Literárna moderna (osemdesiate roky 19. storočia - dvadsiate roky 20. storočia)

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 668 slov
Počet zobrazení: 1 961
Tlačení: 101
Uložení: 94

Literárna moderna (osemdesiate roky 19. storočia - dvadsiate roky 20. storočia)

Moderna – súhrn umeleckých smerov, ktoré prinášajú nové videnie a riešenie spoločenských problémov

Smery: impresionizmus, dekadencia, symbolizmus

PARNASIZMUS - francúzska literárna škola, ktorá prestavuje vrchol moderny

  • proti umeniu bojuje vlastnými prostriedkami, v umení hľadá opak krásna, narúša dovtedajšie predstavy o krásne, umení a poézii, zaujíma ich najmä forma výpovede

Spoločenské pomery: - vznik vo Francúzsku.

  • zostrujú sa rozbroje medzi spoločenskými vrstvami, pretože robotníci boli utláčaní buržoáziou, ktorá predstavovala vykorisťovateľa
  • pretrváva kríza kapitalizmu
  • vedú sa časté robotnícke hnutia, protesty, štrajky, ktorých dočasná vláda je zvrhnutá, nahrádza ju Parížska komuna – dočasná vláda robotníckej triedy, zasiahla do myslenia ľudu, presadzuje rovnosť, slobodu a demokraciu

SYMBOLIZMUS -  symbol = znak, náznak, nepriame pomenovanie, ktoré slúži na vyjadrenie

abstraktného pojmu (napr. srdce- láska, holubica– mier, lev- sila, sova- múdrosť)

  • vzniká vo Francúzsku
  • uprednostňuje estetický zážitok a vyjadrujú sa prostredníctvom symbolov
  • v poézii prevláda osamelosť, únik od reality, od skutočnosti, od problémov, prevláda

túžba, sen, ktorý nemôžu dosiahnuť, objavuje sa tu lyrický hrdina, väčšinou sám básnik

  • mystika, zvukové efekty – evokujú pocit zvuku, duševné pochody, vnútro, pocity
  • voľný verš, často bez interpunkčných znamienok
  • Prekliaty básnici – skupina francúzskych básnikov, ktorí revoltovali nielen svojou tvorbou, ale aj svojím spôsobom života, viedli dobrodružný život, už v mladom veku cítili nenaplnenie, inklinovali k drogám, alkoholu, mnoho z nich spáchalo samovraždu, ocitli sa na okraji spoločnosti, opisovali krásu škaredosti

IMPROSIONIZMUS - impresia = dojem

  • pôvodne maliarska skupina, chce zachytiť okamžitý dojem, náladu, momentálny stav autorovej duše, nie skutočnú realitu

- preferuje sa v zmyslovom vnímaní – pocity, vnemy

- dôraz na hudobnosť a farbu veršov, poézia svetla a zvukov

DEKADENCIA - dekadence = úpadok

- krása sa hľadá v škaredosti a oplzlosti – umenie proti umeniu, chceli šokovať

- poézia škaredosti, skutočnej reality a pravdy

KUBIZMUS - kubus = kocka 

- geometrické stvárnenie básne - forma kaligram

- u čitateľa má vyvolať reakciu, čo bolo atypické, odhaľuje krásu všedných vecí

FUTURIZMUS - futurum = budúcnosť

- oslavuje techniku, mestskú civilizáciu, ruch, tempo priemyselného života

- básne sú rýchle, poskladané, stručné, jasné, konštruktívne, na vyjadrenie myšlienok stačia

podstatné mená, slovesá, úplne vypustil interpunkciu, tempo, rýchlosť, dynamika

  1. T. Marinetti - zakladateľ literárneho futurizmu

Manifest futurizmu - všetko, čo bolo uznávané, tradičné, oni zavrhujú

KUBOFUTURIZMUS – prechod medzi kubizmom a futurizmom
Vladimír Majakovský –Chlapčenstvo, Mládenectvo, bol samouk, despota, hovoril
o svojom živote, že už vtedy bol prekliaty

Vladimir Chlebnikov - hľadal nový jazyk, slová vyjadrujú protiklady alebo
harmonickú súvislosť, symboliku, je to v nás ako to chápeme, jeho poézia bola tiež
označovaná ako „slnečná poézia“, kde slnko „S“ je stredom sveta, vesmíru, nadreálne

-Čmáranice po nebi- až surrealizmus

DADAIZMUS - dada = hračka, skladačka, hra so slovom bez logických súvislostí

- filozofia, v ktorej nič logické nenájdeme, len jednu súvislosť, všetko je nelogické, absurdné,
umenie proti umeniu

- zakladateľ Tiziano Tzara

 

 

 

Francúzska literatúra - Charles Baudelaire

patril medzi prekliatych básnikov

Kvety zla (spojenie predstavy krásy a zla, je to teda oxymoron)

 - lyrická zbierka básní, v ktorej poukazuje na zvrátenosť, skazenosť a nemravnosť spoločnosti, vyjadruje absolútnu nenávisť voči pretvárke, je založená na kontrastoch

- zobrazuje problémy lásky, ktorú vníma cez negatíva, túžbu po slobode, voľnosti

 - Mrcina - založená na kontrastoch, hľadá estetiku škaredosti, práve v tom škaredom nachádza pravdu, jeho milá je navonok pekná, ale vo vnútri je škaredá a odumiera, mení sa a plesnivie, vyzýva nás k uvedomeniu si krutosti, skutočnej hodnoty života a morálky, morálny úpadok doby, dekadencia, používa naturalizmus

 Albatros - symbol slobody (veľký vták s veľkým rozpätím krídel), autor sa štylizuje do albatrosa, na jednej strane je túžba po voľnosti, no na druhej strane je zviazaný a nemôže byť slobodný, spoločnosť ho nepochopila

Malé básne v próze

- Parížsky Spleen

Paul Verlaine

- viedol bezútešný život, bol ženatý, ale po dvoch rokoch sa rozišli, bol opilec a alkoholik, žil ako to cítil, bol odstránený zo spoločnosti, bol homosexuál

- v jeho tvorbe boli prvky impresie

Božská láska

Prekliaty básnici

Vôňa tvojho tela - vyjadruje lásku k priateľovi Rimbaudovi, smútok, sklamanie, samota, zbytočnosť 

Jean Arthur Rimbaud

- začal písať ako 15- ročný a ako 18- ročný už prestával písať, lebo mal pocit, že už povedal všetko, čo chcel a čo potreboval, neustále hľadal nové cesty, viedol dobrodružný život po cestách s Verlainom

Pobyt v pekle

Básne

Básne v próze

Iluminácie 1, Iluminácie 2

Paríž sa zasa zaľudňuje - kontrast pozlátka a prostitúcie

V zelenej krčmičke - prirovnáva k prírode

MEDZIVOJNOVÉ UMELECKÉ AVANGARDY

Avangarda – predvoj, predstih

- každá avangardná skupina mala svoj umelecký program - manifest 

- 2 prúdy - 1. vychádza z kubizmu, prechádza cez futurizmus, abstrakcia

  1. vychádza z expresionizmu, dadaizmu a konči v surrealizme

- Spoločenské pomery – odmieta rozum, idú proti tradíciám (zaužívaným veciam), objavuje prirodzenosť, podvedomie, sen

- odmieta rozum, ide proti tradíciám, zaužívaným veciam, objavuje prirodzenosť

Guillaume Apollinaire

-symbolizmus, surrealizmus

- vniesol prevrat do modernej poézie, každé slovo je myšlienka, kt.má svoje miesto, ako na kubistickom obraze

Kaligramy

- básne sú bez interpunkcie, úplne porušená kompozícia, verše, slová sa začínajú s veľkým písmenom, porušená výstavba verša, slohy, básne sú nejakou filozofiou

- Kravata - protikonvenčná, túžba slobode, kravata je opak slobody, pretože zväzuje, škrtí;

- Hodinky - mali by sme si každý okamih vychutnať, vyjadruje plynúci čas

- Krajinka – život človeka od narodenia po smrť

Alkoholy

- surrealizmus, každý vo svojej podstate je zločincom, iba to v sebe potláčame, tento štýl odhaľuje to, čo je v nás skryté, každý verš je ucelenou myšlienkou 

