Morfológia rozprávky

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 28.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 084 slov
Počet zobrazení: 1 094
Tlačení: 88
Uložení: 84

Morfológia rozprávky

1. K HISTÓRII PROBLÉMU

Vedecká literatúra o rozprávke nie je práve bohatá a všeobecné práce o rozprávke úplne chýbajú.

V čom spočíva príčina tejto nevládnosti, tejto slepej uličky, v ktorej sa ocitlo vedecké bádanie o rozprávke? Speranskij ju vidí v nedostatku materiálu. Od doby, kedy napísal citované riadky, uplynulo desať rokov. Za tie roky bola dokončená základná trojzväzková práca Bolteho a Polívku Poznámky k rozprávkam bratov Grimmovcov. Ku každej rozprávke tohto súboru sú tu pripojené varianty z celého sveta. Posledný zväzok uzatvára bibliografia, kde sú uvedené pramene, ktoré obsahujú rozprávky.Tento zoznam obsahuje okolu 1200 titulov.

  • problém nie je v množstve materiálov, ale v metódach jeho štúdia.
  • je zrejmé, že skôr ako ozrejmíme otázku odkiaľ rozprávka pochádza, musíme dať odpoveď, čo vlastne rozprávka znamená.

Rozprávky sa delia na:

  1. rozprávky s nadprirodzeným obsahom
  2. rozprávky zo života
  3. rozprávky o zvieratách
  4. Wundt vo svojom preslávenom diele navrhuje nasledujúce triedenie:
  • mytologické rozprávky – bájky
  • čisté kúzelné rozprávky
  • biologické rozprávky a bájky
  • čisté zvieracie bájky
  • etiologické rozprávky
  • žartovné rozprávky a bájky
  • mravoučné bájky

Preberané klasifikácie sa týkajú delenia rozprávok podľa tried. Vedľa tohto delenia máme aj delenie podľa sujetu. Rozprávky sa vyznačujú jednou vlastnosťou: časti jednej rozprávky môžu byť bez akejkoľvek zmeny prenesené do inej rozprávky.Ak bude táto schopnosť premiestnenia objasnená podrobnejšie, zatiaľ sa obmedzíme na poukaz, že napr. baba Jaga sa môže vyskytovať v rôzných rozprávkach a v rôzných sujetoch. Tento rys je špecifickou zvláštnosťou ľudovej rozprávky.

Fantastická rozprávka pozná 15 sujetov:

  • o nevinne prenasledovaných
  • o hlúpom hrdinovi
  • o troch bratoch
  • o drakobíjcoch
  • o dobývaní neviest
  • o múdrej panne
  • o zakliatích a začarovaních
  • o držiteľovi talizmanu
  • o držiteľovi kúzelných predmetov
  • o nevernej žene atd.

A.Aarne je jedným zo zakladateľov fínskej školy. Jeho práca dnes predstavuje vrchol bádania o rozprávke. Aarne dal sujetom názov typy a každý typ číselne označil.

Volkov: jeho základné skupiny sú:

  1. rozprávky o zvieratách
  2. vlastné rozprávky
  3. anekdoty

Veselovskij poníma sujet ako komlex motívu. Motív sa môže začleňovať do rôznych sujetov.

  • séria motívu je sujet
  • motív prerastá v sujet
  • sujety prechádzajú variácami: do sujetu preníkajú isté motívy, alebo sa sujety navzájom kombinujú.
  • sujetom rozumieme tému, v ktorom sa rozdeľujú rôzné situácie – motívy.
  • Veselovského učenie o motívoch a sujetoch prináša obecný princíp
  • motív je podľa neho nedeliteľnou a najjednoduchšou jednotkou rozprávania
  • príznačnou vlastnosťou motívu je jeho obrazná a jednočlenná schematičnosť

Bédierové metódy: jeho hodnota postupu spočíva v tom, že ako prvý rozpoznal, že v rozprávke existuje akýsi vzťah medzi stálymi veličinami a premennými veličinami.

  • stále, podstatné veličiny nazýva prvky a označuje ich gréckym písmenom omega.
  • premenné, ostatné veličiny označuje písmenom latinka.

Nevedomky by si človek prial, aby sa kládli nejaké konkrétnejšie, hmatateľnejšie otázky, bližšie každému, kto má rozprávky rád. Živý jazyk je konkrétny jav, gramatika jeho abstrahovaný substrát. Bez skúmania týchto abstraktných základov nemožno vysvetliť ani jediný konkrétny jav. Budeme však trvať na tom, že pokiaľ neexistuje správna morfológia, nemôže existovať ani správne historické bádanie. Tak ako všetky rieky ústia do mora, tak všetky otázky bádania o rozprávke musia viesť k riešeniu najdôležitejších otázkam.

ROZDELENIE FUNKCIÍ PODĽA KONAJÚCICH OSÔB

Sú to okruhy jednania:

  1. Okruh jednania škodcu. Zahrňuje: škodcovstvo, boj alebo iné formy zápasu s hrdinom, prenasledovanie.
  2. Okruh jednania Zahrňuje: prípravu predania kúzelného prostriedku, vybavenie hrdinu kúzelným prostriedkom.
  3. Okruh jednania pomocníka. Zahrňuje: priestorové premiestnenie hrdinu, likvidácia nešťastia alebo nedostatku, záchranu pred prenasledovaním, splnenie ťažkých úloh, transfiguráciu hrdinu.
  4. Okruh jednania cárovej dcéry (hľadanej osoby) a jej Zahrňuje: ukladanie ťažkých úloh, odhalenie, poznanie, potrestanie druhého škodcu, svadbu. Cárovu dcéru a jej otca nemôžeme podľa funkcií oddeliť. Otcovi sa najčastejšie pripisuje ukladanie ťažkých úloh, ako jednanie vyplyvajúce z nepriateľského vzťahu k ženíchovi.
  5. Okruh jednania odosielateľa. Zahrňuje len odoslanie (spojovací moment)
  6. Okruh jednania hrdinu. Zahrňuje: začiatok protiakcie a odchod za účelom hľadania, reakcia na požiadavky darcu, svadba. Prvá funkcia je charakteristická pre hrdinu hľadača, postihnutý hrdina plní len ostatné funkcie.
  7. Okruh jednania nepravého hrdinu.

