Avantgarda 20. storočia

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 23.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 442 slov
Počet zobrazení: 3 304
Tlačení: 152
Uložení: 239

Avantgarda 20. storočia

  • označuje viaceré protitradičné umelecké smery
  • začiatky pred vypuknutím 1. sv. vojny (1918)
  • vychádza z moderného umenia, narušuje obsah a formu
  • je dominantná v poézii
  1. prúd – kubizmus
    • kubofuturizmus
    • futurizmus
  2. prúd
  • expresionizmus (opis vojny)
  • dadaizmus
  • surrealizmus

Kubizmus

  • vznikol vo Francúzsku v maliarstve a sochárstve (Pablo Picasso)
  • vyznačuje sa geometrickým riešením zobrazovaných predmetov
  • literárny kubizmus – zdôrazňovanie obrazov alebo slovo, ktoré vyvolávajú nečakané asociácie
  • voľné radenie myšlienok, úprava básní do tvaru podľa námetu (básne v tvare holubice, hodiniek, hviezdy)

Futurizmus

  • vznik- Taliansko
  • oslavoval technický pokrok, mestskú civilizáciu, rýchlosť
  • poézia strojov, napodobňovanie zvukov lietadiel, áut, strojov = kakofónia
  • zvukomalebnosť, citoslovcia, slovesá (dynamickosť, rýchlosť), zrušená interpunkcia

Kobofuturizmus

  • vznikol preskupením týchto smerov
  • Apolinaire (Francúz)
  • Majakovský (Rus)
  • Fábry (Slovák) dielo- Uťaté ruky

Expresionizmus

  • Nemecko (najprv vo výtvarnom umení, neskôr v literatúre)
  • v popredí expresionistických diel sú zážitky postáv, často aj sám autor (autobiografické diela!
  • Expresionizmus zdôrazňuje individuálne vlastnosti človeka (často v diele 1 ústredný hrdina)
  • Spisovatelia sa sústreďovali na vnútorný svet svojich postáv
  • Cieľ expresionizmu je podáva vojnu v celej svojej surovosti
  • Diela vyjadrovali autorov protivojnový postoj (autor = proti fašizmu)
  • Predstavitelia : Erich Maria Remarque

-Franz Wedekind

Dadaizmus (dada- prejav detskej reči)

  • vznikol vo Švajčiarsku
  • ignoruje realitu ako malé dieťa, umenie aj spoločnosť
  • jeho cieľom je šokovať
  • Tristan Tzara – zakladateľ
  • Básnici vylúčili z básní akýkoľvek zmysel (hranie so slovami)
  • Dadaizmus odcudzoval vojnové ničenie materiálnych hodnôt

Surrealizmus

  • vyvinul sa z dadaizmu
  • autori zachytávali zážitky, vzruchy vnemy, ktoré im diktovalo podvedomie
  • nadrealizmus
  • využíva voľný tok obrazov bez kontroly rozumu = psychický automatizmus
  • vznikol vo Francúzsku
  • pracuje s podvedomím, nereálnym svetom, snami
  • predstaviteľ- Adre Breton (zakladateľ)

Konštruktivizmus

  • vznik v bývalom Sovietskom zväze
  • súvisí s futurizmom
  • spája výdobytky vedy a techniky s umením
  • predstaviteľ: filmového umenia: Iľja Erenburg

Vplyv smerov na slovenskú literatúru

Expresionizmus- v tvorbe Jána Hrušovksého a Gejzu Vámoža

Surrealizmus- prejavil sa ako nadrealizmus (Rudolf Fábry)

Nové básnické útvary

  • optická báseň- obsah je vyjadrený alebo nazačený výtvarnou technikou
    • namiesto slov používa grafické ťahy a vysvetlenie ponecháva na čitateľa
  • kaligram- grafická báseň, ktorej slová sú usporiadané do obrazca, ktorý vyjadruje obsah
  • pásmo- rozsiahla báseň
    • vyznačuje sa striedaním zdanlivo nesúvisiacich tém, ktoré však spája jedna línia
    • Apollinaire- básnická zbierka Alkoholy

Nové básnické postupy

  1. narušovanie formy- písanie vo forme veršov, rôznych obrazcov
  2. vyprázdňovanie obsahu
  3. chýbajúca interpunkcia
  4. polytématickosť – viac tém
  5. prelínanie časových rovín
  6. voľný prúd vedomia, spomienok a zážitkov (asociácie)
  7. nedokonalý rým, zvuková podobnosť slabík vyvolaná samohláskami

Aký by mal byť rečník?

  • mal by využívať rečnícke prostriedky (metafory, anafory, epifory...)
  • správne držanie tela
  • využívať aj mimojazykové prostriedky ako sú mimika, gestikulácia
  • byť zdvorilý
  • nadviazať kontakt s poslucháčmi
  • hovoriť jasnou rečou
  • používať jednoduchý, nekomplikovaný jazyk
  • byť otvorený a spoločenský
  • používať spisovný jazyk
  • nestratiť kontakt s publikom sústavným čítaním texu

Trópy- sú založené na význame slova a pomenovaní.