Slovenská literárna moderna

Spoločensko - historické podmienky

- Slovensko sa stáva najpriemyselnejšou časťou Uhorska, výstavba železničného spojenia
- zhoršili sa podmienky roľníkov, hospodársky a sociálne upadali obyvatelia, odnárodňovanie, vysťahovalectvo
- nejednotnosť, obavy o uchovanie národa spomalovali vývin spoločnosti
- časopisy – Literárne listy, Cirkevné listy, Slovenské pohľady, Černokňažník, spolky – Dennica, Živena

Myslenie o literatúre a znaky:

- protichodné názory, kríza hodnôt umenia v národnej kultúre, zmena funkcie a zámeru umenia
- modernosť je podstata literatúry – nový vzťah k tradícii národnej literatúry
- sociálno-mravný kriticizmus
- odlišnosť intímneho a životného postoja, atmosféra básne
- pocit nesúladu medzi ideálom a skutočnosťou, rozpor medzi túžbou a všednosťou

Janko Jesenský

- básnik, prozaik, publicista, advokát v Bánovciach nad Bebravou

- jeho diela vznikali pred prevratom, čiže v do roku 1914 a po prevrate, čiže po roku 1918

- keďže pracoval v malých mestách, veľmi dobre poznal malomeštiakov

- bol majster charakteristiky (vnútornej aj vonkajšej), ktorú vyjadroval pomocou humoru a satiri

Verše

 - v básňach využil formu piesne
- Piesne - rozvíja sa motív lásky, láska vychádza neurčito, na vystihnutie svojich pocitov mení formy a štylistické prostriedkym, od paródie (Idyla) cez iróniu (List starého mládenca) po paradox (Pri rozlúčke)

Verše sentimentálne - verše sú akési „hry“ na lásku

Bez nadpisu - zhrnutá básnikova filozofia citu

 - básne s národným motívom: Pieseň poddaných

Prechádzka

Reflexie

Kam?

- záujem autora o národné veci vrcholí výzvou na priľnutie k zemi, k realite, k povinnosti aktívne sa zúčastniť riešenia národných vecí

 - rozvíja ideu vnútornej nepokojnosti lyrického hrdinu so skutočnosťou i so sebou, jeho potreba chrániť sa všednosti pred názormi reality (spoločnosti) utiekaním a ukrývaním sa do seba

 - prevláda subjektivizmus a konfrontuje sa so všednosťami skúsenosti občana, vyjadrenie intímnych nálad, seba analýzy, pocitové pochybnosti o zmysle a identite vlastnej prítomnosti medzi jednotlivcom a realitou

Po búrkach - poézia aktuálneho spoločenského a politického významu, využíva oxymoron, paradox, homonymá, znižuje motívy tradičnej poézie, chcel sa priblížiť k hovorovej reči čitateľa

Zo zajatia - vyrovnával sa s ruskou otázkou, vyjadril kritický postoj k cárizmu, národná báseň Slovenčina, v ktorej vyjadril svoj postoj k slovenskému jazyku

 - politická poézia - Proti noci

- Čierne dni

- Na zlobu dňaII.

- Reflexie

- Jesenný kvet 

Ivan Krasko

- vlastným menom Ján Botto

- knihy vydával pod pseudonymom Ján Cigáň

- bol synom roľníka, vyštudoval za chemického inžiniera v Prahe

- žil mimo domova v Prahe, v Bratislave, mimo rodiska, čo ovplyvnilo jeho tvorbu (moment stratenosti)

- zúčastnil sa bojov na taliansko-ruskom fronte, čo tiež ovplyvnilo jeho tvorbu

- mal 3 vzťahy, ktoré neboli naplnené, aj toto sklamanie ovplyvnilo jeho tvorbu

Nox et solitudo (Noc a samota)

- plná smútku

- lyrický hrdina je sám autor, ktorý pociťuje smútok, beznádej, pretože zbierka vznikla na fronte

- nenaplnená láska, najčastejšie vystupuje v tmavej noci

  1. ľúbostná téma

Plachý akord - hlavný hrdina autor, cítiť tu samotu, smútok, bezcieľnosť, nenaplnenie, má pocit, že nič pre neho nemá zmysel, motív ženy, ktorú neironizoval, len konštatuje sklamanie, spomienky pomaly hasnú, ale stále si ich pamätá, zobrazuje realitu vojny a lásky

