Dramatická literatúra, absurdná dráma, Lasica, Satinský po roku 45
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 596
Uložení: 228
Dramatická literatúra, absurdná dráma, Lasica, Satinský po roku 45
Dramatická literatúra
-verš/próza
-dejovosť
-prítomný/minulý čas
-dynamické motívy (stupňujú ho, posúvajú dej dopredu)
-dialogickosť (Replika - prehovor jednej osoby)
-hovorovosť/obraznosť (využívajú aj hovorové slová)
-dianie (akčnosť – stále je v pohybe)
Rozprávač – je prítomný – rozprávačom môže byť jedna z postáv
Dramatické žánre
Tragédia – dramatický žáner je najstarší a hlavným znakom je boj jednotlivca proti nepriateľským silám alebo celej skupine. Hlavný hrdila zahynie, je to nadpriemerný človek, ktorý sa nezľakne žiadnych prekážok a ide vždy za svojim cieľom. Základom tragickostí je konflikt medzi osobnosťou a skupinou. Klasická tragédia má pevnú kompozíciu pozostávajúcu z 5 častí
1, Expozícia
2, Kolízia
3, Kríza
4, Peripetia
5, Katastrofa
Absurdná dráma
Antidráma – sa sformovala v 50 rokoch 20 st.
Predstavitelia absurdnej drámy zmenili klasickú štruktúru drámy. V abs. dráme chýba – dej, zápletka, rozuzlenie – skladá sa obyčajne z veľkého množstva obrazov, ktoré nie sú dejovo skĺbené. Jej základom je obyčajne neskutočný absurdný príbeh odohrávajúci sa v bližšie neurčenom čase a priestore. Autori vyjadrujú pocit hroziacej katastrofy, všeobecného ohrozenia a absurdity – nezmyselnosti sveta.
Humoristicko-satiristické Autorské divadlá
Divadlo Lasicu a Satinského, Radošínské Naivné divadlo
Autorské divadlá
Koncom 60-tych rokov začali pôsobiť v Bratislave dve nekonvenčné novátorské divadlá, ktoré ovplyvnili celé generácie divákov, najmä z radov mladých. Pomocou humoru a satiry sa snažili poukázať na morálne a spoločenské nedostatky, zosmiešnene, falošne uhladený pohľad na minulosť a prítomnosť. Obidve patrili k typu takzvaných „autorských divadiel“ a uplatňovali predovšetkým malé javiskové formy –
Napr. kabaret, pásmo, scénku, skeč (skeč – krátky dramatický výstup, iba niekoľko minút trvajúci výjav so satiristickým zámerom).
Charakteristickým znakom inscenácií autorských divadiel, okrem toho, že predvádzajú iba vlastné texty, je improvizácia a súhra s obecenstvom.
Dnes už legendárne inscenácie Soireé a Radostná správa boli mimoriadne obľúbené a mali veľký vplyv najmä na opozične orientovanú časť spoločnosti. Pozostávali z radu dialógov, scénok a pesničiek, keďže boli zamerané hlavne na kritiku nedostatkov vtedajšej socialistickej spoločnosti normalizačná moc v roku 1970 zatvorila Divadlo na Korze a Lasicovi a Satinskému zakázala vystupovať na Slovensku.
Lasica a Satinský – Soireé
- je to ich prvá hra (dramatický dabing), ktorá nemá podobu celovečernej hry.
Autori zacieľujú analýzu v textoch do ľudského vnútra, do vrtákov, ktoré človek vytvára a zároveň je ich obeťou. Zosmiešňujú politické javy socialistického systému, na texty pôsobia nadčasovo a sú stále aktuálne.
Hra sa v knižnej verzii delí na tri časti :
- časť, 2. časť, Hamlet. Vo verzii vydanej na CD sú uvedené 4 časti: pretvárka, životopisy, piková dáma, hamlet.
Lasica a Satinský vytvorili intelektuálne autorské divadlo v ktorom vypustili postavy a vystupujú sami za seba. Texty sú asociálne využívajú slovné hračky, humor je založený na parodovaní krásnych literárnych textov a inšpirácií. Dialóg je obohatený o cudzie jazyky a nárečia.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Slovens. dráma po r. 1945 (Bukovčan, Karvaš, Lasica + Satinský, Štepka) | Referát | 2 076 slov | |
Komédia - Kocúrkovo, Lakomec, Zmierenie, Lasica+Satinský | Ostatné | 3 727 slov | |
Slovenská dráma po roku 1945 - znaky (Karvaš, Bukovčan, Lasica a Satinský, Štepka) | Ostatné | 901 slov | |
Július Satinský knihy | Maturita | 897 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#lasica #lasica a satinsky hra Soiree #Lasica a Satinsky #lasica satinský