Lyrizovaná próza + autori
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 483
Uložení: 78
LYRIZOVANÁ PRÓZA
-šíriteľmi lyrizačných tendencií boli autori, ktorí chceli spraviť literatúru modernejšiu a chceli otvoriť
slovenskej literatúre okná do Európy
-má niekoľko vývojových stupňov
a)nadväzovanie na domáce tradície, zameriavali sa na zachytenie sociálnych skutočnosti
a typizáciu postáv
b)vyznačovala sa silnejúcou lyrizáciou – autori upúšťali od všemocnej sily rozumu, zameriavali
sa na vnútro postáv a preferovali citovosť v próze, podnety na takúto tvorbu čerpali
z inonárodných literatúr(predovšetkým z francúzskej regionalistickej literatúry - Giono,
Ramuz) - > vyvrcholila tzv. prózou naturizmu (Ľudo Ondrejov, Dobroslav Chrobák, Margita
Figuli, František Švantner)
c)próza naturizmu
Regionalizmus – hnutie, ktoré sa snaží zviditeľniť a poznať určitý kraj regiónu
Znaky prózy naturizmu: 1)odkláňa sa od ideologickej a spoločenskej angažovanosti – autorov nezaujíma triedne rozdelenie spoločnosti a nepozerajú sa na sociálne pomery
2)zaujíma ich vnútorný svet postáv
3)dôležitý je subjektívny pohľad autora – autor do diela vnáša vlastnú životnú filozofiu a fantazijnú predstavu
4)typické prostredie je dedina
5)typický postava je dedinský človek – má však svoju svojskú filozofiu aj morálku, často nie je presne zaradený do konkrétneho času a obdobia
6)využíva 3 mýty:
-mýtus lásky
-mýtus prírody
-mýtus života
7)využíva prírodno – biologický čas – príbeh hlavnej postavy je prírodný (4ročné obdobia) a biologický (od narodenia po smrť)
8)príroda má nezastupiteľné miesto – je veľmi často personifikovaná (priraďujeme sa jej ľudské vlastnosti) človek +príroda tvoria jednotu, psychika človeka ide paralelne s prídodou
9)proti sebe stoja 2 svety : ´´svet tam hore´´ a ´´svet tam dole´´ - svet hore je morálne čistý, svet prírody a vrchov, svet dole je svet civilizácie, mesta, svet nečistý a skazený
10) konflikt je v morálke – najčastejšie konflikt medzi dobrom a zlom, vo väčšine diel víťazí dobro, tak ako v rozprávke(bol to autorov zámer) – chceli dokázať, že dobro a morálna čistota sú veci neporaziteľné
11)nachádzame prvky rozprávkovosti, tajuplnosti – symboly z rozprávky
12)typickým žánrovým útvarom je novela
A)ORNAMENTÁLNA PRÓZA
Znaky: 1)pesimistické, tragické nálady, postavy sú nešťastné, nenaplnené, vedú neustály boj a rozpor medzi svojim vnútorným svetom a vonkajším svetom spoločnosti
2)experimentálna próza, autor experimentuje s jazykmi, slovami, bez logickej a časovej postupnosti
TIDO J. GAŠPAR
ČERVENÝ KORÁB – na začiatku 1.sv.vojny sa vzbúrili námorníci v poľskom prístave a zmocnili sa
velenia lode
JÁN HRUŠOVSKÝ
MUŽ S PROTÉZOU – rakúsko – taliansky front
-poručík Seeborn má namiesto srdca protézu
-opisuje psychycké stavy dôstojníka – deprimovanosť a myšlienky na smrť
-Mína – kvôli poručíkovi opustí svojho snúbenca, ale onedlho zomiera na porážku, snúbenec ho vyzve
na súboj
GEJZA VÁMOŠ
-narodil sa v židovskej rodine, čo ovplyvnilo jeho tvorbu
ATÓMY BOHA – román je najvýraznejším prejavom expresionizmu v slovenskej literatúre
-autor opísal otrasné prípady infekčných ochorení, ale neobišiel ani spoločenské problémy
-s predcíznosťou mladého lekára Zuriana podčiarkuje, ako život ťažko vzniká a potom prídu vojny
a naša existencia sa stane absurdnou
-samovražda hrdinu poukazuje na neriešiteľnosť spoločenských i mravných problémov,
autobiografické črty
ODLOMENÁ HALUZ – autobiografické črty
-židovstvo a jeho spolužitie s obyvateľstvom, chcel nastoliť a riešiť otázku rovnoprávnosti
-potreba odstrániť rasové prekážky, náboženské predsudky a je potrebná jednota, láska a bratstvo medzi ľuďmi
IVAN HORVÁTH
ČLOVEK NA ULICI – LACO A BRATISLAVA – život vysokoškolákov v medzivojnovej BA
B)LYRICKY TVAROVANÁ PRÓZA
Znaky: 1)prevládajú sociálne motívy zamerané cez pohľad ženy alebo dieťaťa
2)motívy snov, predstáv, túžob – rozpory s realitou, autor sa ich snaží harmonicky riešiť
3) psychoanalýza
JOZEF HORÁK
HORY MLČIA – skrývanie sa za RUS pred NEM a aktívny vzdor, akcie partizánov v SNP
SEBECHLEBSKÍ HUDCI – povesť
JÁN BODENEK
IVKOVA BIELA MAŤ – Ivko vyrastá v neradostnom ovzduší, ani doma nenachádza dostatok lásky
-smrť otca – chce utiecť z domu
-nakoniec si však uvedomí, že ho má matka rada – vidí to na jej popraskaných rukách
ZAPÁLENÉ SRDCE
SVETLÁ NA BUBLINÁCH
ĽUDO ONDREJOV (1901 – 1962)
-chodil do meštianskej školy do BB
-Ľudovít Mistrík bolo jeho skutočné meno
-vo svojich dielach vyzdvihuje prírodu
-narodil sa v obci Kostiviarska – pri BB
-pracoval ako úradník Matice Slovenskej v Martine
TVORBA:
Próza 1)rozprávky
2)cestopisy AFRICKÝ ZÁPISNÍK
PRÍHODY V DIVOČINE
3)romány ZBOJNÍCKA MLADOSŤ
-trilógia ZBOJNÍCKA MLADOSŤ
JERGUŠ LAPIN
NA ZEMI SÚ TVOJE HVIEZDY
ZBOJNÍCKA MLADOSŤ – príbeh o Jergušovi Lapinovi, sledujeme jeho život, v 3.časti je už len vedľajšou postavou, autor opisuje jeho spätosť s prírodou, opisuje jeho šťastné detstv
-prostredie na samote, salašnícke, ďaleko od civilizácie, autor sa doňho autoštylizuje
-Jerguš ide do dediny, ale tam sa mu nepáči, uprednostňuje samotu
-typický svet detí – nič ich netrápi, je tu prvá láska, chlapec je zlý, protivný – preto lebo nepozná lásku (bol sirota)
-Jerguš bol hrdina, bol zidealizovaný, Jergušov otec bol zbojníkom, aj sám chlapec si ho zidealizoval a chcel sa mu podobať – tak neskôr sa aj on sám stáva zbojníkom a chce bojovať za spravodlivosť
-bol veľmi odvážnym chlapcom
-na záver diela – už aj malé deti musia pracovať v továrňach (9-12 ročné)
-detstvo – obdobie hospodárskej krízy, prevláda folklór
-majster hneď v prvý deň deti zbije a Jerguš sa vzbúri a povedal, že sa nikým nedá biť, uvedomuje si, že deti sú vykorisťované a pracujú za minimálnu mzdu
-svet nespravodlivosti
-Jerguš uniká, dospieva a odchádza z mesta do hôr, kde hľadá istotu a čistotu
-3časť – SNP – Jerguš zomiera
DOBROSLAV CHROBÁK (1907 – 1951)
-narodil sa v Hybiach , v LM študoval na gymnáziu, vyštudoval elektrotechniku
-pracoval v Čes – SVK rozhlase ako technik, neskôr prednášal na technickej v BA
TVORBA
próza a)expresionizmus NÁVRAT ONDREJA BALÁŽA
NÁVRAT ONDREJA BALÁŽA- téme 1.sv.vojny
-Ondrej sa po 16 rokoch vracia z vojny, lebo bol v ruskom zajatí, vracia sa domov bez jedinej informácie, či vôbec žije jeho žena a dieťa, ktoré doma zanechal
-už na začiatku dediny vidí pomník s menami padlých obyvateľov obce, je tam aj jeho meno
-domov prichádza v anonymite, keď si uvedomil, že ho žena nespoznala a že už dávno naňho zabudla, že má iného muža a ich spoločné dieťa zomrelo vo vojne
-Ondrej vidí, že žena na neho zabudla a preto v anonymite aj odchádza a uvedomuje si, že žena nie je vinná za to, ale že je to chyba tej doby
-odchádza s pocitom obetovať sa
LES – jeho prvé dielo o prírode
KAMARÁT JAŠEK – zbierka noviel
-dedinské prostredie, dobré a zlé postavy, prvky naturizmu
-Chuchliach – záporná postava
-Sojčiak – bol Jaškov kamarát
-príbeh hlavnej postavy Jaška, ktorý sa zaľúbil do dedinského dievčaťa Elelky – prirovnáva jej krásu k prírode, dáva to do kontrastu s zafajčenou krčmou
-Chuchliakovi sa tiež dievčina páči, on ju zviedol a privádza ju z hôr do mesta
-Sojčiak sa obetuje pre svojho priateľa a sľubuje mu, že o rok ju pôjde hľadať
-Chuchliak z nej spravil prostitútku, prinútil ju k tomu a sú v BA
-Sojčiak sa stretáva s dievčaťom a hovorí jej, že Jašek ju ľúbi a čaká na ňu
-v BA Sojčiak zabije Chuchliaka a Etelku privádza späť na Liptov
-Jašek skončí s Etelkou a sú šťastní
-Sojčiak sa úplne obetoval, keď spáchal vraždu
-mesto – nečistá morálka, hory – čistota
DRAK SA VRACIA – novela
-Martin Lepiš prezývaný Drak, Eva Jariabková, Šimon Jariabek
-Marin bol sirotou, dedinský chlapec, našiel ho hrnčiar v priekope a zobral si ho, rozhodol sa, že ho bude vychovávať
-vychovával ho len ten starý človek, nebol v detstve vôbec s deťmi, už vtedy ho odsudzovali a pripisovali mu všetko, čo sa zlé v dedine stalo – pripísali mu aj smrť aj jednej ženy a volali ho Drak kvôli tomu (rozprávkové zlo)
-on chcel nájsť stratenú dôveru k dedine
-Eva spočiatku ľúbila Draka, mala aj dieťa s Drakom, ale o to sa starala jej stará matka, ona čakala naňho 2 roky, potom však podľahla Šimonovi a vydala sa zaňho
-v epilógu vlastne zisťujeme, že tento príbeh rozpráva Eva svojmu vnukovi ako príbeh svojej lásky – ako rozprávky
-dedinské prostredie, Hybe, prostredie Tichej doliny, Kriváň – liptovské prostredie
-Šimon bral Evu len ako manželku, slúžku, ktorá mu len chystá jedlo atď., nemohol jej odpustiť, že stále ľúbi Draka
-1kapitola – dedina, príroda, ukazuje, že niečo vážne sa ide stať a aj sa stane, príde Šimon a povie, že Drak sa vrátil
-chlapi sedia v krčme a rozhodujú, že čo s ním idú spraviť, nikto sa mu nechcel postaviť, tak to ostáva na Šimonovi, ale on to nechce urobiť, chcú ho vyhodiť z dediny, alebo zabiť
-Šimon chcel odísť pracovať niekde na Slovensku, snažil sa uniknúť zodpovednosti a postupne zisťuje, že Drak ani nie je taký zlý, ako o ňom všetci hovoria
-príroda sa správa podľa deja, voly, ktoré boli na pastvinách sa nemôžu dostať dole kvôli požiaru, prichádza Drak a chce ON priviesť tie voly, takto si chce získať dôveru
-posielajú s ním Šimona, Šimon zisťuje, že Drak je super, v prírode prebiehajú nádherné opisy, Šimon zisťuje, že Drak je ako keby súčasťou prírody, rozprávkové motívy
-nájdu voly(308), keď sa vracajú domov, stretávajú sa s Poliakmi o ktorých si Šimon myslí, že Drak im voly predal a tak sa pobijú
-Šimon je v presvedčení, že Drak pašoval voly a tak sa mu chce pomstiť a podpáli mu strechu na dome, ale to nebol pravda, Šimon zostáva zahanbený,
-Drak mal svoju milú, a keď ho Eva uvidí so svojou milou, tak si Eva uvedomuje, že ona vlastne ľúbi svojho muža Šimona, Martin si nakoniec získa dôveru celej dediny a to je to, o čo mu išlo, bolo viac typov rozprávačov - j.č,m.č
MARGITA FIGULI (1909 – 1995)
-narodila sa vo Vyšnom Kubíne – Orava
-roľnícka rodina – štúdium v Kubíne
-v BA pracovala v Tatra Banke, za jej politické názory ju odtiaľ vyhodili
-neskôr sa venovala len písaniu
TVORBA
1)romány BABYLON – historický román, reaguje na vtedajšiu dobu, na fašizmus(1946)
MLADOSŤ – autobiografický román, autorka sa vracia do detstva a mladosti, obdobie 1.sv.vojny, svoje prvé lásky, kontrast vojny a sociálnych problémov
VÍCHOR V NÁS – dedinský román z oravského prostredia
2)novely UZLÍK TEPLA – vyznanie k materinskej láske, sociálny podtext, väčšinou v jej dielach vystupujú ženské postavy túžiace po slobode, ale dobre im nie je súdené
HALÚZKY
ZLU
TRI GAŠTANOVE KONE
TRI GAŠTANOVE KONE – novela je malou ľúbostnou drámou s veľmi netypickým (pre naturizmus), v pozadí
stojacim sociálnym problémom, ktorý spočíva v majetkových rozdieloch. Podkladom príbehu je láska
Magdalény a dvoch mužov
-miesto deja je dedina Leštice
-hlavný hrdina Peter sa vracia po dlhom čase domov a z myšlienok ho vyrušia výstrely od poľských
hraníc, prichádzajú chlapi a on spoznáva jedného z nich, snúbenca Magdalény, surového a na pohľad
nepríjemného muža, ktorého vybrala jej matka, ktorá baží po majetku
-večer sa stretáva P. s M. a zisťuje, že ho má stále rada( v detstve vyrastali spolu), sľubujú si lásku a vernosť, ale
ona si dáva podmienku, aby po ňu prišiel s 3 gaštanovými koňmi a aby postavil chalupu, v ktorej by mohli
žiť(dovtedy ho považovali za tuláka, ktorý precestoval krajinu a obchodoval s drevom)
-v ten večer Ján Zápotočný znásilnil M. a tým ju donútil urýchliť svadbu
-P. postavil chalupu, tvrdo pracoval, a keď sa vrátil, zistil, že M. je vydatá za Jána, ktorý s ňou neľudsky
zaobchádza
-od ľudí sa dozvie, že ju Ján zneužil, donútil ju sa vydať za neho a tým, že ju poslal medzi splašené kone, jej
spôsobil predčasný pôrod a úmrtie dieťaťa
-P. nachádza M. na poli, kde spolu s Janom obrábajú zem, Ján opäť týral koňa, M. núti držať uzdu a ona padá
pod kopytá
-Peter ju zachraňuje a trpí s ňou, Jano chcel vypáliť koňovi vypáliť slovo Tulák – kôň zabije Jana kopytami
-nakoniec M. odchádza s Petrom na Turiec, kde ich čaká spoločné šťastie
-boj dobra so zlom, dobro víťazí, magické čísla – 3kone, 3 úlohy pre Petra, 3 stretnutia, 3roky čakania,
rozpávkovosť a spätosť s prírodou
FRANTIŠEK ŠVANTNER(1912-1950)
-narodil sa v Bystrej – divoká, nespútaná príroda
-pôsobí ako učiteľ, neskôr spolupracoval s Maticou Slovenskou
TVORBA 1)novely
MÁLKA – dedinské prostredie, hl. postava je valach, kt. nemá meno, slabá dejová línia, valach je rozprávačom, dielo je baladické, prvky rozprávky, dobrý – valach, kt. bojuje o svoju lásku Šjaben – zlá postava
-ženská postava je opäť pasívna, nechá sa unášať osudom, príroda je aktívna, vietor je valachov priateľ
-valach sa zaľúbi do Málky, ona si ho získava svojou skromnosťou, nie tým, ako vyzerala, ani nebola dáka pekná
-príroda sa zúčastňuje na deji, valach nevedel čítať, Málka mu napísala odkaz, že sa ešte nechce vydať
-Šajban bol vlastne Malkin brat, ale to valach nevedel a myslel si, že je mu sok v láske, Šajban bol vrah, keď to valach počul, tak ho udal
-Šjaban utiekol polícií – valach mu v tom pomohol
-valach nájde v chatke mŕtvu Málku, nevieme prečo zomrela – bola postrelená, chránila brata
-dej nekončí harmonicky, rozprávkovo, toto dielo je výnimkou
-kontrast života a smrti
2)romány
NEVESTA HôĽ – vrcholné dielo slovenského naturizmu, nezrozumiteľné, 1žena, 4 muži – všetci hľadali lásku, všetci milovali Zuzu
-Libor – hl. postava, rozprávač, dedina Prietržiny, vracia sa po 10 rokoch do dediny, so Zuzou sa pozná z detstva, dúfa, že ona ho bude čakať, in ju má skutočne rád, po návrate domov ju chce získať, je spätý z prírodou, ako keby bol hájnikom, mal rôzne vízie
-v deji nevieme nikdy určiť čo je realita a čo len predstavy, ilúzie, vízie
-ihliar Tavo – alkoholik, navonok vyzeral ako príšera, ale bol to tajomný, menil podoby
-jedna postava bez mena, kt. je živel prírody, má rôzne podoby ako vlkodlak, malý muž
-krčmár Weinbrola – chcel Zuzu kvôli majetku
-Zuza – poloskutočná, dieťa prírody, tajomná, rôzne sa mení – hviezda, laň, víla – keď ju už muži majú na dosah, tak ona im ako keby zmizla, bola aj ako vlčica
-ona bola živelná, Zuzu nikto neskrotil, nikto zo 4 mužov ju nezískal, tak ako ani prírodu nemôžeme získať, ani Zuzu
-dielo sa konči tým, že Zuza sa stala nevestou hôľ
JAZYKOVE ŠTÝLY A SLOHOVE POSTUPY
Slohový postup - spôsob, akým je text vytvorený, aké prostriedky používa, na čo zameriava svoju
pozornosť (napr. na príbeh, vlastnosti, informáciu, súvislosti medzi javmi a pod.)
rozprávací slohový postup
opisný slohový postup
informačný slohový postup
výkladový slohový postup
Slohový útvar - je výsledný text, ktorý vznikne použitím nejakého slohového postupu
napr. ak použijeme opisný slohový postup, môžeme vytvoriť slohový útvar - statický opis
ROZPRÁVACÍ SLOHOVÝ POSTUP
-má vyrozprávať jedinečnú udalosť, príbeh v nejakej časovej postupnosti
-hojne využíva slovesá
útvary rozprávacieho s.p.: bájka, povesť, rozprávka, poviedka, novela, román...
OPISNÝ SLOHOVÝ POSTUP
-má zachytiť vlastnosti predmetu, osoby
-hojne využíva prídavné mená
útvary opisného s.p.
opis
- statický
-opisuje objekt bez pohybu
- dynamický
-opisuje objekt v pohybe alebo popisuje nejakú činnosť -opis pracovného postupu
- jednoduchý
-opisuje vlastnosti objektu bez výraznejšieho štýlového zafarbenia
- umelecký - náladový
-využíva umelecké jazykové prostriedky - poetizmy, trópy, figúry atď
- odborný
-pracuje s objektom metodickým, vedeckým spôsobom a používa odborný jazyk
charakteristika
-opisuje vlastnosti osoby
- priama charakteristika
-vlastnosti človeka priamo pomenuje
- nepriama charakteristika
-zobrazuje vlastnosti cez ich prejavy, správanie človeka
- vonkajšia charakteristika
-zachytáva výzor, vzhľad človeka
- vnútorná charakteristika
-všíma si charakter, povahu osoby
karikatúra
-je to vlastne zvláštny druh charakteristiky, všíma si najmä záporné vlastnosti a slabosti, ktoré zveličuje až do humornej podoby
-má poukázať na isté črty, prípadne ich zosmiešniť
INFORMAČNÝ SLOHOVÝ POSTUP
-uvádza fakty, údaje, informácie
-odpovedá na otázky čo, kde, kedy, jako
-často využíva číslovky, vlastné mená
útvary informačného s.p.
správa
-stručne, vecne, aktuálne, objektívne informuje o udalosti, ktorá sa stala a jej okolnostiach
oznámenie
-stručne, výstižne informuje o budúcej udalosti
úradný list - žiadosť, objednávka
-stručne, presne vyjadruje, čo je jeho úlohou (žiada, objednáva atď.)
interview, pozvánka, inzerát, dotazník, telegram, zápisnica, program...
VÝKLADOVÝ SLOHOVÝ POSTUP
-sleduje vzťahy, súvislosti, vysvetľuje príčiny a následky
útvary výkladového s.p.
výklad
-vysvetľuje, objasňuje, poučuje o nejakom probléme, sprístupňuje poznatky
-má byť vecný a objektívny
úvaha
-zamýšľa sa, uvažuje, hľadá príčiny problémov a ich riešenia, argumentuje
-je subjektívna, môže používať umelecké prostriedky
referát
-stručne, pomocou základných faktov, uvádza poslucháča do danej problematiky
recenzia
-hodnotí nejaké dielo, jeho kvalitu, prednosti aj nedostatky (kniha, hudba, počítačová hra, film atď.)
Komentár
-očami autora hodnotí väčšinou udalosti zo života spoločnosti, hľadá jej príčiny, skúša predpovedať
následky
prednáška, úvodník, diskusný príspevok...
JAZYKOVÝ ŠTÝL – je spôsob prejavu, ktorý vzniká cieľavedomím výberom a zákonitým usporiadaním jazykových
a mimojazykových prostriedkov so zreteľom na tému, situáciu, funkciu a zámer autora
Druhy štýlov: Objektívne štýly a)ODBORNÝ
b)ADMINISTRATÍVNY
Subjektívne štýly a)HOVOROVÝ
b)UMELECKÝ
Subjektívno – objektívne štýly: a)PUBLICISTICKÝ
b)REČNÍCKY
A)ODBORNÝ
-odborný štýl je štýlom vedeckej komunikácie. Rozdeľuje sa na teoretický náučný štýl a populárno – náučný štýl
Znaky: písomnosť, monologickosť, verejnosť, pojmovosť, odbornosť a presnosť,
-využíva zložité vetné, súvetné a polovetné konštrukcie
B)ADMINISTRATÍVNY
-je to štýl verejnej úradnej komunikácie. Komunikácia nastáva medzi súkromnou osobou a inštitúciou
-funkciou je sprostredkovať príjemcovi presné údaje, fakty
-administratívny štýl využíva informačný a opisný slohový postup
Znaky: vecnosť, knižnosť, adresnosť, stručnosť
C)PUBLICISTICKÝ
-uplatňuje sa vo sfére žurnalistickej komunikácie
-cieľom je prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať pre svoj
názor čitateľskú verejnosť
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Lyrizovaná próza a jej miesto v slovenskej literatúre | Referát | 979 slov | |
19. Lyrizovaná próza | Maturita | 3 104 slov | |
Lyrizovaná próza v slovenskej literatúre | Maturita | 30 slov | |
Lyrizovaná próza, jej vývin | Maturita | 1 847 slov | |
Lyrizovaná próza | Maturita | 1 597 slov | |
Lyrizovaná próza a jej miesto v slovenskej literatúre | Referát | 1 769 slov | |
Naturizmus (lyrizovaná próza) | Ostatné | 1 379 slov | |
Čo je Lyrizovaná próza? | Ostatné | 48 slov | |
Lyrizovaná próza | Učebné poznámky | 217 slov | |
Lyrizovaná próza – naturizmus | Referát | 1 603 slov | |
Epika a lyrizovaná próza | Maturita | 283 slov | |
Slovenská próza medzi svetovými vojnami (ornamentálna, lyrizovaná, psychologická) | Učebné poznámky | 1 722 slov | |
Lyrizovaná próza a jej miesto v slovenskej literatúre – Chrobák, Figuli | Maturita | 427 slov | |
Lyrizovaná próza, M. Figuli Tri gaštanové kone | Maturita | 31 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Ivan Horváth Laco a Bratislava