Epická poézia – veršový systém
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 17 395
Uložení: 480
Epická poézia – veršový systém
1. Pojem epická poézia
Je písaná viazanou rečou ale má dej – dá sa prerozprávať jej obsah
2. Žánre epickej poézie
Epická báseň – báseň, ktorá ma základne znaky rozprávania (dej, príbeh, hrdinov)
Lyricko – epická básnická skladba – prelínajú sa v nej lyrické aj epické prvky
Epos – rozsiahla epická básnicka skladba so širokým záberom deja a udalostí a hrdinských činoch (bohovia)
Balada – smutný až pochmúrny dej, má zvyčajne tragický koniec
Bájka – vymyslený príbeh s výchovným cieľom, zvieratá alebo neživé predmety konajú ako ľudia
Poéma – rozsiahla lyrickoepická básnická skladba, od eposu sa rozlišuje tým, že má aj lyrickú zložku
Romanca epická báseň neveľkého rozsahu. Vznikla v stredovekom Španielsku ako ľudová epická pieseň. V období romantizmu sa začala využívať aj v literatúre, kde sa v mnohom priblížila balade. Na rozdiel od balady sa v romanci spracúva obvykle radostná, optimistická tematika.
Historické a hrdinské spevy
Ľudová historická pieseň je druh piesne, ktorá je výtvorom neznámeho kolektívneho autora a zachovala sa ústnym podaním. Obsahom a melódiou vyjadruje city, nálady, myšlienky a túžby ľudí. Patrí medzi najstarší druh lyriky.
3. Rytmus básne
Rytmus – je založený na pravidelnom opakovaní rovnakých alebo podobných prvkov v určitej postupnosti, pravidelnosti. V poézii chápeme pod týmto pojmom pravidelné opakovanie zvukového prvku reči. Podľa toho rozoznávame i niekoľko veršových systémov, každý založený na opakovaní iného prvku reči.
4. Veršový systém
Systém časomerný alebo časomiera – na tvorbe rytmu sa zúčastňuje dĺžka slabiky. Rytmus vzniká striedaním dlhých a krátkych slabík. Dĺžka slabík je merateľná časom – preto aj názov časomerná.
Jednotka na meranie dĺžky slabiky sa nazýva móra. Na vyslovenie dlhej slabiky potrebujeme čas dvoch mór, na vyslovenie krátkej jednu móru.
Sylabický veršový systémvoláme aj slabičná prozódia, vôbec sa neopiera o stopovú organizáciu verša. Na vytváraní rytmu sa podieľajú tieto rytmické prvky:
Rovnoslabičnosť (izosylabizmus), intonačná prestávka deliaca verš na dve časti Spájanie veršov do dvojverší a dvojverší do štvorverší – súvisia spolu významovo Združený rým
Rytmicko – syntaktický paralelizmus (keď je verš vlastne aj vetou)
Sylabická prozódia sa u nás uplatnila najmä v období štúrovského romantizmu.
Sylabotonický veršový systém(slabično-prízvučná prozódia) sa opäť opiera o stopovú organizáciu veršov. Dôležitá však nie je dĺžka slabiky, ale jej prízvučnosť, resp. neprízvučnosť, teda slovný prízvuk. Sylabotonická prozódia pozná len tri stopy, a to trochej (prízvuk a neprízvuk), jamb (neprízvuk a prízvuk) a daktyl (prízvuk, neprízvuk a neprízvuk).
Tonický veršový systém ktorý je založený na mieste prízvuku vo verši, ale pre stály prízvukom v slovenčine nevyhovuje.
5. Sylabický veršový systém
Založený na rovnakom počte slabík vo verši
Znaky:
-opakovanie veršov s rovnakým počtom slabík
-výskyt združeného rýmu
-intonačná prestávka v strede verša
-rytmicko-syntaktický paralelizmus – zhoda veršového a rytmického členenie (nie sú tam veršové presahy)
História:
Ide o najstarší veršový systém. Sylabická prozódia sa u nás uplatnila najmä v období štúrovského romantizmu. Korene tejto prozódie však siahajú ešte hlbšie – do obdobia slovenskej barokovej poézie a tvorby Hugolína Gavloviča.
