Vysvetlite protivojnový charakter románov R. Rollanda a R. Remarque
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 561
Uložení: 114
Vysvetlite protivojnový charakter románov R. Rollanda a R. Remarque
ROMAIN ROLLAND
AUTOR:
- predstaviteľ francúzskej literatúry
- jeho kľúčovým dielom je román Ján Kryštof ocenený Nobelovou cenou
- ďalší jeho román je Dobrý človek ešte žije, ktorý sa odohráva v jeho rodisku a ide pravdepodobne
o jeho najobľúbenejšie a najčítanejšie dielo
- do literatúry priniesol zvláštny spôsob rozprávania – je postavený na širokom dejovom prúde, ktorá postupne pohlcuje bočné, vedľajšie epizódy postavy, ... – ROMÁN RIEKA
- v čase vojny už patrí k starším spisovateľom; nemá osobnú skúsenosť s vojnou, ALE napriek tomu napísal veľmi intenzívny príbeh z tohto prostredia
PETER A LUCIA - psychologická novela
- príbeh lásky v čase vojny
- napriek tragickému koncu (čo je symbolom toho, že vojna ničí všetky hodnoty) príbeh vyznieva ako oslava väčšej lásky !
PETER- je mladý, inteligentný, priateľský, trpezlivý, 18-ročný chlapec, ktorý vo svojom najkrajšom veku (detstvo) spoznal, čo je to vojna
- napriek tomu, že okolo neho zúri vojna, zaľúbi sa do dievčaťa menom Lucia - nevenuje veľkú pozornosť vojne, ale práve Lucii, ktorú nadovšetko ľúbi a rozhodne sa s ňou oženiť
Rodina– pochádza z Paríža; patria do vrstvy strednej (bez existenčných problémov); otec je úradník a mama sa stará o domácnosť; typická je pre nich katolícka viera , povinnosť, absencia citu, dôvery, ...
-najsilnejší vzťah má so svojim bratom (je starší a už je na fronte); k nemu má naozaj veľmi blízky a dôverčivý vzťah; vždy sa teší, keď príde na dovolenku ALE vojna medzi nimi vytvára bariéru (je to postava podobná tým, ktoré stvorila STRATENÁ GENERÁCIA)
Vojna – Petrovi je vojna spočiatku vzdialená, aj keď front je priamo za mestom; potom narukuje brat; vojna sa začína prejavovať aj v samotnom meste a na koniec dostane povolanie aj on – vojna sa pre neho začína realitou; Peter je idealista – vojne nerozumiea odmieta ju + stretne Luciu
LUCIA- je polosirota (má len mamu); štúdium zanechala; maľuje obrázky z pohľadníc
Rodina– patrí do nižšej vrstvy – výsledkom je každodenný zápas o prežitie; matka pracuje v muničnej továrni; rodinné vzťahy sú postavené na srdečnosti a otvorenosti, aj keď s občasným konfliktom
Vojna – Lucia je realistka, ktorá pozná skutočný život a musí riešiť problémy – ukážkový spor je pohľad na vojnu (Peter nechápe ako jej matka môže vytvárať zbrane, ale Lucia vidí, že to je nevyhnutnosť);nadobúda pocit, že o Petra sa musí ešte starať, musí ho
ochrániť a je tu náznak materinského citu
Symbolika lásky a smrti – čím väčšia je láska, tým väčšia je smrť
- stretnutie – náhodné (v metre počas bombardovania mesta)
- postupne sa niekoľko krát stretli so smrťou (smrť kočiša, dieťaťa, ...); blíži sa odchod Petra na front
- všetko vrcholí počas veľkonočných sviatkov spoločnou smrťou v chráme – nevinná obeť (vykúpenie), chrám (múr) – vojna ničí všetko, sobáš, láska, ochrana
Formálne zvláštnosti: dej je jednoduchý, dynamický, minimálne odbočenia, ...
Zaujímavé je miesto rozprávača – rozprávač v tretej osobe, vševediaci ALE ! zaujatý, aktívny, vystupuje do popredia: ponúka svoje názory a úvahy, hodnotí postavy, obracia sa priamo na čitateľa, ponúka svoje riešenie – modernejšie stvárnenie rozprávača
Posolstvo na záver
Ľúbiť tých, čo ľúbia všetkých dobrých ľudí a zároveň všetko, čo je krásne.
ERICH MARIA REMARQUE
- jeho diela sa vyznačujú silným humanizmom, ale hlavne protifašistickou a spoločensko-kritickou tematikou
- jeho hrdinovia sú vždy zrazení k zemi a stratení, väčšinou ide o mladých ľudí, ktorí si nedokážu pod vplyvom vojny nájsť miesto a uplatnenie v živote, využíva podrobnú charakteristiku postáv, prvky expresionizmu, naturalistické opisy scén na fronte a drsné slová
NA ZÁPADE NIČ NOVÉHO
Charakteristické znaky
EXPRESIONIZMUS - v rovine obsahu- pocity a psychologizmus
- v jazykovej stránke- expresívne slová, vety, synkretizmus KOMPOZÍCIA - sled jednotlivých príhod pospájaných hlavným hrdinom HLAVNÁ POSTAVA - skeptická, ale uznávajúca ľudské hodnoty (humanizmus)
SUBJEKTIVIZMUS - do hlavnej postavy autor premietol svoj pohľad na prvú svetovú vojnu
DEJ:
- chlapčenská, veľmi mladá, dvadsaťčlenná, gymnaziálna trieda pod vplyvom učiteľa Kantorka sa dobrovoľne prihlásila na front
- trieda bola rozhádzaná do niekoľkých cvičných jednotiek, ale Paul Bäumer, Müller, Kammerich a Kropp boli odvelení do deviateho družstva a zostali spolu
- po odvelení na front bol z tohto neobvykle silného kolektívu prvý ranený Franz Kammerich, ktorí po niekoľkých Paulových návštevách po amputácii nohy a ťažkých psychických mukách zomiera
- po čase prichádzajú nováčikovia, ktorí sú dokonca ešte mladší.
- družstvo sa dostalo na opevňovacie práce, kde prežíva ťažkú streľbu nepriateľa
- Paul sa ukrýva v kráteri po granáte, zakrýva sa mŕtvym telom, ktoré ho ochránilo od črepín ale nepriateľ nasadzuje aj bojový plyn
- po dlhom čase boj prestáva a tí chlapci, ktorí prežili, zabíjajú vši, majú ich toľko, že ich už prestalo baviť zabíjať medzi nechtami a rovno ich hádžu do ohňa
- medzi sebou rozvíjajú diskusiu, ako by bolo, keby sa vojna skončila a nastal mier; už nevedia či bude pre nich budúcnosť; nevedia, čo možno očakávať od života
- prichádza Anglická ofenzíva, prinášajú množstvo rakiev a chlieb nemožno ubrániť od potkanov
- Paul dostáva dovolenku (štrnásť a tri dni na cestu), jeho mama je chorá a on sa nezdržiava neustáleho plaču
- vracia sa na front a zisťuje, že jeho rota je nasadzovaná všade tam, kde je to nebezpečné, no jeho kamaráti ešte stále žijú
- zavraždí nepriateľa, ale keď vidí muky, ktoré mu spôsobil bodákom, pokúša sa mu v poslednej chvíli pomôcť, no po niekoľkých hodinách sa prestane zaujímať o človeka, ktorého ako prvého na fronte zavraždil, ale zachraňuje si vlastný život
- vojna pokračuje a všetci sú fyzicky, ale hlavne psychicky vyčerpaní
- Paulovi priatelia po jednom zomierajú, až zostane ako jediný z jeho triedy
- neustále verí, že bude prímerie a skončí sa vojna, ale on tento koniec už nezažil, padol v októbri 1918, jedného dňa, čo bol na celom fronte taký pokojný a tichý, že správa z bojiska sa obmedzila iba na vetu: Na západe nič nové….
STRATENÁ GENERÁCIA
Generáciu týchto mladých chlapcov, ktorí sa ešte zo školy nechali zverbovať pokladá Remarque za stratenú a to z časového hľadiska, ich minulosťou je mladosť a bezstarostné detstvo plné ilúzií, túžob a snov, ktoré ale všetky zabila prítomnosť. Ich prítomnosťou je totiž krutá vojna, kedy sa človek stáva bezcitným, lebo zabije raz a zabije znova. Nemá na výber. Ich budúcnosť je teda veľmi nejasná. Lebo aj keby náhodou vojnu prežili, tak jediné remeslo, ktoré ovládajú je zabíjanie a veľmi ťažko sa znova vrátia do svojho pôvodného života.
FORMA : veľa umeleckých prostriedkov:
- epitetá: úbohí psi
- prirovnania: ste tak isto ako my úbohí psi
- personifikácia: kombinácia, čo žila v mojom mozgu a vyvolala Zaklal som túto kombináciu
- negatívne slová: strach, smrť, bolesť
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Rozprávací slohový postup + expresionizmus, p. Remarque, p. Rolland | Maturita | 1 000 slov | |
1. a 2. svetová vojna vo svetovej literatúre, stratená generácia - Remarque, Rolland, Hašek, Mailer | Ostatné | 4 017 slov | |
Romain Rolland (Francúzsko) | Ostatné | 298 slov | |
Romain Rolland (1866 – 1944) | Referát | 324 slov | |
Romain Rolland (1866 – 1944) | Referát | 379 slov | |
Romain Rolland (1866 – 1944) | Referát | 491 slov | |
E. M. Remarque | Referát | 650 slov | |
Erich Maria Remarque (1898 – 1970) | Referát | 208 slov | |
Erich Maria Remarque (Kramer) (1898 - 1970) | Referát | 320 slov | |
Nemecký román, Remarque, Stratená generácia | Ostatné | 406 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Protivojnový román