Humor, satira

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 24.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 629 slov
Počet zobrazení: 1 358
Tlačení: 94
Uložení: 97

Humor, satira

Humor- je jedna z foriem komiky, ktorej doménou je úsmevné hodnotenie smiešnej situácie alebo objektu, oproti adresnej a výsmešnej satire

  • zlučuje v sebe prvky komiky a tragiky, v účinku je smiech a plač.
  • Je to jemnejšia forma komickosti, svedčí o zhovievavo úsmevnom postoji autora k zobrazovaným postavám alebo skutočnosti

Satira- ostrý, uštipačný, bezohľadný výsmech, posmech.

  • je to umelecké dielo kritizujúce a útočiace na nedostatky, chyby dakoho alebo irónia (výsmech posmech), výsmech a sarkazmus niečoho
  • vyskytujú sa v nej nereálne prvky, často vyjadrené hyperbolou (zveličenie)
  • satira je najostrejšou formou komickosti.
  • Základným znakom je odsúdenie nezdravých spoločenských javov
  • Zobrazovanú postavu alebo skutočnosť zároveň zosmiešňuje i odmieta.
  • Svoj výsmešný a kritický postoj autor vyjadruje najmä pomocou sarkazmu (ostrý, uštipačný, nemilosrdný výsmech) a irónie (jemný výsmech, posmech spôsob použitia kladného výrazu, ktorému autor dáva záporný význam, čím dosahuje výsmech)
  • Účinným stavebným prvkom satiry je i grotesknosť

Autori: Ján Chalupka-Kocúrkovo, J. Kalinčiak – Reštavrácia, J. Palárik-Zmierenie a dobrodružstvo pri obžinkoch, M. Kukučin- Rysavá Jalovica

Paródia – zosmiešňujúce napodobňovanie vážneho diela, smiešne napodobňovanie pohybov a spôsobu reči známej osoby

Irónia – druh nepriameho pomenovania, v ktorom kladné hodnotenie má negatívny význam. Prevaha zdrobnením a zjemňujúcich výrazov sa stáva nositeľom záporných vlastností.

Od Silvestra do Troch kráľov

  • novela
  • autor: Jozef Miloslav Hurban (štúrovský prozaik)
  • zúčastňoval sa na rozvoji slovenského národného života (kodifikátor spisovnej slovenčiny, autor tzv. Žiadostí slovenského národa – štúrovci žiadali uplatňovanie slovenského jazyka v úradoch a školách)
  • vydával časopisy :
    • almanach Nitra
    • Slovenské pohľady na vedu, umenie a literatúru
  • rozdelenie tvorby:
  1. s historickou tematikou Olejkár
  2. zo súčasnosti : Od Silvestra do Troch kráľov
  • rozbor novely: Od Silvestra do Troch kráľov
  • miesto deja- Bruchoslavice (novodobé kocúrkovo)
  • zámer autora: kritika mamonárstva (túžba po bohatstve a majetku) na klebetníctvo a nezáujem o národné otázky
  • hlavný hrdina : Ďorď Šuplata (starý mládenec)
    • boháč, lakomec- zmysel života vidí v peniazoch
    • nevzdelaný
    • v jeho postave autor odsúdil typické vlastnosti malomeštiakov- ziskuchtivosť (uprednostňovanie majetku pred čistým cieľom)
  • ženské postavy:
    • Hovorková
    • Hurdálková
    • (bruchoslavické klebetnice)
    • V týchto postavách autor odkrýva nízku morálku (tzv. klebetnice, závisť, nenávisť)
    • Autor ich charakterizuje už pomenovaním
  • hlavný hrdina Šuplata doplatí na svoju mamonársku vášeň- ožení sa so starou slúžkou Ilonkou len preto, že vyhrala na žrebe 200 000 zlatých
  • kladné postavy v diele:
  • advokát Brožek
  • spisovateľ Milenský
  • prejavujú záujem o národné otázky
  • majú vlastenecké črty
  • autor využíva satiruhumor

Božena Slánčiková- Timrava

  • patrí do slovenského realizmu
  • tematicky rozdeľujeme tvorbu :
  1. prózy zo života dedinského ľudu (Ťapákovci)
  2. prózy zo života vidieckej inteligencie (Veľké šťastie)
  3. prózy s vojnovou tematikou (Hrdinovia)
  4. autobiografické diela (Skúsenosť)
  • novela Ťapákovci
  • jedna z najkritickejších poviedok slovenskej literatúry
  • dej sa dohráva v slovenskej dedine
  • autorka kritizuje zaostalosť a záhaľku rodiny Ťapákovcov
  • Ťapákovci 16 žijú v 1 dome, žijú zastaraným spôsobom života (neusilujú sa o žiadne zmeny)
  • Z rodiny sa vyčleňujú 2 postavy
  1. Iľa- kráľovná
  2. Anča- zmija, kalika- prezývka súvisí s jej telesným postihnutím
  • autorka charakterizuje postavy miestnymi prezývkami čo vystihuje základnú charakterovú črtu postavy
  • konflikt: v rozdielnosti názorov na život:
  • Ťapákovci predstavujú zastaraný spôsob života
  • Iľa predstavuje moderný pokrokový spôsob života
  • v novele sa prelínajú dva deje:
    1. dej (vonkajší) konflikt Ťapákovcov s Iľou
    2. dej (vnútorný) tvorí osobná dráma Anče- mrzáčky (vyšíva krásne čepce pre nevesty a pritom vie, že sa nikdy nevydá)
  • v závere diela víťazí moderný pokrokový spôsob života (Iľa odchádza od Paľa do mesta, napokon Paľo prichádza za ňou, postavia si dom)
  • typ rozprávača- vševediaci, ktorý nezasahuje do deja (komentuje konanie postáv) ide o ON-Rozprávanie

Ján Palárik

- jeho zásluhou nastáva rozkvet dramatickej tvorby a ochotníckeho divadla

- vo svojich hrách reaguje na aktuálne problémy národného život

- jeho hry využívajú humor a situačnú komiku

Dobrodružstvo pri obžinkoch

- veslehohra z prostredia vidieckej šľachty

- zápletka: zvorí ju dvanásať motívov dvojníctva, zámena postáv mala byť previerkou skutočnej lásky

- idea diela: je národne zmierenie šľachty a ľudu Maďarov a Slovákov žijúcich na rovnakom území

- konflikt: spoločensko-morálny, previerka skutočnej lásky, odsúdednie odnárodňovania

- dej: mladá grófka Elíza Hrabovská a a jej spoločnoice Miluša Oriešková dcéra učiteľa si vymenili úlohu, podrobili skúške podvodníka ženícha Barona Kostrovnického

- to isté vymyslia Ľudovít a jeho priateľ Rohoň

- vzniká rad komických situácií, ktoré vyriešia na dožinkovej slávnosti, ktorá sa stáva aj slávnosťou zmierenia ľudu a šľachty

- v závere nastáva zmierenie ako v rozprávke

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Od Silvestra do Troch kráľov


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.019 s.
Zavrieť reklamu