6. Básnické prostriedky
Trópy– nepriamo označujú javy a predmety na základe podobnosti. Patria k nim:
- Metafora – prenesenie významu na základe podobnosti /horela roľa, slnko sadá/
Personifikácia – zosobnenie /cesto rastie, slnko sa smeje/
Prirovnanie /rapoce ako straka/
- Metonymia – prenesenie významu na základe vnútornej podobnosti /dedina mlčí, kúpiť si Nightwish/
Synekdocha – zámena pomenovania časti za pomenovanie celku /neprišla ani noha/
Hyperbola – zveličenie /nevidel som ťa 100 rokov/
Eufemizmus – zjemnenie /pominul sa – zomrel/
Irónia – spôsob vyjadrovania , lit. Skutočný význam je opačný ako ten, čo z danej formulácie vyplýva
Symbol – konkrétna predstava, ktorá slúži k označeniu abstraktného pojmu /srdce – láska, kríž kresťanstvo/
Básnický prívlastok – /červené líčka, zlatisté lúče/
Figúry– sú založené na opakovaní , hromadení slov/hlások
Slovné :
Anafora – opakovanie slov na začiatku veršov
Epifora – opakovanie slov na konci veršov
Epanastrofa – na konci jedného a začiatku druhého verša
Epizeuxa – opakovanie slov za sebou
Zvukové :
Onomatopoja – zvukomalebnosť – zoskupovanie hlások ma napodobniť zvuk alebo vyvolať citový dojem
Eufónia – usporiadanie hlások aby vyvolali estetický zážitok. Zakladá sa na opakovaní hlások.
Vetné :
Oxymoron – spojenie slov s protichodným významom /láska neláskava/
Klimax –vzostupná gradácia
Antiklimax – postupne znižuje alebo zoslabuje výraz/zmysel vety
Paradox – naoko protizmyselný spravidla vtipný výrok
Asyndeton – vynechávanie spojok
Polysyndeton – hromadenie spojok
Rečnícke :
Rečnícka otázka
Rečnícke zvolanie
Oslovenie
7. Členenie básnického textu
Verš – základná jednotka básnického rytmu. Spravidla je to jeden riadok básnického textu
Druhy veršov: 4.bod
Strofa – skupina veršov oddelená od druhej skupiny veršov medzerou
Druhy strof:
Sonet – 14 veršov (2 štvorveršia + 2 trojveršia)
Sládkovičová desaťveršová strofa
Stanca – 8 veršov
Spev – vyššia kompozičná jednotka ako strofa
8. Povinní autori
Gavlovič – Valaská škola mravúv stodola
Zbierka didakticko – reflexívnej poézie, BAROK
Františkánsly mních ochorel na pľúca a liečil sa s pastiermi na salašoch, kde čerpal námet na dielo. Vo veršoch poskytuje rady a poučenia vo vzťahu k rodine, priateľom, práci, vzdelaniu, vlasti, kritizuje nerovnosť medzi ľuďmi, povery, zlodejstvo. Zmyslom je viesť čitateľa k čnostnému životu.
Humorné verše miestami prechádzajú až do karikatúry, odcudzuje opilstvo. Zábavné prvky celú skladbu oživujú, ale nakoniec sa podriadili náučnej funkcii. Gavlovič týmto dielom podáva rady zábavnejším spôsobom, pretože nejde len o didaktické, ale aj o zábavné čítanie poloľudovej populárnej literárnej produkcie.
Samo Chalupka – Mor ho !
Literárny druh:epika
Literárny žáner:hrdinská lyricko-epická báseň
Idea: Za všetkých okolností bojovať za slobodu svojho národa, aj v už vopred prehratom boji a radšej zomrieť ako žiť v otroctve
Literárne obdobie: Romantizmus v slovenskej literatúre
Téma:statočný boj slovanských junákov za slobodu svojho kraja proti omnoho početnejšiemu rímskemu vojsku ( boj za práva národa)
Miesto deja:hranice vlasti okolo Dunaja
Forma : používa združený rým ( aabb ) – sylabický prozodický systém 13-slabičný verš
Konflikt:Chamtivosť a túžba po moci rímskeho cára vyvolala boj medzi Slovanmi a rímskymi vojakmi
Jazykové prostriedky:
personifikácia :krv zovrela, mestá ľahli
metafora :svieti pevný hrad, veľkým citom srdcia im zahrali
symboly :orol, vatra = sloboda, orli = slovenskí bojovníci
epiteton : vysoké hory, šíra voda, valný Dunaj
epizeuxa :Mor ho!
synekdocha :kto kradmou rukou siahne ....
Autor: bol slovenský romantický básnik a evanjelický kňaz, mladší brat Jána Chalupku. Významné diela: Spevy, Junák, Turín Poničan, Branko.
Hlavné postavy:rímsky cár
slovanská družina – kolektívny hrdina
Charakteristika hlavných postáv:
Slováci : mierumilovní, pohostinní, rovnosť medzi ľuďmi a sloboda
Rimania : krutí, panovační, chcú zvíťaziť za každú cenu
Dej:K cisárovi prichádzajú slovenský poslovia, ktorých autor opisuje ako junákov vysokých a zdatných. Praktiky ako napríklad: hlboké úklony, alebo klaňanie sa cisárovi sú im neznáme. Prinášajú mierové posolstvo od rady starších, ale zároveň cisára varujú. V ich krajine je hriechom keď, sa niekto nadraďuje nad ostatných, keď im chce vládnuť. V ich krajine sa všetci starajú len o svoje problémy.
Ich zvykom síce nie je napádať cudzie vlasti (mierumilovnosť), ale nemajú inú možnosť ak chcú prežiť. Ich nepriatelia si často podrobili ich krajinu a nazdávali sa, že z ich práce budú žiť naveky. Junáci prinášajú cisárovi na privítanie a na znak priateľstva chlieb a soľ. On však ich dary odmieta a odmieta aj ich slobodu a vyhlasuje ich za otrokov. Pyšným hlasom im povie, že rovnako ich vlasť ako aj všetky krajiny, ktoré povstali v boji proti Rímu, budú dobité, ľud zotročený a mladí junáci odvedení. Posli sa však jeho slov nezľaknú. Práve naopak, hľadia mu rovno do očí, bez strachu.
Vytasia meče a akoby jedným hlasom zvolajú „Mor ho!“. Cisár sa zo strachu vrhá medzi svoju družinu. Na povel sa každý vojak chytá zbrane a zrazu je celá slovenská družina obkľúčená rímskymi vojakmi. No posli nepriateľov nepočítajú a statočne bojujú. Sú si vedomí toho, že ich nepremôžu, ale ak už majú padnúť, tak nech padnú ako víťazi.
Junáci bojujú ako kedysi ich dedovia, čo bránili vlasť pred nájazdmi a ktorých mená sa stali nesmrteľnými v ľudových piesniach. Posli zomierajú ranení ale bez vydania hlásku, nikdy sa už nevrátia, padli v boji za národ. Stávajú sa morálnymi víťazmi. Po skončení boja stojí cisár na bojisku, ale nemá dôvod radovať sa. Vidí mŕtvych Slovanov ,ale takisto aj hromady svojich vojakov ležiacich tam bez života.
Ján Botto – Smrť Jánošíková
Literárny druh: lyrika
Literárny žáner: balada
Téma: obraz zlapania a popravy Juraja Jánošíka
Idea: v tomto diele chce autor zobraziť Jánošíka ako junáka slobody. Nechce opísať jeho hrdinské skutky, ale chce vyjadriť svoje city, ťažký osud poddaných, bezradnosť a odvahu slovenského národa
Kompozícia: lyrický predspev + 9 spevov
Miesto a čas deja:Slovensko za čias Jánošíka
Literárne obdobie:Romantizmus
Hlavné postavy:
Juro Jánošík udatný, smelý slovenský junák, túži po slobode zotročeného národa
Gajdošík – jeho priateľ, neskôr zradca
rozpor medzi skutočnosťou a snom
kontrast slobody a bezprávia
využíva rôzne figúry: hyperbola, deminutíva (perečko),rečnícke otázky, epizeuxy (sloboda, sloboda, slobodienka moja),symboliku(Tatry, vatra, Dunaj).