Prenášanie významu slov v trópoch sa môže uskutočňovať tromi spôsobmi:

  1. 1. na základe podobnosti – metafora
  2. 2. na princípe vecných a logických súvislostí- metonymia
  3. na základe kontrastu – napr. irónia
  • metafora- je prenesenie významu slova na základe vonkajšej podoby. Metafora je nepriamym, obrazným pomenovaním. Na základe podobnosti dvoch javov (dejov, vecí, vlastností). hlava štátu, čas letí, vietor sa kĺže, roky plynú, more šumí, kvety sa prebudili, mesiac sa kúpe.
  • Metonymia- Nové slová vznikajú prenesením významu na základe vnútorných súvislostí. čítala Hviezdoslava, bola na Titanicu, kúpila Kukučína, zahrala Čajkovského.
  • Epiteton- básnický prívlastok, umelecký jazykový prostriedok, obrazné pomenovanie, ktoré obsahuje citový (emocionálny) význam. Vyjadruje príznak podstatného mena. okrídlené električky, pusté nádvorie, jednostajné slzy, pokojný večer, krehký hlas
    •  dva druhy: a) epiteton ornans
  1. b) epiteton constans

Epiteton ornans je druh epitetonu, ozdobný prívlastok, prívlastok podstatných mien oživujúci a konkretizujúci text. Stromy žialili hlbokým hlasom, cudné chmúrne žalmy,oči čierne.

Epiteton constans je druh epitetonu, stály prívlastok. Tvorí s podstatným menom stabilné spojenie, najmä v ľudovej slovesnosti. Ej hory, hory, horičky zelené

  • Personifikácia- alebozosobňovanie je obrazné pomenovanie, ktoré vzniká prenášaním ľudských vlastností na neživé predmety. Slnko spieva.
  • Symbol- v literatúre je to druh trópu – je to prostriedok náznakovosti a mnohovýznamovosti básnického obrazu pri umeleckej výpovedi
  • Hyperbola- alebozveličenie je slovné spojenie, tróp, vyznačujúce sa expresívnym (zveličovacím) významom. Zveličuje sa určitý rys s cieľom jeho emocionálneho alebo významového zvýraznenia. Opakom je litotes (zjemňovanie). Hrdé vysočizné topole.
  • Prirovnanie- alebokomparácia je elementárne obrazné pomenovanie. Spočíva v porovnávaní dvoch vecí alebo javov na základe podobnosti alebo spoločných znakov, najčastejšie pomocou spojok ako, sťa, než, ani.. Má znaky metafory ale na rozdiel od nej majú slová priamy význam. Letí ako kométa.

Figúry- založené na opakovaní slov rovnakých alebo podobných vetných konštrukcií

  • Anafora- opakovanie rovnakého slova alebo skupiny slov na začiatku za sebou idúcich veršov alebo viet, opakepifory.
  • Epifora- je slovná štylistická figúra, opakovanie rovnakého slova alebo skupiny slov na konci za sebou idúcich veršov alebo viet. Opakanafory
  • Epizeuxa- je slovná figúra, opakovanie toho istého slova alebo skupiny slov za sebou v básni (aj v próze) sloboda, sloboda moja....
  • epanastrofa- je slovná štylistická figúra, opakovanie toho istého slova alebo slovného spojenia na konci jedného a na začiatku nasledujúceho verša alebo vety.
  • Refrén- je opakovaná časť básne alebo piesne.
  • Parafráza- voľné spracovanie, voľný výklad, vyjadrenie rovnakého obsahu inými slovami alebo prostriedkami; v umení voľné spracovanie cudzej predlohy
  • Rečnícka otázka- jeotázka, ktorá aj napriek opytovacej intonácii obsahuje tvrdenie, záver myšlienky.
  • Citát- doslovné zaznamenanie uceleného výroku inej osoby.
  • Voľná citácia- využíva sa v rečníckych a publicistických textoch, pri ktorých sa neuvádza autor či dielo, z ktorých citovaný text pochádza.
  • Doslovná citácia- doslovne uvedený cudzí výrok, s bibliografickým záznamom. Graficky sa odlišuje od ostatného textu – napr. použitím úvodzoviek.

Automatický text

  • v 1. polovici 20. storočia – nástup avantgardných smerov (zavrhli tradičné umelecké postupy- experimentovali v poézii)
  • básnici vytvárali automatické texty (pod vplyvom dadaizmu a surrealizmu)
  • básne vytvárali náhodným výberom slov a zapisovali myšlienky, ktoré im diktovalo podvedomie

Základné znaky automatického textu

  1. náhodné alebo podvedomé obrazy, myšlienky
  2. ignorovanie bežného jazyka a logických súvislostí
  3. jednoznačná orientácia na voľný verš
  4. experimentovanie s grafickou úpravou básne (kaligram – básne vo forme obrazca)

Rudolf Dilong

  • františkánsky mních, vedúca osobnosť katolíckej moderny
  • tvorba je rozsiahla, písal poéziu(viac ako 100 zbierok), prózu, drámu, diela:
    zbierky Budúci ľudia, Slávne na holiach, Dýchajte, lazy – sála z nich radosť, optimizmus, vitalizmus. Stvárnil v nich tému dediny a sedliackeho spôsobu života)
    zbierky Hviezdy a smútok, Helena nosí ľaliu, Mladý svadobník – ovplyvnené sú poetizmom a surrealizmom
    zbierka Ja svätý František – vyznačuje sa hlbokou náboženskou inšpiráciou
  • v rokoch Slovenskej republiky sa jeho tvorivá aktivita rozvinula.
  • Napísal zbierku Gardisti, na stráž!, v ktorej oslávil nový režim.
  • V iných bás. zbierkach sa objavili motívy smrti, krvi, vojnových lazaretov, spomienkové motívy, myšlienky na rodná Oravu a detstvo.

katolícka moderna 

  • vznik 30. roky 20. storočia, tvorila ju skupina katolíckych kňazov, ktorých básne odrážajú vplyv symbolizmu a avantgardných smerov (najmä poetizmu a surrealizmu)
  • vedúce osobnosti - Rudolf Dilong, Pavol Gašparovič Hlbina, Karol Strmeň
  • prevládali 3 témy: náboženstvo, národ a rodný kraj.

Panne Márii v Lourdes

  • Ide o automatický text (autor náhodne spája jednotlivé motívy v básni)
  • Typ poézieduchovná (náboženská) – vidíme to už v názve
  • Ide opolytematickú báseň (duchovný život tu strieda s bohémskym štýlom života – „za trochu bohémy“, „závod o krásu“, „chutnať víno staré“)
  • Úvodné verše sú oslavou Matky Božej
  • „žiara od Východu“- symbol 3 kráľov (Gašpar, Melichar, Baltazár)
  • Každý verš začína veľkým písmenom – to naznačuje, že ide o automatický text a polytematickú báseň
  • Do Lourdes chodievajú pútnici s prosbami o prinavrátenie zdravia
  • Obraz uzdravenia vidíme vo verši „Na rieke Gavé prosím tvoje slzy“
  • Autor využíva zvukomalebnosť veršov- „Panenko, panika je panujúcou planétou“
  • Verše sú bez interpunkcií, ma nepravidelné strofy
  • V závere básne autor hodnotí svoju poéziu- „Táto poézia je rozháraná“
  • Apollinaire- inšpiroval svojou tvorbou R. Dilonga

Guillaume Apollinaire (1880 – 1918)

  • francúzsky básnik, prozaik, dramatik, umelecký kritik
  • propagoval kubizmus, zakladateľ kubofuturizmu, autor názvu umeleckého smeru surrealizmu
  • najvýznamnejšie básnické zbierky:)
  • Alkoholy
    • obsahuje báseň Pásmo – lyrický cestopis, v ktorom básnik voľne spája zážitky z rozličných miest, niet medzi nimi priameho vzťahu.
    • Každá strofa je samostatným myšlienkovým celkom - motívom, takéto voľné spájanie obrazov nazývame asociatívnou metódou.
    • Stavia vedľa seba protikladné javy: sen a skutočnosť, radosť i smútok, reálne i nereálne, racionálne i iracionálne.
    • Chcel dokázať, že medzi týmito vecami nie sú presné hranice, preto vo svojich dielach odstránil interpunkciu. Chcel dokázať, že aj v literatúre sa dá komponovať tak isto ako v kubistickom maliarstve.

Rudolf Fabry (1915-1982)

  • najvýznamnejší predstaviteľ nadrealizmu
  • tvorba - bás. zbierky Vodné hodiny hodiny piesočné, Ja je niekto iný, Uťaté ruky
    Uťaté ruky
    • nekonvenčná, provokačná zbierka, ktorá znamenala nástup nadrealizmu
    • Pokúsil sa v nej o automatické texty, pásmové skladby, neveršovaný surrealistický text, syntaktické skladby.
    • Úvodná časť zbierky – prológ dokonca prečiarkol, aby dal najavo odpor a zavrhnutie klasiky.
    • Fabry v zbierke ponúkol negativistické, provokatívne netradičné obrazy a asociácie.
      -príklad automatizácie:

Ja je niekto iný - - zbierka 2 pásiem :
1.pásmo – Prvé stretnutie s Féneom – dominuje minulosť(najmä súvislosti s 2. svetovou vojnou), tragické zážitky ľudstva, zlo, utrpenie, apokalyptické obrazy. Básnik je tu pasívny a víťazí zlo.
2.pásmo – Druhé stretnutie s Féneom – zamerané je na prítomnosť a budúcnosť, tragickosť tu nahradil harmóniou, neobmedzenou dôverou v budúcnosť. Básnik tuší v lepší život, koniec vojny, je aktívny a víťazí tu dobro (féneo sa musí utiahnuť na hrad)
- Féneo je vybájnená postava. Raz je to diabol inokedy básnikov dvojník.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#okrídlené električky


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu