Obraz ľudu, človeka, prírody a práce v tvorbe Andreja Sládkoviča a Pavla Országha – Hviezdoslava
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 291
Uložení: 95
Obraz ľudu, človeka, prírody a práce v tvorbe Andreja Sládkoviča a Pavla Országha – Hviezdoslava
Znaky romatizmu + realizmu:
Romatizmus
- dominantný idealizmus, iracionalizmus (postavy idealizované, prevláda cit nad rozumom)
- subjektívne vnímanie (autor vyjadruje svoje vlastné myšlienky, pocity)
- individuálny osamotený hrdina túžiaci po voľnosti slobode, túžby sú nenaplnené
- riešia sa nenaplnené lásky,... (lyrika)
- konflikt sna a skutočnosti
Realizmus
- dominantný racionalizmus (pravdivé zobrazovanie)
- objektívne vnímanie (autor je nezúčastnený, predmetom vnímania je objekt)
- Bežné typy ľudí, autor odhaľuje ich nedostatky, majú šancu zmeniť sa
- rieši sa alkoholizmus, nevzdelanosť, úpadok... (próza)
- konflikt dvoch svetov (sveta chalúp a kaštieľov)
- O. Hviezdoslav
Život
- Najväčší slovenský básnik. Narodil sa vo Vyšnom Kubíne. Po Absolvoval právnickú akadémiu v Prešove.
- Hviezdoslav => pseudonym podľa matky
- K národnému povedomiu ho priviedol učiteľ Adolf Medzihradský, veľa čítal a tiež písal po maďarsky
- Učitelia tvrdili, že slovenčina je primitívna so slabou slovnou zásobou => nie je vhodná na poéziu
- pracoval ako advokátsky pomocník v Dolnom Kubíne, Martine, Senici, potom ako podsudca na župnom súde
- Presťahoval sa do Námestova, kde 20 rokov pôsobil ako právnik.
- Oženil sa s Ilonou Novákovou, nemohli mať deti, staral sa o deti svojho brata, ktorý zomrel
- Stal sa členom 1. parlamentu revolučného národného povedomia
Tvorba
- využíval sylabotonický verš – verš založený na slovnom prízvuku (jam), má ustálený počet slabík a rovnaké umiestnenie prízvuku vo verši – pravidelné striedanie slabík
- Lyrické skladby – Sonety, Letorosty, Žalmy a hymny, Prechádzky jarom, letom, Stezky, Dozvuky, Krvavé sonety, Hájniková žena
- Epika – Ežo Vlkolínsky, Gábor Vlkolínsky
- Kratšia epika – Zuzanka Hraškovie, Poludnie, Večera,
- Biblické básne – Agar, Ráchel, Vianoce
- Dráma – Herodes a Herodias
- Prekladateľská tvorba
Hájnikova žena
- lyricko-epická skladba, ktorá využíva sylabotonický verš (15 spevov + Pozdrav + Zbohom)
- vykresľujú sa vzťahy medzi vrchnosťou a obyčajným ľudom a čistá láska medzi Michalom a Hankou
- viera v obrodu národa cez ľudové vrstvy a odsúdenie odcudzenej šlachty, ktorá len prináša útlak, biedu, nešťastie
- príroda – symbol ochrany
- príroda sa zúčastňuje na deji (keď zastrelili jeleňa, bola to predzvesť smrti Villániho)
- postavy – Hanka, Miško (reálne opísané, stelesňujú hrdosť, silnosť, nie sú ideálni)
- zemianstvo upadá, autor dáva šancu ľudu
Pozdrav
- autor pozdravuje lesy, hore, prírodu, vyjadruje lásku k ním
1.spev
- opisuje starú chalupu, jej okolie, lesy, krásu, opisuje svet chalúp a kaštieľov, chalupa je v lese – najväčšia obrana
- autor prirovnáva ľud k prírode, vyjadruje ich vzájomnú spätosť
2.spev
- Starý Čajka zomrel, jeho syn Michal sa chce usadiť na jeho mieste (horár).
