Protifašistický román – próza po roku 1945

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 807 slov
Počet zobrazení: 777
Tlačení: 81
Uložení: 85

Protifašistický román – próza po roku 1945

Spoločenské pomery

  1. roky

- budovateľská, agitačná próza (ovplyvnená), vyskytuje sa spoločenský dogmatizmus a pátos

- témy 2. sv. vojny, fašizmu a poznania

- vyvíja sa román

  1. dedinský román – opisuje dedinu, zmeny vzťahov, zmena zaostalej dediny na modernú
    - V. Hečko – Drevená dedina, Červené víno
    - Mináč – Dudranie do pahrieb
  2. spoločenský román – protivojnová téma, opisuje spoločnosť
    - Jašík – Námestie sv. Alžbety
    - A. Bednár – Sklený vrch
    - V. Mináč – Generácia, Smrť chodí po horách
  3. historicko-politický román – upadá a zaníká
    - Milo Urban
  4. Samizdatový román – zakázaní, tvorili v ilegalite
    - Tatarka, L. Mňačko, L. Ťažký,
  5. výrobný román – román na objednávku, idealizovaný
    - Kráľ – Cesta zarúbaná

- formuje sa generácia 1956 – generácia mladých autorov, ktorí presadzovali kratšie literárne útvary, poviedky,..

- písali v časopisoch Mladá tvorba
- Ján Johanides, Jana Blažková, Anton Hikiš

  1. roky - individuálne prúdy – autori apelovali cez experiment na mravné hodnoty človeka
    - P. Jaroš – magický realizmus (fantastično) – Tisícročná včela
    - L. Ballek – filozofia naturizmu (lyrizovaná próza) – Agáty, Pomocník

- V. Šikula – Majstri
- R. Sloboda – princíp existencializmu

  1. roky

- prináša búrlivé obdobie, nadvláda jednej politickej strany, bolo vylúčených 48 autorov zo zväzu spisovateľov

  1. literatúra vydávaná a oficiálne uznávaná – knihy museli prejsť cenzúrou, boli odsúhlasené
  2. literatúra druhého obehu – disidentská literatúra
    - nemohli sa vydávať, len sa prepisovali a kolovali, kópie mohli byť vydané
    - vydané knihy boli potom pašované cez hranice (D. Tatarka, H. Ponická)
  3. emigrantská literatúra – po roku 1968 autori emigrovali (L. Mňačko, J. Blažková)
    - ich knihy sa k nám dostali až po roku 1989
  4. polooficiálna literatúra – nezasahovala do politických tém
  1. roky

- vplyv latinsko-americkej kultúry, exotické a exkluzívne témy (tzv. POSTMODERNA)

- píšu sa detektívky (D. Mitana, P. Vilikovský), scifi (J. Lenčo)

- témy okupácie, slovenského štátu (L. Ťažký), literatúra pre deti a mládež (P. Holka, D. Dušek, K. Jarunková)

  1. roky

- nastupuje úplné uvoľnenie v literatúre, do popredia sa dostávajú potláčané témy, častokrát vrcholia do gýča

- vydáva sa všetko (erotika, pornografia, vulgarizmy, senzualizmus, násilie) => na komerčné účely

- BESTSELLER – kniha, ktorá sa dobre číta a ide na odbyt, ale nemá veľkú hodnotu

- literárny gýč pretrváva až doteraz

PRÓZA PO ROKU 1945 - Vladimír Mináč

  • bol účastníkom SNP, odvlečený do koncentráku, v dielach využíva autobiografické témy, člen komunistickej strany, rebelujúci komunista, nešiel po ruke politickej moci, ale bol aKtívny

Smrť chodí po horách – PROTIFAŠISTICKÝ ROMÁN

  • protifašistický román s témou 2 sv. vojny a obdobia SNP
  • dielo má 2 dejové línie – priamy boj s Nemcami + partizáni na čele s Jánom Lotarom, ktorý bojuje na horách
  • v druhej časti je hlavnou postavou jeho brat Peter Lotár, ktorý chodí po koncentračných táboroch (autobiografia, píše o sebe v dvoch postavách), zachytáva rôzne postoje dedinčanov, ktorí pomáhajú partizánom
  • silné ženské postavy (napr. chlap zradca chcel ženu znásilniť, no ona bola silnejšia, bola schopná zabiť ho - Marta)
  • dediny rozdelovali na mužov, ženy a deti a tak ich odvážali do koncentračných táborov
  • Marta bola silná postava, ktorá chcela bojovať, ale zomiera
  • Opísaný Kontrast aktívnych a pasívnych osôb, tí ktorí sú aktívni, zomierajú
  • Petra odvedú do BB a začína jeho dejová línia v koncentráku, terorizovanie ich veliteľmi, nútená práca (bol pasívny, ale z donútenia, lebo bol väznený), v poslednom koncentráku ich pustili a dúfajú, že sa vrátia,
  • Cesta Jána Lotára končí pri Rusoch oslavou víťazstva