SPÔSOBY UVÁDZANIA NOVÝCH POSTÁV DO DEJA

  • Škodca sa objavuje v príbehu deja dvakrát: poprvé sa objavuje náhle (priplieta, priblíži sa). Podruhé vstupuje do deja ako postava nájdená, obvykle v dôsledku sprievodcovstva.
  • Darca je náhodne potkan, najčastejšie v lese (chalúpka), alebo na poli, po ceste, na ulici.
  • Kúzelný pomocník je uvedený do rozprávky ako dar. Tento okamih označujeme F, možné varianty sú uvedené vyššie.
  • Odosielaľ, hrdina, nepravý hrdina, cárová dcéra sú zahrnutí už v predvolenej situácii. O nepravom hrdinovi sa pri vypočítavaní konajúcich postáv v predvolenej situácii často priamo slovami nehovorí, až neskôr sa ukáže, že žije na dvore, alebo v dome. Cárova dcéra, podobne ako škodca, sa objavuje v rozprávke dvakrát.Podruhé je uvádzaná ako najdená osoba, pričom hľadač može uvidieť najskôr ju a tak škodcu (drak nieje doma, dialóg s cárovou dcérou), alebo naopak.
  • Nadprirodzené zrodenie hrdinu je dôležitým rozprávkovám prvkom. Je to jedna z foriem objavenia hrdinu a je poňatá do predvolenej situácie.Zrodenie je obvykle sprevádzané proroctvom o hrdinovom osude. Ešte pred expozíciou sa prejavujú atribúty budúceho hrdinu.
  • pod pojmom atribút rozumieme súhrn všetkých vonkajších vlastností postavy: ich vek, pohlavie, stav, zovňajšok a zvláštnosti. Atribúty dodávajú rozprávke výraznosť, krásu a pôvab.

MOTÍV ZÁZRAČNEHO ZRODENIA

  • Základná otázka

Motív zázračného zrodenia hrdinu je jedným z veľkých rozšírených motívov folklóru a rozprávky. Literatúra tejto otázky je pomerne bohatá o zázračnom zrodení v náboženstvách.

  • Nepoškvrnené počatia

Viera v možnosti počatia bez účasti muža, bola kedysi značne rozšírená a že ľudia si ju niekde uchovávajú až dodnes. Za tvorenie nového pokolenia bola považovaná žena. Táto predstava je spojená s matriarchátom. Zrodenie je po dlhé roky uznávane faktom.Rozprávka má mnoho druhov zázračného zrodenia. Ku každému rozprávkovému druho zázračného zrodenia pripojíme materiál, ktorý do rozprávky nepatrí a ukáže, že rozprávka nieje budovaná na voľnej fantastike, ale sa odrážajú reálne existujúce predstavy alebo zvýky.

  • Počatie pomocou plodu

Jeden z druhov zázračného zrodenia je počatie na základe toho, že žena zjedla nejaký plod alebo bubuľu. Malajci na Sumatre tvrdia, že jeden druh kokosového orechu vyvoláva tehotenstvo bez pohlavného styku. Na druhej strane je zaujímavé sa pozrieť aj na tie plody, ktorým sa ľudia vyhýbyjú, pretože môžu vyvolať nežiaduce tehotenstvo. Platí to napr. o orechu s dvojitým jadrom, pretože to spósobuje, že sa narodia dvojčatá.

  • Zrodenie spôsobené zaklínadlami

Napr. rozprávka Snehulienka a sedem trpaslívkov: to zaklínadlo vychadzá od samotnej matky. Vyslovila ho vtedy, keď v zime pri otvorenom okne šila, pichla sa do prsta a na sneh padla kvapka krvi a kráľovna pritom hovorila:,, keby sa mi narodilo dieťa biele ako sneh, červené ako krv a čierne ako revo.“ Kráľovná porodí dcéru a umiera...

  • Narodenie spôsobené vypitou vodou – so zrodením od plodu súvisí aj zrodenie vypitou vodou.
  • Narodenie ako návrat zomrelého – Kedysi ľudia verili, že narodený nie je novým človekom, ktorá ešte nikdy nežil, ale že je to novvé vtelenie človeka predtým zomrelého. Zrodenie je návratom do života niekoho mrtvého, obyčajne predka.
  • Narodenie z pece – existovali rozprávania, ktoré mali povahu mýtu, príbehu a ľudia v nich verili. Tento proces je totožný s procesom tvorenia rozprávky, prechodu živej skutočnosti, skutočnosť, ktorá zo života už vymizla a nachádza pokračovanie v rozprávke.
  • Narodenie spôsobené zjedením pozostatku – súvisi to zjedením pozostatku mrtvého tela.
  • Narodenie spôsobené rybou – ryba v rozprávkach zohráva veľmi dôležitú úlohu a je príčinou počatia.
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.019 s.
Zavrieť reklamu