Staroveká literatúra, antická literatúra

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.01.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 262 slov
Počet zobrazení: 1 109
Tlačení: 79
Uložení: 76

Vysvetlite pojem staroveká literatúra a približte antickú literatúru v jej gréckej a rímskej podobe. Dokumentujte znaky antickej literatúry na vybranom texte

A) Staroveká literatúra: vznikla 3000r pred Kristom. Predpokladom pre vznik SL bol vznik písma.

SL tvorí staroveká orientálna a antická literatúra (staroveká grécka a rímska literatúra)

antika=starý – súhrn názvov pre grécky a rímsky starovek a pre jeho kultúru

Orientálna literatúra

Sumerská: Sumer bola ríše v Mezopotámií, sumerovia zdokonalili klinové písmo -kliny vyrývané do hlinených tabúl, kt. ako prvé rozlúštil český vedec Bedřich Hrozný
Epos o Gilgamešovi -najstaršia pamiatka sumerskej literatúry -Gilgameš skutočne existoval, žil v meste Uruk, v kt. bol panovníkom. Jeho pôvod je vymyslený (z 1/3 človek, 2/3 boh). G bol krutovládca, poddaní ho nemali radi -obrátili na bohov, aby im pomohli. Bohovia poslali do mesta polodivého človeka Enkidua, kt. bol veľmi silný a mal poraziť G, nepodarilo sa mu to, stali sa z nich priatelia. Rozhodli sa, že spolu porazia obra CHuvava a jeho smrť by bola v prospech všetkých ľudí. Obra naozaj zabili. Bohyňa Ištar sa zaľúbila do G, on ju odmieta a bohyňa sa mu kruto pomstí. E G ochráni pred býkom, kt. na neho poslala bohyňa Ištar. G chce E vrátiť život (myšlienka nesmrteľnosti). Ide hľadať liek na nesmrteľnosť na púšť, ide za mužom Utanapištinom. Sľúbi mu ten liek, ale G sa musí na 6 dní a 7 nocí vzdať spánku -na 7 noc zaspal. U mu dá druhú šancu, pretože ho prehovorí jeho manželka. G sa musel ponoriť na dno mora a získať rastlinu, kt. človeku vráti v nesmrteľnosť, podarilo sa mu. Na ceste domov mu ju ukradol had. Hoci G nemal nesmrteľnosť, stal sa nesmrteľným svojimi činmi
Hebrejská: je najmladšou orientálnou literatúrou a najznámejšou pamiatkou je Biblia, kt. je pre mnohých ľudí božím slovom. Biblia sa skladá z Nového a Starého zákona

Staroegyptská: Kniha mŕtvych, Nefertiho proroctvo

Indická: Védy

Akkadská

Antická literatúra

1.Epika sa delí: krátku (bájky), veľkú (epos od Homéra Ilias a Odysea napísaná hexametrom -6 stopovým veršom)

Grécka:Homér- Ilias (10r vojna medzi Trójou a Spartou) a Odysea (dej po skončení Trójskej vojny)

Ilias: 10r. vojna medzi Trójou a Spartou, 51d vojny. Vojnu vyvolal Paris, syn trójskeho kráľa Priamosa, kvôli žene. Spartský kráľ mal ženu Helenu, kt. Paris uniesol. Spartský kráľ obliehal Tróju 10r. Bojovali v tejto vojne významný bojovníci: Achiles (Achilova päta), Pantroklos. Do deja zasahujú aj bohovia -Zeus
Odysea: posledný rok vojny. Odyseus navrhne postaviť dreveného dutého koňa pre Trójanov, kt. povedali, že im ho posiela Boh. Keď bol kôň na trójskom dvore, Sparťania, kt. v ňom boli ukrytý vyšli a porazili Tróju. Odyseus sa vracia k svojej žene Penelope (symbol vernosti). Ostatným nápadníkom vždy hovorila, že si ich zoberie, keď upletie úplet, kt. vždy cez noc vypárala. Odyseus musel na ceste domov prekonať veľa nástrah -spev Sirén, Girkén, Kiklop. So svojou družinou sa ocitol v jaskyni Kiklopa -daroval víno, kt. mu udrelo do hlavy. Kiklopovi povedal, že sa volá Nikto. Vypichnú mu oko -volá na pomoc kiklopov. Povedal im, že ho napadol Nikto. Ostatní obri sa len otočia a povedia si, že keď je v jaskyni sám, tak na neho museli bohovia zoslať nejakú chorobu. Tak Odyseus oklamal obrov a šťastne sa vrátil domov. Čarodejnica Chirkén ho začarovala, aby zabudol na Penelopu a on žil s touto čarodejnicou na ostrove. Až keď čary vypršali, vrátil sa k svojej milovanej. Penelope sa musí vydať, a preto organizuje súťaž, na kt. musia jej nápadníci šípom prestreliť 7 sekier. Vedela, že je to nesplniteľné, že to vie len jej Odyseus. Odyseus akurát prišiel, keď sa konala súťaž a vyhral ju

Ezop:Ezopove bájky:

Zajac a korytnačka -Zajac sa posmieval korytnačke, že je pomalá, nakoniec ho porazila v pretekoch, poučenie: Pomaly ďalej zájdeš
Rybár a sleď: Rybár na mori chytil malú rybku, kt. mu povedala, aby ju teraz pustil a chytil, až keď vyrastie, pustil ju, poučenie: Lepšia malá ryba v hrsti ako väčšia v mori
Merkúr a drevorubač: Drevorubačovi pri práci spadla sekera do vody. Merkúr mu sľúbil, že mu ju vyberie. Najskôr mu vybral zlatú sekeru -tú odmietol, to isté sa zopakovalo so striebornou sekerou. Zobral si len tú svoju sekeru. Za jeho charakter mu dal Merkúr zlatú a striebornú sekeru, poučenie: Byť čestný sa vypláca

