Lyrizovaná próza + autori

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 590 slov
Počet zobrazení: 1 483
Tlačení: 83
Uložení: 78

LYRIZOVANÁ PRÓZA

-šíriteľmi lyrizačných tendencií boli autori, ktorí chceli spraviť literatúru modernejšiu a chceli otvoriť

slovenskej literatúre okná do Európy

-má niekoľko vývojových stupňov

a)nadväzovanie na domáce tradície, zameriavali sa na zachytenie sociálnych skutočnosti

a typizáciu postáv

b)vyznačovala sa silnejúcou lyrizáciou – autori upúšťali od všemocnej sily rozumu, zameriavali

sa na vnútro postáv a preferovali citovosť v próze, podnety na takúto tvorbu čerpali

z inonárodných literatúr(predovšetkým z francúzskej regionalistickej literatúry - Giono,

Ramuz) - > vyvrcholila tzv. prózou naturizmu (Ľudo Ondrejov, Dobroslav Chrobák, Margita

Figuli, František Švantner)

c)próza naturizmu

Regionalizmus – hnutie, ktoré sa snaží zviditeľniť a poznať určitý kraj regiónu

Znaky prózy naturizmu: 1)odkláňa sa od ideologickej a spoločenskej angažovanosti – autorov nezaujíma triedne rozdelenie spoločnosti a nepozerajú sa na sociálne pomery

2)zaujíma ich vnútorný svet postáv

3)dôležitý je subjektívny pohľad autora – autor do diela vnáša vlastnú životnú filozofiu a fantazijnú predstavu

4)typické prostredie je dedina

5)typický postava je dedinský človek – má však svoju svojskú filozofiu aj morálku, často nie je presne zaradený do konkrétneho času a obdobia

6)využíva 3 mýty:

-mýtus lásky

-mýtus prírody

-mýtus života

7)využíva prírodno – biologický čas – príbeh hlavnej postavy je prírodný (4ročné obdobia) a biologický (od narodenia po smrť)

8)príroda má nezastupiteľné miesto – je veľmi často personifikovaná (priraďujeme sa jej ľudské vlastnosti) človek +príroda tvoria jednotu, psychika človeka ide paralelne s prídodou

9)proti sebe stoja 2 svety : ´´svet tam hore´´ a ´´svet tam dole´´ - svet hore je morálne čistý, svet prírody a vrchov, svet dole je svet civilizácie, mesta, svet nečistý a skazený

10) konflikt je v morálke – najčastejšie konflikt medzi dobrom a zlom, vo väčšine diel víťazí dobro, tak ako v rozprávke(bol to autorov zámer) – chceli dokázať, že dobro a morálna čistota sú veci neporaziteľné

11)nachádzame prvky rozprávkovosti, tajuplnosti – symboly z rozprávky

12)typickým žánrovým útvarom je novela

A)ORNAMENTÁLNA PRÓZA

Znaky: 1)pesimistické, tragické nálady, postavy sú nešťastné, nenaplnené, vedú neustály boj a rozpor medzi svojim vnútorným svetom a vonkajším svetom spoločnosti

2)experimentálna próza, autor experimentuje s jazykmi, slovami, bez logickej a časovej postupnosti

TIDO J. GAŠPAR

ČERVENÝ KORÁB – na začiatku 1.sv.vojny sa vzbúrili námorníci v poľskom prístave a zmocnili sa

velenia lode

JÁN HRUŠOVSKÝ

MUŽ S PROTÉZOU – rakúsko – taliansky front

-poručík Seeborn má namiesto srdca protézu

-opisuje psychycké stavy dôstojníka – deprimovanosť a myšlienky na smrť

-Mína – kvôli poručíkovi opustí svojho snúbenca, ale onedlho zomiera na porážku, snúbenec ho vyzve

na súboj 

GEJZA VÁMOŠ

-narodil sa v židovskej rodine, čo ovplyvnilo jeho tvorbu

ATÓMY BOHA – román je najvýraznejším prejavom expresionizmu v slovenskej literatúre

-autor opísal otrasné prípady infekčných ochorení, ale neobišiel ani spoločenské problémy

