Bottova Smrť Jánošíkova a Máchov Máj

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 175 slov
Počet zobrazení: 1 519
Tlačení: 88
Uložení: 88

Bottova Smrť Jánošíkova a Máchov Máj – romantický prejav túžby po slobode, spravodlivosti, vyjadrenie lásky k rodnej zemi

Karel Hynek Mácha

Život:

  • Narodil sa v Prahe a už ako študent sa zaujímal o svetovú romantickú literatúru, históriu a spoločenské dianie v Európe
  • stal sa z neho samotár – obdivoval prírodu
  • Vyštudoval právo a zomrel ako 26 ročný

Máj

lyricko-epická reflexívna skladba, ktorá ma má 4 spevy

  1. spev

- Začína sa opisom májového večera akoby stvoreného pre lásku (túžba po láske, očakávanie vzťahu)

„Byl pozdní večer – první máj –

večerní máj – byl lásky čas.

Hrdliččin zval ku lásce hlas,

kde borový zaváněl háj.“

- Jarmila očakáva na brehu jazera svojho milého Viléma

- Prichádza posol, ktorý jej oznámi, že Vilém, vodca zbojníkov, je vo väzení a čaká ho poprava

- Ona skočí do jazera a utopí sa

  1. spev

- Vilém je vo väzení a zamýšľa sa retrospektívne nad minulosťou i svojím osudom

- spomína na detstvo, ako ho macocha vyhnala z domu, stal sa vodcom zbojníkov, potom sa zaľúbil do Jarmily, no zistil, že má soka v láske, ktorého zabije. Neskôr zistí, že to bol jeho otec, ktorého nespoznal

- Vilém sa zamýšľa, čo bude ďalej. Vie, že popravou sa jeho život ukončí, a preto ho desí ničota a prázdnota.

- opisy väzenia, pesimizmus, pocit beznádeje, sníva sen o slobode, ale realita je iná

  1. spev

- Začína májovým ránom. Ráno prináša nový život (prebúdzajúca sa príroda, spev vtáctva – symbolizujú radosť zo života)

- kontrast života a smrti, Vilém sa so všetkým lúči

 „Ach zemi krásnou, zemi milovanou,

kolébku mou i hrob muj, matku mou,

vlast jedinou i v dědictví mi danou,

šírou tu zemi, zemi jedinou!“

- Viléma popravili stredovekým spôsobom – odťali mu hlavu, ktorú zavesili na kôl ako výstrahu, polámali ho na kolese

  1. spev

- Autor sa vracia na miesto popravy, kde pred 7 rokmi zahynul Vilém. Nájde lebku ako svedka dávnej príhody

- Bol opäť 1. máj – čas lásky. Smúti za Vilémom, ktorého spoločnosť nepochopila a vyslovuje i svoju tragédiu.

- autor sa stotožňuje s Vilémom, s jeho túžbami, pocitmi, názormi (autoštylizácia)

Ján Botto

Život:

  • najmladší zo štúrovských básnikov, vlastné meno mal Ján Maginhradský
  • písal s príklonom k ľudovej slovesnosti , vyjadroval nespokojnosť so svojou dobou.

- Diela: K mladosti, Báj na Dunaji, , Žltá ľalia, Margita a Besná

Smrť Jánošíkova (1862)

  • lyricko-epická skladba kompozične rozdelená do 9 spevov + predspev
  • vyjadruje predrevolučné Slovensko v období Bachovho absolutizmu
  • Jánošík (hl. postava) vystupuje len ako pasívna postava, spomína na svoj odboj, upadá do pesimizmu

Predspev:

- opis Jánošíkovej družiny ako voľné deti prírody, ktoré žijú v duchu slobody a voľnosti – oslava slobodného života

  1. spev

- oslava Jánošíkovej družiny, ktorá je oddaná Jánošíkovi a ich odboja proti poddanskej porobe a zdieraniu

- nachádza sa tam vatra, symbol slobodného života, ktorá zhasína, dohára, družina sa dozvedá o lapení Jánošíka - beznádej

  1. spev

- Je obrazom zlapania Jánošíka. Dolapiť ho možno len zradou (zradil ho Gajdošík)

- zlapali ho na podsypanom hrachu, spev opisuje nezlomnosť Jánošíka, ktorý obviňuje vrchnosť

  1. spev

- Začína sa opisom čierneho mesta (väzenia) – tyrana, ktoré Jánošíka väzní, ale zároveň sa ho bojí.

- pesimizmus, tma, smútok, prichádza za ním aj milá (predstavujúca ľud), ktorá sa s ním lúči

  1. spev

- Je najpochmúrnejší – noc vo väzení. Jánošík sa zamýšľa nad životom, kontrasty sna a skutočnosti (smrť a sloboda)

  1. spev

- patri k najkrajším, Jánošík sa ospravedlňuje, precitá vo sne, bráni sa realite. Verí, že nadíde čas odplaty a spravodlivosti.

„Voľnosti, voľnosti, mával som ťa dosti,

A teraz ťa nemám ani za dve hrsti.

