Pavol Országh Hviezdoslav – život a tvorba
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 971
Uložení: 97
Pavol Országh Hviezdoslav – život a tvorba
- 1849- Vyšný Kubín 1921- Dolný Kubín
- 1. vlna slov. realizmu
- Básnik, dramatik, prekladateľ, povolaním právnik
- študoval na základnej škole vo Vyšnom Kubíne a Jasenovej, na gymnáziu v Miškovci a Kežmarku, na právnickej akadémii v Prešove, advokátske skúšky robil v Budapešti, pôsobil ako koncipient u Ladislava Nadaši- Jégeho, pôsobil v Martine, Námestove a v Dolnom Kubíne ako vedúci filiálky Tatra banky
Tvorba:
- najskôr písal po maďarsky, ale po preštudovaní Sládkovičovej tvorby začal aj on písať po slovensky
- snažil sa vymaniť z ideovej opatery starých mecenášov, cítil potrebu niečoho nového - s Kolomanom Banšellom vydali v Prešove almanach Napred - boli nepochopení a staršia generácia ich odsúdila, generačný spor, nakoniec si mladá generácia vydobyla svoje miesto
Lyrika
zbierka Básnické prviesienky Jozefa Zbranského(1868)
-pod pseudonymom -vyjadril svoj citový vzťah k vlasti; velebí Jána Kollára a jeho slovanskú myšlienku
-zbierku venoval Andrejovi Sládkovičovi
cyklus Severné žiare
-uverejnil svoje dojmy z prusko-francúzskej vojny, proti monarchii a vyzýva aj Slovákov do revolúcie, bol demokrat- proti monarchii, nezhodoval sa s Hurbanom, ktorý sa proti nemu postavil -Hurban chcel pokoj, nechcel revolučný boj, napísal list Sitnianskemu (šéfredaktorovi Orla) a odpovedal na kritiku
-začal využívať pseudonym Hviezdoslav
-1874- verejne sa vyslovil za práva Slovákov- musel opustiť sudcovskú funkciu- téma spravodlivosti
cyklus Krb a vatra
-sloboda a spravodlivosť, túži po ideáloch, avšak uvedomuje si reálnu situáciu, najťaživejším problémom je samota- jediným východiskom je tvorivá práca
cyklus Sonety
-21 básní -oslava básnictva, poézia mu pomáha uniknúť z reality, vždy sa vracia k pozemským problémom
-pravda, dobro a krása
cyklus Letorosty I.
báseň - Čo dávam, dávam z úprimnosti duše – nosná báseň (obsahuje všetky myšlienky a témy celého cyklu)
- chce byť úprimný a bojuje svojimi básňami proti pokrytectvu a nepravde
cyklus Letorosty II.
-intímny charakter -veľké životné rany- zomrela mu mama, otec aj brat
báseň - Čierny rok - reaguje na smrť svojej matky
báseň Pustý dom -reaguje na bezdetné manželstvo a aj smrť rodiny
cyklus Letorosty III.
-sociálne a spoločenské problémy- problémy Slovákov
báseň K vám urodzeným, veľkomožným - kritika sociálnej nerovnosti
báseň Ó, prečo nie som víchrom - chcel by byť ničivý živel, ktorý zmätie všetko zlé zo sveta-avšak on sám ako človek nič nezmôže
báseň Mňa kedys’ zvádzal svet mi hovoriac -láska k slovenčine
cyklus Žalmy a hymny -biblická tematika, myšlienky o Bohu sa menia na božský princíp spravodlivosti
cyklus Prechádzky jarom -pocity starnúceho básnika- protiklad s jarou, prírodu považuje za svoj druhý domov, bojí sa, že neosloví mládež
báseň Ja starý, vychádzajúc -napriek obavám odvážne vstupuje medzi mladých
cyklus Prechádzky letom -obrazy letnej prírody, slnka, chleba a práce, v závere aj jesenná atmosféra (polia pustnú)
