nepresný alebo žiadny
V ich tvorbe sa vyskytujú krátke lyrické básne (dojmy, zážitky, prírodu a sociálne vzťahy), básne v próze a próza realistického typu (Jesenský).
Ivan Krasko vlastným menom Ján Botto, vo svojich začiatkoch sa venoval sociálnemu a národnostnému útlaku. Neskôr sa vracia k tvorbe a vydáva dve zbierky:
1. Nox et solitudo (Noc a samota) - autor sa v nej stotožňuje s lyrickým hrdinom, ktorého umiestnil do tmavej, temnej, búrlivej noci. Zbierka má 28 básní.
- vyjadruje smútok osobný (jeho problémy, nešťastie, sklamanie)
národný (boli sme pod útlakom Maďarov)
sociálny (bieda, nezamestnanosť, vysťahovalectvo)
- nezobrazuje vonkajší svet a svoje pocity priamo, ale pomocou symbolov, ktoré majú viac významov (ošarpaný havran = symbol nešťastia, smrti, čierne topole v šírom poli = symbol smútku, samoty, topole bez lístia = jeseň života). Básne z tejto zbierky:
Nedeľný večer - spomína na matku
Hľa, luna bledá - smútok a clivota za domovom
Topole, Zmráka sa - vyjadruje pochmúrne nálady pomocou prírodných symbolov
Jehovrah - kritika politickej pasivity v predvojnovom slovenskom živote
2. Verše - objavuje sa tu nový pohľad na život, je v nej menej smútku a pesimizmu, autor sa už nechce utiekať do samoty a smútku, poddávať sa. ale chce bojovať (báseň Život).
- básne Otrok, Baníci, Otcova roľa - žiaľ nad sociálnym a národným útlakom.
Janko Jesenský - jeho prózu zaraďujeme do realizmu. Do poézie SLM patrí len jeho prvá zbierka Verše - základnou témou je láska. Na ženu sa pozerá ako na rovnocennú partnerku muža, jemnú a citlivú. Lásku neidealizuje, zobrazuje ju ako prirodzený ľudský cit.
V básni Otcova roľa tulák symbolizuje človeka, ktorý sa po rokoch vracia domov – na otcovu roľu. Ktosi blízky - symbolicky vyjadrený láskavým okom, vráskou na čele mu vyčíta, že starootcovskú pôdu nechal bez obrancu. Poddaných pôda napitá potom a slzami tých, ktorí na nej robili, nezostane bez ochrancu:
Úryvok: Z cudziny tulák pod hruškou stál som
zotlelou spola.
Poddaných krvou napitá pôda
domov ma volá ...
A v srdci stony robotných otcov
zreli mi v semä ...
Vyklíčia ešte zubále dračie
z poddaných zeme?
(symbol dračie zubále pochádza z antických bájí. Ľudia verili, že zem, v ktorej sa objavia „dračie zuby“, bude šťastná a prosperujúca).
Symbol rodnej zeme prechádza istým posunom od národného k sociálnemu - najprv je to otcova roľa, starootcovská roľa, potom poddaných roľa, poddaných krvou napitá pôda
Všíma si sociálnu nerovnosť medzi ľuďmi.
V poézii symbolistov rezonuje sociálna téma, raz je viac zameraná na sociálnu nerovnosť, inokedy sa „poddanstvo, otroctvo“ spája s postavením národa.
V básni Otrok sa hlási k svojej matke – otrokyni, pretože nevyrastal slobodne na svojom, žil pod bičom otrokára, ktorý vládol nad ich úhorovým poľom.
Úryvky: Môj chrbát skrivený už narovnať sa bojí,
no vo sklopenom zraku posiaľ skrytá iskra horí...
Som ten, čo čaká na ston poplašného zvona,
bo ťažko zhynúť otrokovi, pokiaľ pomstu nevykoná.
Až potom vystriem chrbát, rumeň zbarví líce.
Dovtedy budem sadiť stromy, z ktorých rastú šibenice...
Ó smutno znela pieseň matky otrokyne!
Báseň možno rozdeliť na 3 časti. Každá sa začína osobným vyzvaním Som ten ... Básnik sa v nej stotožnil so symbolickou postavou otroka trpiaceho, ale vzdorujúceho a volajúceho po pomste . čaká na ston poplašného zvona)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Literárna moderna (1880 – 1920) | Ostatné | 1 342 slov | |
Slovenská literárna moderna | Maturita | 509 slov | |
Slovenská a česká literárna moderna | Referát | 998 slov | |
Literárna moderna | Učebné poznámky | 2 000 slov | |
Literárna moderna | Referát | 542 slov | |
Slovenská literárna moderna | Maturita | 1 485 slov | |
Svetová literárna moderna prehľad | Maturita | 2 468 slov | |
Svetová literárna moderna | Referát | 1 081 slov | |
Svetová literárna moderna | Maturita | 4 191 slov | |
14. Literárna moderna | Maturita | 638 slov | |
Svetová a literárna moderna predstavitelia | Referát | 502 slov | |
Slovenská literárna moderna | Ostatné | 2 221 slov | |
Svetová a Slovenská literárna moderna | Ostatné | 1 220 slov | |
Literárna moderna | Ostatné | 671 slov | |
Literárna moderna (osemdesiate roky 19. storočia - dvadsiate roky 20. storočia) | Maturita | 1 668 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#charles baudelaire mrcina rozbor #jean arthur rimbaud havrany #Jean Arthur Rimbaud Pocit #Charles Baudelaire Kvety Zla mrcina #mrcina #Baudelaire #charles baudelaire #mrcina-umelecke prostriedky #Albatros #báseň mrcina #literarna moderna európe a na slovensku #otcova roľa #charles baudelaire mrcina #CHARles Baudelaire Albatros #báseň o Európe #literarna moderna v europe #moderna #basen o europe a slovensku #charles baudelaire kvety zla #literárna modernaDiskusia: Literárna moderna v Európe a na Slovensku
Pridať nový komentárVygenerované za 0.041 s.