-s predcíznosťou mladého lekára Zuriana podčiarkuje, ako život ťažko vzniká a potom prídu vojny

a naša existencia sa stane absurdnou

-samovražda hrdinu poukazuje na neriešiteľnosť spoločenských i mravných problémov,

autobiografické črty

ODLOMENÁ HALUZ – autobiografické črty

-židovstvo a jeho spolužitie s obyvateľstvom, chcel nastoliť a riešiť otázku rovnoprávnosti

-potreba odstrániť rasové prekážky, náboženské predsudky a je potrebná jednota, láska a bratstvo medzi ľuďmi

IVAN HORVÁTH

ČLOVEK NA ULICI – LACO A BRATISLAVA – život vysokoškolákov v medzivojnovej BA

B)LYRICKY TVAROVANÁ PRÓZA

Znaky: 1)prevládajú sociálne motívy zamerané cez pohľad ženy alebo dieťaťa

2)motívy snov, predstáv, túžob – rozpory s realitou, autor sa ich snaží harmonicky riešiť

3) psychoanalýza

JOZEF HORÁK

HORY MLČIA – skrývanie sa za RUS pred NEM a aktívny vzdor, akcie partizánov v SNP

SEBECHLEBSKÍ HUDCI – povesť

JÁN BODENEK

IVKOVA BIELA MAŤ – Ivko vyrastá v neradostnom ovzduší, ani doma nenachádza dostatok lásky

-smrť otca – chce utiecť z domu

-nakoniec si však uvedomí, že ho má matka rada – vidí to na jej popraskaných rukách

ZAPÁLENÉ SRDCE

SVETLÁ NA BUBLINÁCH

ĽUDO ONDREJOV (1901 – 1962)

-chodil do meštianskej školy do BB

-Ľudovít Mistrík bolo jeho skutočné meno

-vo svojich dielach vyzdvihuje prírodu

-narodil sa v obci Kostiviarska – pri BB

-pracoval ako úradník Matice Slovenskej v Martine

TVORBA:

Próza 1)rozprávky

2)cestopisy AFRICKÝ ZÁPISNÍK

PRÍHODY V DIVOČINE

3)romány ZBOJNÍCKA MLADOSŤ

-trilógia ZBOJNÍCKA MLADOSŤ

JERGUŠ LAPIN

NA ZEMI SÚ TVOJE HVIEZDY

ZBOJNÍCKA MLADOSŤ – príbeh o Jergušovi Lapinovi, sledujeme jeho život, v 3.časti je už len vedľajšou postavou, autor opisuje jeho spätosť s prírodou, opisuje jeho šťastné detstv

-prostredie na samote, salašnícke, ďaleko od civilizácie, autor sa doňho autoštylizuje

-Jerguš ide do dediny, ale tam sa mu nepáči, uprednostňuje samotu

-typický svet detí – nič ich netrápi, je tu prvá láska, chlapec je zlý, protivný – preto lebo nepozná lásku (bol sirota)

-Jerguš bol hrdina, bol zidealizovaný, Jergušov otec bol zbojníkom, aj sám chlapec si ho zidealizoval a chcel sa mu podobať – tak neskôr sa aj on sám stáva zbojníkom a chce bojovať za spravodlivosť

-bol veľmi odvážnym chlapcom

-na záver diela – už aj malé deti musia pracovať v továrňach (9-12 ročné)

-detstvo – obdobie hospodárskej krízy, prevláda folklór

-majster hneď v prvý deň deti zbije a Jerguš sa vzbúri a povedal, že sa nikým nedá biť, uvedomuje si, že deti sú vykorisťované a pracujú za minimálnu mzdu

-svet nespravodlivosti

-Jerguš uniká, dospieva a odchádza z mesta do hôr, kde hľadá istotu a čistotu

-3časť – SNP – Jerguš zomiera

DOBROSLAV CHROBÁK (1907 – 1951)

-narodil sa v Hybiach , v LM študoval na gymnáziu, vyštudoval elektrotechniku

-pracoval v Čes – SVK rozhlase ako technik, neskôr prednášal na technickej v BA

TVORBA

próza a)expresionizmus NÁVRAT ONDREJA BALÁŽA

NÁVRAT ONDREJA BALÁŽA- téme 1.sv.vojny

-Ondrej sa po 16 rokoch vracia z vojny, lebo bol v ruskom zajatí, vracia sa domov bez jedinej informácie, či vôbec žije jeho žena a dieťa, ktoré doma zanechal

-už na začiatku dediny vidí pomník s menami padlých obyvateľov obce, je tam aj jeho meno

-domov prichádza v anonymite, keď si uvedomil, že ho žena nespoznala a že už dávno naňho zabudla, že má iného muža a ich spoločné dieťa zomrelo vo vojne

-Ondrej vidí, že žena na neho zabudla a preto v anonymite aj odchádza a uvedomuje si, že žena nie je vinná za to, ale že je to chyba tej doby

-odchádza s pocitom obetovať sa

LES – jeho prvé dielo o prírode

KAMARÁT JAŠEK – zbierka noviel

-dedinské prostredie, dobré a zlé postavy, prvky naturizmu

-Chuchliach – záporná postava

-Sojčiak – bol Jaškov kamarát

-príbeh hlavnej postavy Jaška, ktorý sa zaľúbil do dedinského dievčaťa Elelky – prirovnáva jej krásu k prírode, dáva to do kontrastu s zafajčenou krčmou

-Chuchliakovi sa tiež dievčina páči, on ju zviedol a privádza ju z hôr do mesta

-Sojčiak sa obetuje pre svojho priateľa a sľubuje mu, že o rok ju pôjde hľadať

-Chuchliak z nej spravil prostitútku, prinútil ju k tomu a sú v BA

-Sojčiak sa stretáva s dievčaťom a hovorí jej, že Jašek ju ľúbi a čaká na ňu

-v BA Sojčiak zabije Chuchliaka a Etelku privádza späť na Liptov

-Jašek skončí s Etelkou a sú šťastní

-Sojčiak sa úplne obetoval, keď spáchal vraždu

-mesto – nečistá morálka, hory – čistota

DRAK SA VRACIA – novela

-Martin Lepiš prezývaný Drak, Eva Jariabková, Šimon Jariabek

-Marin bol sirotou, dedinský chlapec, našiel ho hrnčiar v priekope a zobral si ho, rozhodol sa, že ho bude vychovávať

-vychovával ho len ten starý človek, nebol v detstve vôbec s deťmi, už vtedy ho odsudzovali a pripisovali mu všetko, čo sa zlé v dedine stalo – pripísali mu aj smrť aj jednej ženy a volali ho Drak kvôli tomu (rozprávkové zlo)

-on chcel nájsť stratenú dôveru k dedine

-Eva spočiatku ľúbila Draka, mala aj dieťa s Drakom, ale o to sa starala jej stará matka, ona čakala naňho 2 roky, potom však podľahla Šimonovi a vydala sa zaňho

-v epilógu vlastne zisťujeme, že tento príbeh rozpráva Eva svojmu vnukovi ako príbeh svojej lásky – ako rozprávky

-dedinské prostredie, Hybe, prostredie Tichej doliny, Kriváň – liptovské prostredie

-Šimon bral Evu len ako manželku, slúžku, ktorá mu len chystá jedlo atď., nemohol jej odpustiť, že stále ľúbi Draka

-1kapitola – dedina, príroda, ukazuje, že niečo vážne sa ide stať a aj sa stane, príde Šimon a povie, že Drak sa vrátil

-chlapi sedia v krčme a rozhodujú, že čo s ním idú spraviť, nikto sa mu nechcel postaviť, tak to ostáva na Šimonovi, ale on to nechce urobiť, chcú ho vyhodiť z dediny, alebo zabiť

-Šimon chcel odísť pracovať niekde na Slovensku, snažil sa uniknúť zodpovednosti a postupne zisťuje, že Drak ani nie je taký zlý, ako o ňom všetci hovoria