Dej:Jánošík je v prvých 2 spevoch predstaviteľom protifeudálneho odboja a postavou z ľudovej slovesnosti. V 4. speve sa mení na romantického hrdinu a v 5. speve na bojovníka za práva slovenského národa. V 9. speve je alegorickou bytosťou, neuteká do mytológie, ale je to dôkaz jeho nesmrteľnosti. .
1. spev:J. výzorom, vlastnosťami zodpovedá ľudovej tradícii. Má nezvyklé oblečenie – červený dolomán, zelenú košieľku – a zbraň. Je prísny k bohatým a láskavý k poddaným, štedro rozdáva dukáty a vzácnu látku. Vzbudzuje rešpekt u pánov až v Budíne. Družina mu je oddaná, siroty sa za neho modlia.
2. spev: J. má nadprirodzené schopnosti presne tak, ako to podáva ľudová rozprávka. Je nezraniteľný, ani veľa drábov ho nezastraší, lebo má v opasku silu, ktorú možno zničiť len strelou spakruky. Protifeudálne zameranie postavy vrcholí. Po zlapaní sa J. väzniteľov pýta, koľko rokov oni zdierajú ľud, keď jeho idú súdiť za sedem rokov zboja. Hrdo odmieta vykúpiť si slobodu zlatom zo svojich bájnych pokladov.
3. spev: Postava J. je pasívna, svoj žiaľ vypovie dievčina – duša ľudu.
4. spev:J. je romantickým hrdinom, trpiacim protikladom sna a skutočnosti. Vo sne je voľný – v skutočnosti je pripútaný o skalu. Nezlomený je i v tejto situácii.
5. spev:Postava prechádza ďalšou transformáciou. Ústa väzňa hovoria slová štúrovcov, národných buditeľov. J. obžalúva ministra Bacha za príkaz spať večne, ktorý vydal národom po revolúcii. Zakázal akýkoľvek národný pohyb. Vyjadruje vieru tých, ktorí za práva svojho národa bojovali a prehrali. So silným emocionálnym nábojom vyjadril pocity romantikov, ktorí išli bojovať za národné práva a prví boli potrestaní šibenicou, väzením alebo policajným dozorom. J. presne formuluje, za čo ho (i iných) idú potrestať – za slobodu. To už nehovorí zbojník, ktorý bohatým bral a chudobným dával. Preto je tu badateľný zemepisný posun – od Kráľovej hole k Tatrám – symbolu celého Slovenska.
6. spev:J. vystupuje vo veľmi ušľachtilej podobe, nie je už jedným z ľudu, ale svojím nadhľadom, schopnosťou analyzovať situáciu ľudu, stojí ako jeho duchovný vodca – cíti sa zodpovedný za osud ľudu. Neprihovára sa len kňazovi, ktorý ho sprevádza na poslednej ceste, ale k celému ľudu. Presne vystihuje stav bezmocnosti a neuvedomenia slovenského ľudu.
7. spev: Zaznamenávame návrat k „tradičnej“ romantickej podobe hrdinu. J. stojí neohrozený pred šibenicou, zrak upretý na svoj kraj a mysľou pri najbližších. Príroda sa spolupodieľa na atmosfére.
8. spev: J. ako postava tu nie je prítomný, ale je prítomný v rodiacich sa mýtoch o jeho osobe. Ľud si rozpráva o jeho pokladoch a jeho zmŕtvychvstaní.
9. spev:J. je alegorickou bytosťou, presne takou ako napr. víla. Je ženíchom kráľovnej víl.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Sylabický veršový systém | Maturita | 125 slov | |
H. Gavlovič, rytmus, sylabický veršový systém | Referát | 720 slov | |
Súčasná slovenská epická próza | Referát | 1 543 slov | |
Epická poézia v období romantizmu | Referát | 1 584 slov | |
Veľká epická próza – román | Ostatné | 3 023 slov | |
Epická báseň | Ostatné | 1 741 slov | |
Veľká epická próza (reťazový kompozičný postup) | Referát | 1 500 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#lyricko- epická skladba #basnicka skladba definicia #pololudova piesen #Epicka basen #Veršový systém #Lyrická poézia – veršový systém #kratke poezie #co je basnicka skladba #sylabotonický veršový systém a sylabický rozdiel #Epická poézia #epická pozéia #Základné znaky epickej poézie #lyricko epická básnická skladba #lyricko epicka basen