Charakterizujte hlavné vývinové trendy vo svetovej literatúre po roku 1945

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 112 slov
Počet zobrazení: 1 530
Tlačení: 124
Uložení: 123

Charakterizujte hlavné vývinové trendy vo svetovej literatúre po roku 1945

úvod - druhá polovica storočia sa odohráva v znamení STUDENEJ VOJNY
  • vzniká BIPOLÁRNY SVET, v ktorom je permanentne (stále) politické napätie - tento stav má vplyv na kultúru a jej vývoj
  • vo všeobecnosti je možné hovoriť o kultúre – „západného“ a „východného“ sveta/bloku
  • medzi nimi je (prísna!) hranica postavená na ideológii

ZÁPAD - vo všeobecnosti pokračuje v pluralite smerov

  • nájdeme tu aj nadväzovanie na staré prúdy (napr. na realizmus) + absolútne novinky
  • táto kultúra je slobodná, isté prvky cenzúry nájdeme v extrémnych situáciách
  • vo veľkej miere je kultúra riadená trhom – KOMERCIONALIZÁCIA

VÝCHOD - tu vznikla veľmi zložitá situácia = POLITICKÝ MONOPOL POLITICKÝCH STRÁN, ten sa prejavil aj ako MONOPOL KULTÚRNY

  • kultúra sa tak stáva ŠTÁTNOU
  • vznikajú štátne inštitúcie združujúce všetkých umelcov; mimo nich neexistuje žiadna umelecká tvorba a oficiálna tvorba je platená štátom, ale tieto inštitúcie plne uznávajú nadradenosť strany a jej ideológie
  • v kultúre sa násilím presadil jediný smer – SOCIALISTICKÝ REALIZMUS
  • z tohto obdobia k najhodnotnejším dielam patria tie, ktorých autori prekračujú hranice socialistického realizmu

SOCIALISTICKÝ REALIZMUS

  • umelecký smer, ktorý vzniká v Rusku (ZSSR) v roku 1917
  • zväz sovietskych spisovateľov ho akceptuje ako jediný umelecký smer, ktorý naplno odráža realitu spoločnosti
  • vychádza z realistických tradícií, najmä z toho kritického realizmu a je doplnený ideologickým základom Marx-Leninizmu - ten definuje spoločenské konflikty a ich riešenie
  • objavuje sa straníckosť – riešenie je spojené vždy s konkrétnou stranou + optimizmus do budúcnosti
  • po roku 1945 sa tento smer rozšíril do celej východnej Európy a násilným spôsobom získal dominantnú pozíciu

SCHEMATIZMUS - bol najextrémnejším obdobím

  • diela vznikajú na politickú objednávku odtrhnuté od reality bez umeleckej hodnoty
  • štátny aparát bol voči umelcom schopný uplatniť tvrdé kroky: zákaz publikovania, vylúčenie z umeleckých zväzov, zo strany, ...
  • okrem oficiálnej kultúry po východnom bloku vznikla aj „NEOFICIÁLNA KULTÚRA“ – to sú umelci, ktorí boli „mimo systému“, oficiálne nemohli publikovať, ich diela sa čírili nelegálne a tak vznikol samizdat
  • mnohé veci vychádzali v exile (vyšli tam pašované texty alebo to boli umelci, ktorí boli v emigrácii)
  • v obidvoch blokoch nastáva rozvoj nových umeleckých oblastí:

FILMOVÉ UMENIE: farebný film, začínajú dominovať americké štúdiá, v Európe zostal prívlastok „ART“

HUDBA: do popredia ide tanečná populárna hudba, ktorá sa šíri najmä vďaka médiám

TELEVÍZIA: je predstaviteľkou masovej kultúry; je konkurenciou kina ALE! prináša aj nové formáty: televízne spravodajstvo, seriály, ...

b) charakteristika kľúčových smerov

  • EXISTENCIALIZMUS:
    • chápeme ho ako filozofický smer a súčasne silný kultúrny (literárny) prúd/trend
    • filozofia v literatúre, pretože mnoho autorov (najmä francúzskych) svoje úvahy prezentuje v podobe umeleckých diel

- VÝCHODISKÁ: literárne (Dostojevský, Kafka); filozofické (Kierkegard, ...); spoločenské (vojna)

  • kľúčovou kategóriou je EXISTENCIA, ktorú chápu ako „BYTIE VLASTNÉ ČLOVEKU“ („Ja som existencia“)
  • v živote človeka je pocit existencie prevýšený bežným životom – žijeme „NEAUTENTICKÉ ŽIVOTY“ / „ŽIVOTY TÝCH DRUHÝCH“
  • problém nastáva v tzv. hraničnej situácii – SMRŤ, vtedy si človek uvedomuje, že naša existencia či život je jeden, jediný, jedinečný, neopakovateľný, „nedá sa preniesť“ ... každý si ho musí prežiť sám až do konca .. to nás vedie k zmene a máme tú tendenciu pokúsiť sa o AUTENTICKÉ BYTIE
  • tento princíp nie je egoistický ! pretože podľa P.SARTREA je človek absolútne slobodný a absolútne zodpovedný

Jean Paul Sartre : Múr

AUTOR - predstaviteľ francúzskej literatúry a to je jedna z najvplyvnejších povojnových osobností

DIELO - zbierka poviedok, ktorá obsahuje aj rovnomennú poviedku

  • komorný príbeh, ktorý sa odohráva v čase občianskej vojny v Španielsku
  • hlavná postava PABLO – republikán, ktorý s viacerými mužmi v spoločnej cele čaká na smrť
  • spoza dverí sú neustále prítomné zvuky popráv
  • v centre pozornosti sú fyzické a psychické zmeny človeka, ktorý je zoči-voči smrti – „cíti sa, akoby už mŕtvy bol“ – jeho telo ho nepočúva (neovláda svoje telo), má pocit akoby bol mimo neho, vo svojom vnútri už zahodil celý svoj doterajší život ... všetko, čo malo zmysel už stratilo hodnotu a jeho blízky sú už akoby v paralelnom svete (všetky ukážky v texte)
  • podobné pocity sledujeme u všetkých väzňov
  • osud mu dá ešte jednu šancu – môže si zachrániť život ak zradí svojho priateľa a veliteľa
  • Pablo sa pokúsi „oklamať“ osud, aby sa zachránil – udá miesto o ktorom je presvedčený, že veliteľ tam už nie je, paradoxne práve tam jeho priateľa zatknú

- príbeh končí dramaticky, pretože Lennie nakoniec zomiera Georgovou rukou

SPASITEĽSKÝ ROMÁN

je to jedna z jemnejších reakcií na generačný spor


  • literatúra, ktorá ponúka cestu/“spásu“ v nasledovaní istých mravných hodnôt
  • Jeromé David Salinger : Kto chytá v žite
  • román kultový – po prvý krát sprístupnil pocity mladej generácie jej jazykom a z jej vlastného pohľadu
  • text bol od počiatku kontroverzný – vulgárnosť jazyka – mládežnícky slang, sexualita ako problém mládeže
  • popularitu získal najmä úžasnou otvorenosťou výpovede a snahou zistiť, kde sa berie medzi mladými skepsa, depresia a hnev
    • hlavnou postavou je HOLDEN CAULFIELD – 16 – ročný mladík, študent strednej školy
    • príbeh opisuje jeho trojdňovú cestu v predvianočnom čase – vracia sa zo školy domov a vrcholí jeho duševná kríza, depresia – opäť ho zo školy vyhodili, je to už krát čo prepadá, bojí sa ísť domov a súčasne sa pokúša vyriešiť svoju vlastnú krízu
    • Holden je veľmi citlivý introvert, ťažko nadväzuje vzťahy, kriticky vníma svet okolo seba
    • má problémy so svojim vlastným dospievaním
    • rovesníkom/spolužiakom nerozumie – sú povrchní, vulgárni, svet dospelých ho vôbec neláka, vidí ho kriticky ako klamársky, kariéristický, pokrytecký – dá sa konštatovať, že odmieta dospieť
    • tento jeho postoj zobrazuje predstava/sen, ktorý sa stáva hlavným motívom celého textu: deti hrajúce sa v poli ohrozované priepasťou a on ako ich záchranca
    • jediný pozitívny vzťah má so sestrou FEBE (FÍBÍ) – rozumejú si, dokážu sa rozprávať, zdôveriť
    • o rozporuplnosti postavy svedčí aj nepatrná drobnosť – čiapka (dostal ju, páči sa mu, ale odmieta ju nosiť, zdá sa mu to detské)
  • BEAT GENERATION (BEATNICI)
  • je to umelecká generácia, ktorá sa formuje na začiatku 50 - tych rokov, ale vplyv má ešte aj v rokoch 60 - tych
  • pojem sa vysvetľuje rôznym spôsobom: ako generácia úderu a blažená generácia
  • nikdy nevytvorili uzavretú skupinu, nevydali manifest
  • spája ich pohľad na svet a spôsob prejavu; spájajú sa najmä so San Franciscom

ZNAKY - voľný verš a hovorový jazyk

  • miešanie západných a východných myšlienkových prúdov
  • vplyvy surrealizmu
  • silná spoločenská angažovanosť
  • negatívny postoj k americkému životnému snu: komercia, stereotyp, konzum, ...
  • negatívny postoj k vojenským aktivitám
  • otvárajú nové témy, sexuálne tabu, homosexualita, drogy
  • texty sú často v rytme jazykovej hudby, spontánne, improvizované, pripomínajú surrealistický automatický text, uplatňuje sa asociatívnosť, absentuje interpunkcia, prerušenia vety
  • prezentácia poézie má často deklamatívny charakter
  • Jack Keronauc : Na ceste (On The Road)
  • „próza problematická“
  • problém určiť žáner : - rozsahom pomerne dlhý text ALE! pôvodne je písaná ako nekonečný súvislý text
  • nemá znaky románu alebo poviedky
  • otvára témy, ktoré neboli svojho času štandardné
  • je to prúd autorovho vedomia, myšlienok, spomienok, názorov, zážitkov
  • text je považovaný za „bibliu“ Beat Generation
    • je to hektická reportáž (vo vysokom tempe) z jeho cesty naprieč Spojenými štátmi
    • on sám sa ukrýva za postavu menom SAL PARADISE a v ďalších postavách vidíme iných významných príslušníkov generácie
    • je to cesta netradičná (pešo, stopom, nákladnými vlakmi, ...)
    • stretnutia s rôznymi ľuďmi, najmä s okrajom spoločnosti
    • nájdeme tu opisy rôznych zážitkov, alkoholických a drogových večierkov, ... – môžeme to chápať ako generačnú výpoveď, ako hľadanie životných hodnôt
  • romány NA CESTE a KTO CHYTÁ V ŽITE priniesli do americkej kultúry fenomén cesty, ktorá sa chápe doslovne, ale aj metaforicky ako „hľadanie“ - filmové prevedenie ROAD MOVIE

LAWRENCE FERLINGHETTI – Obrazy zmiznutého sveta

NEOREALIZMUS

  • „nový realizmus“ ; pochádza z Talianska
  • je to viacero umeleckých trendov (tendencií), ktoré sa prejavili v literatúre ale aj vo filme a vo výtvarnom umení
  • filmový neorealizmus odštartoval záujem o neorealizmus vo svete a vytvoril silnú taliansku filmovú školu
  • – 50. roky 20. storočia .. .vrchol je po 2. svetovej vojne
  • nadväzuje na realizmus „klasický“:
    • materializmus (otvorenosť) – zobrazovanie negatívnych stránok života, násilné témy
    • existenciálne pocity (samota, odcudzenie, životná nuda a ľahostajnosť, absencia cieľov, ...)
    • „nové prostredia“ – zaostalý, konzervatívny, klerikálny juh ALE! aj dynamicky sa rozvíjajúce mestá a ich predmestia
    • pripomína sociálnu štúdiu – najmä okrajové vrstvy (chudoba, podsvetie, celebrity, boháči)
    • literatúra pripomína filmový scenár alebo dokument – „suchá“
    • ľudový jazyk
    • jednoduchý štýl
    • ja rozprávač
  • tieto trendy sa preniesli aj do európskej kultúry, ale neorealizmus stále zostáva viac menej talianskym fenoménom

Alberto Moravia : Rimanka

  • román „psychologický“
    • sme v prostredí veľkomesta (Ríma) v čase sv.vojny ALE! vojna nie je nosná téma – vytvára iba priestor, pozadie, scény: atmosféra mesta, sociálne vzťahy a štruktúry, niektoré reálie, ...
    • hlavnou postavou je ADRIANA – mladé dievča z chudobných pomerov
    • žije iba s matkou, ktorá sa snaží uživiť rodinu príležitostnou prácou v domácnosti (bohatších rodín)
    • matka sa vidí vo svojej mladej a krásnej dcére – je presvedčená, že práve vďaka kráse by sa mala mať v živote dobre, pre to chce urobiť všetko, čo sa dá – zoženie jej prácu modelky miestneho maliara – tu si po prvý krát začne Adriana uvedomovať ako ľudia vnímajú jej krásu a po prvý krát dostane od kamarátok ponuku zarobiť si aj iným spôsobom, v tomto momente to ešte odmieta
    • neskôr sa náhodne zoznámi s mladým mužom – GINOM – pracuje ako šofér v bohatej rodine
    • je jej prvou skutočnou láskou, vysníva si s ním budúcnosť ALE! zažije šok, keď zistí, že je ženatý a má 3 deti – toto zmení jej správanie a skutočne sa stáva prostitútkou
    • zoznámi sa s novými ľuďmi – na jednej strane je to ASTARITA – policajný šéf, ktorý je jej prvým zákazníkom, ale aj SONZONGO – miestny šéf podsvetia
    • Adriana stále klesá nižšie a nižšie a matke sa rúcajú sny; Gino jej nakoniec dohaduje klientov, ...
    • novým prvkom je MINO (mladý študent) do ktorého sa Adriana zaľúbi – mladý, nevyrovnaný, naivný, bohatý, plný ideálov, v život sa ešte len hľadá ... jeho ideály ho privedú k naivnej odbojárskej činnosti, je zatknutý a z väzenia mu pomôžu práve Adrianine známosti
    • zdá sa, že z kolobehu už niet východiska, to sa ale nakoniec nájde – Adriana ostáva „ťarchavá“ (tehotná) a zdá sa, že kvôli dieťaťu by dokázala zmeniť svoj život
  • MAGICKÝ REALIZMUS (doplnok)
  • po roku 1945 – „NOVÁ LITERATÚRA“ – začína sa dostávať do Európy a povedomia
  • literatúra vzniká v Južnej Amerike (latinská)
  • jazyk literatúry: španielčina a portugalčina
  • do Európy sa dostáva cez Španielsky a Portugalský trh, ale už v 60-tych rokoch veľa prekladá a získava popularitu
  • v rámci tejto literatúry vznikne zaujímavý a originálny prúd – MAGICKÝ REALIZMUS
  • realistický základ – zobrazuje veľké sociálne rozdiely, kresťanské prostredie, odlišná pozícia muža a ženy v spoločnosti, chudobný vidiek, multietnické zloženie v spoločnosti, ... magickosť vyjadruje MIX KULTÚR – pôvodný obyvatelia – belosi, čierny otroci
  • výsledkom je zmes jazykov, náboženstiev, mýtov a rozprávok - fantastický svet, ktorý sa v literatúre prejavuje ako realita
  • stiera sa rozdiel medzi reálnym a fantastickým
  • životy ľudí ovplyvňuje mágia
  • nadprirodzené postavy a deje
  • nevysvetliteľné javy, ...
  • z hľadiska jazyku sa niekedy nazýva Druhý Barok
  • jazyk je ozdobný, prevažne emotívny, plný básnických prostriedkov

Ján Kostra : MOJA RODNÁ

AUTOR - patrí k staršej generácii básnikov

  • podľa niektorých kritikov najhodnotnejšie diela napísal ešte do roku 1945 (debutuje koncom rokov)
  • inšpirácie: český poetizmus, po roku 1945 príklon k socialistickému realizmu
  • v jeho tvorbe silne rezonuje téma domova (typická pre staršiu generáciu) – Slovensko vo všeobecnosti, ale aj Turiec, ako „jeho“ kúsok Slovenska
  • je označovaný ako BÁSNIK SENZUALISTICKÝ (zmyslové obrazy)

DIELO - názov patrí básnickej zbierke j básni (rovnomenná)

  • báseň patrí k jeho najznámejším textom
  • býva označovaná ako emblémová (emblém – znak, erb)

OBSAH - téma: domov a vzťah k domovu; je spracovaná tradične: motív zrady a opustenia, túžba po domove, návrat, tradičné prelínanie domova a ženy, definitívny návrat

ÚVOD: motív zrady a túžba po domove

JADRO: obraz domova, ktorý sa prelína s obrazom ženy vernej a čakajúcej a tie sú doplnené o tradičné prívlastky Slovenska

ZÁVER: osobná autorská výpoveď – rozhodnutie zanechať túlavý život, vrátiť sa domov + intenzívne vyznanie lásky domovine

FORMA: netradičná: nepravidelné členenie, absentuje rým, absentuje interpunkcia, sylabizmus

Milan Rúfus : MODLITBIČKY

AUTOR - predstaviteľ mladšej generácie, ktorá nastupuje koncom 50. rokov a je pre ňu charakteristický obrat k obyčajnému človeku, osobnému životu, k osobnej výpovedi

  • BÁSNIK DEDINY – zeme, pôdy
  • BÁSNIKTRAGÉDIE
  • BÁSNIKPESIMIZMU

ZBIERKA - AŽ DOZRIEME

  • optimizmus predošlej generácie vystriedal smútkom a tragizmom, ktoré vznikli z obavy o budúcnosť človeka vo svete plnom násilia a krutosti
  • prehĺbil pohľad na človeka v celom jeho tragickom rozmere
  • zobrazuje motív domova, detstva a lásky
  • až dozrieme, to si uvedomíme až vtedy, keď dozrieme; potom pochopíme zmysel aj tých predtým nepodstatných vecí
  • dozrieť znamená pochopiť

BÁSEŇ ĽUDSTVO - minimalistická báseň – maximum jazykových obrazov

  • základ – obraz letnej, úrodu očakávajúcej prírody pred búrkou a následný pokoj po nej = obraz dospievania človeka, ťažký proces ...
  • v závere hľadanie morálneho kompasu – čo nám môže nastaviť zrkadlo – podľa básnika je to umenie – poézia

MODLITBIČKYnajpopulárnejšie dielo neskorého obdobia

  • literatúra duchovná – návrat ku kresťanským koreňom – viera ako kompas nášho života
  • svojská/originálna poetika
  • zdanlivo naivný pohľad dieťaťa otvára vážne životné témy, zložitý svet dospelých
  • úprimnosť, otvorenosť, viera v dobro, ...
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Literatúra Maturita

Diskusia: Charakterizujte hlavné vývinové trendy vo svetovej literatúre po roku 1945

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.026 s.
Zavrieť reklamu