-príroda sa správa podľa deja, voly, ktoré boli na pastvinách sa nemôžu dostať dole kvôli požiaru, prichádza Drak a chce ON priviesť tie voly, takto si chce získať dôveru

-posielajú s ním Šimona, Šimon zisťuje, že Drak je super, v prírode prebiehajú nádherné opisy, Šimon zisťuje, že Drak je ako keby súčasťou prírody, rozprávkové motívy

-nájdu voly(308), keď sa vracajú domov, stretávajú sa s Poliakmi o ktorých si Šimon myslí, že Drak im voly predal a tak sa pobijú

-Šimon je v presvedčení, že Drak pašoval voly a tak sa mu chce pomstiť a podpáli mu strechu na dome, ale to nebol pravda, Šimon zostáva zahanbený,

-Drak mal svoju milú, a keď ho Eva uvidí so svojou milou, tak si Eva uvedomuje, že ona vlastne ľúbi svojho muža Šimona, Martin si nakoniec získa dôveru celej dediny a to je to, o čo mu išlo, bolo viac typov rozprávačov - j.č,m.č

MARGITA FIGULI (1909 – 1995)

-narodila sa vo Vyšnom Kubíne – Orava

-roľnícka rodina – štúdium v Kubíne

-v BA pracovala v Tatra Banke, za jej politické názory ju odtiaľ vyhodili

-neskôr sa venovala len písaniu

TVORBA

1)romány BABYLON – historický román, reaguje na vtedajšiu dobu, na fašizmus(1946)

MLADOSŤ – autobiografický román, autorka sa vracia do detstva a mladosti, obdobie 1.sv.vojny, svoje prvé lásky, kontrast vojny a sociálnych problémov

VÍCHOR V NÁS – dedinský román z oravského prostredia

2)novely UZLÍK TEPLA – vyznanie k materinskej láske, sociálny podtext, väčšinou v jej dielach vystupujú ženské postavy túžiace po slobode, ale dobre im nie je súdené

HALÚZKY

ZLU

TRI GAŠTANOVE KONE

TRI GAŠTANOVE KONE – novela je malou ľúbostnou drámou s veľmi netypickým (pre naturizmus), v pozadí

stojacim sociálnym problémom, ktorý spočíva v majetkových rozdieloch. Podkladom príbehu je láska

Magdalény a dvoch mužov

-miesto deja je dedina Leštice

-hlavný hrdina Peter sa vracia po dlhom čase domov a z myšlienok ho vyrušia výstrely od poľských

hraníc, prichádzajú chlapi a on spoznáva jedného z nich, snúbenca Magdalény, surového a na pohľad

nepríjemného muža, ktorého vybrala jej matka, ktorá baží po majetku

-večer sa stretáva P. s M. a zisťuje, že ho má stále rada( v detstve vyrastali spolu), sľubujú si lásku a vernosť, ale

ona si dáva podmienku, aby po ňu prišiel s 3 gaštanovými koňmi a aby postavil chalupu, v ktorej by mohli

žiť(dovtedy ho považovali za tuláka, ktorý precestoval krajinu a obchodoval s drevom)

-v ten večer Ján Zápotočný znásilnil M. a tým ju donútil urýchliť svadbu

-P. postavil chalupu, tvrdo pracoval, a keď sa vrátil, zistil, že M. je vydatá za Jána, ktorý s ňou neľudsky

zaobchádza

-od ľudí sa dozvie, že ju Ján zneužil, donútil ju sa vydať za neho a tým, že ju poslal medzi splašené kone, jej

spôsobil predčasný pôrod a úmrtie dieťaťa

-P. nachádza M. na poli, kde spolu s Janom obrábajú zem, Ján opäť týral koňa, M. núti držať uzdu a ona padá

pod kopytá

-Peter ju zachraňuje a trpí s ňou, Jano chcel vypáliť koňovi vypáliť slovo Tulák – kôň zabije Jana kopytami

-nakoniec M. odchádza s Petrom na Turiec, kde ich čaká spoločné šťastie

-boj dobra so zlom, dobro víťazí, magické čísla – 3kone, 3 úlohy pre Petra, 3 stretnutia, 3roky čakania,

rozpávkovosť a spätosť s prírodou 

FRANTIŠEK ŠVANTNER(1912-1950)

