Tendencie slovenskej drámy po roku 1945
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 007
Uložení: 126
Tendencie slovenskej drámy po roku 1945
Charakteristika
- nadväznosť na predvojnovú drámu
- častý motív: rozhodovanie medzi povinnosťou a túžbou; násilím a humanizmom
- roky: v popredí komédie a veselohry
- častý formalizmus, hry aj bezkonfliktné, mnohým chýbalo umelecké stvárnenie→ upadali do schematizmu a šablóny
- kríza tzv. kamenného divadla (honosná budova, hľadisko a javisko sú stroho oddelené)
- roky: vznik potreby hľadať nové podoby divadelného prejavu
- rozvoj drámy (súvisí aj s politickým uvoľnením)
- snaha o experimentovanie (L+S na Novej scéne SND – nezhody s vedením→1967 založili Divadlo na Korze – prvú slovenskú alternatívnu profesionálnu scénu (v roku 1970 rozpustené)
- roky: tzv. konsolidácia, mnohí autori sa odmlčali
- útlm tvorby – socialisticky orientovaná kritika žiada od autorovtzv. bezpečné zakotvenie v realite
- roky: - nástup satiry
- vznik avantgardných autorských divadiel , napr. GUnaGU ( V. Klimáček, I. Mizera), Stoka (Blaho Uhlár)
- autorské divadlo – aktivity autora, režiséra a herca sa spojili; nejde o dopredu definitívne pripravenú koncepciu, text ostáva otvorený; všetci participujú na jeho konečnej podobe, ktorá sa čiastkovo z predstavenia na predstavenie môže líšiť
Divadlá na Slovensku:
- Bratislava: SND, Malá scéna, Nová scéna, Divadlo Atorka - Korzo ʼ90, Štúdio L+S, Divadlo GUnaGU, Radošinské naivné divadlo...
- Košice: Štátne divadlo, Bábkové divadlo
- Prešov: Divadlo Jonáša Záborského
- Zvolen: Divadlo Jozefa.Gregora Tajovského
- Martin: Slovenské komorné divadlo
- Nitra: Divadlo Andreja Bagara
- Trnava: Divadlo Jána Palárika
PETER KARVAŠ
- dramatik, prozaik, teoretik literatúry
- narodil sa v B. Bystrici v rodine lekára (starý otec bol maliar Dominik Skutecký)
- účasť v 2. svetovej vojne aj v SNP (v Slobodnom slovenskom vysielači v Banskej Bystrici),
- štúdium na FF UK ukončil po vojne,
- redaktorom Kultúrneho života,
- pre odmietavý postoj k vstupu vojsk v r.1968 od. r.1970 zákaz publikovať,
- istý čas docentom na VŠMU v Bratislave, neskôr pracoval vo výskumnom ústave kultúry.
Tvorba Petra Karvaša
- využil realistické dramatické postupy aj prvky absurdnej drámy; grotesku, satiru
- v hrách sa sústreďuje na otázky hľadania zmyslu života, hodnotí predovšetkým morálny profil človeka, ľudskosť;
- ide o tzv. mysliteľský prístup k riešeniu závažných spoločenských problémov
Polnočná omša - tematika fašizmu a vplyv vojny na charakter ľu
Antigona a tí druhí - podľa vzoru gréckej drámy rozvíja tragický príbeh ľudí v koncentračnom tábore, ktorých spája krutosť podmienok
Jazva - odsúdenie kultu osobnosti, stvárnenie príbehov ľudí, ktorí sa ( často náhodne) dostali do „nemilosti“
Veľká parochňa - alegorická groteska; rozvíja podobenstvo o súperení holohlavých s vlasatými. Generál – diktátor (vládne v cudzej krajine) vyhlási, že holohlaví sú vinní za nedostatok v krajine a len vlasatí jej môžu pomôcť – nastupuje diktatúra vlasatých. Končí vzburou holohlavých, ktorí získajú moc, vyhlásia sa za jediných vládcov. Jedna totalita vystriedala druhú. Idea: odsúdenie násilia, rasizmu, šovinizmu, nadradenosti, podceňovania.
Absolútny zákaz – absurdné nariadenie: Zákaz dívať sa z okna! Po tomto diele sa autor odmlčal na 15 rokov.
IVAN BUKOVČAN
- vyštudovaný právnik, ktorý sa však venoval skôr publicistike (začínal recenziami filmov,
- píše reportáže napr. až z Kuby, venuje sa scenáristike a písaniu divadelných hier (hoci pochádzal z Banskej Bystrice, pôsobil aj v Košiciach, Bratislave či Prahe)
Dráma - tzv. zvieracia trilógia:
Pštrosí večierok
Kým kohút nezaspieva – blízkosť existencializmu, desať ľudí zavrú do pivnice starého domu a dajú im na výber, kto z nich sa obetuje za životy zvyšných deviatich.
Zažeň vlka
Luigiho srdce alebo Poprava tupým mečom (rozhl. hra, tzv buffonáda – hra založená na satirickom zveličení)
scenáre k filmom:
Rodná zem Pieseň o sivom holubovi
Medená veža Orlie pierko
Deň, ktorý neumrie Šťastie príde v nedeľu
Posledná bosorka
ŠTEFAN KRÁLIK
- povolaním asistent na neurologickej klinike, neskôr praktický lekár na strednom Slovensku – Zvolen, Detva (na lazoch), po vojne v Bratislave.
- vďaka lekárskemu povolaniu spoznal rozličné vrstvy spoločnosti, aj preto sú jeho postavy dôveryhodné
Mozoľovci (dedinské prostredie, potreba vzdelania aj u roľníka)
Posledná prekážka – črty existencionalizmu
Svätá Barbora – tragédia z baníckeho prostredia
Margaret zo zámku – tragédia o talianskej herečke z rodiny chudobného rybára a synovi amerického miliardára, náznak ekologickej tematiky (znečistenie pobrežia naftovým odpadom)
Krásna neznáma – dej počas SNP, autobiografické črty
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vývinové tendencie slovenskej medzivojnovej prózy | Ostatné | 3 096 slov | |
Lyrizačné tendencie | Referát | 1 741 slov | |
Lyrizačné tendencie v slovenskej próze v medzivojnovom období | Ostatné | 1 801 slov | |
Lyrizačné tendencie | Ostatné | 1 157 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#peter karvas absolutny zakaz obsah