Obraz ľudu, človeka, prírody a práce v tvorbe Andreja Sládkoviča a Pavla Országha – Hviezdoslava

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Maturita
Dátum: 09.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 034 slov
Počet zobrazení: 1 291
Tlačení: 86
Uložení: 95

Obraz ľudu, človeka, prírody a práce v tvorbe Andreja Sládkoviča a Pavla Országha – Hviezdoslava

Znaky romatizmu + realizmu:

Romatizmus

  • dominantný idealizmus, iracionalizmus (postavy idealizované, prevláda cit nad rozumom)
  • subjektívne vnímanie (autor vyjadruje svoje vlastné myšlienky, pocity)
  • individuálny osamotený hrdina túžiaci po voľnosti slobode, túžby sú nenaplnené
  • riešia sa nenaplnené lásky,... (lyrika)
  • konflikt sna a skutočnosti

Realizmus

- dominantný racionalizmus (pravdivé zobrazovanie)

- objektívne vnímanie (autor je nezúčastnený, predmetom vnímania je objekt)

- Bežné typy ľudí, autor odhaľuje ich nedostatky, majú šancu zmeniť sa

- rieši sa alkoholizmus, nevzdelanosť, úpadok... (próza)

- konflikt dvoch svetov (sveta chalúp a kaštieľov)

  1. O. Hviezdoslav

Život

  • Najväčší slovenský básnik. Narodil sa vo Vyšnom Kubíne. Po Absolvoval právnickú akadémiu v Prešove.
  • Hviezdoslav => pseudonym podľa matky
  • K národnému povedomiu ho priviedol učiteľ Adolf Medzihradský, veľa čítal a tiež písal po maďarsky
  • Učitelia tvrdili, že slovenčina je primitívna so slabou slovnou zásobou => nie je vhodná na poéziu
  • pracoval ako advokátsky pomocník v Dolnom Kubíne, Martine, Senici, potom ako podsudca na župnom súde
  • Presťahoval sa do Námestova, kde 20 rokov pôsobil ako právnik.
  • Oženil sa s Ilonou Novákovou, nemohli mať deti, staral sa o deti svojho brata, ktorý zomrel
  • Stal sa členom 1. parlamentu revolučného národného povedomia

Tvorba

  • využíval sylabotonický verš – verš založený na slovnom prízvuku (jam), má ustálený počet slabík a rovnaké umiestnenie prízvuku vo verši – pravidelné striedanie slabík
  • Lyrické skladby – Sonety, Letorosty, Žalmy a hymny, Prechádzky jarom, letom, Stezky, Dozvuky, Krvavé sonety, Hájniková žena
  • Epika – Ežo Vlkolínsky, Gábor Vlkolínsky
  • Kratšia epika – Zuzanka Hraškovie, Poludnie, Večera,
  • Biblické básne – Agar, Ráchel, Vianoce
  • Dráma – Herodes a Herodias
  • Prekladateľská tvorba

Hájnikova žena

  • lyricko-epická skladba, ktorá využíva sylabotonický verš (15 spevov + Pozdrav + Zbohom)
  • vykresľujú sa vzťahy medzi vrchnosťou a obyčajným ľudom a čistá láska medzi Michalom a Hankou
  • viera v obrodu národa cez ľudové vrstvy a odsúdenie odcudzenej šlachty, ktorá len prináša útlak, biedu, nešťastie
  • príroda – symbol ochrany
  • príroda sa zúčastňuje na deji (keď zastrelili jeleňa, bola to predzvesť smrti Villániho)
  • postavy – Hanka, Miško (reálne opísané, stelesňujú hrdosť, silnosť, nie sú ideálni)
  • zemianstvo upadá, autor dáva šancu ľudu

Pozdrav

  • autor pozdravuje lesy, hore, prírodu, vyjadruje lásku k ním

1.spev

  • opisuje starú chalupu, jej okolie, lesy, krásu, opisuje svet chalúp a kaštieľov, chalupa je v lese – najväčšia obrana
  • autor prirovnáva ľud k prírode, vyjadruje ich vzájomnú spätosť

