Vysvetlite protivojnový charakter románov R. Rollanda a R. Remarque

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 052 slov
Počet zobrazení: 1 561
Tlačení: 148
Uložení: 114

Vysvetlite protivojnový charakter románov R. Rollanda a R. Remarque 

ROMAIN ROLLAND

AUTOR:

  • predstaviteľ francúzskej literatúry
  • jeho kľúčovým dielom je román Ján Kryštof ocenený Nobelovou cenou
  • ďalší jeho román je Dobrý človek ešte žije, ktorý sa odohráva v jeho rodisku a ide pravdepodobne

o jeho najobľúbenejšie a najčítanejšie dielo

  • do literatúry priniesol zvláštny spôsob rozprávania – je postavený na širokom dejovom prúde, ktorá postupne pohlcuje bočné, vedľajšie epizódy postavy, ... – ROMÁN RIEKA
  • v čase vojny už patrí k starším spisovateľom; nemá osobnú skúsenosť s vojnou, ALE napriek tomu napísal veľmi intenzívny príbeh z tohto prostredia

PETER A LUCIA - psychologická novela

  • príbeh lásky v čase vojny
  • napriek tragickému koncu (čo je symbolom toho, že vojna ničí všetky hodnoty) príbeh vyznieva ako oslava väčšej lásky !

PETER- je mladý, inteligentný, priateľský, trpezlivý, 18-ročný chlapec, ktorý vo svojom najkrajšom veku (detstvo) spoznal, čo je to vojna

- napriek tomu, že okolo neho zúri vojna, zaľúbi sa do dievčaťa menom Lucia - nevenuje veľkú pozornosť vojne, ale práve Lucii, ktorú nadovšetko ľúbi a rozhodne sa s ňou oženiť

Rodina– pochádza z Paríža; patria do vrstvy strednej (bez existenčných problémov); otec je úradník a mama sa stará o domácnosť; typická je pre nich katolícka viera , povinnosť, absencia citu, dôvery, ...

-najsilnejší vzťah má so svojim bratom (je starší a už je na fronte); k nemu má naozaj veľmi blízky a dôverčivý vzťah; vždy sa teší, keď príde na dovolenku ALE vojna medzi nimi vytvára bariéru (je to postava podobná tým, ktoré stvorila STRATENÁ GENERÁCIA)

VojnaPetrovi je vojna spočiatku vzdialená, aj keď front je priamo za mestom; potom narukuje brat; vojna sa začína prejavovať aj v samotnom meste a na koniec dostane povolanie aj on – vojna sa pre neho začína realitou; Peter je idealista – vojne nerozumiea odmieta ju + stretne Luciu

LUCIA- je polosirota (má len mamu); štúdium zanechala; maľuje obrázky z pohľadníc

Rodina– patrí do nižšej vrstvy – výsledkom je každodenný zápas o prežitie; matka pracuje v muničnej továrni; rodinné vzťahy sú postavené na srdečnosti a otvorenosti, aj keď s občasným konfliktom

VojnaLucia je realistka, ktorá pozná skutočný život a musí riešiť problémy – ukážkový spor je pohľad na vojnu (Peter nechápe ako jej matka môže vytvárať zbrane, ale Lucia vidí, že to je nevyhnutnosť);nadobúda pocit, že o Petra sa musí ešte starať, musí ho

 ochrániť a je tu náznak materinského citu

Symbolika lásky a smrti – čím väčšia je láska, tým väčšia je smrť

  • stretnutie – náhodné (v metre počas bombardovania mesta)
  • postupne sa niekoľko krát stretli so smrťou (smrť kočiša, dieťaťa, ...); blíži sa odchod Petra na front
  • všetko vrcholí počas veľkonočných sviatkov spoločnou smrťou v chráme – nevinná obeť (vykúpenie), chrám (múr) – vojna ničí všetko, sobáš, láska, ochrana

Formálne zvláštnosti: dej je jednoduchý, dynamický, minimálne odbočenia, ...

Zaujímavé je miesto rozprávača – rozprávač v tretej osobe, vševediaci ALE ! zaujatý, aktívny, vystupuje do popredia: ponúka svoje názory a úvahy, hodnotí postavy, obracia sa priamo na čitateľa, ponúka svoje riešenie – modernejšie stvárnenie rozprávača

Posolstvo na záver

Ľúbiť tých, čo ľúbia všetkých dobrých ľudí a zároveň všetko, čo je krásne.

