Lyrická báseň, Metafora, Analýza Válkových Dotykov a tvorby M. Rúfusa a J. Urbana, POP-poézia

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: ursula (22)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 06.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 527 slov
Počet zobrazení: 2 431
Tlačení: 148
Uložení: 130

Lyrická báseň, Metafora, Analýza Válkových Dotykov a tvorby M. Rúfusa a J. Urbana, POP-poézia

Lyrická báseň je druh básne, ktorá vyjadruje pocity, myšlienky a nálady autora. Nemožno prerozprávať jej obsah.

Poézia po r.1945

- nastupuje komunizmus /1.prezident Gottwald/

- po vojne vychádza tzv. priečinková literatúra = ide o básne, ktoré autori vytvorili počas vojny, ale mohli byť publikované až po r.1945 /napr. L. Novomeský – Pašovanou ceruzkou, Smrek – Studňa/

- poézia bola pod vplyvom ideológie, autori zobrazovali len kolektív, masu ľudí, ktorá buduje socializmus = ide o tzv. schematizmus – diela vytvorené podľa schémy, šablóny

Poézia = stereotypná, neoriginálna, čierno – biele videnie, jednoduchý slovník, zjednodušené postupy

Po r.1948 bol socialistický realizmus oficiálne vyhlásený za jediný prijateľný správny umelecký smer

Koniec 50-tych rokov = Válek a Rúfus priviedli na scénu človeka s jeho starosťami a problémami

Rúfus si všíma človeka :

  1. prostého
  2. dediny
  3. práce
  4. spätého s rodiskom

Válek :

  1. intelektuála
  2. výraznú individualitu
  3. mesta

spoločné znaky ich tvorby : odmietanie schémantizmu a záujem o človeka

V tomto období začal vychádzať časopis Mladá tvorba /1956-1970/, v ktorom uverejňovali svoje básne začínajúci autori tzv. „trnavská skupina“ (Stacho, Mihalkovič, Ondruš, Feldek). Chceli písať pomocou moderných výrazových prostriedkov, chceli ísť svojou vlastnou cestou.

Koncom 60tych rokov vznikla nová skupina „osamelí bežci“ (Lavčík, Peteraj, Moravčík) – ich tvorba bola kritická, odmietala zasahovanie ideológie do poézie.

Jozef Urban

- napísal texty piesní pre Janka Lehotského, Mira Žbirku, Elán

Využíva : voľný i viazaný verš, sonet, hovorový jazyk, vulgarizmy, slang, nárečové slová

Tvorba:

Malý zúrivý Robinson : básn. Zbierka, v ktorej sa stavia do pozície rebelanta, je plná humoru, irónie a sarkazmu. 20-ročný mladík sa lúči s farebným svetom detstva a vstupuje do sveta dospelosti.

Kniha polomŕtvych : zbierka, ktorá vyslovuje skepsu nad súčasným stavom spoločnosti, ale zároveň aj nádej, že ešte stále nie je neskoro, stále nie je všetko stratené

zbierka Dnes je Mikuláša : posmrtne zostavený zborník nepublikovaných básní, ktoré rok po jeho smrti našiel jeho kamarát v kuchyni pod hrncami, kde údajne ležali 17rokov

Snežienky a Biblie – zbierka v ktorej sa snažil štylizovať do pozície polepšeného chlapca, jeho verše ho však prezradili

Milan Rúfus

- vo svojej tvorbe nadviazal na tradície symbolizmu /smútok, obraznosť/ a neosymbolizmu /pesimizmus, zúfalstvo, skepsa, samota/

- využíval biblické motívy, motívy kresťanstva, prevládajú filozofické úvahy o smrti, prírode, pointa je na konci básne

- v centre jeho pozornosti je osud jednoduchého človeka, ktorý statočne znáša svoj ťažký údel

Hlavné motívy v jeho tvorbe sú :

  1. domov – prostredie Liptova, motív návratu do rodiska a detstva
  2. človek – jednoduchý, prostý, spätý s prírodou, dedinou, prácou, liptovskými horami, oslavuje obyčajného človeka
  3. spoločnosť – reaguje na vojnu
  4. náboženstvo – príklon k Bohu, zdôrazňuje kresťanský humanizmus

umelecká reč : jednoduchá, zrozumiteľná, používa emocionálne slová, popiera schémantizmus

forma básní : najmä voľný verš

Tvorba : Až dozrieme

Chlapec – autor doplnil, upravil túto básnickú zbierku a potom vznikla zb. Chlapec maľuje dúhu

Zvony Kolíska

Stôl chudobných Hudba tvarov

Pre deti : Modlitbičky, Kniha rozprávok, Sobotné večery

Až dozrieme = debutová bás. zb., popiera v nej schémantizmus, obsah básne rôznej tematiky /vťah k rodičom, domovu, aktuálne problémy sveta/

 → Ľudstvo – zamýšľa sa nad dozrievaním človeka, dozrievanie nie je jednoduché – je sprevádzané životnými búrkami. Zrelosť zobrazuje v podobe zrelého obilia, ktoré sa kloní k zemi. Ťarcha prináša so sebou bolesť. Autor sa zamýšľa nad tým kam smeruje a ako sa bude vyvíjať.