- Ide do kaštieľa, kde sa nevie vynadívať z tej krásy
3.spev
- Michalovi sa dlho páčila Hanka, ale šiel za ňou až keď dostal novú prácu, prerobil si chalupu, dostal odvahu
- Na jar sa vzali, svadba trvala 3 dni, nakoniec sa s tým zmierili aj jej rodičia
4.spev
- Boli spolu šťastní, netrebalo im bohatstvo, prepych, stále sa len jej venoval, aj prácu začal zanedbávať
5.spev
- Hanke sa niečo zlé snívalo o Michalovi, šli v nedeľu do kostola, kde sa zaňho modlila
6.spev
- Spev o láske, o tom ako sa obaja ľúbia
7.spev
- Obviňuje pánov z ľahostajnosti k ľudu, úvahy o márnosti sveta, opisy prírody
- Autor je na strane chudobných, so zemepánmi nesympatizuje
- Keď Hanka prala pri potoku, prišli k nej dvaja muži na koňoch. Jeden bol Artuš Villáni (mladý bohatý zeman, namyslený, vypočítavý, sebecký, neschopný prijať odmietnutie)
- Villáni ju zvádzal, vnucoval sa, vypytoval sa na muža, dokonca jej v krčahu nechal aj peniaze, ale ona ich odhodila
8.spev
- Pieseň maliniarok, Hanku prišiel navštíviť Villáni, no ona mu neotvorila a Miškovi o návšteve radšej nepovedala
9.spev
- Opis krás jesene, Artuš vyhlásil polovačku, kde mal Miško chytiť jeleňa.
- Zatiaľ využil situáciu, šiel k Hanke, znásilnil ju a ona ho v obrane zabila
- Michal vzal vinu na seba, všetci sa v ňom sklamali, ale Hanka prisahala, že nepovie pravdu
10.spev
- Hanka odchádza k rodičom, kde ju matka skrýva pred otcom. Miško je vo väzení, otec jej vykrikuje, ako si ho mohla vziať, vyhodí ju z domu, keď jej umrie matka, otec to dáva jej za vinu => pomiatla sa z toho
11.spev
- Presne o rok bol súd, kde Miško vyrozprával celý príbeh, ako ho zabil, mal byť vinný, v tom sa objavila pomätená Hanka, ktorá sa priznala k vražde, tak Miška neodsúdili
12.spev
- Spev Hanky o jej žiali
13.spev
- Michal sa kvôli Hanke trápil, jednu noc zachránil starého Villániho, žiadal za to odpustenie
14.spev
- Pieseň hviezd
15.spev
- Opis hôr, lesa, prírody, opäť sú spolu šťastní, majú už aj dieťa
Zbohom
- Autor sa lúči s prírodou, bude na ňu spomínať
Andrej Sládkovič
Život
- Bol básnikom krásy, dobra a pravdy. Narodil sa v Krupine v sociálne slabej rodine učiteľa a literáta
- Dostal sa do rodiny Pišlovje, kde sa zaľúbil do ich dcéry Maríny (o nej lyrická skladba)
- Odchádza do Nemecka, kde prichádza o svoju lásku, pretože Marína bola donútená vydať sa za iného
Tvorba
- Zaspievam pieseň o slobodnej vlasti, Svätomartiniáda, Lipa cyrilometodejská, Čo vy za nič nemáte nás?, Marína
Detvan
- Lyricko-epická skladba zložená z 5 spevov: Martin, Družina, Slatinský jarmok, Vohľady a Lapačka.
- hlavnou myšlienkou deja je vytvorenie slovenského ideálu cez postavy Martina a Eleny (zidealizovaní), ktorí by mali predstavovať obrodu, čistotu, verí, že ak bude mať národ tieto vlastnosti, budú silní a mocní (viera vo vlastný ľud)
- skladba, v ktorej chcel zachytiť ľudský život, národnú a sociálnu problematiku (spätosť s ľudovou slovesnosťou). Dejová osnova je stručná ale pevná.
- používa aj realistické prvky, konkretizovanie deja na Poľanu, opis Detvianskej prírody, odevu, tradícii.