2.spev

  • Starý Čajka zomrel, jeho syn Michal sa chce usadiť na jeho mieste (horár).
  • Ide do kaštieľa, kde sa nevie vynadívať z tej krásy

3.spev

  • Michalovi sa dlho páčila Hanka, ale šiel za ňou až keď dostal novú prácu, prerobil si chalupu, dostal odvahu
  • Na jar sa vzali, svadba trvala 3 dni, nakoniec sa s tým zmierili aj jej rodičia

4.spev

  • Boli spolu šťastní, netrebalo im bohatstvo, prepych, stále sa len jej venoval, aj prácu začal zanedbávať

5.spev

  • Hanke sa niečo zlé snívalo o Michalovi, šli v nedeľu do kostola, kde sa zaňho modlila

6.spev

  • Spev o láske, o tom ako sa obaja ľúbia

7.spev

  • Obviňuje pánov z ľahostajnosti k ľudu, úvahy o márnosti sveta, opisy prírody
  • Autor je na strane chudobných, so zemepánmi nesympatizuje
  • Keď Hanka prala pri potoku, prišli k nej dvaja muži na koňoch. Jeden bol Artuš Villáni (mladý bohatý zeman, namyslený, vypočítavý, sebecký, neschopný prijať odmietnutie)
  • Villáni ju zvádzal, vnucoval sa, vypytoval sa na muža, dokonca jej v krčahu nechal aj peniaze, ale ona ich odhodila

8.spev

  • Pieseň maliniarok, Hanku prišiel navštíviť Villáni, no ona mu neotvorila a Miškovi o návšteve radšej nepovedala

9.spev

  • Opis krás jesene, Artuš vyhlásil polovačku, kde mal Miško chytiť jeleňa.
  • Zatiaľ využil situáciu, šiel k Hanke, znásilnil ju a ona ho v obrane zabila
  • Michal vzal vinu na seba, všetci sa v ňom sklamali, ale Hanka prisahala, že nepovie pravdu

10.spev

  • Hanka odchádza k rodičom, kde ju matka skrýva pred otcom. Miško je vo väzení, otec jej vykrikuje, ako si ho mohla vziať, vyhodí ju z domu, keď jej umrie matka, otec to dáva jej za vinu => pomiatla sa z toho

11.spev

  • Presne o rok bol súd, kde Miško vyrozprával celý príbeh, ako ho zabil, mal byť vinný, v tom sa objavila pomätená Hanka, ktorá sa priznala k vražde, tak Miška neodsúdili

12.spev

  • Spev Hanky o jej žiali

13.spev

  • Michal sa kvôli Hanke trápil, jednu noc zachránil starého Villániho, žiadal za to odpustenie

14.spev

  • Pieseň hviezd

15.spev

  • Opis hôr, lesa, prírody, opäť sú spolu šťastní, majú už aj dieťa

Zbohom

  • Autor sa lúči s prírodou, bude na ňu spomínať

Andrej Sládkovič

Život

  • Bol básnikom krásy, dobra a pravdy. Narodil sa v Krupine v sociálne slabej rodine učiteľa a literáta
  • Dostal sa do rodiny Pišlovje, kde sa zaľúbil do ich dcéry Maríny (o nej lyrická skladba)
  • Odchádza do Nemecka, kde prichádza o svoju lásku, pretože Marína bola donútená vydať sa za iného

Tvorba

- Zaspievam pieseň o slobodnej vlasti, Svätomartiniáda, Lipa cyrilometodejská, Čo vy za nič nemáte nás?, Marína

Detvan

- Lyricko-epická skladba zložená z 5 spevov: Martin, Družina, Slatinský jarmok, Vohľady a Lapačka.

- hlavnou myšlienkou deja je vytvorenie slovenského ideálu cez postavy Martina a Eleny (zidealizovaní), ktorí by mali predstavovať obrodu, čistotu, verí, že ak bude mať národ tieto vlastnosti, budú silní a mocní (viera vo vlastný ľud)

- skladba, v ktorej chcel zachytiť ľudský život, národnú a sociálnu problematiku (spätosť s ľudovou slovesnosťou). Dejová osnova je stručná ale pevná.

