Kollár, Hollý, idea Všeslovanskej vzájomnosti

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: verca123
Typ práce: Ostatné
Dátum: 23.10.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 038 slov
Počet zobrazení: 2 261
Tlačení: 153
Uložení: 158

Kollár, Hollý, idea Všeslovanskej vzájomnosti

Klasicizmus - 17. st. a prvá polovica 19. st.

- vznikol v druhej polovici 17. storočia vo Francúzsku

- z latinského slova classicus – vynikajúci

- myšlienkový prúd – rozum sa povýšil na vrchol ľudského snaženia – racionalizmus

- návrat k antike a renesančnému umeniu

- povinnosť je nadradená nad citom

Zakladateľ racionálnej filozofie René Descartes „cogitó, ergo sum“ – myslím teda som

Znaky klasicizmu:

Presné pravidlá umeleckej tvorby vytvoril Nicolas Boileau: „ Lárt politique“ – umenie básnické

  1. krásne je iba to, čo je pravdivé
  1. na prvom mieste je rozum a zmysel pre povinnosť, cieľ je potlačený, konflikt vzniká z rozporu medzi rozumom a citom
  1. žánre sa delili na: a) Vysoké – tragédia, epos , óda

- Hrdinovia: šľachta, vládcovia, veľmoži, vojvodcovia

- Námety: historické

  1. b) Nízke – komédia, satyra, bájka

- Hrdinovia: z nižších vrstiev, ľudské postavy

- Námety: z ich súčasnosti

Nepripúšťalo sa prelínanie žánrov!

  1. Hrdina nie je zobrazovaný taký aký je, ale taký aký by mal byť - VZOROM
  1. V dráme Aristotelova trojjednota – miesta času a deja

- 1 hl. Dej v priebehu 24 hodín na 1 mieste

- konflikt medzi láskou a povinnosťou – povinnosť vždy vyhrá

Fr. dramatici v klasicizme:

Pierre Corneille - Cid

Jean Poquelin Moliére - Lakomec

Ján Kollár * Mošovce

- zaľúbil sa do dcéry evanjelického farára Frederiky Wilhelmíny Schmidtovej – Inšpirácia Slávy dcéra

Idea všeslovanskej vzájomnosti:

Chce aby sa Slovanské národy spojili do 1 sochy, kt. by celá Európa ležala pri nohách

Hlava – Rusko; driek – Poliaci; ruky – Česi, Moravania ; nohy – Srbi, Chorváti ; zbroj – malé národy, Slovania

Uznáva 4 slovanské spisovné reči : ruskú, poľskú, československú a srbochorvátsku. Kollár dúfal, že sa slovanské národy spoja 

O literární vzájemnosti medzi kmeny a nářečími slávskými. Neusiloval sa o politické zjednotenie Slovanov, ale o kultúrne.

Hlasové o potřebe jednoty spisovného jazyka pro Čechy, Moravany a Slováky

  • Národnie zpievanky- 2500 piesní
  • Slávy dcéra

- lyricko-epická skladba

- písaná biblickou češtinou

5 spevov: 1. Sála

  1. Labe, Rýn, Vltava
  2. Dunaj
  3. Léthe ( Slovanské nebo )
  4. Acheron ( Slovanské peklo )

Předspěv  - Zdôrazňuje spojenie Slovanov s Ruskom.

 „Lebo nie je hoden slobody ten, kto slobodu nedopraje iným.“.

  1. spev – básnik spomína krásne časy lásky v Jene, lúči sa s Mínou, podáva obraz milovanej bytosti.

Rozdiel medzi Sládkovičom a Kollárom je v tom, že Kollár delí svoje srdce na dve polovice a dáva Jednu vlasti půlku a druhú Míne.“.

Sládkovič chce aj vlasť aj Marínu milovať rovnako celým srdcom.

 Druhý rozdiel je v tom, že Kollár putuje s mŕtvou Mínou po slovanskom nebi a pekle a Sládkovič odmieta ísť s Marínou do nadpozemských výšin, pretože jeho vlasť je na zemi a viažu ho pozemské potreby.

„kto nedokáže milovať človeka, nedokáže milovať ani svoju vlasť.“

2. spev – Vyzýva Slovanov, aby boli jednotný a vyzdvihuje slovan.národ medzi ostatnými národmi.

3. spev – Autor sa zamýšľa nad budúcnosťou Slovanou, všíma si krivdy páchané na jeho národe, to ho núti k náreku. Zároveň vyjadruje nádej v lepšiu budúcnosť. Opisuje svoje dojmy z pobaltských , polabských a našich krajín, vkladajú historick´reflexie a úvahy.


  1. spev – autor putuje s mŕtvou Mínou po Léthe, slovanskom nebi, oslavuje všetkých prajníkov slovanstva. 

    5. spev – Acheron je slovanské peklo, autor zatracuje všetkých neprajníkov slovanstva.
    Ľúbostné a vlastenecké motívy Slávy dcéry:
    - ľúbosť je pre Kollára základ lásky k vlasti a národu
    - básnik hovorí, že kto nemiloval, nevie, čo je vlasť a národ
    - jeho ľúbosť nie je sebecká, je ohniskom lásky k národu
    - objíma celé slovanstvo, vracia sa z cudziny, a je rád, že je medzi svojimi „Všudy dobre, doma nejlépe, parom po všech všudy cizinách, mně ve slavjanskych krajinách sama zem už voní příjemnej.“.

