Porovnanie klasicizmu a prerozmantizmu
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 174
Uložení: 109
Porovnanie klasicizmu a prerozmantizmu
KLASICIZMUS
Klasicizmus vznikol a vyvrcholil na francúzskom dvore vo Versailles za vlády Ľudovíta XIV., nazývaného aj Kráľ Slnko (17. - 18. storočie). Odtiaľ sa rozšíril do celej Európy ako umenie, ktoré sa prispôsobuje potrebám a vkusu dvornej spoločnosti.
- pokrok vedy
- začína sa rozvíjať priemyselné podnikanie
- cirkev sa stala terčom kritiky
- napodobňovanie prírody
- uprednostňovanie rozumu pred citom
- rozvoj racionalizmu- myšlienkový smer považujúci rozum za jediný rozhodujúci zdroj poznania
Charakteristika klasicistickej literatúry
Zmysel umenia vidí v napodobňovaní prírody. Bol ovplyvnený kultom starogréckych autorov, podľa antického vzoru má pravidlá, ktoré treba rešpektovať.
Delila sa podľa pevne stanovených teoretických zásad i praktických pravidiel na žánre:
- vysoké: óda, elégia, epos, tragédia (hrdinovia pochádzali z vyšších vrstiev)
- nízke: bájka, satira, komédia (námety sa čerpali aj z nižších vrstiev)
Žánre sa nesmeli miešať! Nedochádza k žánrovému či druhovému synkretizmu.
Norme podliehala aj klasicistická dráma, pri ktorej sa od autora vyžadovalo dodržanie troch jednôt: jednota miesta, času, deja. Nevšíma si človeka takého, aký je, ale aký by mal byť: vytvára typy postáv zovšeobecnením charakterových vlastností. Hlavným konfliktom v dielach je rozpor medzi citom a povinnosťou (hrdina si musí vybrať).
Predstavitelia klasicistickej literatúry:
Pierre Corneille (Cid), Molière (Lakomec), Jean de la Fontaine (bájky), Daniel Defoe (Robinson Crusoe), Jonathan Swift (Gulliverove cesty).
V tomto období vzniklo hnutie Osvietenstvo, ktoré sa zakladalo na dôvere v rozum. Presadzovalo slobodu myslenia a presvedčenia. Zdôrazňovali myšlienky rovnosti ľudí, kládlo dôraz na vzdelanie.
- Jean-Baptiste Poquelin Molière
- Lakomec
- žáner: neveršovaná charakterová komédia
- kompozícia: 5 dejstiev
- využíva ostrú satiru, slovný a situačný humor; spracúva antický námet (Titus Maccius Plautus: Komédia o hrnci)
- autor využíva hyperbolizáciu vlastností postáv a zároveň aj princíp zámeny postáv
- miesto deja: dom Harpagona v priebehu jedného dňa (zachováva jednotu miesta, času a deja)
- autor zaplnil komédiu osobitnými postavičkami sluhov, ktorí sú verne na strane svojho pána a svojím konaním práve oni posúvajú dej dopredu (napr. Šidlo)
- postavy:
Harpagon (skupáň) – 50-ročný vdovec
Kleant – Harpagonov syn, hrá hazardné hry, miluje Marianu
Eliza – Harpagonova dcéra – krásna, nesmelá, milujúca Valéra
Valér – šľachtic z Neapola, ktorý má záujem o Elizu (Harpagonovu dcéru), do Harpagonovho domu vnikne ako sluha a rozohráva hru, aby prešli Harpagonovi cez rozum
Mariana – mladé dievča, ktoré si chce vziať za ženu Harpagon, ona však miluje Kleanta
pán Anzelm – bohatý starší pán, za ktorého chce Harpagon vydať svoju dcéru Elizu, no napokon sa tak nestane, pretože Anzelm spoznáva vo Valérovi a v Mariane svoje stratené deti
Frozína – parížska dohadzovačka, snaží sa pomôcť mladým ľuďom v láske
Šidlo – Kleantov sluha, ukradne truhličku Harpagonovi
- prítomná vášeň v dvoch podobách:
- vášnivá láska k majetku a skupánstvo (Harpagon a jeho truhlička s peniazmi)
- vášeň lásky zaľúbených párov a prekážky v ich láske zo strany Harpagona
Zápletka nie je dôležitá, v popredí na lakomca zo všetkých strán. Konflikt nastáva pri stretoch záujmov detí a skúpeho otca. Rozuzlenie je nečakané, prekvapujúce (Anzelm je stratený otec Valéra; Mariana je Valérova sestra a Anzelmova dcéra).