-narodil sa v Bystrej – divoká, nespútaná príroda

-pôsobí ako učiteľ, neskôr spolupracoval s Maticou Slovenskou

TVORBA 1)novely

MÁLKA – dedinské prostredie, hl. postava je valach, kt. nemá meno, slabá dejová línia, valach je rozprávačom, dielo je baladické, prvky rozprávky, dobrý – valach, kt. bojuje o svoju lásku Šjaben – zlá postava

-ženská postava je opäť pasívna, nechá sa unášať osudom, príroda je aktívna, vietor je valachov priateľ

-valach sa zaľúbi do Málky, ona si ho získava svojou skromnosťou, nie tým, ako vyzerala, ani nebola dáka pekná

-príroda sa zúčastňuje na deji, valach nevedel čítať, Málka mu napísala odkaz, že sa ešte nechce vydať

-Šajban bol vlastne Malkin brat, ale to valach nevedel a myslel si, že je mu sok v láske, Šajban bol vrah, keď to valach počul, tak ho udal

-Šjaban utiekol polícií – valach mu v tom pomohol

-valach nájde v chatke mŕtvu Málku, nevieme prečo zomrela – bola postrelená, chránila brata

-dej nekončí harmonicky, rozprávkovo, toto dielo je výnimkou

-kontrast života a smrti

2)romány

NEVESTA HôĽ – vrcholné dielo slovenského naturizmu, nezrozumiteľné, 1žena, 4 muži – všetci hľadali lásku, všetci milovali Zuzu

-Libor – hl. postava, rozprávač, dedina Prietržiny, vracia sa po 10 rokoch do dediny, so Zuzou sa pozná z detstva, dúfa, že ona ho bude čakať, in ju má skutočne rád, po návrate domov ju chce získať, je spätý z prírodou, ako keby bol hájnikom, mal rôzne vízie

-v deji nevieme nikdy určiť čo je realita a čo len predstavy, ilúzie, vízie

-ihliar Tavo – alkoholik, navonok vyzeral ako príšera, ale bol to tajomný, menil podoby

-jedna postava bez mena, kt. je živel prírody, má rôzne podoby ako vlkodlak, malý muž

-krčmár Weinbrola – chcel Zuzu kvôli majetku

-Zuza – poloskutočná, dieťa prírody, tajomná, rôzne sa mení – hviezda, laň, víla – keď ju už muži majú na dosah, tak ona im ako keby zmizla, bola aj ako vlčica

-ona bola živelná, Zuzu nikto neskrotil, nikto zo 4 mužov ju nezískal, tak ako ani prírodu nemôžeme získať, ani Zuzu

-dielo sa konči tým, že Zuza sa stala nevestou hôľ

JAZYKOVE ŠTÝLY A SLOHOVE POSTUPY

Slohový postup - spôsob, akým je text vytvorený, aké prostriedky používa, na čo zameriava svoju

pozornosť (napr. na príbeh, vlastnosti, informáciu, súvislosti medzi javmi a pod.)

rozprávací slohový postup

opisný slohový postup

informačný slohový postup

výkladový slohový postup

Slohový útvar - je výsledný text, ktorý vznikne použitím nejakého slohového postupu

napr. ak použijeme opisný slohový postup, môžeme vytvoriť slohový útvar - statický opis

ROZPRÁVACÍ SLOHOVÝ POSTUP

-má vyrozprávať jedinečnú udalosť, príbeh v nejakej časovej postupnosti

-hojne využíva slovesá

útvary rozprávacieho s.p.: bájka, povesť, rozprávka, poviedka, novela, román...

