Téma 1. sv. vojny v slovenskej a českej literatúre

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 132 slov
Počet zobrazení: 919
Tlačení: 98
Uložení: 94

Téma 1. sv vojny v slovenskej a českej literatúre

- Prvá svetová vojna mala pre celú Európu a aj pre Slovensko veľmi negatívny dopad

- Znamenala narušenie vzťahov medzi jednotlivými národmi, hlad, utrpenie a nevinné obete

- Zapôsobila na všetky druhy umenia

P.O.Hviezdoslav

Krvavé sonety:

- zbierka, cyklus 32 sonetov

- vyjadrená téma 1.sv vojny, nespokojnosť, zápory vojny, nesúhlasí s ňou, odmieta ju, bolesť, straty, útrapy,

- hľadá vinníka vojny, kto je za to všetko zodpovedný, obviňuje jednotlivcov vyššej spoločenskej vrstvy, začína národom, ľudstvom a obviňuje celú spoločnosť, ktorá sa dala zmanipulovať

- Ostro obžalúva buržoáziu, sebectvo, panovačnosť, túžbu po moci, vyjadrená silná kritika kresťanstva, človek nedodržiava božie prikázania, vyjadrená faloš, ľudia síce chodia do kostola, ale sa pretvarujú, sú zlí a klamú

- vykreslený obraz vojny, že je krutá, hrozná, pri vykresľovaní vojny používa symbol démona, používa zvukomalebné slová (skresk, tresk pušiek), silná personifikácia, inverzia a gradácia.

- Zaznieva tu aj úvaha, ktorá vyjadruje túžbu po mieri, po cite, pýta sa či to niekedy skončí a čo potom, zaznieva tu aj úvaha nad Slovákmi a nad národom.

Božena Slančíková - Timrava

Hrdinovia:

- novela je založená na princípe kontrastu, ktorý vytvára rozdielnosť názorov na vojnu u ľudu a panských vrstiev

- Kým ľud prijíma vojnu s nedôverou, ako pánmi nanútené zlo, ktoré mu prináša iba utrpenie, zatiaľ prívrženci vládnucej triedy sa nadchýnajú vojnou a účasť v nej vyhlasujú za veľký vlastenecký čin.

- dedinu naruší správa o vypuknutí vojny, ľud je zhrozený, ženy plačú, niektoré sú šťastné, niektoré nešťastné

- Anča Demákovie – je vdova, muž jej zomrel dávnejšie, je rada, pretože teraz by musel ísť bojovať

- Anča Matvejovie + Ďuro – je nešťastná, nechce aby jej muž šiel na vojnu

- Kata Stoličkovie + Ondrej – muž ju bil, tak je rada, že pôjde na vojnu a zbaví sa ho, vojna bola vykúpením

- Zuza Pekovka – bola rada, že vojna oddelí Matvejovcov, pretože Ďuro bol jej bývalí

- Baláň (buržoázia) – zbabelý notár, podlízavý chvastúň, bol odvážny a oduševnený za vojnu len slovami, keď mal ísť bojovať, bol strachopud

- Širický (inteligencia) – opak Baláňa, odcudzoval vojnu, bral ju ako zlo, klamstvo, faloš, zachováva sa ako hrdina, pretože šiel do vojny pomáhať, keď zachraňoval nepriateľského vojaka, zomiera

- spočiatku si mysleli, že vojna nebude trvať dlho, že hneď porazia nepriateľa, potom sa to predlžovalo a do vojny povolali aj Baláňa => bol vystrašený, chorý, vyhováral sa, že majú zobrať Širického, že on nemá rodinu, keď ho do vojny nepovolali, znovu sa začal chvastať

- Širický pred odchodom na vojnu chcel vyznať lásku Líze Malinskej (inteligencia), mladej peknej učiteľke, ktorá však bola samoľúba, pyšná, rozmaznaná

- Širický ju počul vysmievať sa trpiacim ľuďom, tak sklamaný odišiel, Líza sa s ním prišla neskôr sama rozlúčiť

