Prvá svetová vojna – zahraniční spisovatelia

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.01.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 390 slov
Počet zobrazení: 621
Tlačení: 72
Uložení: 68

Urobte stručný prehľad predstaviteľov svetovej lit., kt. vo svojej tvorbe zobrazujú I.svetovú vojnu (Remarque, E.Hemingway, R.Rolland, J.Hašek). Charakterizujte 2 ťažiskové diela s vojnovou problematikou (podľa vlastného výberu) a porovnajte rozdielne zobrazovacie postupy (epický, lyrický, dramatický)

E.M.Remarque: študoval učiteľský ústav, vystriedal zamestnania, musel sa vysťahovať, žil vo Fr., USA, Švajčiarsku

-spracúval vojnové námety, prevažne z vl. skúseností: Cesta naspäť, Iskra života, Čierny obelisk, Víťazný oblúk (o živote emigranta, kt. je v Paríži), Čas žitia, Čas umierania, Tiene v raji (o emigrantoch v USA)

Na západe nič nového: obraz 1.sv. vojny, rozprávač deja je 18r. študent, Paul Baumer

-príbeh sa odohráva na Z fronte -Paula i jeho spolužiakov nahovoril na front ich triedny profesor Kantorek -jeden zo spolužiakov nechcel ísť a padol medzi prvými -prvý granát, kt. zabil ich spolužiaka, ako by im roztrhol srdce

-mali menšiu nemocnicu, kde ležal ich priateľ, kt. amputovali nohu, vojna v nich vypestovala zlé vlastnosti

-cítia sa rýchlo zostarnutý, so študentmi sú aj iný vojaci, jeden myslí len na ženy, ďalší sa rád uleje

-vo vojne zosuroveli -vojna v nich vypestovala aj priateľstvo a pocit spolupatričnosti

-veliteľom bol desiatnik Himmelstos, surový človek, odslúžil už 12r. -prenasledoval ich, dával im nezmyselné rozkazy, zubnou kefkou drhnúť izbu, 14x ustlať posteľ -robili mu napriek, zbili ho, vyliali na neho kýbel z latríny

-počet vojakov sa postupne znižoval, bojovali v noci a nadránom. Bol medzi nimi aj 40r. Katzinský -Kat -ich vodca

-kvôli vojne trpí aj zem -autor detailne opisuje ako hynú nevinné zvieratá, miznú stromy, lesy. Bojuje sa na cintoríne, granáty povytrhávali zo zeme mŕtvoly aj s rakvami, vojaci sa skrývajú pod rakvy aj pod mŕtvoly. Mŕtvy zomreli ešte raz. Žili v nehygienických podmienkach, zabíjali potkany

-H raz zbili a mali s ním pokoj, potom odišiel, znova sa vrátil, už nie ako veliteľ. V tom čase dali P dovolenku. Mal doma sestru a ťažko chorú matku. Doma sa mu nechcelo rozprávať o vojne, radšej povie, že to nie je také hrozné. Musel oznámiť priateľovej matke, že jej syn padol. Po skončení dovolenky sa vrátil do vojenského tábora po 4 týždň. Postupne umierajú všetci jeho priatelia. Ranilo aj Kata do nohy, on ho odnášal, trafila ho črepina do hlavy, čím zachránil P život. Na konci vojny, keď si už myslel, že už je na fronte kľud, hlásili „na Z fronte nič nové,“ P trafila zatúlaná guľka, keď už bol pokojný, že prežil (október 1918)

Ernest Hemingway: americký spisovateľ, príslušník stratenej generácie, odišiel ako dobrovoľník zo sanitnou jednotkou do Fr., neskôr do Talianska zúčastnil sa aj občianskej vojny v Španielsku. Počas 2.sv. vojny bol na rozličných frontoch ako dopisovateľ, veľa cestoval USA, Európa, Kuba, zomrel samovraždou (choroba očí, duševná choroba, rakovina) Dostal Nobelovu cenu 1954 za Starec a more

