Renesancia, humanizmus, barok, klasicizmus
Renesancia, humanizmus, barok, klasicizmus:
- podmienky vzniku
- znaky
- literárne diela
- porovnať chápanie
človeka v jednotlivých štýloch
- úvaha - prvky, znaky ...
Podmienky vzniku humanizmu a
renesancie.
Humanus = ľudský
Renesans = obnova, znovuzrodenie
Humanizmus a renesancia boli v 14. až 17.
storočí.
Humanizmus je európske kultúrne a spoločenské hnutie. Cieľom tohto hnutia je obroda človeka v duchu antických ideálov –
znovuzrodenie antiky. Odmieta feudálnu a cirkevnú ideológiu a obracia sa k pozemskému životu. Zdôrazňuje tieto hodnoty:
-
racionalizmus = úcta k rozumu
- senzualizmus = zmyslové vnímanie
- individualizmus = zdôrazňovanie významu jednotlivca
Vznik novej epochy súvisí s rozvojom výroby a rozmachom meštianstva = buržoázia. Vzorom pre literárny humanizmus bola antická
literatúra.
Literárna renesancia zobrazuje radostný prirodzený vzťah človeka k pozemskému prirodzenému životu. Reformácia chcela
riešiť spoločenské problémy náboženskými a cirkevnými reformami.
Podmienky vzniku barokovej literatúry.
Baroko = perla nepravidelnej formy
Barokové myslenie vychádza z chmúrnej spoločenskej situácie, a to sú turecké nájazdy, 30
ročná vojna, útlak, protireformačný boj. Ľudí sa zmocňuje pesimizmus, beznádej, zúfalstvo, nedôvera v pozemský život. Dochádza však
k protikladnému mysleniu, k snahe o bohatý a pekný pozemský život. Barok sa prejavuje v takýchto znakoch:
- dekoratívnosť =
ozdobnosť
- pompéznosť = nádhera
- patetičnosť = nadnesenosť
Do popredia sa dostáva viera v záhrobný život.
V literatúre sa zobrazuje tiež aj pozemský život aj vzťah k nadpozemskému životu.
Barokové myslenie sa vyznačuje protikladmi,
ktoré sa realizujú v silnej emocionálnej sfére.
Protiklady:
- duchovný náboženský mysticizmus ó
zmyslová pozemská vnímavosť
- pominuteľnosť svetských vecí ó túžba po svetskej nádhere
- neprirodzený pátos ó
vnútorná emocionálnosť
- upevňovanie starých žánrov ó uvádzanie nových žánrov
- priepasť medzi umelou a ó ľudovou
literatúrou
barok –cirkevný –katolícky
-protestantský
-svetský –šľachtický
-meštiansky
-ľudový
predstavitelia: Taliansko: Torquato Tasso – Oslobodený Jeruzalem
Anglicko: John Millton – Stratený raj
Raj znovu nájdený
Nemecko: Hans Jacob – Grimmelshausen
Podmienky vzniku klasicizmu.
Klasický = pevný, nemenný, dokonalý
Klasicizmus vzniká v 17. – 18. storočí na francúzkom kráľovskom dvore za vlády
Ľudovíta 14. Spoločensko-politická situácia: po potlačení sociálnych nepokojov dochádza ku kríze feudalizmu. Vznikajú manufaktúry
a absolútne monarchie. Úpadok feudalizmu a rozvoj buržoázie sa prejavuje prekonaním mysticizmu vo filozofii. Myslenie ovláda túžba po
poznaní pravdy, do popredia sa dostáva rozum, vzniká myšlienkový prúd racionalizmus, ktorého zakladateľom je René Descart „Myslím, teda
som.“. Pre rozvoj vied a techniky, jasné a presné videnie sa toto obdobie nazýva osvietenským.
Estetický ideál: normovaná
krása => má pevný obsah a formu (pre autora je pevne daná, nemenná)
Harmónia: trojjednota: 1. pravda
2. krása
3.
dobro
Rozpor je medzi cťou a povinnosťou, rieši sa v prospech povinnosti.
Téma je privilegovaná, určená.
Žánre: vysoké (sú v nich hrdinovia z vyšších vrstiev)
- veršovaná tragédia
- hrdinský epos
-
óda
- elégia
- rečnícka próza
nízke (vystupujú v nich hrdinovia z nižších vrstiev)
- komédia
-
epigram
- bájka
- zábavná próza
- satirická poézia
- náučná próza
predstavitelia: Nicolas Borlean –
básnické umenie
Pierre Corneille
Moliere
Humanistické a renesančné diela:
Taliansko:
Dante Alighieri
Básnik, jeho dielo Božská komédia má tri časti, a to Peklo, Očistec a Raj.
Peklom a očistcom ho sprevádza Vergílius, rajom jeho milá Beatrice.
