Žáner, ktorého názov je zložený zo slov poézia a pop (z latinského „populus“ - zrozumiteľný ľudu), pomohol poézii získať masovú popularitu tak, že populárni speváci začali zhudobňovať texty básnikov a básnici zasa začali tvoriť básne určené priamo na zhudobnenie.
Jozef Urban, Kamil Peteraj, Tomáš Janovic, Boris Filan, Ján Štrasser.
Od začiatku svojej tvorby bol známy ako textár modernej populárnej hudby, je tiež prozaikom a scenáristom.
Narodil sa 30. 6. 1949 v Bratislave. Vyštudoval scenáristiku a dramaturgiu v Bratislave na VŠMU. Pôsobil ako drama- turg v televízii, od 60. rokov sa venuje písaniu textov populárnej hudby a iných žánrov. Žije v Bratislave.
Boris Filan patrí spolu s Kamilom Peterajom k zakladateľom modernej slovenskej textovej tvorby. Začiatky jeho pôso- benia v tejto oblasti sa spájajú so skupinou Prúdy. Napísal niekoľko piesní už pre ich prvú platňu Zvonky, zvoňte (1969). Jeho piesňová tvorba sa rodila najmä v spolupráci so spevákmi a skladateľmi P. Hammelom, M. Vargom, J. Rážom a skupinou Elán a knižne ju vydal vo výberoch Túlavý psík (1987) a 69 textov (1996) V 80. rokoch sa Filan venoval najmä prozaickej tvorbe, napísal knihu poviedok Paternoster (Príbehy o hudbe, láske a basketbale), cestopis- né črty a úvahy Tam-tam, Nový Tam-tam a Tam-tam tri. Je televíznym autorom, scenáristom, moderátorom. Autorsky pripravil scenár filmového muzikálu Rabaka (1989) so skupinou Elán. Píše o bežných veciach, hovoria mu aj „majster lapidárnej skratky“ – to čo chce vyjadriť, vie povedať maximálne hutne, výstižne, bez zbytočných slov. Odmieta vyumel- kovanú metaforu, je majstrom úderného sloganu a účinnej pointy. Jeho texty sa vyznačujú prirodzenou hudobnosťou.
„Píšem texty o tom, aký som (texty pre P. Hammela) a aký by som chcel byť (texty pre skupinu Elán).“ (Boris Filan)
Tomáš Janovic Básnik, textár, tvorca detskej literatúry, aforizmov, epigramov, prekladateľ. Irónia a satira v jeho textoch odráža vynika- júce schopnosti autora pozorovať našu národnú povahu – slabosti, zápecníctvo, zakomplexovanosť, pritom však po-
zorne registruje aj pozitívnejšie črty našej povahy.
Narodil sa 22.5. 1934 v Bratislave. Na Filozofickej fakulte UK študoval slovenčinu a dejepis. Od roku 1960 pracoval v humoristickom časopise Roháč. Od roku 1991 je v slobodnom povolaní. Žije v Bratislave.
Hoci sa Tomáš Janovic od začiatku svojej tvorby profiloval ako humorista a satirik, debutoval zbierkou lyrických básní Život je biely holub, v ktorej reagoval na svoje vojnové detstvo. Nasledujúce knihy Epigramatika a Podpisy analfa- betov sú už zbierkami aforizmov, epigramov a bájok. Aforizmy a iné prózy obsahuje aj zbierka Posledná večera z roku 1969, epigramy a aforizmy vydal tiež v knihách Óda po zet a Ko(z)mické piesne. V zbierkach z rokov 1991 - 1996 Moje najmilšie hriechy, Smutné anekdoty, Najsmutnejšie anekdoty, Ruka majstra, Nikoho nezabije pokračuje v mapovaní ľudských neduhov v novej spoločenskej situácii. Janovic je tiež úspešným autorom detských kníh, napr. Rozprávkové varechy, Drevený tato, Dín a Dán a iné. Aj v detskej literatúre používa vyjadrovacie prostriedky ako irónia, sebairónia, komický nonsens. V roku 2001 vydal Tomáš Janovic knihu sentencií, bonmotov, epigramov a krát- kych životných postrehov Dostal rozum.
Krv nám môžu darovať
iba ľudia
s rovnakou krvnou skupinou pijú nám ju
ľudia
s celkom inou
Vrážame si nože do chrbta, aby sme mohli obedovať strieborným príborom.