Tvorba:3 poviedky a 10 básní -debut, Jarné bystriny, Smrť po obede, Mať a nemať, Piata kolóna, Zelené vrchyAfrické, Víťazi nič nezískavajú (zb. poviedok)

Starec a more: zápas starého rybára Santiaga s veľrybou, stále veril, že sa mu raz podarí niečo veľké uloviť, chytil veľrybu, ale na breh vytiahol iba kostru, žraloky ju obžrali. Človeka možno zničiť, ale nie poraziť

Komu zvonia do hrobu: občianska vojna v Španielsku, americký dobrovoľník Róbert Jordan má vyhodiť most, aby zabránil priechodu fašistov do Španielska, stretáva sa s partizánskou skupinou, kt. velí Pablo, ten však pije, nesúhlasí s akciou, aby fašistov neupozornili -akciu preberá jeho žena. Partizán. skupina zachránila skupinu zajatcov, keď ich prevážali vlakom. Medzi nimi bola aj Mária, kt. rozprávala, ako ich fašisti mučili. R a M sa do seba zaľúbili. Akciu uskutočnia, je úspešná -R si zlomí nohu, ostal a kryl ich, skupina odišla -umrel ako človek, kt. splnil svoje poslanie

Zbohom zbraniam: román, 1.sv. vojny, ľúbostný príbeh Friedricha Henryho na talianskom fronte a Angličanky zdravotnej sestry, Cathrin Barkeyovej. F bol americkým študentom a vojna ho zastihla v Ríme. F sa prihlásil do záchrannej služby na pomoc raneným. F s C zoznámil jeho priateľ, kt. sa chcel s ňou oženiť, chodili za dievčatami, aby unikli pred nudou a krutosťou. C sa zaľúbila do F -spočiatku ju nemal rád, bral ju ako rozptýlenie. Záchranná služba mala stany a úkryty na brehu rieky a niekoľko mín z ťažkého guľometu preniklo až do stanu -F bol ranený, poranilo mu nohu -C ho ošetrovala, zblížili sa, zaľúbil sa do nej, chceli sa vziať, ale mali problémy s vybavovaním dokladov, boli by ich rozdelili. Keď sa F po operácii zotavil, C mu oznámila, že s ním čaká dieťa, pobyt v nemocnici sa mu predĺžil, lebo dostal žltačku. Po zotavení mal ísť na front. Dezertoval z armády, rozhodol sa ujsť s C, ubytovali sa v lese a C čakala kým porodí. C odviezol do nemocnice vo veľmi zlom stave, obidvaja zomreli. F sa hneval na dieťa, pretože stratil C

Romain Rolland: narodil sa v Chamesy, študoval históriu a dejiny umenia v Paríži, bol profesorom hudobnej vedy na Sorgoni v Paríži, píše životopisy umelcov, v kt. neospevuje len génia, ale človeka -umelca. Život Ludviga van Beethovena, Život Michalangela, Život Tolstoja, Hra o láske a smrti –dráma

Očarená duša: o emancipácii žien. Hrdinka Aneta Rivierová sa vzdá výhodného manželstva, a radšej žije s nemanželským synom opovrhovaná. V druhom zväzku v období 1. sv. vojny jej syn hynie a ona ostáva s nevestou

Peter a Lucia: 1. sv. vojna, v priebehu 2m., príbeh lásky „pod krídlami vojny“ 2 spoločensky nerovných mladých ľudí, hl. hrdinom je Peter Aubier, má ísť o 6m. na front

-dej sa odohráva v Paríži, 4r. už trvá vojna, P je mladý človek a nechápe vojnu, nechápe prečo sa má obetovať, trýzni sa, nemá sa komu zdôveriť, je sám. Býval u rodičov, pochádzal z dobrej rodiny, otec bol úradník, kt. nemal vl. názor, nerozmýšľal, každá vláda mala podľa neho pravdu, žili si dobre, ale nemali k sebe dôveru