Giovanni Boccaccio
Napísal dielo
Dekameron. Je to 100 noviel, ktoré si počas desiatich dní rozpráva desať mladých ľudí. Vo Florencii zúri mor. V hlavnom kostole sa sedem
mladých dám rozhodne, že ujdú pred morom z mesta na vidiek. Stretnú sa s tromi mladými mužmi, ktorí majú tie isté problémy. Rozhodli sa,
že odídu na svoje letné sídlo, zvolia si na každý deň kráľa a kráľovnú, ktorí povedia, kde pôjdu a čo budú robiť. Každý povie
jednu príhodu, aby zabudli na mor.
Francesco Petrarca
Bol to básnik, napísal dielo Spevník, je to
ľúbostná poézia, v ktorej ospevuje Lauru.
Francúzsko:
François Villion - Veľký Testament
- Malý
Testament
François Rabelais – Gargantua a Pantagruel
Španielsko:
Lope de Vega
Migel de Cervantes –
Dômyselný rytier don Quiqote de la Mancha
Anglicko:
William Shakespeare
- narodil sa v roku
1564, zomrel v roku 1616
- predstaviteľ anglického humanizmu
- narodil sa v Stratforde
- študoval v mestskej škole,
oženil sa mladý, pre záľubu v herectve opustil rodinu, začal písať divadelné hry, stal sa riaditeľom popredného londýnskeho divadla Globe,
štyri roky pred smrťou sa vrátil k rodine
tvorba:
- historické témy: Henrich IV., V., VI.,
Richard II., III.,
Július Caesar
- tragédie: - Rómeo a Júlia – tragédia lásky
- Hamlet – tragédia pomsty
- Othelo – tragédia
žiarlivosti
- veselohry, komédie: Komédia plná omylov
Skrotenie zlej ženy
Sen noci svätojánskej
Večer
Trojkráľový
Lásky márna snaha
Mnoho kriku pre nič
Miera za mieru
Veselé ženy windsorské
Hamlet
Autor v tomto diele zobrazuje pomstu Hamleta, dej sa odohráva na hrade Eslanor v Dánsku, v 12. Storočí.
Autor v tomto diele zobrazuje sociálny problém, a to že Oféliu pochovali po kresťansky a nie za plotom, ako bolo zvykom pochovávať
samovrahov, a to preto, lebo pochádzala z urodzenej rodiny.
Autor čerpal tematický základ z dánskej kroniky z 12. storočia. Toto dielo
je sociálno-psychologická tragédia, hrdinovia sú autorovi súčasníci. Hamlet je človek renesančnej doby, j presiaknutý ideálmi humanizmu
a renesancie, dostáva sa do konfliktu so spoločnosťou. Z tohto konfliktu vyvierajú jeho úvahy o zmysle ľudskej existencie „Byť, či
nebyť?“.
Dej: dramatický konflikt založený na motíve vraždy a pomsty za vraždu. Hamletov strýko Claudius zavraždí svojho brata,
Hamletovho otca, dánskeho kráľa Hamleta, aby sa sám mohol zmocniť trónu a vlády nad krajinou a vziať si za ženu vdovu po zavraždenom
kráľovi. Tento čin odhalí Hamletovi duch jeho zavraždeného otca, ktorý sa zjavuje na hradbách. Zaprisahá Hamleta, aby pomstil jeho vraždu.
Okolo Hamleta sa spriada sieť strýkových intríg, ktoré ho majú zneškodniť. Hamlet predstiera pomätenosť.
Claudiovi pomáha dvoran
Polónius, ktorému sa nepáči, že Hamlet ľúbi jeho dcéru Oféliu. Hamlet, ktorý chce pomstiť otcovu smrť, odvrhne Oféliu. Zabije Polónia,
jeho dcéra Ofélia sa pomätie a utopí sa.
Na kráľovský dvor prichádzajú herci. Hamlet ich nahovorí, aby zahrali vraždu starého
kráľa (kráľ poobede spal v záhrade, jeho brat mu do ucha nalial jed a rozhlásil, že ho uštipol had). Herci hru zahrali a kráľ sa sám
prezradil tým, že odišiel z hry. Chce s pomstiť Hamletovi, usporiada turnaj, na ktorom sa má Hamlet biť s Learesom, Oféliiným bratom.
Leares nenávidí Hamleta preto, lebo sa kvôli nemu Ofélia utopila, preto súhlasil, aby mu jedom napustili jeho meč. Kráľ pripravil otrávené
víno, aby Hamlet neunikol smrti v prípade, že by vyhral. V zápale boja si Hamlet s Learom vymenia meče a otráveným mečom sú zasiahnutí
obaja. Kráľovná sa napije vína a zomiera. Leares povie Hamletovi pravdu ešte pred smrťou a Hamlet ešte stihne prebodnúť Claudia.
