Baroková literatúra
Baroková literatúra:
- pretrvávajú turecké a tatárske vpády, rozpory panovníckych rodov o získanie prvenstva
-
epidémie (mor), 30 ročná vojna, živelné pohromy
- náboženské rozpory medzi katolíkmi a nekatolíkmi
- náboženská tematika
- príklon k nadpozemskému životu
- myšlienka vanitas vanitátum (márnosť nad márnosť)
- beznádej, pesimizmus
-
využívanie symbolov z Biblie
- dekoratívnosť, pompéznosť (veľkoleposť)
- patiteckosť (vznešenosť)
- boj medzi dobrom a
zlom, túžba po večnom živote, strach zo smrti
- hyperbola, abstrakcia (výmysel)
Česká literatúra - Ján
Amos Komenský (Veľká didaktika= každý má právo na vzdelávanie bez ohľadu na vek, pohlavie, majetok, pôvod. Významné sú jeho pedagogické
zásady podľa veku: nízky vek jednoduchosť a hravosť. Dôležité je vyučovanie v materinskom jazyku.)
Slovenská
literatúra- proti habsburské povstania, členila sa na:
a. poézia – duchovná (katolíci uprednostňovali domáci jazyk,
evanjelici slovakizovanú češt.)
- príležitostná (vydávali sa zborníky)
- jarmočné piesne (ľudový
charakter)
- didakticko-reflexívna poézia (náučná)
b. baroková próza – memoáre (pamäti autobiografického
charakteru)
- odborná próza (náučná, M. Bel- polyhistor)
c. dráma (hrávala sa v školách,
kláštoroch, mala výchovný charakter)
d. ľudová slovesnosť (krátka- piesne, hádanky, uspávanky, a dlhá forma- rozprávky,
povesti)
duchovná literatúra: náboženské piesne, spevníky. Oslava boha. Katolíci uprednostňovali domáci jazyk, evanjelici
slovakizovanú češtinu
Reflexívna literatúra: náučná, vychádza z prísloví, porekadiel, je založená na úvahách.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta