Smrek, Lukáč

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: verca123
Typ práce: Ostatné
Dátum: 23.10.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 889 slov
Počet zobrazení: 4 221
Tlačení: 229
Uložení: 256

Smrek, Lukáč

Vitalizmus - zač. 20 st.

- z latinského slova vitalis – životný

- vzniká tesne po 2.svetovej vojne vo Francúzsku

- Cieľ: - radosť zo života,

- objavovať v prostých veciach novú krásu, tvoriť si k nim nový radostný citový vzťah

- využíva senzualizmus

- formálna stránka básne – neusporiadaná

  • Zborník mladej slovenskej literatúry

- jednotný estetický program – snaha o zobrazenie pocitov moderného človeka

- predstava – absolútnej slobody vnútorného prejavu

Ján Smrek

- založil časopis Elán

- titul národný umelec

- ovplyvnený Verlainom – hudobnosť verša

-znaky tvorby: túžba po živote- prvky vitalizmu

- viac lásky rozdával ako prijímal - ako 9 ročnému mu zomrel otec a dostal sa do evanjelického sirotinca, učil sa na obchodného pomocníka, ako veľmi mladý narukoval a dostal sa až do Carihradu, kde ochorel na maláriu...

 

  • Cválajúce dni – zb. básní

- radosť zo života, spontánnosť, optimizmus, citová úprimnosť a sviežosť

- krásy života a ženy

- žena = kladné životné hodnoty  - Žena so sladkým úsmevom -Dievča s husľami

- motív: žrebce a jazdci sklonení nad ich hrivy – ženú sa vpred krkolomným cvalom – chápe život ako dobrodružstvo a vyjadruje pocity mladej generácie

 

  • Cválajúce dni

- odlavuje mladosť, civilizáciu, pokrok a opojenie životom

- nepravidelné strofy

- symboly: stepilí cowboyi –aktívny mladí

mŕtvoly – ľudia so starým myslením

krasojazdci – mladá generácia

„My mladí, jarí šarvanci,

ktorí sme život -- svoju milú --

objali prvom pri tanci,

sme celým dúškom živí --

my sme tí jazdci diví!

Sedíme na paripách:

uháňajúcich dňoch,

a pevne držíme sa hrivy --

nič nevadí, že niektorý

pri skoku ponad piliere

oceľového mosta

drží sa už len chvosta.“

  • Božské uzly ľúbostné a prírodné motívy
  • Iba oči
    • Oči

- vyjadruje, že môže byť akokoľvek chudobný, ale má oči má duchovné bohatstvo 

  • Básnik a žena

- úvahy o poézii, láske, živote ale aj o bolesti

- vymyslený ľúbostný príbeh básnika a ženy = ľúbostná poézia

- 11 slabičný verš

- forma dialógu

-Kompozícia: striedanie ročných období

Emil Boleslav Lukáč

- 3 témy: 1. láska 2. domov 3. vojna

- ľúbostná lyrika plná paradoxov a sebatrýznenia

- charakteristickými znakmi sú - skepsa, nepokoj, pesimizmus

Neosymbolizmus - umelecký smer z konca 19. storočia

- pesimistická a tragická poézia - hlboké úvahy

- zdôrazňuje idey humanizmu a vyjadruje túžbu po harmónii

Dolorizmus - smútok - v jeho tvorbe nenachádzame nič radostné

 - prevažujú tri tematické okruhy - vojna a neľudskosť - domov a cudzina - láska

  • Dunaj a Seina

- je založená na protikladoch - domov a svet - dedina a mesto - rodný kraj a cudzina

- porovnáva Bratislavu a Paríž - je poznačená dualizmom - dvojpólovosť 

  • Teadium urbis - Hnus z mesta (báseň)

-napätie medzi mestom a dedinou

- pocit stratenosti básnika v cudzom meste a jeho túžbu po domove

- má formu sonetu

„Bohatstvá veľkomesta, zlatisté strechy dómov, 
ich rozkoš, mam a jed, ich sláva, sprzna, slasť, 
všetko to cudzie mi, je inde moja vlasť, 
tam medzi bralami môj čarokrásny domov. 

Tu každá myšlienka je zakrnelou, chromou; 
doma je milejšou i najskromnejšia chrasť. 

 Tu všetko ubité a nemôže nič rásť, 

len hukot odporný čuť veľkých hypodromov.
 
 
Ó, hory zelené, ó, dobrý, rodný údol, 
na malých chatrčiach ten milý modrý kúdol, 
tie mäkké sonáty, ktorými vietor húdol. 
 
Ó, ľudia ako vosk, nie nepriatelia – vlci, 
v ich krotkých pohľadoch slavianska láska blčí. 
Ó, ty môj krásny kraj. Tak milujem ho. Mlčí.

- Mesto je odľudnené, skľučujúce, bez morálky, všetko je v ňom povrchné, chýba tam príroda, ľudia sú tam „vlkmi“. Na druhej strane stojí domov – nositeľ pokoja, citu, skromnosti, zázemia. Uvedomuje si, že doma sa cíti najlepšie, ale vyjadruje aj kritiku na margo Slovákov, pretože národ „mlčí“ – nebráni sa proti Maďarom.

  • Spoveď

- prvá básnická zbierka

- pramení zo symbolizmu (vplyv - Krasko, Roy a európsky symbolisti)

- niesla sa v smútočnom duchu - prevláda pesimizmus - smútok vychádzal z vlastnej životnej skúsenosti - osobná analýza, spoveď autora

  • Dravý pocit

„Rameno skvelo sa jak alabaster biely, 
sťa vĺča hladné som si sýtil rudé pery. 
 
Koruna vlasov dráždila sťa žltý zamat, 
chcel som v nej vlastnú vášeň zdrviť, zlámať. 
 
Hruď dmula sa… (Sme sadli v smaragd trávy), 
vo mne sa vzbudil pocit divý, dravý! 
 
Ten pocit večný, ktorý láka, láka 
každého muža, hrdinu i neboráka, 
 
ten pocit výbojný, čo cíti celé tvorstvo, 
i krásna gazela, i človek biedny, torzo, 
 
ten pocit: milovať a zožať lásky dane 
zakliate, sväté, hriešne, požehnané 
 
a vysať všetko skvostné, čo mi môže dávať 
hruď, ruky, oči, tela mäkký zamat: 
 
rameno ovinúť kol mladej dievčej šije 
a zlomiť slabý vzdor a splniť, za čím nyje 
 
a nedbať nič, že oko slzou daždí 
a strhnúť so sebou, ta hroznej do priepasti 
 
a v momente tých mdlých a mĺkvych minút 
s posledným žhavým bozkom zhynúť… zhynúť!“

 

 Báseň o láske, básnika pochytil „dravý pocit“, čiže túžba milovať, chcel by mať po svojom boku mladú dievčinu, s kt. by prežíval krásne chvíle a pocity, kt. ale on považuje za mdlé a mĺkve a vzápätí sa dožaduje smrti – zrejme kvôli tomu, aby už nikdy nepocítil ten, pre neho typický, svetobôľ, pocit utrpenia za ostatných, sebatrýzeň, pretože práve v chvíľach lásky bol schopný na tento pocit zabudnúť.

  • O láske neláskavej
    • Paradoxon

- Láska by podľa básnika nemala byť neobmedzená, práve naopak, ľudia by mali mať „cit lásky“, čiže určitú hranicu, za kt. nepôjdu. Nepáči sa mu priama láska, chce ju mať založenú na pochybnostiach, bežná, všeľúbiaca láska je preňho lacná. Báseň je plná paradoxov (=myšlienkový dualizmus), napr. chce lásku obmedzovať, ale zároveň chce, aby rástla. Bojí sa pocitu šťastia, chce vždy pociťovať pochybnosti.

„Nemám rád, že ma miluješ tak, 
tak ma to mrzí, 
vidíš, som príliš povedomý 
a príliš drzý. 

Buď ku mne trochu ľahostajná 
a trochu chladná, 
takto je láska pripokojná 
a prisúladná. 

Nemiluj toľko, nadovšetko 
nie bez prekážky, 
zakazuj lásku, drv ju, mraz ju, 
tak drž cit lásky. 

Nesmiem byť šťastný, lebo šťastím 
uplynie šťastie, 
len z kyprej pôdy pochybností 
nám láska rastie.“

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#sprzna #dravy pocit #hnus z velkomesta #Smrek, Lukáč

Vypracované tézy zo slovenského jazyka literatúry



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.052 s.
Zavrieť reklamu