Chlapec maľuje dúhu = hovorí o pominuteľnosti človeka, o smrti, potrebe lásky vo svete cez osobné žiale, autor vyjadruje bolesti celého sveta

→ Kontempácia /rozjímanie/ - človek sa na svete ocitá len na chvíľu a za ten čas musí všetko stihnúť. Život človeka je pominuteľný, krátky okamih. Mal by si uskutočniť všetky sny, pretože žijeme len raz. Autor už dospieval, márne sa snaží vrátiť do detstva, je to nemožné.

Zvony = bás. zb., ktorá sa člení na 3časti, každá časť sa začína básňou Zvony. Zobrazuje prostého človeka práce, ktorý zápasí s každodenným údelom.

→ Abeceda – autor tu opisuje mladosť a krok zo sveta detí do sveta dospelých. Hovorí o tom, že sme schopní naučiť sa základy – abecedu, ale odhaliť život do podstaty je veľmi ťažko až nemožné

→ Zvony detstva – zamýšľa sa nad detstvom a nad prechodom do reálneho života. Detstvo je bezstarostné obdobie. Autor zobrazuje človeka v dospelosti, mení sa pod vplyvom spoločnosti. Dvere tajomstva symbolizujú neznámosť, nevedia čo ich v živote čaká. Falšované mince symbolizujú pokryteckosť, oberá nás o čistotu a neskazenosť detstva. Brána zobrazuje starobu.

Miroslav Válek

- predstaviteľ modernej slovenskej poézie

- predseda Zväzu slovenských spisovateľov

- svojou tvorbou nadväzoval na avantgardné smery medzivojnovej poézie a to na surrealizmus, poetizmus a konštruktivizmus.

Pre jeho tvorbu je typické :

- do centra poézie sa dostáva človek s jeho intímnymi citmi a problémami

- lyrický hrdina prežíva smútok, sklamanie = melancholická poézia

- jeho poézia je hravá, ľubozvučná a preto po nej siahajú hudobníci

- využíva voľný verš, jasnú a zároveň mnohovýznamovú básnickú reč, modernú metaforu

Zhudobnené boli :

→ Jesenná láska /Miro Žbirka/

→ Po písmenkách /Pavol Hamel/

→ Smutná ranná električka /Pavol Hamel/

Témy :

* človek mesta a civilizácie, moderný človek spätý s vedou a technikou

* vzťah človeka, reakcia básnika na dobu, v ktorej žije

* spoločnosť, prepojenie politiky a poézie (angažované básne)

Motívy : láska, šťastie, nešťastie, intimita

- často používa iróniu a sarkazmus

Základný Dvoj motív : 1.poézia + láska

  1. človek + svet
  2. život + smrť

Tvorba :

pre deti – Do Tramtárie, Veľká cestovná horúčka pre malých i veľkých

básn. zbierky – Dotyky Príťažlivosť Nepokoj Milovanie v husej koži

Dotyky = debutová bás. zbierka

- autor sa sústreďuje na vnútorný svet a pocity človeka a jeho problémy v každodennom živote. Prevažujú tu pocity smútku a sklamania, vo viacerých básniach sa zamýšľa nad podstatou a postavením poézie.

báseň Estetika 1.časť vzťah básnik – poézia : zvýrazňuje kontrast tmy a svetla,

svetlo prináša nový deň, nové možnosti,

 melanchóliu zdôrazňuje aj pomocou prírody, roč. obdobia = jesene, pre ktorú sú typické pochmúrne dažďové rána. Na konci tejto časti je silná túžba básnika niečo vytvoriť a hoci má na to vhodné podmienky, chýba mu odvaha začať niečo tvoriť

2.časť vzťah básnik –svet : autor nám ponúka pohľad spoločnosti na umenie,

v tejto časti dochádza k TENZII = napätiu ↔ autor vyslovuje silné slová, „Básnik mlč“ – môže znam. Napr. nezáujem o poéziu /umenie/

  1. časť vzťah básnik – čitateľ : v úvode nám objasňuje svoje poslanie

hovorí o modernej poézii ako o slove, ktoré je ešte žeravé, nenarodené a slepé

prvoradým cieľom básnika je začleniť umenie do života bežného človeka

v závere dochádza k DETENZII = celkovému uvoľneniu napätia

báseň Dotyky – zachytáva atmosféru mesta, uprostred mestského chaosu je bláznivo zaľúbený pár

1.časť : autor spája lásku s mladosťou – so študentskými rokmi. On je na vidieku, ona v meste. Láska, ktorá vznikla v škole, v meste samu načas stáva vzdialená a on bláznivo zamilovaný si nevie predstaviť, že tú dobu strávi bez svojej dievčiny. Robí všetko preto, aby boli spolu. Píše listy, telefonuje, chce ju mať pri sebe. Je to bezhlavá láska mladých ľudí, prvé chvíle obrovského šťastia. Volá ju k sebe na dedinu a sľubuje, že ju bude čakať. Chlapec berie svoju lásku ako princeznú.