František Hečko

  • Vyrástol v Suchej nad Parnou vo vinohradníckej rodine, ktorá počas hospodárskej krízy musela predať majetok.
  • Maďarskú ľudovú školu vychodil v rodnej obci, pracoval ako revízor v Ústrednom družstve v Bratislave. Písal populárne články i dramatické scénky pre dedinské ochotnícke divadlá. Zomrel predčasne v Martine.

Červené víno

  • Urban Hodža sa so svojou ženou Kristínou a synom Markom sťahujú z rodičovského domu
  • Starým Habdžovcom nevyhovovala chudobná nevesta, ale keďže bola Kristína v 2. stave, privolili ku svadbe
  • Kristína sa mala u nich zle, preto Urban kúpil tajne dom., tým si starých pohneval, ale oni boli šťastní, narodili sa im ďalšie deti, no Urban odchádza na vojnu
  • Kristína sa stará o domácnosť, ale všetká práca okolo vinohradu je na Markovych pleciach. Začína sa im vodiť zle, a tak raz na Vianoce prišla Kristína ku starým Habdžovcom prosiť o trochu jedla pre deti, ale tí jej nedali nič, len prababička Alojzia Kristová niesla jedlo a po ceste zomrela
  • Na Kristínu sa valí jedno nešťastie za druhým. Jej deti dostanú záškrt. Vylieči sa len dcéra Magdalénka. V tú istú noc sa jej narodí aj mŕtvy Adam. Kristína sa z toho nevie spamätať a zachráni ju len Urbanov návrat.
  • Starý Habdža, ktorý sa chcel s Kristínou zmieriť, umiera. Marek zdedil polovicu dedovho majetku a odchádza študovať.
  • Marek a Lucka sa priatelili odmalička, ale ich vzťah sa postupne mení na lásku. Urban začal piť a raz spadol z rebríka a zabil sa. Majetok bol zadĺžený, kúpil ho Luckin otec. To ich načas odlúčilo. Napokon sa opäť stretnú a zosobášia sa.
  • Ide o generačný román s dedinskou tematikou (vinohradnícka oblasť), autobiografický a kriticko-realistický.
  • Ide o 3 generácie rodiny Habdžovcov. 1. generácia – starý Michal Habdža a jeho žena Verona, 2. generácia – ich synovia a dcéra (Mikuláš, Urban, Jozefka), generácia – Marek a Magdaléna.
  • Hečko nechcel poukazovať len na biedu na dedine, ale hľadať aj príčiny, ktoré vidí v súkromnom vlastníctve.

Alfonz Bednár

  • Narodil sa v Rožňovej Neporadzi, Pôsobil ako stredoškolský profesor v Liptovskom Mikuláši a v Bardejove
  • Po roku 1960 pôsobil ako scenárista v Československom štátnom filme. Zomrel v Bratislave.

Sklený vrch

- Spoločenský román písaný denníkovou formou, retrospektívny román

- hl. postavy sú Ema Klasová a Jozef Solan, téma lásky, vzťahov, fašizmus, silná ženská postava, problém židovstva

- dej sa odohráva v Tichej doline, kde je Sklený vrch (medzera medzi ženou a mužom, tajomstvo, ktoré sa medzi nimi skrýva, prekážka), Tichá dolina je útočište, kde hľadajú pokoj od vojny, problémov, túžba po návrate

- Ema stratila rodičov, prestala komunikovať s ľuďmi, v Tichej doline sa zoznámila s Milanom Kališom, ktorý ju naučil dôverovať ľuďom, naučil ju ľúbiť, zmenil ju