Vôľa moja, vôľa, kam si sa podela,

Či svetom za letom si mi uletela?“

- kontrasty: „Zvonia na deň, mne na noc“ – ráno a smrť

„Sloboda, sloboda, slobodienka moja,

Pre teba mne páni šibenice stroja!“

- prichádza o slobodu, ktorú si vážil, no verí v budúcnosť

  1. spev

- Jánošíka vedú k šibenici, odmieta sa modliť za seba, chce, aby sa kňaz modlil za poddaný ľud

  1. spev

- sa opisuje Jánošíkova poprava, keď smúti nebo i zem. Jánošík sa lúči s rodným krajom, prírodou, ľudom, spomína

- kráľovná víl ho vyzýva k sebe

  1. spev

- Zobrazuje Slovensko ako zakliatu krajinu, v ktorej si ľud rozpráva o Jánošíkovej povesti. Všade je smutno, ľud verí, že Jánošík neumrel

  1. spev

- Je alegorický. Autor naznačuje svadbu kráľovnej víl a Jánošíka

- Kráľovná víl predstavuje symbol slobody a spev družíc je spevom o víťazstve

- naznačuje, že Jánošík bude navždy živý, naznačuje budúcnosť, jeho duch v nás zostáva

„Voľnosti, voľnosti, mával som ťa dosti,

a teraz ťa nemám ani za dve hrsti!

Vôľa moja, vôľa, kam si sa podela –

či svetom za letom si mi uletela?“

„Horí ohník, horí na Kráľovej holi.

Ktože ho nakládol? – dvanásti sokoli.

Dvanásti sokoli, sokolovia bieli,

akých ľudské oči viacej nevideli!

Dvanásti sokoli, sokolovia Tatier,

akoby ich bola mala jedna mater;

jedna mater mala, v mlieku kúpavala,

zlatým povojníčkom bola povíjala.

To sa, chlapci, to sa jak oltárne sviece,

keď idú po háji, celý sa trbliece.

Košieľky zelené, striebrom obrúbené,

Klobúčky obité, orlom podperené;

valaška, karabín a pištoliek dvoje:

to sa, chlapci, to sa, potešenie moje! –²

Porovnanie skladieb J. Botto – Smrť Jánošíkova a K. H. Mácha – Máj

Odlišné znaky:

  1. Vznik skladby
  2. Smrť Jánošíkova po revolúcií (1862)
  3. Máj pred revolúciou (1836)
  4. Autori
    1. Mácha bol materialista – verí v pozemský život a reálne pozerá na svet (lebka)
    2. Botto bol idealista – verí v posmrtný život (svadba s kráľovnou víl)
    3. Hrdina
  5. Jánošík je aktívny, kolektívny a ľudový hrdina obvinený zo zbojstva
  6. Vilém je pasívny, osamotený hrdina obvinený z vraždy.
  7. Skladba
  8. Máj ma 4 spevy
  9. Smrť Jánošíkova má 1 predspev a 9 spevov
  10. Tíma
  11. V skladbe Máj ide o nenaplnenú lásku, krásne opisy
  12. V Smrti Jánošíkovej ide o lásku k národu
  13. Smrť hrdinov
  14. Jánošík bojuje a zomiera za národ (mesializmus – obeta za národ)
  15. Vilémovi ide len o seba
  16. Ženské postavy
  17. Za Jánošíkom príde milá, ktorá symbolizuje Slovensko, príde sa za ním rozlúčiť za národ
  18. Za Vilémom príde len zbojník, jeho milej Jarmile ide len o neho
  19. Poprava
  20. Viléma popravia stredovekým spôsobom, jeho hlava visí na kole, polámu mu telo na kolese
  21. Jánošík je zavesený na hák
  22. Záver
  23. Jánošíka po smrti pozná celý národ
  24. Na Viléma spomína len jeho družka

Spoločné znaky:

  1. Obe skladby sú lyricko-epické
  2. Autor sa štylizuje do hlavných hrdinov
  3. Zachytávajú pochmúrnu spoločenskú situáciu
  4. Prekrásne opisy prírody
  5. Boj za národnú slobodu a proti útlaku
  6. Kontrast života a smrti (na hrdinoch)
  7. V deň popravy je pekne slnečno => ich posledný deň (kontrast pekného života a ich smrti)
  8. Hrdinovia snívajú vo väzení sen o voľnosti a slobode – rozpor medzi snom a skutočnosťou
  9. Spomienky na rodný kraj, kde jedinou istotou je zem – vlasť
  10. Podrobné úvahy o živote a smrti u obidvoch hrdinov, ktorí sú vo väzení – autor cez nich kritizuje a obžalúva spoločnosť
  11. Vízia do budúcnosti, že sny a túžby budú naplnené

Osnova

  • stručné vyjadrenie textu v bodoch – reprodukcia textu
  1. jednoduchá – kľúčové slová
  2. rozšírená – vo vetách
  3. graficky upravená – prehľadne napísaná a rozšírená pomocou grafických objektov (farby, veľkosti písma,...)

Téza

  • obsah textu v ucelených myšlienkach – vetách

Konspekt

  • výťah z textu s cieľom naučiť sa tému
  • stručný, prehľadný (znaky, čísla, farebnosť), zrozumiteľný
  • obsahuje nadpis, graficky upravená osnova, nákres s popisom, poučka

Výstrižky

  • z novín

Výpisky

  • kartotečné lístky (kartotéka – zaradenie kartotečných lístkov podľa abecedy), excerpčné lístky,..

Spôsoby spracovania informácií

  1. Denník – pravidelný zápis prežitých udalostí
  2. Diár – denný zápisník povinností
  3. Poznámky vo vlastnej knihe – môžeme podčiarkovať (rovno, vlnovkou, zvýrazňovačmi), písať poznámky za okraj – marginálie, používať značky (!, ?, !?, +, V)

Racionalizácia duševnej práce

Zásady:

  • rozdelenie času na prácu, zábavu a odpočinok
  • správne plánovanie a kontrolovanie úloh
  • zásady správnej životosprávy, duševnej a telesnej práce
  • zvoliť si správne metódy práce
  • naučiť sa správne myslieť a rozhodovať
  • vedieť hľadať, zaznamenávať a používať nové poznatky

Plánovanie práce a voľného času:

  • týždenné, mesačné, denné plány
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.025 s.
Zavrieť reklamu