    Kollár oceňuje reč a kultúru ľudu a predpovedá skvelú budúcnosť slovanstva. O sto rokov sa vraj rozšíri veda, kultúra, piesne po celej Európe. Autor by sa chcel narodiť do tej doby, alebo keď nie, chcel by vstať z hrobu, aby bol svedkom rozkvetu.

Ján Hollý * Borský Mikuláš + Dobrá voda

- píše Bernolákovčinou

Pôsobil ako katolícky kňaz v Pobedime, Hlohovci a Maduniciach pri Piešťanoch, písaval v hájiku Mlič pod storočným dubom. Vyhorela mu fara, utrpel popáleniny očí, preto odišiel k svojmu priateľovi Lackovičovi na Dobrú vodu, tam ho navštívil Hurban, Hodža a Štúr, dohodli sa na uzákonení slovenčiny, uzákonili ju na Hurbanovej fare v Hlbokom v roku 1843.

Tvorba: 

- preklady gréckych a rímskych básnikov - Cyrilometodiáda , Sláv

Cyrilo – Metodiáda si všíma otázky jazyka. Kritizoval nemeckých kňazov, ktorí nevedia reč Slovákov, ale žiadajú, aby sa Slováci naučili po nemecky. Skladá sa zo 6 spevov. Opisuje príchod Cyrila a Metoda na VM, ich život a účinkovanie. Epos sa končí víťaztvom ducha, víťaztvom Metóda nad intrigami nemeckých kňazov.

  • Svätopluk

- epos - 12 spevov ; vysoký žáner

- historický základ: Rastislav čelí východofranskej ríši a Svätopluk ho vydal Nemcom. Tí ho oslepili a uvrhli ho do väzenia, uväznili však aj Svätopluka.

tri časti:
1. propozícia – oboznámenie s dejom 
2. invokácia – vzývanie múzy – autor vzýva Umku – bohyňu umenia
3. in medias res – priamo dej

Dej:
Svätopluk je vo väzení, žalostí nad svojím osudom. Dostal sa do väzenia, hoci vydal Nemcom svojho strýka Rastislava. Na Svätoplukovu prosbu pošle Boh Anjela, ktorý Karolmanovi vyjaví vôľu Boha, aby Svätopluka prepustil. Karolman súhlasí s prepustením Svätopluka, ustanoví ho za panovníka Veľkej Moravy, sľúbi mu dcéru za ženu, Svätopluk má byť jeho vazalom, Svätopluk jeho podmienky prijal. Na Slovensku zatiaľ pohanský boh Černobog prehovára ľud k pohanstvu. Sľúbi im pomoc, a verí, že ak zvíťazia, vrátia sa k pohanstvu. Za Svätoplukovej neprítomnosti panoval Slavomír, ktorý zvolal snem, na ktorom sa Slováci rozhodli pre boj a neprijatie ponižujúcej závislosti. Povstane celé Slovensko. Medzitým Karolman usporiada hostinu, dá Svätoplukovi zdobenú zbraň a štít. Svätopluk tu rozpráva o pôvode Slovanov, ako prišli z Indie, novú vlasť si vždy ochránili v bojoch, ale boli mierumilovní, pohostinný, nevyvolávali vojny. Svojho vodcu pomenovali Sláv, z toho pochádza pomenovanie Slovania. Nemecké vojsko sa blíži k Devínu, Černobog rozpútal búrku a rozvodnil rieku Moravu. Nemci si zhotovujú plte. Svätopluk obišiel nebezpečné miesto, aby sa dostal k Slovanom. Slovania sa stiahli na Devín, Svätopluk s nimi vyjednával, aby ho dobrovoľne prijali za panovníka. Slovania mu dávajú podmienku, aby sa odpútal od Nemcov, chceli byť slobodní, Svätopluk podmienku prijal. Keď to zistili Nemci, ich vojsko vytiahlo proti Devínu na čele s Britvaldom, boj bol nerozhodný, preto sa stretli v boji vodcovia oboch vojsk, a to Britvald a Svätopluk. Svätopluk zvíťazil. Černoboga dal kresťanský Boh do priepasti. Hlavnou myšlienkou diela je oslava boja za slobodu. 

„Spívám, jak hroznú Svatopluk na Karolmana véďel Vojnu;

 i jak víťaz, seba aj svój od jeho vládi

 Osloboďiv národ, ňepodľehlí stal sa panovňík;

 A zmužilích veľké založil králostvo Slovákov.“

  • Selanky

- nižší žáner

- 21 idylických básní zo života pastierov, sedliackeho ľudu a podobne

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Slávy dcéra Svatopluk rozdiely #Kollár, Hollý, idea všeslovanskej vzájomnosti

Vypracované tézy zo slovenského jazyka literatúry



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.024 s.
Zavrieť reklamu