Humanizmus, renesancia, klasicizmus (14. – 17. storočie)

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 531 slov
Počet zobrazení: 1 518
Tlačení: 94
Uložení: 92

Humanizmus, renesancia, klasicizmus (14. – 17. storočie)

Humanizmus – lat. humanus = ľudský. Odvracia sa od nadprirodzeného sveta (stredoveká literatúra) a dôraz kladie na človeka a pozemský život.

Renesancia – fr. Renaissance = znovuzrodenie antického umenia. Dôraz kladie na zmyslový a citový vzťah človeka k svetu

Cieľ humanizmu a renesancie – je vykresliť plnohodnotný pozemský život, ktorého krásy vnímame zmyslami (senzualizmus), úcta k rozumu (racionalizmus) a zdôrazňuje význam jednotlivca (individualizmus).

Spoločenská situácia

· významní vedci – Koperník, Galileo Galilei, G. Bruno
· Rozvoj astronómie, heliocenstrický princíp, Slnko je stred vesmíru, Zem je guľatá a otáča sa okolo Slnka
· Objavenie kompasu, zostavovanie máp, knihtlač – Gutenberg
· Vznik meštianstva – trieda robotníkov

Znaky:

  • Racionalizmus – rozumové poznanie
  • Senzualizmus – zmyslové poznanie
  • Návrat do antiky
  • Individualizmus – silný individuálny typ hrdinu, bol osamotený vo svojom poslaní
  • Výnimočný hrdina – obetuje aj život, nik mu nepomáha
  • Prostredie kráľovských dvorov – intrigy
  • Vyššie žánre – humanizmus, lyrika, elégie, sonety, eposy, romány, tragédie, latinský jazyk
  • Nižšie žánre – renesancia, novely, komédie, poviedky, národný jazyk
  • Vzniká 1. román a 1. novela

Talianska literatúra

1.VERŠOVANÁ EPIKA

Dante Alighieri  - BOŽSKÁ KOMÉDIA

  • Epická báseň, ktorá má 100 spevov, kde zobrazil základné problémy stredovekého človeka
  • postava je Dante, ktorý predstavuje bojovníka za právo a spravodlivosť
  • Skladá sa z 3 častí, v ktorých putuje básnikova duša: Peklo, Očistec, Raj
  • Peklom a Očistcom ho sprevádza rímsky básnik Vergílius = symbol pozemského poznania
  • Písané formou dialógov (otázky – Dante, odpovede – Vergilius)
  • Do Pekla umiestnil všetky neresti (lakomstvo, mamonárstvo, pokrytectvo, utrpenie. Ľudia si navzájom závidia, nerozumejú si, žijú bez chvály, nepoznajú lásku, neveria v Boha...)
  • Mali by žiť čestne, pretože ako žijeme teraz, budeme žiť aj po smrti
  • Očistec je akýmsi prechodom k radosti neba a Rajom ho sprevádza jeho milá Beatrice = symbol nadpozemskej dokonalosti
  1. LYRIKA

Francesko Petrarca - SPEVNÍK

  • SONETY PRE LAURU
  • Obsahuje 366 básní, najmä ľúbostných sonetov, ktoré venoval milovanej Laure
  • Laura bola pokorná, pyšná, smutná, šantivá a neposedná, premenlivá, opisuje ju cez kontrasty

3.PRÓZA

Giovanni Boccaccio – DEKAMERON

  • Zakladateľ renesančnej prózy – NOVELY (prvá novela)
  • Ide tu o zbierku noviel (100 noviel), ktorú vyrozprávalo 10 ľudí , ktorí ušli z Florencie pred morom
  • Autor vykreslil všetky vrstvy spoločnosti (šľachticov, kupcov, lekárov, umelcov, mníchov, ale aj obyčajných ľudí) a poukázal na ich vlastnosti (múdrosť, hlúposť, závisť, šibalstvo, neveru ...) =>mravné ponaučenie
  • O KUCHÁROVI CHICHIBIOVI
  • Ktorý pohotovou odpoveďou premenil hnev pána na smiech, čím ušiel pohrome.
  • Currado chytil žeriava a poslal ho pripraviť kuchárovi Chichibiovi, žeriava dal ochutnať inej slečne
  • Potom sa pán hneval, kde má žeriav stehno. Chichibio mu chcel dokázať, že mal iba 1 nohu
  • Vybrali sa pozrieť na žeriavy a Chichibiovi odľahlo, lebo žeriavy stáli na 1 nohe.
  • Pán ho tak nechal vo svojich službách.