Klasicistické diela
Pierre Corneille
- francúzsky spisovateľ
klasicistického obdobia
- Cid je dielo klasicizmu, v ktorom autor ukazuje rozpor medzi cťou a povinnosťou, postavy sú z vysokých
kruhov, ale majú zmysel pre humanitu, je to veršovaná dráma.
Cid
Don Rodrigo zvaný Cid miluje Kiménu (Chiménu),
ale jej otec sa poškriepil s Cidovým otcom pre výchovu princa a udrel ho. Cidov otec sa cíti urazený, česť mu káže krvou zmyť urážku.
Keďže je starý, bojuje za neho jeho syn Cid, a zabije Don Dieda – Kiméninho otca. Kiména žiada od kráľa potrestanie Cida, a aj keď ho
miluje, žiada jeho smrť. V súboji sa má stretnúť Cid a Kiménin nápadník, ale k súboju nedôjde, lebo krajinu napadnú Mauri a Cid
odchádza bojovať. Nepriateľov porazia, vtedy dostal Don Rodrigo meno Cid, čo znamená pán. Kiména znova žiada jeho smrť, kráľ však vidí,
že ho miluje. Kiména vyzradí Cidovi, že sa bude bojovať o jej ruku a že sa stane ženou víťaza. V súboji zvíťazí Cid, ale protivníkovi
daruje život. Keď Kiména vidí, že do dvorany vstúpil Cidov protivník, omdlie. Kráľa tým presvedčí o láske d Cidovi, a tak kráľ
rozhodol, že česť je zachránená, že Cid zmyl svoju vinu v boji proti Maurom, ináč by nebol hoden jej ruky.
Jean
Baptiste Poguelin – Moliere
- narodil sa v roku 1622, zomrel v roku 1673
- bol herec, režisér, riaditeľ kočovnej
spoločnosti, hoci začal študovať právo, celý život zasvätil herectvu
- v Paríži založil Veľkolepé divadlo, ktorého bol
riaditeľom. Vtedy prijal meno Moliere. Nemali úspech, odišli na vidiek a 13 rokov cestovali po južnom Francúzku. Potom sa vrátili do Paríža
a hrali v Kráľovskom divadle. Moliere sám hral vo svojich divadelných hrách. Vo svojej hre zdravý nemocný hral tak verne svoju úlohu, že
obecenstvo si nevšimlo jeho smrť.
Tvorba: Lakomec
Zdravý nemocný
Smiešne preciózky
Tartuffe
Mizantrop
(človek, ktorý nenávidí ľudí)
Škola manželov
Škola žien
Lakomec
Dielo
nízkeho žánru, autor opisuje meštiaka, lakomca a úžerníka, ktorý je ochotný za peniaze obetovať aj lásku a svoje deti.
Dej: Valér
a Eliza sa majú radi, chceli by sa zosobášiť, ale Elizin otec Harpagon jej už vybral iného ženícha. Bol to zámožný pán Anzelmon. Vybral
si ho práve preto, lebo bol bohatý a chcel sa oženiť s Elizou aj bez vena. Harpagon je bohatý muž, za čo vďačí hlavne svojmu lakomstvu,
bol úžerníkom. Starostlivo zakopáva každý groš a čo sa týka peňazí, nedôveruje ani vlastným deťom. Okrem Elizy má aj syna Kleanta.
Kleant je zaľúbený do dievčaťa, ktoré sa len nedávno prisťahovalo do ich štvrti. No keďže Mariana bola chudobná, nepovedal jej o svojich
citoch, lebo vedel, že posledné slovo bude mať jeho skúpy otec. Ale podobný zámer s Marianou má aj Harpagon. Keď sa to Kleant dozviem
protestuje proti ich sobášu a snaží sa ho prekaziť. Harpagon pozve Marianu na návštevu. Kleant jej pri prvej príležitosti vyzná lásku
a ona jeho city opätuje. Keď sa Harpagon dozvie, že je sokom vlastného syna, veľmi sa nahnevá a vyhráža sa, že ho vydedí. Kleant však
získa jeho poklad. Keď sa to Harpagon dozvie, nahnevá sa ešte viac. Podozrenie padne na Valéra. Valér povie Harpagonovi, čo cíti k jeho
dcér. Harpagonovi už viac nechýbalo a káže Anzelmovi, aby ho udal. Valér povie na obhajobu svoj príbeh a Anzelm zistí, že Valér a Mariana
sú jeho deti. Za Harpagonom príde jeho syn aj s peniazmi a chce ich vymeniť za Marianu. Harpagon nakoniec súhlasí s obidvoma sobášmi, ale
pod podmienkou, že pôjdu na Anzelmov účet.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta