Bottova Smrť Jánošíkova a Máchov Máj
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 519
Uložení: 88
Bottova Smrť Jánošíkova a Máchov Máj – romantický prejav túžby po slobode, spravodlivosti, vyjadrenie lásky k rodnej zemi
Karel Hynek Mácha
Život:
- Narodil sa v Prahe a už ako študent sa zaujímal o svetovú romantickú literatúru, históriu a spoločenské dianie v Európe
- stal sa z neho samotár – obdivoval prírodu
- Vyštudoval právo a zomrel ako 26 ročný
Máj
lyricko-epická reflexívna skladba, ktorá ma má 4 spevy
- spev
- Začína sa opisom májového večera akoby stvoreného pre lásku (túžba po láske, očakávanie vzťahu)
„Byl pozdní večer – první máj –
večerní máj – byl lásky čas.
Hrdliččin zval ku lásce hlas,
kde borový zaváněl háj.“
- Jarmila očakáva na brehu jazera svojho milého Viléma
- Prichádza posol, ktorý jej oznámi, že Vilém, vodca zbojníkov, je vo väzení a čaká ho poprava
- Ona skočí do jazera a utopí sa
- spev
- Vilém je vo väzení a zamýšľa sa retrospektívne nad minulosťou i svojím osudom
- spomína na detstvo, ako ho macocha vyhnala z domu, stal sa vodcom zbojníkov, potom sa zaľúbil do Jarmily, no zistil, že má soka v láske, ktorého zabije. Neskôr zistí, že to bol jeho otec, ktorého nespoznal
- Vilém sa zamýšľa, čo bude ďalej. Vie, že popravou sa jeho život ukončí, a preto ho desí ničota a prázdnota.
- opisy väzenia, pesimizmus, pocit beznádeje, sníva sen o slobode, ale realita je iná
- spev
- Začína májovým ránom. Ráno prináša nový život (prebúdzajúca sa príroda, spev vtáctva – symbolizujú radosť zo života)
- kontrast života a smrti, Vilém sa so všetkým lúči
„Ach zemi krásnou, zemi milovanou,
kolébku mou i hrob muj, matku mou,
vlast jedinou i v dědictví mi danou,
šírou tu zemi, zemi jedinou!“
- Viléma popravili stredovekým spôsobom – odťali mu hlavu, ktorú zavesili na kôl ako výstrahu, polámali ho na kolese
- spev
- Autor sa vracia na miesto popravy, kde pred 7 rokmi zahynul Vilém. Nájde lebku ako svedka dávnej príhody
- Bol opäť 1. máj – čas lásky. Smúti za Vilémom, ktorého spoločnosť nepochopila a vyslovuje i svoju tragédiu.
- autor sa stotožňuje s Vilémom, s jeho túžbami, pocitmi, názormi (autoštylizácia)
Ján Botto
Život:
- najmladší zo štúrovských básnikov, vlastné meno mal Ján Maginhradský
- písal s príklonom k ľudovej slovesnosti , vyjadroval nespokojnosť so svojou dobou.
- Diela: K mladosti, Báj na Dunaji, , Žltá ľalia, Margita a Besná
Smrť Jánošíkova (1862)
- lyricko-epická skladba kompozične rozdelená do 9 spevov + predspev
- vyjadruje predrevolučné Slovensko v období Bachovho absolutizmu
- Jánošík (hl. postava) vystupuje len ako pasívna postava, spomína na svoj odboj, upadá do pesimizmu
Predspev:
- opis Jánošíkovej družiny ako voľné deti prírody, ktoré žijú v duchu slobody a voľnosti – oslava slobodného života
- spev
- oslava Jánošíkovej družiny, ktorá je oddaná Jánošíkovi a ich odboja proti poddanskej porobe a zdieraniu
- nachádza sa tam vatra, symbol slobodného života, ktorá zhasína, dohára, družina sa dozvedá o lapení Jánošíka - beznádej
- spev
- Je obrazom zlapania Jánošíka. Dolapiť ho možno len zradou (zradil ho Gajdošík)
- zlapali ho na podsypanom hrachu, spev opisuje nezlomnosť Jánošíka, ktorý obviňuje vrchnosť
- spev
- Začína sa opisom čierneho mesta (väzenia) – tyrana, ktoré Jánošíka väzní, ale zároveň sa ho bojí.
- pesimizmus, tma, smútok, prichádza za ním aj milá (predstavujúca ľud), ktorá sa s ním lúči
- spev
- Je najpochmúrnejší – noc vo väzení. Jánošík sa zamýšľa nad životom, kontrasty sna a skutočnosti (smrť a sloboda)
- spev
- patri k najkrajším, Jánošík sa ospravedlňuje, precitá vo sne, bráni sa realite. Verí, že nadíde čas odplaty a spravodlivosti.
„Voľnosti, voľnosti, mával som ťa dosti,
A teraz ťa nemám ani za dve hrsti.
Vôľa moja, vôľa, kam si sa podela,
Či svetom za letom si mi uletela?“
- kontrasty: „Zvonia na deň, mne na noc“ – ráno a smrť
„Sloboda, sloboda, slobodienka moja,
Pre teba mne páni šibenice stroja!“
- prichádza o slobodu, ktorú si vážil, no verí v budúcnosť
- spev
- Jánošíka vedú k šibenici, odmieta sa modliť za seba, chce, aby sa kňaz modlil za poddaný ľud
- spev
- sa opisuje Jánošíkova poprava, keď smúti nebo i zem. Jánošík sa lúči s rodným krajom, prírodou, ľudom, spomína
- kráľovná víl ho vyzýva k sebe
- spev
- Zobrazuje Slovensko ako zakliatu krajinu, v ktorej si ľud rozpráva o Jánošíkovej povesti. Všade je smutno, ľud verí, že Jánošík neumrel
- spev
- Je alegorický. Autor naznačuje svadbu kráľovnej víl a Jánošíka
- Kráľovná víl predstavuje symbol slobody a spev družíc je spevom o víťazstve
- naznačuje, že Jánošík bude navždy živý, naznačuje budúcnosť, jeho duch v nás zostáva
„Voľnosti, voľnosti, mával som ťa dosti,
a teraz ťa nemám ani za dve hrsti!
Vôľa moja, vôľa, kam si sa podela –
či svetom za letom si mi uletela?“
„Horí ohník, horí na Kráľovej holi.
Ktože ho nakládol? – dvanásti sokoli.
Dvanásti sokoli, sokolovia bieli,
akých ľudské oči viacej nevideli!
Dvanásti sokoli, sokolovia Tatier,
akoby ich bola mala jedna mater;
jedna mater mala, v mlieku kúpavala,
zlatým povojníčkom bola povíjala.
To sa, chlapci, to sa jak oltárne sviece,
keď idú po háji, celý sa trbliece.
Košieľky zelené, striebrom obrúbené,
Klobúčky obité, orlom podperené;
valaška, karabín a pištoliek dvoje:
to sa, chlapci, to sa, potešenie moje! –²
Porovnanie skladieb J. Botto – Smrť Jánošíkova a K. H. Mácha – Máj
Odlišné znaky:
- Vznik skladby
- Smrť Jánošíkova po revolúcií (1862)
- Máj pred revolúciou (1836)
- Autori
- Mácha bol materialista – verí v pozemský život a reálne pozerá na svet (lebka)
- Botto bol idealista – verí v posmrtný život (svadba s kráľovnou víl)
- Hrdina
- Jánošík je aktívny, kolektívny a ľudový hrdina obvinený zo zbojstva
- Vilém je pasívny, osamotený hrdina obvinený z vraždy.
- Skladba
- Máj ma 4 spevy
- Smrť Jánošíkova má 1 predspev a 9 spevov
- Tíma
- V skladbe Máj ide o nenaplnenú lásku, krásne opisy
- V Smrti Jánošíkovej ide o lásku k národu
- Smrť hrdinov
- Jánošík bojuje a zomiera za národ (mesializmus – obeta za národ)
- Vilémovi ide len o seba
- Ženské postavy
- Za Jánošíkom príde milá, ktorá symbolizuje Slovensko, príde sa za ním rozlúčiť za národ
- Za Vilémom príde len zbojník, jeho milej Jarmile ide len o neho
- Poprava
- Viléma popravia stredovekým spôsobom, jeho hlava visí na kole, polámu mu telo na kolese
- Jánošík je zavesený na hák
- Záver
- Jánošíka po smrti pozná celý národ
- Na Viléma spomína len jeho družka
Spoločné znaky:
- Obe skladby sú lyricko-epické
- Autor sa štylizuje do hlavných hrdinov
- Zachytávajú pochmúrnu spoločenskú situáciu
- Prekrásne opisy prírody
- Boj za národnú slobodu a proti útlaku
- Kontrast života a smrti (na hrdinoch)
- V deň popravy je pekne slnečno => ich posledný deň (kontrast pekného života a ich smrti)
- Hrdinovia snívajú vo väzení sen o voľnosti a slobode – rozpor medzi snom a skutočnosťou
- Spomienky na rodný kraj, kde jedinou istotou je zem – vlasť
- Podrobné úvahy o živote a smrti u obidvoch hrdinov, ktorí sú vo väzení – autor cez nich kritizuje a obžalúva spoločnosť
- Vízia do budúcnosti, že sny a túžby budú naplnené
Osnova
- stručné vyjadrenie textu v bodoch – reprodukcia textu
- jednoduchá – kľúčové slová
- rozšírená – vo vetách
- graficky upravená – prehľadne napísaná a rozšírená pomocou grafických objektov (farby, veľkosti písma,...)
Téza
- obsah textu v ucelených myšlienkach – vetách
Konspekt
- výťah z textu s cieľom naučiť sa tému
- stručný, prehľadný (znaky, čísla, farebnosť), zrozumiteľný
- obsahuje nadpis, graficky upravená osnova, nákres s popisom, poučka
Výstrižky
- z novín
Výpisky
- kartotečné lístky (kartotéka – zaradenie kartotečných lístkov podľa abecedy), excerpčné lístky,..
Spôsoby spracovania informácií
- Denník – pravidelný zápis prežitých udalostí
- Diár – denný zápisník povinností
- Poznámky vo vlastnej knihe – môžeme podčiarkovať (rovno, vlnovkou, zvýrazňovačmi), písať poznámky za okraj – marginálie, používať značky (!, ?, !?, +, V)
Racionalizácia duševnej práce
Zásady:
- rozdelenie času na prácu, zábavu a odpočinok
- správne plánovanie a kontrolovanie úloh
- zásady správnej životosprávy, duševnej a telesnej práce
- zvoliť si správne metódy práce
- naučiť sa správne myslieť a rozhodovať
- vedieť hľadať, zaznamenávať a používať nové poznatky
Plánovanie práce a voľného času:
- týždenné, mesačné, denné plány
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Smrť Jánošíkova – Ján Botto | Ostatné | 336 slov |