ERICH MARIA REMARQUE

  • jeho diela sa vyznačujú silným humanizmom, ale hlavne protifašistickou a spoločensko-kritickou tematikou
  • jeho hrdinovia sú vždy zrazení k zemi a stratení, väčšinou ide o mladých ľudí, ktorí si nedokážu pod vplyvom vojny nájsť miesto a uplatnenie v živote, využíva podrobnú charakteristiku postáv, prvky expresionizmu, naturalistické opisy scén na fronte a drsné slová

NA ZÁPADE NIČ NOVÉHO

Charakteristické znaky

EXPRESIONIZMUS - v rovine obsahu- pocity a psychologizmus

  • v jazykovej stránke- expresívne slová, vety, synkretizmus KOMPOZÍCIA - sled jednotlivých príhod pospájaných hlavným hrdinom HLAVNÁ POSTAVA - skeptická, ale uznávajúca ľudské hodnoty (humanizmus)

SUBJEKTIVIZMUS - do hlavnej postavy autor premietol svoj pohľad na prvú svetovú vojnu

DEJ:

  • chlapčenská, veľmi mladá, dvadsaťčlenná, gymnaziálna trieda pod vplyvom učiteľa Kantorka sa dobrovoľne prihlásila na front
  • trieda bola rozhádzaná do niekoľkých cvičných jednotiek, ale Paul Bäumer, Müller, Kammerich a Kropp boli odvelení do deviateho družstva a zostali spolu
  • po odvelení na front bol z tohto neobvykle silného kolektívu prvý ranený Franz Kammerich, ktorí po niekoľkých Paulových návštevách po amputácii nohy a ťažkých psychických mukách zomiera
  • po čase prichádzajú nováčikovia, ktorí sú dokonca ešte mladší.
  • družstvo sa dostalo na opevňovacie práce, kde prežíva ťažkú streľbu nepriateľa
  • Paul sa ukrýva v kráteri po granáte, zakrýva sa mŕtvym telom, ktoré ho ochránilo od črepín ale nepriateľ nasadzuje aj bojový plyn
  • po dlhom čase boj prestáva a tí chlapci, ktorí prežili, zabíjajú vši, majú ich toľko, že ich už prestalo baviť zabíjať medzi nechtami a rovno ich hádžu do ohňa
  • medzi sebou rozvíjajú diskusiu, ako by bolo, keby sa vojna skončila a nastal mier; už nevedia či bude pre nich budúcnosť; nevedia, čo možno očakávať od života
  • prichádza Anglická ofenzíva, prinášajú množstvo rakiev a chlieb nemožno ubrániť od potkanov
  • Paul dostáva dovolenku (štrnásť a tri dni na cestu), jeho mama je chorá a on sa nezdržiava neustáleho plaču
  • vracia sa na front a zisťuje, že jeho rota je nasadzovaná všade tam, kde je to nebezpečné, no jeho kamaráti ešte stále žijú
  • zavraždí nepriateľa, ale keď vidí muky, ktoré mu spôsobil bodákom, pokúša sa mu v poslednej chvíli pomôcť, no po niekoľkých hodinách sa prestane zaujímať o človeka, ktorého ako prvého na fronte zavraždil, ale zachraňuje si vlastný život
  • vojna pokračuje a všetci sú fyzicky, ale hlavne psychicky vyčerpaní
  • Paulovi priatelia po jednom zomierajú, až zostane ako jediný z jeho triedy
  • neustále verí, že bude prímerie a skončí sa vojna, ale on tento koniec už nezažil, padol v októbri 1918, jedného dňa, čo bol na celom fronte taký pokojný a tichý, že správa z bojiska sa obmedzila iba na vetu: Na západe nič nové….

STRATENÁ GENERÁCIA

Generáciu týchto mladých chlapcov, ktorí sa ešte zo školy nechali zverbovať pokladá Remarque za stratenú a to z časového hľadiska, ich minulosťou je mladosť a bezstarostné detstvo plné ilúzií, túžob a snov, ktoré ale všetky zabila prítomnosť. Ich prítomnosťou je totiž krutá vojna, kedy sa človek stáva bezcitným, lebo zabije raz a zabije znova. Nemá na výber. Ich budúcnosť je teda veľmi nejasná. Lebo aj keby náhodou vojnu prežili, tak jediné remeslo, ktoré ovládajú je zabíjanie a veľmi ťažko sa znova vrátia do svojho pôvodného života.

FORMA : veľa umeleckých prostriedkov:

  • epitetá: úbohí psi
  • prirovnania: ste tak isto ako my úbohí psi
  • personifikácia: kombinácia, čo žila v mojom mozgu a vyvolala Zaklal som túto kombináciu
  • negatívne slová: strach, smrť, bolesť
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Protivojnový román

Literatúra Maturita

Diskusia: Vysvetlite protivojnový charakter románov R. Rollanda a R. Remarque

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.053 s.
Zavrieť reklamu