- po niekoľkých rokoch prišla správa, že Širický umrel v boji pri záchrane nepriateľského vojaka

- „´hrdinovia“ ironicky myslené, vysmieva sa smiechom cez slzy pánom, ktorí nie sú skutoční hrdinovia, skutoční hrdinovia boli tí, čo šli bojovať, ale boli to pasívni hrdinovia – bolo im jedno, či prežijú, alebo nie, šli bojovať, ale nevedeli prečo, odovzdali sa osudu

Skon Paľa Ročku:

  • Protivojnová téma, autor vyjadruje odpor proti vojne, pretože chudobní ľudia trpeli, zisky mali bohatí
  • Paľo Ročko – stal sa mrzákom => vykreslený protest proti vojne, zobrazuje sa vykorisťovanie, je nutné sa vzoprieť, bol chudobní, rodičov mal alkoholikov (vykreslený obraz dediny), musel sa za nich hanbiť
  • Paľo chcel Zuzku, ktorá bola bohatá, vydala sa za Paľa z lásky, rodičia ju vydedili, ale túžila aj po majetku.
  • Celý život pracovali, láska pomaly upadala (mení sa na ľahostajnosť), Paľo ochorel, ale ona si myslela, že sa pretvaruje a nútila ho pracovať, neskôr musela robiť aj za neho
  • Zmenil sa vzťah aj k Paľovej matke Mare, prosil ju, aby im pomohla s domom, ale ona šla radšej pomáhať susedom, keď postavili doma, chcela tam prísť bývať, ale vyhodili ju, pohádali sa a prestali stretávať
  • Až keď zomiera, uvedomuje si svoje chyby a chce to napraviť – túžba po odpustení, Zuzka pochopila, že ho ľúbi a odpustila mu, chce sa zmieriť aj s matkou, najprv to odmietala, ale potom pochopila, že jej vinou je taký a zmierili sa, zmieril sa aj s cirkvou (celý život sa proti niečomu búril – proti matke, žene, cirkvi)

MiloUrban

  • Narodil sa v Rabčiciach v rodine hájnika, po otcovej tragickej smrti nedokončil štúdiá,
  • Bol pomocným redaktorom v denníku Slovák, neskôr úradníkom v Spolku sv. Vojtecha v Trnave, pracoval aj v časopise Slovenský národ, pôsobil ako šéfredaktor denníka Gardista.

Živý bič

  • Zámerom diela bolo vystihnúť vnútorný svet postáv vo vojne, opisuje osudy harmonickej dediny Ráztoky a národa vo vojne, dedinčania sú ako 1 celok, podáva svedectvo o neľudskosti vojny (najvýznamnejšie sl. dielo o 1. sv. vojne)
  • Je to unanimistický román (una anima = 1 duša), V závere ľud reaguje na konflikty ako na 1 celok, 1 duša = 1 pomstiaci sa živý bič.
  • časť – Stratené ruky (symbol bezmocnosti žien, muži odchádzajú na vojnu o oni zostávajú samé aj na chlapskú robotu)
  • Dedinčania pochopili o čom je vojna, až keď prišiel Ondrej Koreň z vojny domov bez ruky a nemý
  • Uvidí ho Ilčička (zlá žena, bláznivá chudera) a začne bedákať, že čo sa mu to porobilo
  • Na vojnu povolali aj jej syna Štefana Ilčíka, Ilčíčka sa s tým nevie zmieriť, pretože má iba jeho, na vojne udrie lopatou svojho nadriadeného, začo ho popravia, ale matka sa o tom nedozvedela
  • V Rástokách sa začalo klebetiť o 2. stave Evy Hlavajovej (čestná, pracovitá, vytrvalá). Nikomu to nešlo do hlavy, lebo vedeli, že má rada Adama Hlavaja, dedina ju odvrhne, lebo čaká nemanželské dieťa
  • Len Kúrňava vedel kto je otcom (bol prisluhovač, prospechár)
  • Keď sa notár Okolický dozvie, že otcom je on, za mlčanie jej sľúbil, že jej dostane Adama z vojny, pretože si myslela, že jej to odpustí, potrebovala mať muža doma, všetci ju odvrhli, tak sa utopí v rieke
  • časť – Adam Hlavaj (symbol živelného odporu ľudí proti vojne a sociálnemu útlaku – čestný chlap, spravodlivý)
  • Adam ušiel z frontu, ale keď sa dozvie, čo sa stalo, chce sa pomstiť, darilo sa mu skrývať, aj keď Okolický naňho vydal zatykač, pretože sa bál
  • Keď ho prichytil Kúrňava, šiel ho udať, začo dostal peniaze, ale neskôr pochopil ,že je lepšie mať priazeň dedinčanov
  • Prezradí mu meno otca, Adam Okolického pred ľuďmi obvinil, že je zloduch, ktorý zneucťuje dedinské ženy
  • Okolický stráca autoritu, ľudia protestujú, sú vedení Adamom (symbol ŽIVÝ BIČ – ľud ožil a vzbúril sa proti vrchnosti)
  • Notár chcel ujsť, ale ľud ho prichytil a utopil v rieke presne ako skončila Eva Hlavajová, ľud sa pomstil aj krčmárovi, ktorí ich celý čas okrádal, zarábal na ich biede, pretože všetko muselo isť vojakom => ľud vyhráva, vojna sa končí

Dobroslav Chrobák

Návrat Ondreja Baláža

  • Ondrej sa po 16 rokoch vracia z vojny domov, vracia sa bez akýchkoľvek informácií o jeho žene a rodine
  • Na začiatku dediny vidí pomník padlých vojakov, kde nájde aj svoje meno, vchádza do svojho domu v akejsi anonymite, ak by jeho žena mala iný život – je vydatá za iného, ich spoločné dieťa umrelo, má druhé dieťa
  • Ondrej sa štylizuje do človeka, ktorý bol s jej mužom kamarát na vojne, odovzdáva jej rôzne predmety, v anonymite aj odchádza nevedno kam, pretože jej nechce pokaziť život, je tulák, žobrák, chromý bez nohy, uvedomuje si, že by nemal šancu => takýchto osudov bolo veľa

Jaroslav Hašek

Osudy dobrého vojaka Švejka:

  • Román s témou 1.sv vojny, ale z iného pohľadu. Vojnu vykresľuje satiricky až sarkasticky, nie ako tragicky
  • Hovorí, že keď sa niečo začne, treba to prežiť a ono sa to skončí. S nadsáskou a útočným humorom poukazuje na nezmyselnosť vojny, svojim postojom degradoval armádu - čím väčší nemravník, hlupák a alkoholik, tým má väčšiu funkciu, zosmiešňuje vojenských lekárov, veliteľov, kňazov
  • Otto Kerz – typ človeka, ktorý bol stále opitý, kázal pre vojakov, dával im omše, hral karty, vždy všetko prehral, vo svojom dome organizoval zábavy so ženami, aj keď to mal ako kňaz zakázané
  • Nadporučík Lukáš - u ktorého Švejk slúžil sa zaplietal s vydatými ženami, miloval zvieratá, jedna žena k nemu prišla na dlhšie a on anonymne napísal jej mužovi
  • Veliteľ Dub – vydával priame rozkazy, ale vždy bol opitý (kritika morálky)
  • Dielo nemá súvislý dej, je to len mozaika Švejkových zážitkov
  • postav Jozef Švejk všetko vníma s kľudom, s úsmevom, plní všetky rozkazy a netrápi ho, keď ho ponižujú, týmto kľudom naznačuje absoruditu, práve toto privádza veliteľov do zúrivosti
  • Sám od seba chcel ísť na front, tak ho vyhlásia za blázna. Cez rôzne inštitúcie sa dostáva ku kňazovi, rozplakal sa na jeho kázni. Na vojne sa ocitá v zázemí. Na front sa dostáva za trest a tam sa dielo končí.
  • Ostrá nekompromisná kritika vojny(vďaka sarkazmu), poskladaná mozaika príbehu.

Karel Čapek

Matka:

  • Námet matky a synov s manželom, 3 synovia zomrú počas vojny ale najmladšieho si chráni, keď však počuje v rádiu, že sa strieľalo na loď plnú detí, tak mu sama dáva zbraň a posiela ho do vojny
  • autor vykresľuje charaktery všetkých synov, jeden chcel byť spisovateľ, ale vojna všetko ničí
  • Matka- je ako každá matka, ktorá sa bojí o svoje deti a miluje ich nadovšetko, najmä po manželovej smrti
  • Trápi ju osud rodiny v časoch vojny. Dospelých synov vidí ako malé deti, nechce sa ich vzdať a ostať sama.

Bíla nemoc:

  • autor varuje pred nastupujúcim fašizmom, vykresľuje Hitlera v postave diktátora, ktorý zbrojí a manipuluje masy, vedie ich do vojny
  • postava je dr.Galén, kt.vynašiel liek na novodobý mor –bielu nemoc, liečil len chudobných, má veľkú moc
  • keď ochorel diktátor, mal možnosť všetko zvrátiť, odmietal ho liečiť, až kým neprestane zbrojiť => šanca ľudstva na záchranu, mier
  • sfanatizovaný dav dáva slávu vojne, keď diktátor protestuje, dav ho ušliape, ale ušliapaná je aj ampulka s liekom => stráca sa šanca na záchranu, ale jediná šanca zostáva v inej krajine, kde má kamaráta, ktorému jedinému prezradil recept na tento liek

Válka z mloky:

  • postava objaví mloky, naučí ich loviť perly, rozprávať,... využíva ich na to, aby zbohatol
  • mloky sa stali rozumnejšie, autor varuje pred tým, že môžu byť rozumnejšie ako ľudia (hrozba zániku ľudí)
  • mali veľkú silu, využívali sa na všetky ťažké práce, obraňovanie, lovenie, boli učenlivé
  • začali vychádzať z vody, vytláčať ľudí, jedinú nádej mali v horách, pretože mloky sa usadili na pevnine
  • začali sa rozmnožovať, organizovať => mocenské túžby Hitlera ovládať svet
  • Chef Salamander – vodca, ktorý stavia podmorský svet, predstavuje nastupujúci fašizmus, manipuluje masu
  • Mloky sa postupne začínajú nenávidieť a vraždiť sa navzájom => jediná šanca pre ľud

Rečnícky štýl

Rétorika – náuka o umení hovoriť s cieľom zaujať, presvedčiť,...

Dejiny rétoriky:

ANTICKÉ GRÉCKO

- rétorika bola základný predmet na školách, vznikla 2000 rokov p.n.l.

- tento predmet zavádzajú Sofisti (Gorgias) => „Nie je dôležité, či hovorím pravdu, ale dôležité je, či ostatní tomu uveria“

- Sokrates a jeho žiak Platón zaviedol dialóg

- tvrdí, že dialógom chce uniesť publikum k tomu, aby samy dospeli k nejakému názoru (Sokratovský dialóg)

- Aristoteles – napísal prvé odborné knihy Rétorika, Poetika

RÍM

  • Cicero – vynikal súdnymi aj politickými rečami

STREDOVEK

  • náboženská rétorika, vyznačovala sa pátosom, neprirodzenosťou, spevavosťou, tzv. oslavná rétorika

BURŽOÁZNA SPOLOČNOSŤ

  • politická + proletárska rétorika
  • boli to nevzdelaní rečníci, ale boli zapálení pre vec, nebol dôležitý spôsob reči, ale napr. gestikulácia
  • Lenin – malý človiečik zmenil svet
  1. STOROČIE

- hlavne politické reči ovplyvnili svet (Stalin, Hitler)

Slovenské dejiny:

ĽUDOVÍT ŠTÚR

  • poslanec v Uhorskom sneme, vystúpil tam ako jediný Slovák

ALEXANDER DUBČEK

Súčasní politici:

  • Obama, Slota, Fico, Kaliňák, Mečiar

Žánre rečníckeho štýlu:

  1. agitačné: politická reč, súdna reč => cieľom je zmobilizovať ľud a presvedčiť ich o naliehavosti riešenia problému
  2. náučné: prednáška, referát, koreferát => cieľom je naučiť alebo poučiť
  3. príležitostné: spoločenský prívet, smútočný prejav, slávnostný prejav

Fázy tvorenia prejavu:

  1. Zhromažďovanie faktov
  2. Kompozícia – úvod, jadro, záver
  3. Štylizácia
  4. Spôsob nacvičenia prednesu
  5. Prednesenie

Vlastnosti rečníka:

  1. musí byť presvedčivý, musí vyjadrovať svoje myšlienky a postoje, musí veriť tomu, čo hovorí a rozumieť téme
  2. mal by byť úprimný, nepretvarovať sa a nehrať divadlo
  3. veci musí hovoriť prirodzene a pútavo

Kompozičný postup:

  1. ujasnenie cieľov – poučiť, vysvetliť, objasniť, presvedčiť, zapôsobiť, zaktivizovať k činnosti, citovo zapôsobiť
  2. úvod – upúta najviac pozornosť diváka, treba ho vedieť naspamäť, je najdôležitejší
    1. oslovenie
    2. výrok, citát => výrok môžeme aj okomentovať
    3. paralela => zaujatie, prirovnanie z minulosti
    4. definícia => poučka (nie dobrý úvod)
    5. otázka => na zaujatie a zaktivizovanie
    6. konkrétny príbeh, príklad => konkrétny príklad k téme
    7. stupňovanie, gradácia
  3. jadro – môžeme používať text a niektoré veci čítať
    1. oslovenia používame viackrát, používame aktivizačné otázky, zvolacie vety
    2. vytýčený vetný člen, dvojitý zápor, opakovanie slov na zapamätanie
    3. stupňovanie významu synonymami, prirovnania, názornosť, obraznosť štylizácie
    4. opakovanie myšlienok tými istými slovami
  4. záver – treba zanechať dojem, je dôležitý
    1. zhrnutie myšlienok
    2. výzva k činnosti => apelácia
    3. citovanie
    4. vystupňovanie myšlienky

Spôsob nácviku a prednes prejavu:

  1. Prednes spamäti – ak má prejav skutočne zapôsobiť, prednáša sa spamäti. Rečník má tak lepší kontakt s poslucháčmi
  2. Vzdialenosť – proxemika, aspoň 3-4 metre
  3. Mimojazykové prostriedky – Mimika (úsmev, práca s očami), gestikulácia, posterika (postoj a pohyb tela, uvoľnený, vzpriamený), rekvizity, kostým (vhodné oblečenie k danej téme)
  4. Správna artikulácia a ortoepia reči – artikulácia je článkovanie reči a ortoepia je znelosť asimilácie (spodobovania) spisovnej výslovnosti; správne, zreteľne a čisto vyslovovať myšlienky, jazykolamy na precvičenie

Prozodické vlastnosti prejavu:

  1. Dôraz
    1. Slovný – dôraz v slove dávame na prvú slabiku; s predložkou dáme prízvuk na predložku
    2. Vetný – dôraz vo vete dávame na dôležité slovo vo vete
  2. pauza
    1. funkčná – slúži na nádych medzi slovami, nie v strede vety
    2. významová – pauza sa dáva pred slová, ktoré chceme zvýrazniť
  3. tempo - prirodzené
  4. intenzita – ani ticho, ani hlasno
  5. melódia
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Téma vojny

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL



Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.025 s.
Zavrieť reklamu