- používa aj realistické prvky, konkretizovanie deja na Poľanu, opis Detvianskej prírody, odevu, tradícii.

Vrstovníkom:

- báseň na úvod - apelácia na človeka, ktorá vyzýva na jeho prepojenie s ľudom => autor vyzýva všetkých, aby prejavili záujem o vlastný národ

  1. spev: Martin

- Je oslavou krásnej podpolianskej prírody s dôrazom na zrastenosť ľudu s prírodou.

- Narodí sa Martin, slovenský junák, šuhaj, ktorého matka porodí na poli a opisuje spojitosť človeka a prírody

  1. spev: Družina

- autor vykresľuje Martinovu družinu, salaš, pastierov (voľnosť), stotožnenie s prírodou – zidealizované

- Martin zabije kráľovského sokola, ktorý napadol zajaca (slabšieho), sokol patril kráľovi Matiášovi (Matej Korvín)

- je odvážny, zachráni svoju milú Elenu z rúk

  1. spev: Slatinský jarmok

- Je najepickejší. Martin prichádza za kráľom, aby sa mu ospravedlnil (odvážny a statočný)

- kráľovi sa to páči, chce ho zverbovať do svojho čierneho pluku

- vykreslené spoločenské pomery, rozdiely medzi chudobnými a bohatými, služobníctvo je panovačné a povýšenecké

  1. spev: Vohľady

- kráľ sa rád prezliekal a chodil medzi obyčajných ľudí. Zalieča sa Elene, ale ona ho odmieta, lebo ľúbi Martina.

- Kráľ jej daruje prsteň, ponúka jej bohatstvo.

- Elena je ideál slovenskej ženy – krásna, dokonalá, verná

  1. spev: Lapačka

- Martin vstupuje do Čierneho pluku len pod podmienkou, že si môže ponechať slovenské symboly (vrkoče, valašku, opasok)

- obraz Martina, spätosť s prírodou a ľudovými tradíciami

Hlavné postavy sú zväčša zidealizované:

Martin Hudcovie – zo sedliackej rodiny, smelý, vyrastal v prírode, statočný, ochotný brániť rodný kraj, spravodlivý, čestný, má v úcte tradície národa, cíti sa slobodný.

Elena – úprimná, verná Martinovi, nežná v citoch.

Martin a Elena sú silné ľudové typy, ktorých mravné hodnoty sú zárukou budúcnosti.

Kráľ Matiáš – Matej Korvín – 15. st. – zidealizovaná postava, typický predstaviteľ panskej spoločenskej vrstvy, ktorého autor vykreslil ako demokratického panovníka – má záujem o to, ako ľud žije.

Ľud – zdravé jadro národa. Poukázal na jeho silu, schopnosti, nadanie, tvorivosť, mravné zásady.

„Stojí vysoká, divá Poľana,

mať stará ohromných stínov,

pod ňou dedina Detvou volaná,

mať bujná vysokých synov:

či tých šarvancov Detvy ozrutných

Poľana na tých prsiach mohutných

Nenosí a nenadája?

Alebo aspoň na tie výšiny

nehľadí dcéra tejto rodiny,

keď má porodiť šuhaja?“

„Ako by Detva obrov nemala! –

Mať zrodila v poli syna,

trávovú plachtu porozvíjala,

z buka na buk ju pripína;

prvý raz oči šuhaj roztvorí,

čo vidí? – výsosť Poľany hory

a opachy nezvratných skál;

a spustí zraky prvé v doliny,

čo vidí? – hory zázračné stíny

a prekrásnu slovenskú diaľ.“

Porovnanie diel

Andrej Sládkovič - Detvan

P. O. Hviezdoslav – Hájnikova žena

Tohto autora zaraďujeme do obdobia slovenskej preromantickej a romantickej literatúry (1830 – 1850).