OPISNÝ SLOHOVÝ POSTUP

-má zachytiť vlastnosti predmetu, osoby

-hojne využíva prídavné mená

útvary opisného s.p.

opis

  1. statický

-opisuje objekt bez pohybu

  1. dynamický

-opisuje objekt v pohybe alebo popisuje nejakú činnosť -opis pracovného postupu

  1. jednoduchý

-opisuje vlastnosti objektu bez výraznejšieho štýlového zafarbenia

  1. umelecký - náladový

-využíva umelecké jazykové prostriedky - poetizmy, trópy, figúry atď

  1. odborný

-pracuje s objektom metodickým, vedeckým spôsobom a používa odborný jazyk

charakteristika

-opisuje vlastnosti osoby

  1. priama charakteristika

-vlastnosti človeka priamo pomenuje

  1. nepriama charakteristika

-zobrazuje vlastnosti cez ich prejavy, správanie človeka

  1. vonkajšia charakteristika

-zachytáva výzor, vzhľad človeka

  1. vnútorná charakteristika

-všíma si charakter, povahu osoby

karikatúra

-je to vlastne zvláštny druh charakteristiky, všíma si najmä záporné vlastnosti a slabosti, ktoré zveličuje až do humornej podoby
-má poukázať na isté črty, prípadne ich zosmiešniť

INFORMAČNÝ SLOHOVÝ POSTUP

-uvádza fakty, údaje, informácie

-odpovedá na otázky čo, kde, kedy, jako

-často využíva číslovky, vlastné mená

útvary informačného s.p.

správa

-stručne, vecne, aktuálne, objektívne informuje o udalosti, ktorá sa stala a jej okolnostiach

oznámenie

-stručne, výstižne informuje o budúcej udalosti

úradný list - žiadosť, objednávka

-stručne, presne vyjadruje, čo je jeho úlohou (žiada, objednáva atď.)

interview, pozvánka, inzerát, dotazník, telegram, zápisnica, program...

VÝKLADOVÝ SLOHOVÝ POSTUP

-sleduje vzťahy, súvislosti, vysvetľuje príčiny a následky

útvary výkladového s.p.

výklad

-vysvetľuje, objasňuje, poučuje o nejakom probléme, sprístupňuje poznatky

-má byť vecný a objektívny

úvaha

-zamýšľa sa, uvažuje, hľadá príčiny problémov a ich riešenia, argumentuje

-je subjektívna, môže používať umelecké prostriedky

referát

-stručne, pomocou základných faktov, uvádza poslucháča do danej problematiky

recenzia

-hodnotí nejaké dielo, jeho kvalitu, prednosti aj nedostatky (kniha, hudba, počítačová hra, film atď.)

Komentár

-očami autora hodnotí väčšinou udalosti zo života spoločnosti, hľadá jej príčiny, skúša predpovedať

následky

prednáška, úvodník, diskusný príspevok...

JAZYKOVÝ ŠTÝL – je spôsob prejavu, ktorý vzniká cieľavedomím výberom a zákonitým usporiadaním jazykových

a mimojazykových prostriedkov so zreteľom na tému, situáciu, funkciu a zámer autora

Druhy štýlov: Objektívne štýly a)ODBORNÝ

b)ADMINISTRATÍVNY

Subjektívne štýly a)HOVOROVÝ

b)UMELECKÝ

Subjektívno – objektívne štýly: a)PUBLICISTICKÝ

b)REČNÍCKY

A)ODBORNÝ

-odborný štýl je štýlom vedeckej komunikácie. Rozdeľuje sa na teoretický náučný štýl a populárno – náučný štýl

Znaky: písomnosť, monologickosť, verejnosť, pojmovosť, odbornosť a presnosť,

-využíva zložité vetné, súvetné a polovetné konštrukcie

B)ADMINISTRATÍVNY

-je to štýl verejnej úradnej komunikácie. Komunikácia nastáva medzi súkromnou osobou a inštitúciou

-funkciou je sprostredkovať príjemcovi presné údaje, fakty

-administratívny štýl využíva informačný a opisný slohový postup

Znaky: vecnosť, knižnosť, adresnosť, stručnosť

C)PUBLICISTICKÝ

-uplatňuje sa vo sfére žurnalistickej komunikácie

-cieľom je prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať pre svoj

názor čitateľskú verejnosť

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Ivan Horváth Laco a Bratislava

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.044 s.
Zavrieť reklamu