2 časť : ona je z mesta a má voči dedine predsudky, on ju presviedča že dedina je už moderná, chce jej vysvetliť že dedina je miesto, kde nájde pokoj a kľud

  1. časť : autor sa snaží prelomiť bariéru medzi mestom a dedinou

Príťažlivosť = zbierka

→ báseň Domov sú ruky, na ktoré smieš plakať – báseň so spoločenskou tragédiu /vojna, rozdelenie republiky, vyháňanie židov/ a ľudskou tragédiou /koniec prvej lásky, samovražda učiteľa/. Autor spomína na obdobie 2sv. vojny, keď mal 13rokov. Je to báseň v próze, kombinovaný verš s prózou. Hovorí o študentskej láske k židovskému dievčaťu Helene Daňkovej, ktorá musí opustiť SR, odchádza do koncentračného tábora kde zomiera.

báseň Slnko – skladá sa zo 7strof

Téma : zobrazuje prírodu, človeka v nej, lásku k žene a súčasne trápenie

Dej : v prírode dozrieva obilie, slnko krásne svieti, milenci pokojne a šťastne sedia pi lese. SOS – to značí blížiace sa nezhody, zrazu sa mení počasie a dievčina si uvedomuje, že to nie je až také krásne a jednoduché, ako sa jej doteraz zdalo. Báseň sa končí melancholicky.

V básn. zbierkach Nepokoj, Milovanie v husej koži sa zaoberá tragickými životnými pocitmi, vojnou krutosťou a zradou.

POP – Poézia

  • je to poézia, ktorú zhudobňujú známy a populárni slovenskí speváci, resp. poézia, ktorú slovenskí básnici tvoria priamo na zhudobnenie
  • vznikla v 60-tych rokoch 20 storočia
  • na začiatku cesty k moderným textom stáli dve významné osobnosti – Kamil Peteraj a Boris Filan, ich textárske začiatky sú spojené so skupinou Prúdy (Marián Varga a Pavol Hamel)
  • znaky pop poézia: pravidelný rytmus, striedavý rým, refrén,

najvýznamnejší slovenskí autori textov populárnych piesní: Jozef Urban, Kamil Peteraj, Tomáš Janovic, Boris Filan, Ján Štrasser, Martin Sarva

JOZEF URBAN

  • piesňové texty písal pre Elán, Money Faktor, Mira Žbirku, Marcela Palondera, Janka Lehotského, Beatu Dubasovú, Barbaru Haščákovú, napísal texty piesní pre Fontánu 3

k najznámejším patrí :

 - VODA ČO MA DRŽÍ NAD VODOU

Text: Jozef Urban, Autor hudby: Jožo Ráž

- Vráť trochu lásky medzi nás

Text K Jozef Urban, Hudba: Money Faktor

Kráčal prázdnou ulicou
tíšil hladných nočných psov,
bol sám ako Boh
krv mu tiekla z bosých nôh.

KAMIL PETERAJ

  • písal texty pre Prúdy, Miroslava Žbirku a Limit, pre Mariku Gombitovú,
  • svoju textársku tvorbu vydal ak knižne: Texty, Bosá láska, Pop texty
  • je spoluautorom slovenského muzikálu Cyrano z predmestia
  • napísal texty piesní pre film Smoliari

Úsmev
(Ján Lehotský / Kamil Peteraj)

Úsmev nie je žiadna šifra
je to malá výhra líc
úsmev, skús ho ďalej prihrať
oblúčikom do ulíc.

VYZNANIE (Kamil Peteraj/Marika Gombitová)

BORIS FILAN

  • nevydával básnické knihy, je textárom - špecialistom
  • píše texty pre Prúdy, Elán (ôsmy svetadiel, Nie sme zlí, Hodina slovenčiny, Detektívka, Stužková, Tanečnice z Lúčnice, Zaľúbil sa chlapec)
  • svoje texty vydal knižne pod názvom Túlavý psík
  • ako cestovateľ vydal knihy Tam-Tam

„Smrtka na pražskom orloji“ – Elán

„Ak nie si moja“ – Vašo Patejdl 

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Lyrická báseň, Metafora, Analýza Válkových Dotykov a tvorby M. Rúfusa a J. Urbana, POP-poézia

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.016 s.
Zavrieť reklamu