Lyrická poézia – metrika, štylizácia
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 306
Uložení: 280
Lyrická poézia – metrika, štylizácia
1. Pojem lyrika – znaky
Lyrika - jeden z troch základných druhov umeleckej literatúry vedľa drámy a epiky. V lyrike autor vyjadruje svoje pocity, myšlienky, nálady.
Znaky:
-nedejovosť, nesujetovosť
-viazanosť
-monologickosť
-vyjadruje myšlienky, pocity a nálady autor,
-opisnosť / úvahovosť
2. Druhy lyrika podľa témy
-osobná/intímna - vyjadruje pocity, city lyrického hrdinu, jeho vnútorný svet. Najčastejšou témou intímnej lyriky je radosť, láska, smútok,...Ide o najväčší okruh básní. V rámci intímnej lyriky ešte osobitne vyčleňujeme rodinnú a ľúbostnú lyriku.
-prírodná - vyjadruje pocity, city lyrického hrdinu, ktoré vznikli pod silným vplyvom prírody.
-spoločenská/politická – pocity, myšlienky vyvolané spoločenskými príčinami (vojna, povstanie, ekonomické problémy)
-náboženská/meditatívna – pridržiava sa náboženskej tématiky, často využívaná na liturgické účely
-čistá lyrika – asociatívne texty ( predstavy )
3. Druhy lyriky podľa spôsobu spracovania motívov
-náladová / opisná (opisný postup)
-úvahová / reflexívna (výkladový postup)
4. Lyrická poézia – metrika
Metrika – je náuka o normách organizácia verša, o veršových systémoch
Metrum – označuje ideálnu schému básnického rytmu
Rytmus – sa zakladá na pravidelnom opakovaný rovnakých alebo podobných prvkov. V poézii sa chápe ako pravidelné opakovanie zvukového prvku reči. Tvorí základ verša
Rytmická zviazanosť verša – vzniká striedaním prvkov, podľa toho ktorý prvok sa opaku rozlišujeme veršové systémy
Prozódia (prozodický systém) – je typ výstavby verša, využíva prozodické vlastnosti jazyka. Rozlišujeme 4 systémy:
-časomerný
-sylabický
-sylabicko-tonický
-tonický
-(voľný verš)
5. Sylabicko-tonický veršový systém
Buduje sa na striedaní prízvučných a neprízvučných slabík a na zachovaní rovnakého počtu slabík vo verši. Obdobie Hviezdoslava až po voľný verš.
Stopa – rytmická jednotka, najmenšia jednotka časomerného a sylabicko-tonického veršového systému. V sylabicko-tonickom je to striedanie prízvučných a neprízvučných slabík.
Druhy stôp: (p - prízvučná slabika, n – neprízvučná slabika)
-daktyl /pnn/
-trochej /pn/
-jamb /np/
-spondej /pp/
HRANICA SLOVA NIE JE HRANICA STOPY !!
6. Štylisticko-lexikálna analýza básnických textov
Symbol
-slovo, ktoré pomenúva niečo iné, tématická metonymia (Slovensko - Tatry)
Epiteton
-básnický prívlastok, vyjadruje príznak podstatného mena,
-expresívna, emocionálna funkcia
-epiteton constans (stály prívlastok) – švárna dievčina, verné oči
-epiteton ornans (obzvláštňujúci, oživujúci, šokujúci prívlastok) – chinínové oči
Sonet
-básnická forma členená na dve štvorveršia (kvartetá) a dve trojveršia (tercetá)
-Obsahová výstavba:
Téza – nastolenie témy (prvé štvorveršie)
Antitéza – negácia témy (druhé štvorveršie)
Syntéza – zhrnutie, pointa (posledné dve trojveršia)
Rým
-zvuková zhoda slabík na konci verša
-združený – a a b b
-striedavý – a b a b
-obkročný – a b b a
-prerývaný – a b c b
-postupný – a b c a b c
7. Povinný autor
Ivan Krasko
Otcova roľa
Pokojný večer na vŕšky padal,
na sivé polia.
V poslednom lúči starootcovská
horela roľa.
Z cudziny tulák kročil som na ňu
bázlivou nohou.
Slnko jak koráb v krvavých vodách
plá pod oblohou.
Strnište suché na vlhkých hrudách
pod nohou praská.
Zdá sa, že ktosi vedľa mňa kráča -
na čele vráska,
v láskavom oku jakoby krotká
výčitká nemá:
- prečo si nechal otcovskú pôdu?
Obrancu nemá!
Celý deň slnko, predsa je vlhká
otcovská roľa.
Stáletia tiekli poddaných slzy
na naše polia,
stáletia tiekli - nemôž byť' suchá
poddaných roľa,
darmo ich suší ohnivé slnko,
dnes ešte bolia.
Z cudziny tulák pod hruškou stál som
zotletou spola.
Poddaných krvou napitá pôda
domov ma volá...
A v srdci stony robotných otcov
zreli mi v semä...
Vyklíčia ešte zubále dračie
z poddaných zeme?
- STROFA: Vyjadruje pokoj. Je tu pochmúrna nálada, návrat domov.
- STROFA: Zdá sa mu, že vedľa kráča jeho otec, starý vekom. Je rád, že prišiel, ale má výčitky, že opustil vlasť.
- STROFA: Otcova roľa – domov. Útlak a ťažká práca v minulosti.
- STROFA: Autor v sebe priznáva tuláka – vlasť ho potrebuje.
- STROFA: V autorovi dozrieva túžba pomôcť. Kladie si otázku, či má nejakú nádej.
- Téma: Spomienky autora na rodný kraj. Boj proti útlaku slovenského ľudu.
- Formálny rozbor: 3 osemveršové strofy, 2 štvorveršové strofy.
- Využívanie symbolov (Otcova roľa - domov)
- Jazyková forma: poézia.
Ivan Krasko sa vo svojej tvorbe venuje problematike sociálnej nespravodlivosti, zotročeniu, pomaďarčovaniu..
-poézia: Nox et solitudo (1909), Verše (1912)
-próza: Naši, Sentimentálne príhody I,II; List mŕtvemu
-básne: Topole, Už je pozde, Zmráka sa, Jehovah, Otrok, Baníci, Otcova Roľa
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Súčasná lyrická poézia | Referát | 855 slov | |
Lyrická poézia | Referát | 1 773 slov | |
Lyrická báseň, Metafora, Analýza Válkových dotykov a tvorby M. Rúfusa | Ostatné | 794 slov | |
Lyrická poézia 20. storočia (Rúfus, Válek) | Maturita | 551 slov | |
Lyrická poézia, sylabotonický veršový systém, daktyl, trochej, Ivan Krasko – Otcova roľa | Ostatné | 415 slov | |
Lyrická poézia – čistá lyrika, Krasko – Topole | Ostatné | 314 slov | |
Lyrická báseň, Metafora, Analýza Válkových Dotykov a tvorby M. Rúfusa a J. Urbana, POP-poézia | Ostatné | 1 527 slov | |
Lyrická poézia, čistá lyrika (Krasko, Kostra) | Referát | 1 696 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#striedanie prízvučných a neprízvučných slabík #nesujetovosť #Lyrická poézia- čistá lyrika #Lyrika, stavba básne, prozodické systémy #lyrická poézia metrika