Vrstovníkom:
- báseň na úvod - apelácia na človeka, ktorá vyzýva na jeho prepojenie s ľudom => autor vyzýva všetkých, aby prejavili záujem o vlastný národ
- spev: Martin
- Je oslavou krásnej podpolianskej prírody s dôrazom na zrastenosť ľudu s prírodou.
- Narodí sa Martin, slovenský junák, šuhaj, ktorého matka porodí na poli a opisuje spojitosť človeka a prírody
- spev: Družina
- autor vykresľuje Martinovu družinu, salaš, pastierov (voľnosť), stotožnenie s prírodou – zidealizované
- Martin zabije kráľovského sokola, ktorý napadol zajaca (slabšieho), sokol patril kráľovi Matiášovi (Matej Korvín)
- je odvážny, zachráni svoju milú Elenu z rúk
- spev: Slatinský jarmok
- Je najepickejší. Martin prichádza za kráľom, aby sa mu ospravedlnil (odvážny a statočný)
- kráľovi sa to páči, chce ho zverbovať do svojho čierneho pluku
- vykreslené spoločenské pomery, rozdiely medzi chudobnými a bohatými, služobníctvo je panovačné a povýšenecké
- spev: Vohľady
- kráľ sa rád prezliekal a chodil medzi obyčajných ľudí. Zalieča sa Elene, ale ona ho odmieta, lebo ľúbi Martina.
- Kráľ jej daruje prsteň, ponúka jej bohatstvo.
- Elena je ideál slovenskej ženy – krásna, dokonalá, verná
- spev: Lapačka
- Martin vstupuje do Čierneho pluku len pod podmienkou, že si môže ponechať slovenské symboly (vrkoče, valašku, opasok)
- obraz Martina, spätosť s prírodou a ľudovými tradíciami
Hlavné postavy sú zväčša zidealizované:
Martin Hudcovie – zo sedliackej rodiny, smelý, vyrastal v prírode, statočný, ochotný brániť rodný kraj, spravodlivý, čestný, má v úcte tradície národa, cíti sa slobodný.
Elena – úprimná, verná Martinovi, nežná v citoch.
Martin a Elena sú silné ľudové typy, ktorých mravné hodnoty sú zárukou budúcnosti.
Kráľ Matiáš – Matej Korvín – 15. st. – zidealizovaná postava, typický predstaviteľ panskej spoločenskej vrstvy, ktorého autor vykreslil ako demokratického panovníka – má záujem o to, ako ľud žije.
Ľud – zdravé jadro národa. Poukázal na jeho silu, schopnosti, nadanie, tvorivosť, mravné zásady.
„Stojí vysoká, divá Poľana,
mať stará ohromných stínov,
pod ňou dedina Detvou volaná,
mať bujná vysokých synov:
či tých šarvancov Detvy ozrutných
Poľana na tých prsiach mohutných
Nenosí a nenadája?
Alebo aspoň na tie výšiny
nehľadí dcéra tejto rodiny,
keď má porodiť šuhaja?“
„Ako by Detva obrov nemala! –
Mať zrodila v poli syna,
trávovú plachtu porozvíjala,
z buka na buk ju pripína;
prvý raz oči šuhaj roztvorí,
čo vidí? – výsosť Poľany hory
a opachy nezvratných skál;
a spustí zraky prvé v doliny,
čo vidí? – hory zázračné stíny
a prekrásnu slovenskú diaľ.“
Porovnanie diel
Andrej Sládkovič - Detvan | P. O. Hviezdoslav – Hájnikova žena |
Tohto autora zaraďujeme do obdobia slovenskej preromantickej a romantickej literatúry (1830 – 1850). | Tohto autora zaraďujeme do slovenskej realistickej literatúry (1875 – 1905) do 1. fázy realizmu, kde patrila staršia generácia autorov |
Láska Martina a Eleny: V 1. speve „Martin“ sa do seba zaľúbia pri tanci. V 2. speve „Družina“ sa Elena bojí o Martina. V 4. speve „Vohľady“ Elena netrpezlivo očakáva svojho milého. V 5. speve „Lapačka“ odmieta Martin bojovať za kráľa bez milovanej Eleny. Obaja sú stelesnením krásy a sily slovenského ľudu. | Láska Hanky a Miška: Láska Hanky a Miška sa začala po smrti starého Čajku. Vtedy sa zobrali a žili na hore Babia hora. Vždy boli k sebe úprimní. |