Francúzska literatúra

Francois VillionMalý testament, Veľký testament

  • Spomína na svoju mladosť, pobyt v Paríži, na lásku, opisuje svoje spomienky
  • Chlapi by si mali hľadať slušné, čestné ženy a nie si užívať s ľahkými
  • Hovorí o povrchných vzťahoch =>aj keď vedia, že to nemá význam, vyhľadávajú takéto vzťahy

Francois RabelaisGarganrua a Pantagruel

  • prvý román!
  • Vyjadroval túžbu po poznaní, kde sú hlavné postavy obry putujúce po svete, stretávajú rôznych ľudí

Španielska literatúra

Miguel de Cervantes Saavedra - Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha

  • Renesančné dielo, paródia na rytierske romány
  • Hrdina románu sa pomätie z čítania rytierskych románov a putuje s prostým a prefíkaným sedliakom Sanchom Panzom, ktorý ho sprevádza na oslovi => vydal sa na cestu s cieľom nájsť spravodlivosť
  • Don Quijote bojuje s ovcami a myslí si, že je to vojsko, bojuje s veternými mlynmi mysliac, že sú to obry
  • Myslí zidealizovane, uvedomil si to až na smrteľnej posteli, keď nedostáva šancu zmeniť svet
  • Autor využíval humor a satiru, kontrasty s realitou a ideálom

Anglická literatúra

William Shakespeare

  • Narodil sa v rsdci Anglicka, ako 28 ročný sa začal venovať divadlu
  • Bol herec, dramatik, predstaviteľ humanizmu, po smrti jeho syna písal prevažne tragédie
  • Mal aj vlastné divadlo a mohol hrávať aj na kráľovských dvoroch

Rozdelenie dramatickej tvorby:

  1. Historické hry: Richard II -V., Henrich IV., Július Caesar, Antónius a Kleopatra
  2. Komédie: Skrotenie zlej ženy, Sen noci svätojánskej, Veselé panie z Windsoru
  3. Tragédie: Rómeo a Júlia, Hamlet, Othello, Macbeth, Kráľ Lear

Rómeo a Júlia

  • Námetom je príbeh nesmrteľnej lásky
  • Dej sa odohráva vo Verone v Taliansku, nepriateľstvo 2 rodov – Capulettiovci, Montecchiovci
  • Rómeo sa na prvý pohľad zaľúbil do Júlie na plese Capulettiovcov a vyznal jej lásku pod balkónom
  • Rómeo zabil Tybalta – Júliinho bratranca, zato ho vyhostili z krajiny a usadil sa v Mantove
  • Júlia sa mala vydať za Parisa, ale keďže nechcela, kňaz jej dal liek,ktorý ju na 48 hodín uspí
  • Všetci si mysleli, že zomrela, Rómeovi neprišiel vysvetľujúci list, preto si kúpil jed, šiel za Júliou, pobozkal ju, zabil Parisa, vypil jed a otrávil sa
  • Júlia sa zobudila, keď videla Parisa a Rómea mŕtveho, prebodla sa dýkou
  • Rodiny sa spriatelili, keď videli utrpenie svojich detí

Hamlet

  • Založené na motíve vraždy a pomstvy
  • Prosteredie kráľovských dvorov v Dánsku
  • Hamlet, syn dánskeho kráľa, výnimočný hrdina, chce zistiť, kto zabil jeho otca
  • Prostredníctvom herco zahrali smrť otca, čím sa Claudius (ktorý sa stal kráľom) prezradil, že ho zabil on
  • Hamlet bol zaľúbený do Ofélie, dcéry Polónia, ale Hamlet ho nevedomky zabije pri jednej hre
  • Ofélia sa pomiatne a utopí sa, jej brat Leartes vyzve Hamleta do boja, meč obmyje jedom a do čaše pre naleje jed
  • Zabije Hamleta, Hamlet zabije jeho, kráľovná sa napije otrávenej čaše keď vidí svojho mŕtveho syna =>všetci umierajú

Othello

  • Othello podľahne žiarlivosti a intrigám a zavraždí svoju nevinnú manželku, potom spácha samovraždu

Macbeth

  • Macbeth zavraždí škótskeho kráľa Duncana, ktorý je hosťom na jeho hrade
  • Zmocní sa trónu, stane sa z neho tyran a vrah, jeho žena sa pomiatne a zomiera => Macbeth je z toho nešťastný, ale je neskoro, synovia zavraždených ho zabijú
  • Víťazí pravda nad ľudskou podlosťou a panovníkom sa stáva syn Duncana

Kráľ Lear

  • Renesančná veršovaná tragédia
  • Kráľ rozdelí svoje dedičstvo dvom dcéram a na tretiu zanevrie
  • Staršie dcéry ho vyženú, navzájom sa nenávidia, jedna sestra zabije druhú a potom spácha samovraždu
  • Najmladšia dcéra ide na pomoc otcovi, ale padne do zajatia, zabijú ju a otcovi z toho pukne srdce
Klasicizmus v svetovej literatúre

(17.-18.storočie)

Klasicizmus – dokonalosť, vzorovosť, detailnosť

Spoločenské pomery

  • Vzniká vo Francúzsku na kráľovských dvoroch za vlády Ľudovíta XIV. Prezývaného Kráľ Slnka
  • Feudalizmus sa ocitol v kríze, po nástupe k moci Márie Terézie sa snažili feudalizmus upevniť
  • Vládli osvietenecké nálady medzi ľuďmi

Znaky

  • Vyššie štýly – ódy, elégie, eposy, tragédie => pre šlachtu
  • Nižšie štýly – bájky, komédie, satiry => nižšie spoločenské vrstvy
  • Návrat do antiky
  • Súlad krásy, pravdy, dobra = dokonalosť
  • Príklon k prírode – zdroje námetov
  • Racionalizmus – „Myslím, teda som!“ => René Dekartes
  • Objektivizmus – objektívne poznanie, zohľadňuje sa názor celej spoločnosti
  • Všeobecné typy postáv – jedna postava ma vlastnosti celej skupiny

Francúzska literatúra

1.LYRIKA

N.Boileau – O SONETE

  • Vyšší štýl, píše ako by mal vyzerať sonet, prečo sa píše zo 14 veršov, 2 trojveršia, 3 štvorveršia => harmonickosť

2.DRÁMA

Jean Racine – FAJDRA

  • Tragédia nešťastnej lásky matky Fajdry k svojmu nevlastnému synovi => návrat do antiky

Pierre Corneille – CID

  • Vyšší žáner kráľovských dvorov, rozpor medzi citom a povinnosťou
  • V plnení povinností prekážajú osobné city, ale vyhráva povinnosť a česť

Znaky drámy

  • Jednota času – krátky čas – 24 hodín
  • Jednotka miesta – na jednom mieste (kráľovské dvory, paláce)
  • Jednota deja – len jeden príbeh, situácia

3.BÁJKY

Jean de la Fontaine – BÁJKY

  • Nižší žáner, čerpané od Ezopa, vyhráva racionalizmus, zdravý rozum

Jean Baptiste Moliere

  • Narodil sa v Paríži, bol meštiak, napísal 33 komédií, bol majiteľ kočovného divadla
  • Stal sa členom kráľovského divadla, zomrel vo svojej vlastnej hre „Zdravý nemocný“ dostal srdcový kolabs

Znaky tvorby

  • Nižšie žánre, frašky, komédie s cieľom zosmiešniť
  • Kritizuje strednú spoločenskú vrstvu, upozorňuje na ich nedostatky, lakomstvo, závisť, hlúposť, hypochondrie
  • Meštianske prostredie, 3 jednotky, všeobecné typy postáv, opisuje skutočný život

Škola mužov, škola žien – satira, ako napraviť manželské vzťahy

Mizantrop – človek, ktorý neznáša ľudí a vyčleňuje sa zo spoločnosti

Tartuffe – človek, ktorý sa vtrie do meštianskej rodiny, oberie ich o majetok, ovládnu ju

Zdravý nemocný – meštiak trpiaci hypochondriou, núti svoju dcéru vydať sa za lekára, aby mal lieky

Do Juan – rozmaznaný sluha, ktorému sluha povie pravdu do očí

Harpagon – človek, ktorý je zaťažený na peniaze a majetok, je ochotný zapredať aj rodinu kvôli peniazom, obviňuje aj sám seba => túžba po peniazoch ničí všetky hodnoty; jeho sluha Valér mal zdravý rozum a povedal mu pravdu

Osvietenstvo = osvietenie rozumu

(18.storočie)

  • Osobitný myšlienkový prúd, ktorý sa rozvíja v Anglicku a vo Francúzsku v duchu myšlienok národného obrodenia
  • Boj za národné povedomie, vzdelanie, osvetu, jazyk, zostavovanie gramatík, príručiek
  • Presadzovanie myšlienky rovnosti medzi ľuďmi – demokracia
  • Spisovatelia a filozofi odmietajú kráľovstvá, súkromné vlastníctvo, feudalizmus ej v kríze, vzniká buržoázia

Jean Jacques Roussea – SPOLOČENSKÁ ZMLUVA

  • Navrhuje pravidlá, ako sa má správať štát, aby dosiahol rovnosť, nositeľom moci je ľud, odmieta bohatstvo

- EMIL, ČIŽE O VÝCHOVE

  • Človek je súčasťou prírody, preto by mal byť vychovávaný s prírodnými princípmi, človek je dobrý, len spoločnosť ho kazí

Charles – Louis De Montesquieu – VLADÁR

  • Vytvára výziu politika, ako by mal vypadať, aby zabezpečil rovnosť, jeho vlastnosti, charakter

Denis Diderot – ENCYKLOPÉDIA

  • Poznatky zo všetkých odborov, mala 35 zväzkov

Daniel Defoe – ROBINSON CRUSOE

  • Bol sám na ostrove, učil sa prežiť, uživiť sa,..

Jonathan Switf – GULIVEROVÉ CESTY

Josef dobrovský – DEJINY ČESKÉHO JAZYKA A LITERATÚRY

Úvaha

  • Úvaha je slohový útvar, v ktorom autor zaujíma svoj postoj spoločenským alebo filozofickým problémom
  • Vychádza so zážitkov a skúseností.
  • Cieľom je priviesť čitateľa k uvažovaniu nad daným problémom, získať vopred myšlienku i vyslovenie vlastného názoru a stanoviská k danej problematike.
  •  Je to vyjadrovanie svojich pocitov
  • Používajú sa nedokončené vety, otázky, citáty, vnútorné monológy, štylizovať v 1. osobe j.č. alebo mn.č.
  • Kompozícia a štylizácia je voľnejšia
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Giovani Boccaccio - pribeh o kucharovi chichibiovi

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.043 s.
Zavrieť reklamu