Už je pozde - sám autor túži po láske, pretože znova je tu nenaplnený vzťah, túžba po ňom, ale je to nevysvetlené a nedopovedané, symbolom smútku je mesiac, závoj, tieň, hlásnik je lyrický hrdina, osamelý

  1. prírodná téma (osobná) - príroda vždy dokazuje vlastný pocit

Topole - symbol samoty, smútku, ale aj sily, hrdosti, niečo je tu nenaplnené, havran je symbolom smútku až pesimizmu, smrti, nenaplnenia, nemá zmysel pokračovať, nirvana je symbolom stavu dokonalej blaženosti a harmónie, symbol odchodu na druhý svet, dokonalé uspokojenie duše, smútok vyjadruje aj farbami ako sivá, siná

 Zmráka sa... - cítiť tu smútok, také nenaplnenie túžob, znovu zobrazuje symbol havrana ako symbol smútku, konca, smrti, už je neskoro, už je tu koniec, tesne pred autorovou smrťou

  1. reflexívna téma (úvahová)

Vesper Dominicae(nedeľný večer) - spomienková báseň na matku, na rodný kraj, navracia sa k nim v spomienkach, ale už sa nič nedá vrátiť späť, pociťuje vinu, že svoju matku (čiže rodisko) nechal sám, vyjadruje sa avangardne, výčitky voči vlastnému svedomiu

Verše

- táto zbierka je vitálnejšia, smeruje k aktivite

Život - vyznieva tu odvaha, už nie smútok, odhodlanie bojovať za svoju krajinu (krásna dcéra našich hôr), život symbolizuje vojnu, nepriateľa, ale hlavný hrdina, čiže sám autor, sa nebojí, verí si, vyznieva to ako protest proti niečomu

Otrok - sociálna báseň, autor vyjadruje sociálny národnostný útlak, vyznieva tu nádej, že raz sa to zmení a nebude otrokom (symbolom je iskra), otrok je symbol autora, zvláštna forma básne

-matka symbolizuje otrokyňu, rodisko a útlak

- úhorové pole je symbolom, cez ktorý hovorí o histórii a utláčaní, vyznieva tu sebauvedomenie a hrdosť

Otcova roľa - symbol domoviny, lyrickým hrdinom je autor, ktorý sa štylizuje do tuláka, hovorí o svojom rodisku, vyčíta si, že opustil rodnú zem, lebo ju nemá kto chrániť, je spustošená vojnou, nie je jednoduché a potrvá to, kým s všetko vráti do poriadku

Baníci - hospodárska kríza, vykorisťovanie baníkov, rieši sociálny problém na Gemeri, symbolom vykorisťovania je démon

Stredoškolská odborná činnosť

(výklad)

- záujmová činnosť žiak denného štúdia stredných škôl

- výsledkom je samostatná práca, ktorá sa predkladá k odbornému posudku

- svoju prácu môžu riešiť samostatne alebo za pomoci konzultanta, ktorý pomáha, usmerňuje, dodáva mu materiál (mal by to byť odborník), môže byť interný alebo externý

Forma písania: 3 exempláre

textový editor: Word, veľkosť písma 12, riadkovanie 1,5

typ písma Times New Roman (1 strana 30 riadkov)

15 - 20 strán A4

okraje 2,5 hore aj dole, aj vpravo, vľavo 3,5

Skladba práce - obal/titulný list

- čestné vyhlásenie

- poďakovanie

- obsah

- teoretické východiská

- cieľ práce

- metodika práce

- vlastná práca

- diskusia

- záver

- zhrnutie

- resumé

- zoznam použitej literatúri

- prílohy

Obhajoba práce - vlastná obhajoba (10 minút) - vlastnými slovami, predstaviť tému, školu, obsah, cieľ, výsledky, vyzdvihnúť prínos, využitie

- diskusia(10-15 minút)

+ porozprávať o vlastnej SOČ

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL

Diskusia: Literárna moderna (osemdesiate roky 19. storočia - dvadsiate roky 20. storočia)

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.036 s.
Zavrieť reklamu