Prekážkou bol kráľ Matiáš. Martin raz nebol doma a k Elene prišiel cudzinec. Bol to kráľ. Daj jej zlatý prsteň a chcel, aby s ním odišla, ale ona bola vždy úprimná a verná Martinovi. (romantizmus – čistá láska) | Prekážkou bol kráľ Artuš, ktorý pricválal k domu Hanky a Miška. Začal sa jej vypytovať, či ľúbi Miška. Chcel ju vziať so sebou, ale ona ho v sebaobrane zabila. (realizmus – zabitie) |
Elena bola Martinovi verná. Nikdy netúžila po láske iného muža. Odmietla aj kráľa. | Hanka bola tiež verná Miškovi. Neodišla ani s kráľom. |
Dej: Kompozícia sa skladá sa z 5 spevov: Martin, Družina, Slatinský jarmok, Vohľady a Lapačka. | Dej: Kompozícia sa skladá z Pozdravu, 15. spevov a Zbohom |
Porovnanie postáv: Elena – dobrosrdečná, verná mužovi Martin – odvážny, dobrosrdečný. Postaví sa pred kráľa a prizná sa, že mu zabil sokola. | Porovnanie postáv: Hanka – milá, usilovná, verná mužovi Miško – odvážny, zoberie vinu na seba namiesto Hanky. Postaví sa pred Artušovho otca Villániho a prosí o odpustenie. |
Príroda: „Šum lístia storočných dubov, a k akej piesni chlapča privyká? Vietor duje horou hrubou.“ Autor opisuje Poľanu a opachy nezvratných skál, doliny a prekrásnu slovenskú diaľ. | Príroda: „Jak hniezdo v skrytu parutí tak chalupa v hôr zákutí uprostred zeleného lázku, rozvitom sťa by na obrázku. Kút ozaj skromný, ale milý ...“ Autor tu hlavne opisuje les, kde žije Miško. Vyzdvihuje krásu kvetov a ich vôňu. Každý kvet má inú vôňu a vždy je výnimočný niečím iným. |
Spoločné znaky:
- v oboch dielach sa ospevuje príroda (v Detvane Podpoľanie, v Hájnikovej žene Orava)
- obe diela sú lyricko-epické skladby
- silná láska hlavných postáv
- hlavné postavy odvážny pracovitý ľud
- prekážky – Matiáš, Artuš
Odlišné znaky:
- Detvan je romantické dielo, Hájnikova žena je realistické dielo
- V Detvane sa opisuje Podpolanská príroda, v Hájnikovej žene Oravská príroda
- V Hájnikovej žene príroda vstupuje priamo do deja, je personifikovaná
- Hájnikova žena začína pozdravom a končí lúčením sa s prírodou
- V diele Detvan boli hlavné postavy slovenskými ideálmi
- V Hájnikovej žene boli postavy opísané realisticky (Hanka dokonca zabila Villániho)
Opisný slohový postup
- funkciou opisu je čo najpresnejšie a najnázornejšie slovami vystihnúť pozorovaný predmet alebo jav
- vystihnúť jeho znaky, črty, vlastnosti
Druhy opisu:
- Odborný (náučný) – používajú sa odborné, cudzie slová, internacionalizmy, skratky, značky
- presné overené údaje, číselné údaje
- prehľadnosť, zrozumiteľnosť - Umelecký (náladový) – používame umelecké prostriedky, metafory, prirovnania
- Jednoduchý – nemá odborné poznatky, ani umelecké cítenie
Opisy poznáme:
- Opis pracovného postupu – zrozumiteľný, presný, používame čísla, rozmery, značky
- Dynamický opis – opis cez príbeh, s dejovým rámcom (nepriamy)
- Statický opis – stavové neplnovýznamové slová (priamy)
Jazykové prostriedky:
- prídavné mená, podstatné mená, príslovky
Kompozičný postup:
- premyslený, usporiadaný (zhora dole, zľava doprava)
- úvod, jadro, záver musí byť dodržaný
Opis pracovného postupu – pracovný návod