Cudzia zlomenina nás zabolí až vtedy, keď nás niekto udrie rukou v sadre.
Kamil Peteraj Slovenský básnik a textár – píše aforistickú, hravú poéziu, ktorá sa dotýka prevažne vzťahu muža a ženy, patrí medzi zakladateľov modernej slovenskej piesňovej tvorby.
Narodil sa 18. 9. 1945 v Bratislave. Po maturite na konzervatóriu (odbor husle) vyštudoval dramaturgiu na Divadelnej
fakulte VŠMU. Pracoval ako dramaturg spevohry Nová scéna. Neskôr bol spisovateľom v slobodnom povolaní. V sú- časnosti žije v Bratislave a podniká v oblasti reklamy.
Kamil Peteraj debutoval v roku 1965 básnickou zbierkou Sad zimných vtákov, v ktorej podobne ako v ďalších dvoch zbierkach Čas violy a Kráľovná noci nadväzoval na poetiku konkretistov, v ktorej išlo o zmyslovú názornosť. Poézia týchto zbierok sa vyznačuje bohatou asociatívnosťou a obraznosťou. V zbierke Vychádzka s večernicou obohatil svoj pohľad o tému detstva, lásky a prírody. Zbierka Lipohrádok je jedinečná v tom, že približuje život „malej prírody“ (bylín, kvetov, chrobákov), ide mu o poetické vyjadrenie potreby harmónie v ľudskom bytí. V zbierke Faust a margaréty sa poetika zmenila, lyrická výpoveď sa viaže na dobovú civilizačnú tému. Od zbierok Minútové básne a Útechy /maximy/ telegramy začína mať Peterajova poézia výrazne aforistický charakter. Nasledovali knihy Lode v delíriu, Motýľ z iného neba a Breviár lásky. Rovnocennou a neodmysliteľnou súčasťou Peterajovej tvorby sú texty populárnej hudby. Vyda- né boli v knihách Texty, Bosá láska a Pop texty. Píše ich od polovice 60. rokov pre najvýznamnejších slovenských interpretov – jeho začiatky sa spájajú s bigbítovou skupinou Prúdy a P. Hammelom, písal texty pre M. Žbirku, M. Gom- bitovú, R. Grigorova a ďalších. Pre jeho textársku tvorbu je charakteristické tematická objavnosť, nekonvenčný, origi- nálny básnický jazyk, básnická metafora a nesentimentálny prístup. (Medzi najznámejšie patrí pieseň V slepých ulič- kách) Peteraj je tiež autorom kníh pre deti a spoluautorom muzikálu Cyrano z predmestia.
Chvíľočku – zo zbierky Pop texty
Chvíľočku mi čítaj z dlane Nazri ako do studne
Do studne kde všetci máme skryté nitky osudné
Chvíľočku mi čítaj z dlane Z mojej dlane tajomnej
Ktoré šťastie raz ma sklame? Kam vedú tie čiary v nej?
Chvíľočku mi čítaj z dlane Možno že sa dozvieme čo sa z našej lásky stane raz na konci jesene
Chvíľočku mi čítaj z dlane V zime je vždy horúca
Sú v nej dobre poskrývané tiché cesty do srdca
Chvíľu – zo zbierky Pop texty Chvíľu byť voľný
bez oprát
Celú ťa jemne rozobrať Mechanizmus zipsov gombičiek a spôn
v tichu pod zhasnutou zápalkou
Dotknúť sa dotyku Zlomiť dych
Byť s tebou pre teba tak trochu nik
Učiť sa dávať teda brať
v hodine malých poloprávd
Keď áno zamkneme do izby nie a to čo nevie sa
zrazu sa vie
„...ži tak, aby si každý deň so sebou vládal držať krok, aby ťa vykladali správne tvoje slová, vstávajúce z mŕtvych vždy po krviprelievaní myšlienok.“ (Kamil Peteraj)
„...Nečakajme od piesne zázraky, smelé umelecké novátorstvo či hlbokú analýzu života, ale nepodceňujme ani jej reál- ny dosah, úctyhodnú šírku pôsobnosti, čo aj len dočasnú, trvajúcu jednu sezónu či jednu generáciu...“
(Valér Mikula – v doslove ku knihe Pop texty)