Humanizmus, renesancia, klasicizmus (14. – 17. storočie)
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 518
Uložení: 92
Humanizmus, renesancia, klasicizmus (14. – 17. storočie)
Humanizmus – lat. humanus = ľudský. Odvracia sa od nadprirodzeného sveta (stredoveká literatúra) a dôraz kladie na človeka a pozemský život.
Renesancia – fr. Renaissance = znovuzrodenie antického umenia. Dôraz kladie na zmyslový a citový vzťah človeka k svetu
Cieľ humanizmu a renesancie – je vykresliť plnohodnotný pozemský život, ktorého krásy vnímame zmyslami (senzualizmus), úcta k rozumu (racionalizmus) a zdôrazňuje význam jednotlivca (individualizmus).
Spoločenská situácia
· významní vedci – Koperník, Galileo Galilei, G. Bruno
· Rozvoj astronómie, heliocenstrický princíp, Slnko je stred vesmíru, Zem je guľatá a otáča sa okolo Slnka
· Objavenie kompasu, zostavovanie máp, knihtlač – Gutenberg
· Vznik meštianstva – trieda robotníkov
Znaky:
- Racionalizmus – rozumové poznanie
- Senzualizmus – zmyslové poznanie
- Návrat do antiky
- Individualizmus – silný individuálny typ hrdinu, bol osamotený vo svojom poslaní
- Výnimočný hrdina – obetuje aj život, nik mu nepomáha
- Prostredie kráľovských dvorov – intrigy
- Vyššie žánre – humanizmus, lyrika, elégie, sonety, eposy, romány, tragédie, latinský jazyk
- Nižšie žánre – renesancia, novely, komédie, poviedky, národný jazyk
- Vzniká 1. román a 1. novela
Talianska literatúra
1.VERŠOVANÁ EPIKA
Dante Alighieri - BOŽSKÁ KOMÉDIA
- Epická báseň, ktorá má 100 spevov, kde zobrazil základné problémy stredovekého človeka
- postava je Dante, ktorý predstavuje bojovníka za právo a spravodlivosť
- Skladá sa z 3 častí, v ktorých putuje básnikova duša: Peklo, Očistec, Raj
- Peklom a Očistcom ho sprevádza rímsky básnik Vergílius = symbol pozemského poznania
- Písané formou dialógov (otázky – Dante, odpovede – Vergilius)
- Do Pekla umiestnil všetky neresti (lakomstvo, mamonárstvo, pokrytectvo, utrpenie. Ľudia si navzájom závidia, nerozumejú si, žijú bez chvály, nepoznajú lásku, neveria v Boha...)
- Mali by žiť čestne, pretože ako žijeme teraz, budeme žiť aj po smrti
- Očistec je akýmsi prechodom k radosti neba a Rajom ho sprevádza jeho milá Beatrice = symbol nadpozemskej dokonalosti
- LYRIKA
Francesko Petrarca - SPEVNÍK
- SONETY PRE LAURU
- Obsahuje 366 básní, najmä ľúbostných sonetov, ktoré venoval milovanej Laure
- Laura bola pokorná, pyšná, smutná, šantivá a neposedná, premenlivá, opisuje ju cez kontrasty
3.PRÓZA
Giovanni Boccaccio – DEKAMERON
- Zakladateľ renesančnej prózy – NOVELY (prvá novela)
- Ide tu o zbierku noviel (100 noviel), ktorú vyrozprávalo 10 ľudí , ktorí ušli z Florencie pred morom
- Autor vykreslil všetky vrstvy spoločnosti (šľachticov, kupcov, lekárov, umelcov, mníchov, ale aj obyčajných ľudí) a poukázal na ich vlastnosti (múdrosť, hlúposť, závisť, šibalstvo, neveru ...) =>mravné ponaučenie
- O KUCHÁROVI CHICHIBIOVI
- Ktorý pohotovou odpoveďou premenil hnev pána na smiech, čím ušiel pohrome.
- Currado chytil žeriava a poslal ho pripraviť kuchárovi Chichibiovi, žeriava dal ochutnať inej slečne
- Potom sa pán hneval, kde má žeriav stehno. Chichibio mu chcel dokázať, že mal iba 1 nohu
- Vybrali sa pozrieť na žeriavy a Chichibiovi odľahlo, lebo žeriavy stáli na 1 nohe.
- Pán ho tak nechal vo svojich službách.
Francúzska literatúra
Francois Villion – Malý testament, Veľký testament
- Spomína na svoju mladosť, pobyt v Paríži, na lásku, opisuje svoje spomienky
- Chlapi by si mali hľadať slušné, čestné ženy a nie si užívať s ľahkými
- Hovorí o povrchných vzťahoch =>aj keď vedia, že to nemá význam, vyhľadávajú takéto vzťahy
Francois Rabelais – Garganrua a Pantagruel
- prvý román!
- Vyjadroval túžbu po poznaní, kde sú hlavné postavy obry putujúce po svete, stretávajú rôznych ľudí
Španielska literatúra
Miguel de Cervantes Saavedra - Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha
- Renesančné dielo, paródia na rytierske romány
- Hrdina románu sa pomätie z čítania rytierskych románov a putuje s prostým a prefíkaným sedliakom Sanchom Panzom, ktorý ho sprevádza na oslovi => vydal sa na cestu s cieľom nájsť spravodlivosť
- Don Quijote bojuje s ovcami a myslí si, že je to vojsko, bojuje s veternými mlynmi mysliac, že sú to obry
- Myslí zidealizovane, uvedomil si to až na smrteľnej posteli, keď nedostáva šancu zmeniť svet
- Autor využíval humor a satiru, kontrasty s realitou a ideálom
Anglická literatúra
William Shakespeare
- Narodil sa v rsdci Anglicka, ako 28 ročný sa začal venovať divadlu
- Bol herec, dramatik, predstaviteľ humanizmu, po smrti jeho syna písal prevažne tragédie
- Mal aj vlastné divadlo a mohol hrávať aj na kráľovských dvoroch
Rozdelenie dramatickej tvorby:
- Historické hry: Richard II -V., Henrich IV., Július Caesar, Antónius a Kleopatra
- Komédie: Skrotenie zlej ženy, Sen noci svätojánskej, Veselé panie z Windsoru
- Tragédie: Rómeo a Júlia, Hamlet, Othello, Macbeth, Kráľ Lear
Rómeo a Júlia
- Námetom je príbeh nesmrteľnej lásky
- Dej sa odohráva vo Verone v Taliansku, nepriateľstvo 2 rodov – Capulettiovci, Montecchiovci
- Rómeo sa na prvý pohľad zaľúbil do Júlie na plese Capulettiovcov a vyznal jej lásku pod balkónom
- Rómeo zabil Tybalta – Júliinho bratranca, zato ho vyhostili z krajiny a usadil sa v Mantove
- Júlia sa mala vydať za Parisa, ale keďže nechcela, kňaz jej dal liek,ktorý ju na 48 hodín uspí
- Všetci si mysleli, že zomrela, Rómeovi neprišiel vysvetľujúci list, preto si kúpil jed, šiel za Júliou, pobozkal ju, zabil Parisa, vypil jed a otrávil sa
- Júlia sa zobudila, keď videla Parisa a Rómea mŕtveho, prebodla sa dýkou
- Rodiny sa spriatelili, keď videli utrpenie svojich detí
Hamlet
- Založené na motíve vraždy a pomstvy
- Prosteredie kráľovských dvorov v Dánsku
- Hamlet, syn dánskeho kráľa, výnimočný hrdina, chce zistiť, kto zabil jeho otca
- Prostredníctvom herco zahrali smrť otca, čím sa Claudius (ktorý sa stal kráľom) prezradil, že ho zabil on
- Hamlet bol zaľúbený do Ofélie, dcéry Polónia, ale Hamlet ho nevedomky zabije pri jednej hre
- Ofélia sa pomiatne a utopí sa, jej brat Leartes vyzve Hamleta do boja, meč obmyje jedom a do čaše pre naleje jed
- Zabije Hamleta, Hamlet zabije jeho, kráľovná sa napije otrávenej čaše keď vidí svojho mŕtveho syna =>všetci umierajú
Othello
- Othello podľahne žiarlivosti a intrigám a zavraždí svoju nevinnú manželku, potom spácha samovraždu
Macbeth
- Macbeth zavraždí škótskeho kráľa Duncana, ktorý je hosťom na jeho hrade
- Zmocní sa trónu, stane sa z neho tyran a vrah, jeho žena sa pomiatne a zomiera => Macbeth je z toho nešťastný, ale je neskoro, synovia zavraždených ho zabijú
- Víťazí pravda nad ľudskou podlosťou a panovníkom sa stáva syn Duncana
Kráľ Lear
- Renesančná veršovaná tragédia
- Kráľ rozdelí svoje dedičstvo dvom dcéram a na tretiu zanevrie
- Staršie dcéry ho vyženú, navzájom sa nenávidia, jedna sestra zabije druhú a potom spácha samovraždu
- Najmladšia dcéra ide na pomoc otcovi, ale padne do zajatia, zabijú ju a otcovi z toho pukne srdce
Klasicizmus v svetovej literatúre
(17.-18.storočie)
Klasicizmus – dokonalosť, vzorovosť, detailnosť
Spoločenské pomery
- Vzniká vo Francúzsku na kráľovských dvoroch za vlády Ľudovíta XIV. Prezývaného Kráľ Slnka
- Feudalizmus sa ocitol v kríze, po nástupe k moci Márie Terézie sa snažili feudalizmus upevniť
- Vládli osvietenecké nálady medzi ľuďmi
Znaky
- Vyššie štýly – ódy, elégie, eposy, tragédie => pre šlachtu
- Nižšie štýly – bájky, komédie, satiry => nižšie spoločenské vrstvy
- Návrat do antiky
- Súlad krásy, pravdy, dobra = dokonalosť
- Príklon k prírode – zdroje námetov
- Racionalizmus – „Myslím, teda som!“ => René Dekartes
- Objektivizmus – objektívne poznanie, zohľadňuje sa názor celej spoločnosti
- Všeobecné typy postáv – jedna postava ma vlastnosti celej skupiny
Francúzska literatúra
1.LYRIKA
N.Boileau – O SONETE
- Vyšší štýl, píše ako by mal vyzerať sonet, prečo sa píše zo 14 veršov, 2 trojveršia, 3 štvorveršia => harmonickosť
2.DRÁMA
Jean Racine – FAJDRA
- Tragédia nešťastnej lásky matky Fajdry k svojmu nevlastnému synovi => návrat do antiky
Pierre Corneille – CID
- Vyšší žáner kráľovských dvorov, rozpor medzi citom a povinnosťou
- V plnení povinností prekážajú osobné city, ale vyhráva povinnosť a česť
Znaky drámy
- Jednota času – krátky čas – 24 hodín
- Jednotka miesta – na jednom mieste (kráľovské dvory, paláce)
- Jednota deja – len jeden príbeh, situácia
3.BÁJKY
Jean de la Fontaine – BÁJKY
- Nižší žáner, čerpané od Ezopa, vyhráva racionalizmus, zdravý rozum
Jean Baptiste Moliere
- Narodil sa v Paríži, bol meštiak, napísal 33 komédií, bol majiteľ kočovného divadla
- Stal sa členom kráľovského divadla, zomrel vo svojej vlastnej hre „Zdravý nemocný“ dostal srdcový kolabs
Znaky tvorby
- Nižšie žánre, frašky, komédie s cieľom zosmiešniť
- Kritizuje strednú spoločenskú vrstvu, upozorňuje na ich nedostatky, lakomstvo, závisť, hlúposť, hypochondrie
- Meštianske prostredie, 3 jednotky, všeobecné typy postáv, opisuje skutočný život
Škola mužov, škola žien – satira, ako napraviť manželské vzťahy
Mizantrop – človek, ktorý neznáša ľudí a vyčleňuje sa zo spoločnosti
Tartuffe – človek, ktorý sa vtrie do meštianskej rodiny, oberie ich o majetok, ovládnu ju
Zdravý nemocný – meštiak trpiaci hypochondriou, núti svoju dcéru vydať sa za lekára, aby mal lieky
Do Juan – rozmaznaný sluha, ktorému sluha povie pravdu do očí
Harpagon – človek, ktorý je zaťažený na peniaze a majetok, je ochotný zapredať aj rodinu kvôli peniazom, obviňuje aj sám seba => túžba po peniazoch ničí všetky hodnoty; jeho sluha Valér mal zdravý rozum a povedal mu pravdu
Osvietenstvo = osvietenie rozumu
(18.storočie)
- Osobitný myšlienkový prúd, ktorý sa rozvíja v Anglicku a vo Francúzsku v duchu myšlienok národného obrodenia
- Boj za národné povedomie, vzdelanie, osvetu, jazyk, zostavovanie gramatík, príručiek
- Presadzovanie myšlienky rovnosti medzi ľuďmi – demokracia
- Spisovatelia a filozofi odmietajú kráľovstvá, súkromné vlastníctvo, feudalizmus ej v kríze, vzniká buržoázia
Jean Jacques Roussea – SPOLOČENSKÁ ZMLUVA
- Navrhuje pravidlá, ako sa má správať štát, aby dosiahol rovnosť, nositeľom moci je ľud, odmieta bohatstvo
- EMIL, ČIŽE O VÝCHOVE
- Človek je súčasťou prírody, preto by mal byť vychovávaný s prírodnými princípmi, človek je dobrý, len spoločnosť ho kazí
Charles – Louis De Montesquieu – VLADÁR
- Vytvára výziu politika, ako by mal vypadať, aby zabezpečil rovnosť, jeho vlastnosti, charakter
Denis Diderot – ENCYKLOPÉDIA
- Poznatky zo všetkých odborov, mala 35 zväzkov
Daniel Defoe – ROBINSON CRUSOE
- Bol sám na ostrove, učil sa prežiť, uživiť sa,..
Jonathan Switf – GULIVEROVÉ CESTY
Josef dobrovský – DEJINY ČESKÉHO JAZYKA A LITERATÚRY
Úvaha
- Úvaha je slohový útvar, v ktorom autor zaujíma svoj postoj spoločenským alebo filozofickým problémom
- Vychádza so zážitkov a skúseností.
- Cieľom je priviesť čitateľa k uvažovaniu nad daným problémom, získať vopred myšlienku i vyslovenie vlastného názoru a stanoviská k danej problematike.
- Je to vyjadrovanie svojich pocitov
- Používajú sa nedokončené vety, otázky, citáty, vnútorné monológy, štylizovať v 1. osobe j.č. alebo mn.č.
- Kompozícia a štylizácia je voľnejšia
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Renesancia, humanizmus, barok, klasicizmus | Referát | 809 slov | |
Renesancia, humanizmus, barok, klasicizmus | Referát | 1 576 slov | |
Humanizmus a renesancia diela | Ostatné | 699 slov | |
Humanizmus a renesancia (14. - 17. Storočie) | Referát | 1 008 slov | |
Humanizmus a renesancia | Referát | 434 slov | |
Humanizmus a renesancia prehľad | Maturita | 8 768 slov | |
Humanizmus a renesancia (14. - 17. st.) | Ťahák | 927 slov | |
Humanizmus a renesancia - prehľad | Referát | 1 220 slov | |
Humanizmus a renesancia v európskej literatúre | Maturita | 980 slov | |
Humanizmus a renesancia (slovenský) | Učebné poznámky | 492 slov | |
Humanizmus a renesancia v európskych literatúrach | Referát | 728 slov | |
Humanizmus a renesancia v slovenskej literatúre | Referát | 422 slov | |
Humanizmus a renesancia (svetový) | Učebné poznámky | 530 slov | |
Humanizmus a renesancia – William Shakespeare | Referát | 556 slov | |
Humanizmus a renesancia znaky | Referát | 775 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Giovani Boccaccio - pribeh o kucharovi chichibiovi