Úvod – téma (predmet), suroviny (recept), materiál, pracovné nástroje
Jadro – používame značky, skratky, čislovky, sloveso v 1.os.mn.č. rozkazovací spôsob (upravme), oznamovací spôsob (upravíme), nákres s popisom, dodržiavať postupnosť
Záver – použitie
Znaky – presnosť, stručnosť, zrozumiteľnosť, prehľadnosť
Odborný opis
- vonkajší odborný opis + vzájomné súvislosti jedn. častí (funkčné vzťahy) + návod na použitie + schéma (obrázok)
Umelecký – náladový opis
- nepriamy opis, citovo zafarbený opis, ktorý vychádza z reálneho podkladu, ale neopisuje ho, skôr zachytáva naše pocity
- umelecké prostriedky – metafory, personifikácie, metonímie, prirovnania
Opis a charakteristika
- zaznamenáva typické črty a znaky, opisuje vlastnosti a znaky, ktorými sa líšia od ostatných skupín alebo jednotlivcov
- opis typických stálych znakov, vlastností opisovanej osoby
- vonkajšia – typické vonkajšie črty
vnútorná – typické povahové a duševné vlastnosti - objektívna – autor nezainteresovane hodnotí osobu
subjektívna – vlastné hodnotenie, vzťah k danej osobe - priama – statická, opisujeme priamo, vymenúvame vnútorné a vonkajšie vlastnosti
nepriama – dynamická, charakteristika vyplýva z konania osoby - individuálna – opis konkrétnej osoby zameraný na dominantnú vlastnosť
skupinová – opis celej skupiny ľudí
- vonkajšia – typické vonkajšie črty
- vnútorné vlastnosti:
- vzťah k ľuďom (arogancia, empatia)
- vzťah k sebe (vlastnosti, sebakritika)
- záujmy a schopnosti (šport, umenie, škola)
- vzťah k práci a povinnostiam (škola, práca)
- iné vlastnosti (pesimista, optimista)
Charakteristika porovnávaním:
- porovnávanie podobných javov, vecí, ľudí na základe spoločných, podobných a odlišných znakov
- postupné porovnávanie podľa jednotlivých častí
- štylistické prostriedky – číslovky, prídavné mená, príslovky miesta, značky, prirovnania, latinské názvy, odborné slová
- kompozičný postup – úvod (výskyt), jadro (rozbor porovnávaním), záver (význam-použitie)
Skupinová charakteristika
- charakteristika skupiny, ľudí, ktorých spávajú spoločné znaky v súvislosti záujmov, s činnosťou, s národom, prostredím, profesiou
Autocharakteristika
- subjektívna charakteristika samého seba
- vnútorné vlastnosti – aj pozitívne aj negatívne
- schopnosti, záujmy – čomu sa venujem, moje názory a postoje, životný štýl
- životné ciele – čo by som chcela dosiahnuť
- analýza – čo by som na sebe chcela zmeniť, aké vlastnosti by som nechcela mať, čo by som mohla zlepšiť
Karikatúra
- vlastné hodnotenie, zveličovanie, hyperbolizovanie dominantných vlastností
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Obraz človeka v období humanizmu, renesancie a baroka | Maturita | 1 290 slov | |
Obraz 1. svetovej vojny v tvorbe svetových autorov | Ostatné | 4 175 slov | |
Obraz doby v slovenskej dramatickej próze po roku 1945 | Referát | 572 slov | |
Obraz 2. svetovej vojny v slovenskej próze | Referát | 1 243 slov | |
Obraz 1. svetovej vojny v slovenskej literatúre | Maturita | 491 slov | |
Obraz človeka a ľudu a práca v poézii slovenských romantikov a realistov | Učebné poznámky | 835 slov | |
Obraz slovenského ľudu v dielach Sládkoviča | Referát | 519 slov | |
Obraz slovenského ľudu v dielach Hviezdoslava | Referát | 498 slov |