Bájka: krátke epické dielo, veršované aj neveršované. Vystupujú v ňom zvieratá, kt. konajú ako ľudia. Vždy obsahuje príbeh a cieľom je ponaučenie.

a)Lyrika: autor v nich vyjadruje svoje pocity, city, nálady a hrdina sa stotožňuje s autorom, odvodené od lýry (hudobný nástroj) -básne boli zhudobnené
Grécka lyrika: Alkaios, Anakreon (jeho poézia bola plná lásky, radosti, žien, vína a týmito témami ovplyvnil aj básnikov iných dôb)

Sapfó: z jej tvorby sa zachovali len útržky; zobrazovala tému lásky s erotickým motívom, preto jej diela boli ničené. Založila Dom múz, kde sa dievčatá učili spievať a tancovať. Najznámejšie dielo Óda na Afroditu -Afrodita s prosbou Sapfo zostúpi na zem a zariadi, že Sapfo bude mať rád jej milenec aj proti svojej vôli

Sofokles:Kráľ Oidipus, Antigona (boj synov KO Eteokla a Polynejka o trón, k moci sa dostáva Kreon)

Antigona: osudy detí kráľa Oidipa, kt. synovia sa zabijú pri boji o trón. K moci sa dostane krutý Kreón. Eteokla pochová, ale Polyneika vyhlási za zradcu a neumožní jeho pohreb. Antigona ho napriek zákazu pochovala. Kreóna to nahnevalo a dal ju zaživa zamurovať do hrobky, kde sa od strachu z pomalej smrti udusením radšej obesila. Kreón jej trest neodpustil, aj keď jeho syn Haimon si ju chcel zobrať za ženu. Za jeho krutosť ho bohovia potrestali -zobrali mu všetkých najbližších a on ostal sám
Hl. myšlienka: Antigona ctí božské zákony -uctiť si oboch bratov nad ľudské zákony

Rímska: napodobňovanie gréckej literatúry

Vergílius:Bucolica, Georgica, Aenas (písal idylické básne, život pastierov v prírode kt. ovplyvnil Jána Hollého)

Bucolica: idylická skladba o vzťahu človeka k prírode

Georgica: oslava roľníckeho života (lyrické skladby)

Aeneas: epická skladba, po skončení Trójskej vojny sa jej hrdina Aeneas dostáva do Ríma, kt. považuje autor za jeho zakladateľa

Horácius: písal ódy

Ódy: autor sa prihovára mladým ľuďom, hovorí o dôvodoch, prečo sa človeku oplatí žiť, hl. myšlienkou je že človek by mal byť prospešný aj pre iných nielen pre seba

Satiry: zamýšľa sa nad ľudskými nedostatkami, autor sa uťahuje sám do seba; hl. myšlienka je že človek by sa mal zo svojich chýb poučiť a nezopakovať ich 2x

Ovídius: -píše ľúbostnú poéziu

Lásky: reaguje na nešťastnú lásku

Umenie milovať: autor ako učiteľ lásky radí mladým ľuďom ako postupovať, aby získali lásku

Metamorfózy (premeny): dielo je inšpirované gréckymi povesťami, kt. sú založené na premene, napríklad -zmena človeka na zviera, rastlinu, vec alebo boha, zmena veci na živú bytosť (sochár sa zaľúbi do sochy a prosí bohov, aby ju zmenili na živú bytosť)

2.Charakterizujte rečnícky štýl, jeho žánre, priblížte fázy tvorenia rečníckeho štýlu. Uveďte motto, vhodné na rečníc. prejav

Rečnícky štýl: štýl verejného styku, prejavuje sa v ústnom prejave, funkciou je vysvetľovať, presviedčať, informovať, komentovať, zapôsobiť na city

Znaky RŠ: ústnosť (ústna komunikácia), verejnosť, sugestívnosť (na city), adresnosť (konkrétnemu), názornosť (na prednáškach)

Etapy tvorby RŠ: zhromažďovanie faktov, kompozícia, štylizácia, spôsob nacvičenia, prednes
Ústnosť: v ústnej podobe. Adresát je známy, treba ho osloviť, je prítomný, rečník si pomáha mimikou, gestami
Sugestívnosť: používaním prostriedkov z iných jazyk. štýlov: umelecký štýl -metafora, hyperbola, rečnícke otázky, citoslovcia, expresívne slová, dramatizujúce prost.; náučný štýl -názorné prvky; administ. štýl -faktografia
Verejnosť: štýl verejného rozhovoru jednotlivca a kolektívu -využíva prostriedky, kt. sú pre širokú verejnosť zrozumiteľné. Rečník uprednostňuje kratšie vety, výraznú intonáciu, málo cudzích slov, používa všeobecn. pojmy
Názornosť: dosahuje sa používaním frazeologických jednotiek, citátov, príkladov, faktografických údajov a výrazovými prostriedkami náučného štýlu
Adresnosť: rečník má pred sebou adresáta (poslucháča). Na vytvorenie vzájomného kontaktu využíva kontaktové slová (oslovenia), dialogizujúce gramatické kategórie (1. a 2. os.), rečnícke otázky

Žánre (druhy) RŠ: Náučné: referát, prednáška, Agitačné: politický prejav, prejav na súde, Príležitostné: spoločen.príhovor, slávnostná reč, smútočný prejav

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.044 s.
Zavrieť reklamu