- Tichá dolina ich spája, spája ich prvé stretnutie, lásku, dohodli sa, že po 4 rokoch sa opäť stretnú, pretože Milan ide na vojnu, stáva sa partizánom (aktívny), zabijú ho Nemci, zomiera, Ema príde na miesto stretnutia, vtedy sa dozvie, že je mŕtvy – Ema mala vzťah aj so Zoltánom Ballom => nechcel, ale nakoniec sa zaľúbil, no ona nevie na čom je, je to nenaplnený vzťah, odchádza od neho (oslobodenie)

- tretí vzťah s ing. Jozefon Solanom => pomocou neho zabúda na Milana Kališa, cíti k nemu vzťah, pomáha jej prekonávať problémy, má v ňom útočište, zoberú sa, žijú spolu, aj keď má tajnosti, (čakala s Milanom dieťa, ale potratila)

- tento denník písala tajne, chcela ísť do Tichej doliny aby mu všetko prezradila a aby prekročila Sklený vrch

- Deň pred odchodom sa dostáva do nemocnice a zomiera, Solan jej denník našiel a o všetkom sa dozvedel

Rudolf Jašík

Námestie sv. Alžbety (podobné ako Peter a Lucia)

  • protifašistický román z 2. sv. vojny, téma lásky medzi Igorom Hamerom a Evou Weimannovou
  • Igor bol polosirota, kresťan, Eva bola židovka, bývali na námestí sv. Alžbety v Nitre
  • Evin otec Samko bol bohatý, ortodoxný žid, typický tvrdý obchodník, pomáhal židom, oboch trápil problém židovstva, lebo mali byť označovaní žltou hviezdou, aby ich odovzdali do koncentráku => Igor Evu zachránil, prekrstil ju na kresťanku, ale cirkev bola skorumpovaná, kňaz chcel za to 10 000, požičal mu len Maxi, spoločník Samka, ktorý predal kone (ani Samko mu nechcel požičať, hoci bol bohatý)
  • Nakoniec to aj tak kňaz odmietol ,lebo už bolo neskoro a Evu odviedli na lúku, kde major dáva príkaz na streľbu malého chlapca od chrbta (zverstvo fašizmu)
  • Eva chce odpratať telo chlapca, aby to neranilo jeho matku, ale zastrelia aj ju
  • Prisluhovači režimu: holič Flórik (chcel pracovať pre Hlinkovu gardu, mal holičstvo na námestí, získaval veľa informácií, ktoré využíva vo svoj prospech, neskôr ale odmieta holiť židov, stáva sa z neho vrah, zabije aj Evu, preto ho zabil Igor), žltý Dodo (symbolizuje židovstvo – žltá farba, bol udavač židov), Hasl (nakoniec si uvedomil, že nie je správne vraždiť židov kvôli majetku, spácha samovraždu)
  • Židia: Eva Weimannová (túži po láske a po živote, ale nedostáva šancu) Samko Weimann (ortodoxný žid, ktorý si myslel, že pre neho a rodinu bude lepšie spáchať samovraždu ako sa zabiť Nemcami, otrávil celú rodinu), spoločník Maxi (ako prvý pochopil, že židia nemajú šancu, prepadá ho beznádej, čaká len na smť)
  • Človek ľúbiaci: Igor (po Evinej smrti cíti beznádej, chce sa pomstiť a spáchať samovraždu, ale zachránil ho obuvník, ktorý mu vniesol nádej do života, povedal mu, že láska zostane živá len vtedy, keď aspoň jeden z nich bude žiť, tak môže posolstvo posielať ďalej a láska takto pretrvá)

SAMIZDATOVÁ LITERATÚRA – Dominik Tatarka

  • Ostal v Česko-slovensku, nedožil sa revolúcie, bol vzdelaný muž, pedagóg, novinár, bol aktívny,
  • Písal aj keď bol zakázaný, pretože ho vylúčili zo zväzu spisovateľov, nechcel emigrovať, ale nemal šancu

Farská republika

  • píše o slovenskom štáte v období, keď pôsobí ako učiteľ na gymnáziu (zakázané dielo)
  • štylizuje sa do Tomáša Menkynu, ktorý sa nezapredá momentálnej situácii
  • vyzýva učiteľov, aby pôsobili na žiakov v duchu nacionalizmu Hlinkovej gardy
  • najprv sa správal pasívne, pozoroval situáciu, nakoniec bol aktívny

Ladislav Mňačko

  • prozaik, publicista, novinár, stal sa členom KSČ, vzbudzoval v ňom rešpekt, veril ich princípom
  • pokúsil sa utiecť zo ZSSR (neúspešne), vzali ho do koncentračného tábora, (podarilo sa mu utiecť)
  • zúčastnil sa 2. sv. vojny a SNP, bol partizánom, odporca fašizmu, bol proti vzdelanie ČSR
  • v 1968 emigroval do Rakúska, bol 1. na zozname ŠTB, jeho diela boli zakázané, vylúčený z radu spisovateľov

Ako chutí moc

  • dej má tri dni, pojednáva o 50tych rokoch (stalinský režim v slovenskej politike), odhaľuje spoločnosť, politické praktiky v období budovania socializmu a komunizmu
  • Autor popisuje osudy hlavných postáv fotografa Franka, ktorý retrospektívne spomína na životný príbeh jeho priateľa z mladosti, ktorý v diele nie je pomenovaný, zobrazuje v ňom celý systém, každého politika túžiaceho po moci
  • Dej sa začína na pohrebe štátnika, pohreb bol len spoločenská udalosť, kde sa musí ísť, musí sa zahrať isté divadielko, ale bez kúsku ľútosti (chladnosť, nezaujatosť, okázalosť – obraz danej spoločnosti)
  • Na pohreb prichádzajú politici, pionierske deti, rodinní príslušníci,... zobrazuje, že túžba po moci ničí rodiny
  • Margita – prvá manželka mala zmiešané pocity, lebo keď sa dostal k moci, opustil ju, pretože nebola preňho dosť reprezentatívna, vymenil ju za mladú peknú sekretárku, Margirtu najprv ľúbil Frank, no potom si ju vzal štátnik, mal s ňou aj dieťa, ale rozviedli sa
  • Frank tvrdí, že v mladosti bol štátnik ešte človekom, bol aj na SNP, ale pod vplyvom moci mení svoj charakter
  • Dostal chorobu uréniu, bežnú chorobu, kedy sa do moču dostáva krv, ale na takúto chorobu nemohol štátnik zomrieť, do karty mu napísali leukémia
  • Každému bolo jedno, že zomrel, bol istým spôsobom bezvýznamný, na jeho miesto sa už tlačil Galovič
  • Jediný človek, ktorý pociťoval ľútosť bol jeho syn, ktorého ani na pohreb nepustili, pretože bol robotník a mal špinavé oblečenie, pohreb sledoval len zvonka

Smrť sa volá Engelchen

  • Retrospektívny psychologický román, protifašistický odboj
  • Dialóg medzi Voloďom (bývalý partizán, ktorý bol zranený v povstaní, leží v nemocnici) a ošetrovateľkou Eliškou
  • Rozpráva jej svoj príbeh o partizánskej jednotke, v ktorej bojoval (pri Ploštinách)
  • Dedinčania, ktorí im pomáhali, boli potrestaní fašistami, vypálili im dedinu, 27 mužov spálili zaživa, ženy nechali žiť (utrpenie a výčitky svedomia boli ešte znásobené)
  • Román sa nesie v pocitoch viny, tí čo prežili sa cítia vinní za tragédiu, tí čo sa dozvedeli, že sa blížia Nemci utiekli
  • Engelchen – symbol miláčik, anjelik => krycie meno nemeckého dôstojníka, ktorý bol za všetko zodpovedný, mal špeciálny výcvik na likvidáciu partizánov, Voloďa chcel najprv spáchať samovraždu, ale nakoniec sa rozhodol, že bude žiť pre pomstu, chce nájsť Engelchena a zabiť ho,
  • Marta – židovka, partizánka, ale aj špiónka, žena na jednu noc, ktorá zneužíva informácie od vysoko postavených mužov
  • Najviac riskuje, všetky informácie, ktoré získa dáva partizánom
  • Po vojne neuniesla tú ťažbu minulosti, spácha samovraždu, ale ešte predtým príde za Voloďom do nemocnice a dá mu informácie o Engelchenovi

Ladislav Ťažký

  • pochádza z Čierneho Balogu, bojoval na východnom fronte, jeho tvorba je čiastočne autobiografická
  • pred koncom vojny padol do nemeckého zajatia, žil v čase SNP, kde sa slovenský vojak stal nepriateľom Nemecka
  • 1968 – kriticky vystupoval proti praktikám vlády, podpísal charty, bol kvôli tomu stíhaný a odstavený z lit. Činnosti
  • Mohol sa zamestnať len ako robotník v lese, kandidoval na post 1. slovenského prezidenta

Amenmária, podtitul Samí dobrí vojaci

  • Je to román o vine, svedomí a istom duševnom, predovšetkým morálnom testovaní slovenských vojakov na východnom fronte v 2. svetovej vojne => autobiografický román, kde hl. postava je sám autor
  • Hlavnou témou je konflikt medzi nezmyselnou povinnosťou a charakterom a túžbami mladého muža
  • Hlavný hrdina Matúš Zraz sa stáva dospelým mužom v absurdnej mašinérii príkazov, zákazov a rozhodnutí, ktoré prináša vojnová skutočnosť na fronte, nechcel bojovať, ale musel ak chcel prežiť, vojna bola ako skutočnosť, ktorej sa nemohol vyhnúť, predtým žil život bezstarostného dedinského chlapca
  • Uvedomil si aká je vojna krutá, keď ho odviedli na Ukrajinu a z vlaku videl zničené dediny
  • Narukoval s presvedčením, že utečie (to bola túžba aj jeho otca, ale realita bola iná)
  • Poručík Amenmária bol Matúšov veliteľ, nikto si nikoho nevážil, nerešpektoval, vládla anarchia a chaos na fronte, v skutočnosti sa ani nebojovalo, riešenie hľadali v alkohole, striedali dievčatá, užívali si život
  • V druhej časti vojna končí, príbehy ako utiekli z Ukrajiny, nemajú šancu, nevedia sa zaradiť do života

SÚČASNÁ LITERATÚRA – Peter Jaroš

  • narodil sa v Hybiach v rodine murára, vyštudoval v LH a v BA, publikoval v časopisoch, redaktor, scenárista, dramaturg

Tisícročná včela

  • 4-dielny film, pôvodne celovečerný, spoločenský román, dej sa odohráva v Hybiach, hl. postavy sú rodina Pichandovcov
  • Téma dediny, Liptova, jednoduchých ľudí, liptovských murárov, ktorí budovali Maďarsko, mali ťažký život
  • Analyzuje obdobie Rakúsko-Uhorska až po budovanie Československa => mnohé spoločenské zmeny
  • Analyzuje príbehy troch generácií rodiny Pichandovcov:
  • Martin Pichanda – murár, ktorý mal dvoch synov a dcéru (Valent, Samuel, Kristína), Valent chcel študovať, jednému z detí dali vždy rodičia šancu študovať, študoval v Prahe, odčlenil sa od rodiny, našiel si iný spôsob života, oženil sa s Hermínou, bývali v RK, s rodinou nechcel mať nič spoločné, Samuel sa stal murárom, zdedil remeslo po otcovi,
  • Kristína, ženská postava, ktorá ostáva doma, vydala sa, ale nemohla mať deti, keď prišla o muža (zavalilo ho v hore), chodieva za ňou jeho bratranec, vydala sa druhýkrát => žena túžiaca po rodine a deťoch, ale nemohla ich mať, žena dvoch mužov, s bratrancom potom deti mala
  • Tisícročná včela – starý Pichanda bol včelár, prirovnáva človeka k včele, musí pracovať, aby niečo dosiahol, musí byť pracovitý ako včela, musí sa starať o svoju rodinu, vytvára nereálne predstavy
  • Včelia kráľovná sa často objavuje v rozhodujúcich situáciách, Samo sa s ňou rozpráva, objavuje sa ako pomoc aj výstraha