cyklus Stesky –smútky, motív starnutia- zmieruje sa s osudom
báseň Slovenský Prometej -básnik sa štylizuje do postavy Prometea a trápi ho osud slovenského národa
cyklus Dozvuky -uvažuje nad postavením básnika, starnutie, pohľad späť, rozlúčka so životom
báseň Keď obzriem sa svojom po živote -analýza jeho života
báseň Nové zvuky počujem - reaguje na tvorbu mladej generácie- moderny, dáva im šancu- nekritizuje ich
KRVAVÉ SONETY
-cyklus básní; august-september 1914; vydané r.1919, 32 sonetov; 4-4-6, využíva sylabotonický jambický verš
Idea:
-hodnota života
-nikto neunikne vojne- umierajú nevinní + smútok pozostalých
-pokrytecké prosenie Boha o pomoc vo vojne + odvrátenie od kresťanstva
-šťastie tých, ktorí zomreli už pred vojnou a nemuseli zažiť vojnu
-kritizuje odvrátenie od Kristovho učenia
-výchova a morálka ľudí, ktorí začali vojnu
-ukazuje ako on trpí vojnou
-príčina vojny- egoizmus
-odhaľuje svoju psychiku, ako trpí
-volá k Bohu, aby ukončil vojnu a zachránil slovanstvo
-v polovici zvrat- venuje sa otázkam okolo vojny
-vzýva mierotvorcu, ktorý ukončí vojnu
-monológ o tom, či je vojna očistou
- kritizuje Puškinove teórie (Rusko- stred slovanského sveta)
-v závere sa témy opakujú
-posledný sonet- posolstvo- lúči sa s piesňami krvavými, krv tento cyklus rámcuje
Veľká epika
epos Ežo Vlkolinský
-hovorí o zemanoch a sedliakoch- chce rovnosť, materiál čerpal zo spomienok na život z rodiska- Vlkolín- Vyšný Kubín, pochádzal z drobných zemanov- lepšie ich poznal, viac dejových línií- vzťahy medzi zemanmi
-Ežo si chce vziať sedliačku Žofku Bockovú, ale jeho mama Ester je proti tomu, strýko Eliáš podporí Eža i keď nesúhlasí so spojením sedliactva a zemianstva- chce nahnevať Ester, zmierlivý koniec- dojímavá scéna s vnúčikom Benkom
epos Gábor Vlkolinský
-riešenie zemianskych problémov, morálny úpadok zemianstva, jediným riešením je sobáš so sedliačkou
-dej prichádza k rovnakému záveru ako v Ežovi, ale iným spôsobom, dej- postupnný hospodársky i morálny úpadok poprednej zemianskej rodiny Šimona Vlkolinského, Gábor, po tom, čo sa jeho súrodenci rozleteli po svete a jeho rodičia prepadli vášni alkoholu, zostáva so svojím zemianstvom celkom sám odmieta ho aj dievča, ktoré mu sľúbili, Ežo mu poradí, aby sa priženil k Blažkovcom- do sedliackej rodiny
-deje oboch eposov prebiehajú takmer paralelne, obe diela- umelecká rodinná kronika, spomínajú sa v nich aj udalosti vonkajšieho sveta, objektívny vývoj smerujúci k naplneniu idey rovnosti
skladba Hájnikova žena
-lyricko - epická skladba, skladá sa z Pozdravu, 15 spevov, Zbohom
-osud hájnika Michala Čajku a jeho ženy Hanky
- hlavná myšlienka – rozpor medzi svetom chalúp a svetom kaštieľov, vyzdvihnutie morálnych a mravných vlastností slovenského ľudu
- kompozícia:
- Pozdrav (prológ)
- 15 kapitol (kapitoly VI., XII. a XIV. sú piesňové)
- Zbohom (epilóg)
- dejová línia sa rozvíja dynamicky, ako v dráme, bez odbočení
- jazyk je veľmi náročný. Svojrázne írečité výrazy, častý výskyt synonymických radov. Veľa skratiek. Inverzia (zmenený slovosled). V jazyku diela rozlišujeme dialektizmy, ale aj právnické termíny(na súde), zaujmú básnické novotvary.
- hlavné postavy
Michal Čajka, Hanka Čajková – mladý horár, ktorý slúži v panstve grófa Villániho a jeho žena – obaja predstavitelia ideálnych postáv, majú dobré vlastnosti, sú dobrí, pracovití a poctiví. Miško je hrdý, ale aj prchký (pobije sa s chlapmi, udrie robotníka v lese, keď sa s nimi kvôli robote pohádal) aby nebol úplne zidealizovanou postavou. Hanka je pekná, dobrá dcéra a napriek tomu, že vyrastala v blahobyte a nemusela ťažko robiť, je verná svojmu Miškovi a svoju lásku ubráni pred zhýralým pánom. Aj ona je trochu odklonená od úplnej dokonalosti – je trochu parádnica (cesta do kostola). Je veľká postava, ideálom slovenskej ženy – trápi sa tým, čo spáchala. – obaja predstavujú svet chalúp, čestného slovenského národa
Artuš Villáni – mladý gróf, zvrhlík – predstavuje svet kaštieľov
Prológ – „Pozdravujem vás lesy, hory, z tej duše pozdravujem vás.“
- podáva obraz čistoty a krásy prírody
- časť
- podáva obraz harmonickej prírody, obraz chalúp a kaštieľov – „Tak bezpečne si stará tu, bez prepychu, bez závratu, istejšie pyšný než li hrad.“, chalupa – symbol ľudu – istoty, kaštieľ – symbol pánov – neistoty
- časť – nastupujú postavy, začína sa rozvíjať epický dej
- starý Čajka umiera, Miško sa hrdo uchádza o post svojho otca, je slušný, smelý, bol na vojne, hrdo predstupuje pred grófa Villániho, kontrast: Miško skromný, ale hrdý; gróf je povýšenecký, ale spupný, starému Villánimu sa pozdáva, prácu dostane
- časť
- prvé pocity Miška v hájovni, zobrazenie Miškových pytačiek, naznačené sociálne rozdiely medzi ľuďmi – Hanka je zo zámožnejšej rodiny, nesúhlasia so svadbou, svadba, Hanka prichádza do hájovne – príroda naznačuje, že vzťah mladého páru bude šťastný
- časť
- epický dej sa prerušuje, úvahová kapitola – úvahy o šťastí, zdôrazňuje, že šťastie nie je založené na statkoch a tom materiálnom, končí opisom večernej prírody
- časť
- poukazuje na spolužitie človeka s prírodou, epický dej: Miško a Hanka idú spolu do kostola, Hankin sen: obluda – predtucha zlých udalostí – Hanka je nepokojná, mladý Artuš Villáni uvidí v kostole Hanku – „Na Hanku hľadia vlčie oči.“, sociálny kontrast v kostole – vpredu páni, vzadu ľud
- časť
- ľúbostná pieseň, ukončuje ideálny a harmonický život v hájovni
- časť
- Artuš Villáni prichádza za Hankou do hájovne, pýta si od nej vodu, keď perie pri potoku, Villáni jej dáva do krčahu dukát, ona sa urazí a dukát odhodí, Miškovi sa bojí niečo povedať, je tu veľa úvahových zložiek – úvaha o ľude, kritika odrodilstva, kritika úpadku zemianstva, lyrická zložka – v hore sa vytínajú stromy a príroda za nimi plače „Tu diable máš svoj všetok dar.“
- časť
- zauzlenie deja, rastie dejové napätie, dokresľujú sa charakteristiky všetkých 3 postáv, vyhraňuje sa ich vzťah, sú tu lyrické a reflexívne úvahy, pasáže o plynutí času a šťastia
- časť
- opis jesennej prírody, poľovnícke piesne, epická zložka – poľovačka – Villáni urazil Miška. Miško dostane od Villániho zaucho. Odchádza naháňať jeleňa. Artuš prichádza za Hankou. Hanka ho zabije v obrane svojej cti. Michal berie vinu na seba a prihlási sa na súde, príroda reaguje a predurčuje dej
- časť
- začiatok: „Ach zloba dvere nájde všade“, opustená hájovňa – Miško vo väzbe, Hanka u rodičov, smrť jej matky, otec ju vyháňa a obviňuje zo smrti matky – Hanka sa pomätie
- časť
- obraz na súde: Hanka sa priznáva k svojmu činu, Miška neodsúdia, ani Hanku, lebo je pomätená a takú ju nemôžu odsúdiť
- časť
- spev o utrpení ľudu
- časť
- utrpenie manžela, ťažký život s pomätenou Hankou, Miško zachraňuje starého Villániho (rozvodnená rieka, splašené kone, spadnutý most), Miško získa odpustenie
- časť
- pieseň hviezd – lyrika
- časť
- život Čajkovcov, záver je zmierlivý – typický pre Hviezdoslava – Hanke a Miškovi sa narodí dieťa, Hanke sa vráti rozum, opäť sú šťastní
Epilóg
- autor opakuje slová z prológu - „Pozdravujem vás lesy, hory, z tej duše pozdravujem vás.“, príroda tu hrala veľkú úlohu, lebo autor verí, že len v jej lone dokáže človek nájsť pokoj a harmóniu
KRÁTKA EPIKA
1.Menšie epické skladby
Bútora a Čútora- poviedkový sujet- úsmevná skladba; láska zničí susedské spory
Na obnôcke
V žatvu- jednoduché črty bez pevnejšieho deja -problematika majetkových vzťahov, ktoré narúšajú vzájomné ľudské spolužitie:
Poludienok, Večera, Prvý záprah
2.Biblické epické básne:
-aj obrazné zobrazenia skutočnosti
báseň Agar- osudy matky Agar a jej syna Izmaela, ktorí boli vyhnaní z Abrahámovho domu; pripomína postavenie Slovenska v Uhorsku
Ráchel- vyvraždenie detí Herodesom; utrpenie národa
Kain
Vianoce- história ľudstva a zmysel jeho vývinu
Sen Šalamúnov
3.Kratšia epika:
-pôvodne žáner balady:
- epické skladby- U kaplice; Anča; Zuzanka Hraškovie
- roľnícka tematika- Oráč a kosec
- historická tematika- Rastislav; Pribina; Ľútosť Svätoplukova
- povesti- Jánošíkova stupaj
- fantastický námet- Pomsta mŕtvych; Topeľci
Dráma
Herodes a Herodias
-tragédia v 5 dejstvách, 5 stopový jambický verš bez rýmov, časť je aj próza, biblicko-historická tematika- Ján Krstiteľ a Salome, zameriava sa na potrestanie zla, vykreslenie postáv, veľmi výpravná a zložitá na scénickú úpravu, inšpiroval sa starovekými dejinami židovského národa a Bibliou, životné osudy Herodesa Antipa a jeho druhej ženy- Herodiady, Herodes- typ nadutého, krutého vládcu- ide mu iba o moc, Herodiada- vhodná partnerka- túžba po vláde a ženská prefíkanosť, Jochanan- Ján Krstiteľ- hlásateľ kresťanstva, kritik vládcov a tyranov, zaplatí za to životom, spupnosť tyrana neujde odplate- Herodesa porazí arabský kráľ Aretas za pohanenie svojej dcéry Tamary, jeho prvej ženy, ktorú vyhnali Herodes a Herodias do vyhnanstva
Sonet
- považuje sa za klasický básnický útvar lyrickej poézie
- v európskej poézii sa pestuje od čias talianskej renesancie (14. st.)
- skladá sa zo štrnástich veršov ( najčastejšie 4 4 3 3 )
- Shakespearove sonety sa napr. skladajú z jednej dvanásťveršovej a jednej dvojveršovej strofy
- kvartetá sonetu majú najčastejšie rým obkročný (a b b a), nie je zriedkavosťou spoločný rým pre obidve kvartetá
- sonety mávajú okrem vonkajšej výstavby i svoju vnútornú kompozíciu. Každý obsahuje uzavretú myšlienku, rozčlenenú na tézu, antitézu a syntézu. Prvá časť sonetu (štvorveršia a niekedy i prvé trojveršie) nastoľuje a rozvíja tému (téza a antitéza), druhá časť tému uzatvára pointou (syntéza)
- spracováva zväčša vznešené témy
Jamb
- stopa U- ( prvá slabika krátka, druhá dlhá )
- v poézii P.O.Hviezdoslava má takmer výsostné postavenie
Presah
- nezhoda medzi rytmickým a vetným členením vo verši ( myšlienka presahuje z jedného verša do druhého , verše nie sú automatické, vzniká napätie, ktoré zároveň zvýrazní myšlienku )
Lyrický cyklus
- básne, ktoré do jedného celku spája ústredná téma
- zväčša majú aj rovnakú formu ( sonety...)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Tvorba P.O. Hviezdoslava, sonet | Referát | 826 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav - život a tvorba | Maturita | 1 253 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav - diela | Referát | 797 slov | |
P.O. Hviezdoslav – epika (maturitná téma) | Referát | 700 slov | |
Pavol Orsszágh Hviezdoslav | Učebné poznámky | 151 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Ostatné | 296 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Referát | 845 slov | |
Pavol Orságh Hviezdoslav | Ostatné | 1 992 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav tvorba | Ostatné | 216 slov | |
P.O. Hviezdoslav – epika | Referát | 410 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Referát | 645 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Maturita | 1 008 slov | |
Pavol Országh Hviezdoslav | Učebné poznámky | 396 slov | |
P. O. Hviezdoslav – Hájnikova žena, Krvavé sonety, Ežo Vlkolinský | Referát | 1 130 slov | |
P.O. Hviezdoslav – lyrika | Referát | 534 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#pavol országh hviezdoslav -basne