V dome Harpagona sa žije ťažko, deti sa nemôžu priznať k svojim láskam, sluhovia sú viac hladní ako sýti a starnúci otec pomýšľa na svadbu. Nielen na svoju – má premyslené, ako sa výhodnými sobášmi zbaví detí a príde k majetku. Synovi vyhliadol výhodnú „partiu“ – má si vziať bohatú vdovu. Dcéry by sa zbavil tak, že by ju vydal za postaršieho pána Anzelma, ktorý by si ju vzal aj bez vena. Plány Harpagona prekazí strata milovanej truhličky s peniazmi. So šťastím svojich detí prestane kalkulovať až vtedy, keď dostane prísľub, že sa k nemu jeho peniaze vrátia.
PREROMANTIZMUS
Je to etapa v literatúre, ktorá predchádza romantizmu a nazývame ho aj sentimentalizmus.
Ľudia sa vymaňujú z feudálnych pút, stále väčší význam má buržoázia (meštianstvo) a to najmä v strednej Európe, kde sa rozvíjali národné hnutia. Hospodársky a politický vývin ovplyvnili dve významné udalosti:
- buržoázna revolúcia vo Francúzsku
- priemyselná revolúcia v Anglicku
- Znaky preromantizmu
- uprednostňuje sa tu cit pred rozumom
- chcú vzbudiť v čitateľovi súcit, preto hrdina je často tulák, sirota, žobrák, chudobný človek, alebo človek trpiaci pokrivenou morálkou v spoločnosti. Hrdina je neustále v rozpore so spoločnosťou.
- autori sa zameriavajú na vnútorný svet človeka, často používajú vnútorný monológ, diela majú formu denníka alebo listov.
- veľmi často využívajú opisy, prírody, motív hradných zrúcanín, motív hrobky, fantastika a tajomnosť.
- preromantizmus je umelecký smer, ktorý odmietal nespravodlivosť feudalizmu, zdôrazňoval citové hodnoty jednoduchého človeka
- ideálom doby bolo vytvoriť svet usporiadaný ako rodina (láska, úcta, porozumenie)
- zmysel pre veľkosť, vznešenosť, pôvodnosť, požiadavky tvorivej slobody
- bol ovplyvnení kultom starogréckych autorov (klasicizmus skôr starorímskych)
- prejavoval sa najmä v 2. polovici 18. storočia
Literatúra zobrazuje ideálny svet a ideálne prostredie, aký realita neumožňuje, preto uniká buď do minulosti, alebo do exotických krajov. V obľube sú určité prostredia – jazerá, cintoríny, rozvaliny, nočný svit a symboly – mních, pustovník, väzeň, pútnik.
Žánre: balada, básnické poviedky, ale aj román
Preromantizmus vznikol vo francúzskej literatúre a vyvrcholil v nemeckej literatúre.
Nemecká preromantická literatúra
V 70. rokoch 18. storočia sa v Nemecku sformovalo hnutie zamerané nielen proti aristokratickému klasicizmu, ale najmä proti osvietenstvu Sturm und Drang (Búrka a vzdor). Príslušníci tohto hnutia odmietali klasicizmus a opierali sa o ústnu ľudovú slovesnosť.
- zdôrazňovalo tvorivú slobodu osobnosti, odmietajúci konvencie a spoločenské predsudky a riadiacu sa len vlastným srdcom
- uprednostňovalo cit a vášeň pred intelektualizmom a racionalizmom
- proti mestskej civilizácii kládlo voľnosť prírody a života v nej, prikláňalo sa k ľudovým tradíciám
- ideovým predstaviteľom hnutia bol Johann Gottfried Herder
- hrdina preromantizmu má tieto črty:
- rozpor so spoločnosťou a najmä s vládnucou triedou,
- individualizmus – hrdina chce riešiť problémy sám, do lit. sa dostávajú hrdinovia antickej literatúry (Prometeus),
- titanizmus – hrdina chce sám vykonávať veľké činy,
- autoštylizácia básnika – hrdina má vlastnosti, pocity autora, prežíva silné vášne, rozpor medzi snom, ideálom, túžbou na jednej strane. Tento rozor je neprekonateľný. Sny sa nedajú uskutočniť v každodennom živote a preto hľadá hrdina východisko: vo vzbure alebo rezignácii.
- hrdinovia sú ľudia zo všetkých spoločenských vrstiev.
- Predstavitelia nemeckej literatúry:
Johan Wolfgang Goethe (Utrpenie mladého Werthera, Faust)
Fridrich Schiller (Zbojníci, Viliam Tell)
- Johan Wolfgang Goethe
- Utrpenie mladého Werthera
- Je to autobiografický román, ktorý je nový v tom, že autor tu opisuje pocity, nálady, neistotu, nielen svoju, ale celej generácie. Autor tu zobrazil túžbu po slobodnom a šťastnom živote a nemožnosť dosiahnuť to. Rozpor medzi snom a skutočnosťou.
- - písaný formou listov a denníkových záznamov
- - vznikol pod vplyvom spisovateľovho pôsobenie v meste Waldheim
- - pri písaní postáv sa inšpiroval vlastnými zážitkami – predobrazom hlavnej ženskej hrdinky boli autorova životná láska k Charlotte Buffovej; námetom na tragický záver bola samovražda spisovateľovho vrstovníka a známeho mladého úradníka Jerusalema von Wetzlare
- - Werther sa beznádejne zaľúbi do Lotty, nevesty svojho priateľa; mladík rieši konflikt medzi cťou a láskou samovraždou
- - dielo bolo najskôr vydané anonymne
- - problematický záver románu priniesol protesty zo strany cirkvi, ktorá negatívne reagovala na samovraždu hlavného hrdinu
- Obsah diela
- - dej sa odohráva v rokoch 1771 – 1772
- - náplň knihy tvorí opis milostného i profesijného sklamania citlivého mladíka Werthera
- Werther uteká od svojich problémov vo Waldheimu, mestečka v horách, kde sa zamiluje do slečny Lotty. Jeho závislosť od nej sa stupňuje, ale ona je už zadaná istému Albertovi. Werther vedie márny súboj s nemožnosťou dosiahnuť svoje ciele v láske a v práci. Je totiž nielen odmietnutý nápadník, ale i človek, ktorý svojím myslením, nadaním a citlivosťou prevyšuje okolitú spoločnosť. Prichádza k rozporu osobných cieľov Werthera a okolitého sveta. Pre neúspechy v osobnom i pracovnom živote sa postupne zväčšuje Wertherov pesimizmus a osobné vzbury. Prvá časť románu končí Wertherovým útekom z mestečka.
- V druhej časti je najprv opísané Wertherovo pôsobenie na veľvyslanectve, neúspech v práci a rozpory s nadriadenými. Stále túži po Lotte, a preto sa vracia späť. Lotta sa medzitým už vydala za Alberta a zostáva mu verná. Werther opäť nezvláda svoje city a po hádke s Lottou končí jednej noci pred Vianocami svoj život samovraždou.
- Štruktúra diela
- - stretávame sa tu s kombináciou románu v listoch s denníkovými formami – listy sú adresované Lotte i priateľovi Wilhelmovi
- - vďaka ja-rozprávaniu vidíme do bohatého vnútorného sveta hrdinu Werthera
- - v závere, po Wertherovej samovražde, prechádza dielo do on-rozprávania
- - zvláštnosťou je záverečný fiktívny komentár vydavateľa, ktorý podľa informácií z knihy zhromaždil doklady a vydal záznam reálnej udalosti
- - k zdaniu skutočnosti prispievajú i vydavateľove poznámky k textu pod čiarou
- - žánrovo patrí medzi sentimentálne romány (v nich je základom morálky cit, ten kto koná srdcom, je mravný; diela sa sústreďujú na citové otázky, hľadanie osobného šťastia, dôraz kladú na presvedčivosť a ušľachtilosť)
- Citát z drámy Faust: „Zaslúži len ten slobodu si s žitím, kto denne o ne bojuje.“
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Dramatická tvorba na Slovensku v období klasicizmu a preromantizmu | Referát | 942 slov | |
Obraz človeka a doby v svetovej a slovenskej literatúre humanizmu a renesancie, klasicizmu | Referát | 1 377 slov | |
Znaky klasicizmu + Slovanská vzájomnosť - Kollár, Hollý, Chalupka | Ostatné | 4 779 slov |