Ladislav Ballek

- narodil sa v Šahoch (v dielach Palánky) v rodine colníka, doteraz učí na VŠMÚ

Pomocník, podtitul Kniha o Palánku

  • spoločenský román, ktorý poukazuje na devastáciu spoločenských hodnôt, nadobúdanie majetku (pomocou druhých, ktorí odchádzali), odchod ľudí do Maďarska
  • postava je Štefan Riečan, ktorý s rodinou dostal dom spolu s mäsiarstvom, odišiel z Dolniakov, mal ideály o mäsiarstve, mal pomocníka Valenta Lančariča, ktorý predstavoval spoločenské zlo, degraduje vzťahy
  • Štefan prišiel, aby žil pokojný život (Starý svet), ale Valent videl vo všetkom peniaze (novodobý typ podnikateľa)
  • Narúšal všetky morálne princípy, vedie finančné podvody, vyhráva a bohatne
  • Štefanova žena chcela tiež bohatstvo, preto si nerozumeli, Štefan sa nevedel prispôsobiť dobe, nevedel prísť na iné možnosti, na možnosti mesta, preto mu Valent postupne berie celé mäsiarstvo a aj ženu a dcéru => prišiel o Všetko
  • Neskôr sa sám stáva pomocníkom Valenta, ponížil sa a prijal to, no neskôr odchádza ku kamarátovi, kde nachádza pokoj
  • Neskôr sa dozvedá, že jeho žena si zobrala iného a Valent si zobral jeho dcéru, vrátil sa k nej, vychovával jej deti, videl v tom isté poslanie a šťastie

Ján Lenčo

Rozpamätávanie

  • román s prvkami scifi, hlavnou postavou je sám autor Ján Kameník, učiteľ matematiky na gymnáziu
  • sedí na svojej poslednej porade, nudí sa, o každom z kolegov si vymýšľa príbeh, opisuje ich
  • vedel, že je to posledná porada, pretože vedel, že sa v tých príbehoch kolegovia nájdu => vyhodili ho, aj postavu aj autora

Rudolf Sloboda

  • Predstaviteľ existencionalizmu (stredobodom je človek a jeho odcudzenie v spoločnosti, samota, z ktorej nenachádza východisko, častokrát postava rozmýšľa nad samovraždou, aj sám autor ju spáchal)
  • Autobiografické črty v každej jeho postave, unikal od spoločnosti

Narcis

  • postava Urbal Chroma => cez neho vyjadril pocity vtedajšej mladej generácie, ktorá revoltovala proti spoločnosti
  • bol študent na VŠ, ktorý nesúhlasil s praktikami (karierizmus, úplatkárstvo, rodinkárstvo), z protestu odišiel z VŠ
  • stal sa baníkom (autobiografia, ťažká práca, ale bola preňho východiskom), neskôr zistil že tam nepatrí, prepadol pocitom desilúzie, sklamania, pochopil, aký je dôležitý domov a všetky roky, ktoré bol mimo, boli stratené

Stratený raj

  • mužská postava, ktorá má problém s alkoholom, problém rieši, stáva sa iným, nepochopeným, divným, pretože sám ide na liečenie (pritom pili všetci kolegovia v práci, kvôli tomu, že šiel na liečenie ho chceli aj prepustiť)
  • autor ho nazýva hrdinom, keď sa vrátil z liečenia, vrátili mu prácu, vráti sa aj priateľka (autobiografia)
  • dielo je ukončené otáznikom, aký osud bude mať jeho život v budúcnosti

Vincent Šikula

Muškát, Majstri, Vilma (trilógia)

  • zobrazuje takú vážnu problematiku, akou bola existencia slovenského štátu a priebeh SNP
  • postava je jeden zo synov majstra tesára Guldána, Imrich, ktorý prežíva prvé lásky, a pokojný život, dovtedy, kým nevypukne povstanie, odtiaľ sa vracia zmorený a zomiera
  • jeho žena Vilma napriek veľkej láske a obetavosti ho nedokáže uzdraviť, opisuje tragickosť postáv počas vojny

Milan Ferko

Pavel Villikovský

VETNÉ ČLENY

Syntax – náuka o vetných členoch, skladoch, , skladbách, súvetiach, o polovetných konštrukciách

Rozlišujeme:

Prisudzovací sklad = podmet + prísudok (mama varí)

Priraďovací sklad = spojenie dvoch rovnocenných vetných členov (nože a lyžičky)

Určovací sklad = prísudok + predmet, ... (veselí chlapci)

Vetné členy – určujú sa iba plnovýznamové slovné druhy

  1. Základné vetné členy:
  2. prísudok – Otec číta.
  3. podmetSyn
  4. vetný základPrší.
  5. Rozvíjacie vetné členy:
  6. predmet – priamy, nepriamy
  7. prívlastok – zhodný, nezhodný
  8. príslovkové určenie – miesta, času, spôsobu, príčiny
  9. prístavok – slovo, slovné spojenie vložené do vety
  10. doplnok – slovo, ktoré je vo vete navyše (podmetový – Ide spať unavený, predmetový – Počul dievča plakať)
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.033 s.
Zavrieť reklamu