-brat Filipa o 6r. starší, narukoval hneď ako vypukla vojna -zdá sa, že F by ho mohol pochopiť, ale F sa vracia z vojny zmenený, správal sa k P povýšenecky, posmešne. Keď sa vrátil 2x, chcel odpovedať na P otázky, ten však už myslel na Luciu, F bol urazený. F pochopil, prečo sa P zmenil, keď ich stretol s L, chcel vykúpiť ich šťastie. P 1x uvidel L v podzemnej železnici, potom mu ale vystúpila, dlho ju hľadal, začali sa stretávať, zaľúbili sa. L maľovala pre peniaze, jej matka pracovala v muničnej továrni. P si objednal u nej portrét, stretávali sa u nej doma, a tak sa dozvedel o osude jej rodiny, jej matka bola z dobrej rodiny, zaľúbila sa do učiteľa gazdovského syna, vydala sa proti vôli rodičov, vyhodili ju z domu. L otec sa zodral v robote, zomrel ešte pred vojnou, L matka bola hrdá, nešla prosiť k rodine, radšej by skaly jedli. Na Veľký piatok pred odchodom na front si išli sľúbiť vernosť, prišli do kostola, zrútil sa na nich pilier

Jaroslav Hašek: Česká medzivojnová próza, žil bohemským životom, živil sa predajom psov, počas 1.sv. vojny sa dostal do ruského zajatia a po návrate sa utiahol do ústrania

Osudy dobrého vojáka Švejka: román, vrcholom jeho tvorby, využ. humor a satiru, okolnosti sledujeme očami človek úradne vyhláseného za blba
-zobr. skut. udalosti -odchod vojakov na V front, hromadné dezercie, neporiadok v armáde
-hl. hrdinom je Švejk, nie je však hrdinom v pravom slova zmysle -nevykonáva žiadne hrdinské činy. Svojim postojom k vojne a armáde sa vysmieva svojej dobe. Hašek naznačil, že obyč. človek musel vojnu posudzovať ako absurditu. Š sa predstavuje čitateľom v novom svetle, prekvapuje ho originálnou reakciou na neočakávané udalosti. Rozprávačom je sám Švejk -dostal sa do zajatia humorným spôsobom -slúžil cisárovi, ale nechcel ísť domov ani keď ho po vojenskej prehliadke prepúšťajú. Je vynikajúcim vojakom, hoci nevie čo je to puška. Keď ho dôstojník po ňu pošle, prinesie mu voj. vak vyrobený z teľacej kože. Keď všetci utekajú z armády, on chce v nej slúžiť, hoci ho vyhadzujú. Jeho služba v armáde vyvoláva zmätok, rozkazy vykonáva obrátene a nakoniec spôsobuje výbuch celého skladišťa s pušným prachom a nábojmi.

2.Definujte rozprávanie ako slohový postup a slohový útvar. Ktoré štylistické prostriedky robia rozprávanie zaujímavým a napínavým? Nájdite v ukážke prostriedok tzv. objektívneho rozprávania (autorská reč)

Rozprávanie: základný útvar rozprávacieho slohového postupu, podáva sa ním príbeh, dej, na vyjadrenie dejovosti sa používajú predovšetkým činnostné slovesá 
Z hľadiskla sloh. útvaru: musí obsahovať príbeh v časovej postupnosti, gradácia napätia, klasická kompozícia:
úvod, zápletka, stupňovanie napätia, vyvrcholenie príbehu, peripetia (nečakaná udalosť), rozuzlenie, záver -rozprávanie musí mať pointu

Kompozícia: úvod, zápletka, zauzľovanie, vyvrcholenie, rozuzľovanie, rozuzlenie 

a) jednoduché rozprávanie: založené na aktuálnom a jedinečnom príbehu, kt. sa odohráva v čase a priestore, pričom autor dodržuje prirodzenú časovú postupnosť
b) umelecké rozprávanie (dramatické): vyskytuje sa v umeleckej lit., príbeh sa odvíja vo fiktívnom čase a priestore, časová následnosť sa striktne nedodržiava (napr. autor môže využiť retrospektívne rozprávanie)
-využíva umelecké prostriedky, náročnejšia kompozícia, často sa využíva historický prézent -sloveso v prítomnom čase sa používa na vyjadrenie minulosti
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.023 s.
Zavrieť reklamu