Tohto autora zaraďujeme do slovenskej realistickej literatúry (1875 – 1905) do 1. fázy realizmu, kde patrila staršia generácia autorov

Láska Martina a Eleny:

V 1. speve „Martin“ sa do seba zaľúbia pri tanci. V 2. speve „Družina“ sa Elena bojí o Martina. V 4. speve „Vohľady“ Elena netrpezlivo očakáva svojho milého. V 5. speve „Lapačka“ odmieta Martin bojovať za kráľa bez milovanej Eleny. Obaja sú stelesnením krásy a sily slovenského ľudu.

Láska Hanky a Miška:

Láska Hanky a Miška sa začala po smrti starého Čajku. Vtedy sa zobrali a žili na hore Babia hora. Vždy boli k sebe úprimní.

Prekážkou bol kráľ Matiáš. Martin raz nebol doma a k Elene prišiel cudzinec. Bol to kráľ. Daj jej zlatý prsteň a chcel, aby s ním odišla, ale ona bola vždy úprimná a verná Martinovi. (romantizmus – čistá láska)

Prekážkou bol kráľ Artuš, ktorý pricválal k domu Hanky a Miška. Začal sa jej vypytovať, či ľúbi Miška. Chcel ju vziať so sebou, ale ona ho v sebaobrane zabila. (realizmus – zabitie)

Elena bola Martinovi verná. Nikdy netúžila po láske iného muža. Odmietla aj kráľa.

Hanka bola tiež verná Miškovi. Neodišla ani s kráľom.

Dej:

Kompozícia sa skladá sa z 5 spevov: Martin, Družina, Slatinský jarmok, Vohľady a Lapačka.

Dej:

Kompozícia sa skladá z Pozdravu, 15. spevov a Zbohom

Porovnanie postáv:

Elena – dobrosrdečná, verná mužovi

Martin – odvážny, dobrosrdečný. Postaví sa pred kráľa a prizná sa, že mu zabil sokola.

Porovnanie postáv:

Hanka – milá, usilovná, verná mužovi

Miško – odvážny, zoberie vinu na seba namiesto Hanky. Postaví sa pred Artušovho otca Villániho a prosí o odpustenie.

Príroda:

„Šum lístia storočných dubov, a k akej piesni chlapča privyká? Vietor duje horou hrubou.“ Autor opisuje Poľanu a opachy nezvratných skál, doliny a prekrásnu slovenskú diaľ.

Príroda:

„Jak hniezdo v skrytu parutí tak chalupa v hôr zákutí uprostred zeleného lázku, rozvitom sťa by na obrázku. Kút ozaj skromný, ale milý ...“ Autor tu hlavne opisuje les, kde žije Miško. Vyzdvihuje krásu kvetov a ich vôňu. Každý kvet má inú vôňu a vždy je výnimočný niečím iným.

Spoločné znaky:

  • v oboch dielach sa ospevuje príroda (v Detvane Podpoľanie, v Hájnikovej žene Orava)
  • obe diela sú lyricko-epické skladby
  • silná láska hlavných postáv
  • hlavné postavy odvážny pracovitý ľud
  • prekážky – Matiáš, Artuš

Odlišné znaky:

  • Detvan je romantické dielo, Hájnikova žena je realistické dielo
  • V Detvane sa opisuje Podpolanská príroda, v Hájnikovej žene Oravská príroda
  • V Hájnikovej žene príroda vstupuje priamo do deja, je personifikovaná
  • Hájnikova žena začína pozdravom a končí lúčením sa s prírodou
  • V diele Detvan boli hlavné postavy slovenskými ideálmi
  • V Hájnikovej žene boli postavy opísané realisticky (Hanka dokonca zabila Villániho)

Opisný slohový postup

  • funkciou opisu je čo najpresnejšie a najnázornejšie slovami vystihnúť pozorovaný predmet alebo jav
  • vystihnúť jeho znaky, črty, vlastnosti

Druhy opisu:

  1. Odborný (náučný) – používajú sa odborné, cudzie slová, internacionalizmy, skratky, značky
    - presné overené údaje, číselné údaje
    - prehľadnosť, zrozumiteľnosť
  2. Umelecký (náladový) – používame umelecké prostriedky, metafory, prirovnania
  3. Jednoduchý – nemá odborné poznatky, ani umelecké cítenie

Opisy poznáme:

  1. Opis pracovného postupu – zrozumiteľný, presný, používame čísla, rozmery, značky
  2. Dynamický opis – opis cez príbeh, s dejovým rámcom (nepriamy)
  3. Statický opis – stavové neplnovýznamové slová (priamy)

Jazykové prostriedky:

  • prídavné mená, podstatné mená, príslovky

Kompozičný postup:

  • premyslený, usporiadaný (zhora dole, zľava doprava)
  • úvod, jadro, záver musí byť dodržaný

Opis pracovného postupu – pracovný návod

Úvod – téma (predmet), suroviny (recept), materiál, pracovné nástroje

Jadro – používame značky, skratky, čislovky, sloveso v 1.os.mn.č. rozkazovací spôsob (upravme), oznamovací spôsob (upravíme), nákres s popisom, dodržiavať postupnosť

Záver – použitie

Znaky – presnosť, stručnosť, zrozumiteľnosť, prehľadnosť

Odborný opis

  • vonkajší odborný opis + vzájomné súvislosti jedn. častí (funkčné vzťahy) + návod na použitie + schéma (obrázok)

Umelecký – náladový opis

  • nepriamy opis, citovo zafarbený opis, ktorý vychádza z reálneho podkladu, ale neopisuje ho, skôr zachytáva naše pocity
  • umelecké prostriedky – metafory, personifikácie, metonímie, prirovnania

Opis a charakteristika

  • zaznamenáva typické črty a znaky, opisuje vlastnosti a znaky, ktorými sa líšia od ostatných skupín alebo jednotlivcov
  • opis typických stálych znakov, vlastností opisovanej osoby
    1. vonkajšia – typické vonkajšie črty
      vnútorná – typické povahové a duševné vlastnosti
    2. objektívna – autor nezainteresovane hodnotí osobu
      subjektívna – vlastné hodnotenie, vzťah k danej osobe
    3. priama – statická, opisujeme priamo, vymenúvame vnútorné a vonkajšie vlastnosti
      nepriama – dynamická, charakteristika vyplýva z konania osoby
    4. individuálna – opis konkrétnej osoby zameraný na dominantnú vlastnosť
      skupinová – opis celej skupiny ľudí
  • vnútorné vlastnosti:
    1. vzťah k ľuďom (arogancia, empatia)
    2. vzťah k sebe (vlastnosti, sebakritika)
    3. záujmy a schopnosti (šport, umenie, škola)
    4. vzťah k práci a povinnostiam (škola, práca)
    5. iné vlastnosti (pesimista, optimista)

Charakteristika porovnávaním:

  • porovnávanie podobných javov, vecí, ľudí na základe spoločných, podobných a odlišných znakov
  • postupné porovnávanie podľa jednotlivých častí
  • štylistické prostriedky – číslovky, prídavné mená, príslovky miesta, značky, prirovnania, latinské názvy, odborné slová
  • kompozičný postup – úvod (výskyt), jadro (rozbor porovnávaním), záver (význam-použitie)

Skupinová charakteristika

  • charakteristika skupiny, ľudí, ktorých spávajú spoločné znaky v súvislosti záujmov, s činnosťou, s národom, prostredím, profesiou

Autocharakteristika

  • subjektívna charakteristika samého seba
  • vnútorné vlastnosti – aj pozitívne aj negatívne
  • schopnosti, záujmy – čomu sa venujem, moje názory a postoje, životný štýl
  • životné ciele – čo by som chcela dosiahnuť
  • analýza – čo by som na sebe chcela zmeniť, aké vlastnosti by som nechcela mať, čo by som mohla zlepšiť

Karikatúra

  • vlastné hodnotenie, zveličovanie, hyperbolizovanie dominantných vlastností
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

KOMPLET vypracované maturitné témy SJL

Diskusia: Obraz ľudu, človeka, prírody a práce v tvorbe Andreja Sládkoviča a Pavla Országha – Hviezdoslava

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu