Ženská postava v literatúre

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: margita (21)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.01.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 153 slov
Počet zobrazení: 2 461
Tlačení: 121
Uložení: 123

Vymenujte 3 literárne diela, v kt. vystupuje výrazná ženská postava a uveďte ich krátku charakteristiku (A.Sládkovič, P.O.Hviezdoslav, L.N.Tolstoj, J.G.Tajovský, B.Slančíková-Timrava). Na základe rozboru literárnej ukážky posúďte odlišnú filozofiu ženských postáv

Žena v slovenskej literatúre: je zachytená z rôznych uhlov pohľadu. Ženy ako postavy z literárnych delíme:

1.Žena hrdé, silné, vytrvalé: mamka Pôstková (Mamka Pôstková), Estera (Ežo Vlkolínsky)

2.Ženy trpiteľky: Eva Hlavajová (Živý bič), Magdaléna (3 gaštanové kone), Anča zmija (Ťapákovci), Kristína Habdžová (Červené víno)

  1. Ženy buričky: Babenka (Červené víno), Iľa kráľovná (Ťapákovci), Ilčíčka (Živý bič), Eva Burdová (Prípad E B)

Andrej Sládkovič (Braxatoris): najväčší štúrovský básnik, patrí do SK romantickej lit., vychovávateľ, evanjel. farár

Diela:Svetomartiniáda, Nehaňte ľud môj, Detvan

Marína: romantizmus, lyricko-epická skladba, romantický ideál SK dievčiny, spojenie lásky k žene s láskou k vlasti

-báseň je oslavou krásy, lásky, mladosti

-autor sa vyrovnáva s vl. ľúbostným zážitkom (nešťastnou láskou k Maríne Pišlovej), a s predsudkami niektorých štúrovcov, kt. odsudzovali lásku k žene

-v prvej časti zobrazuje lásku k Maríne, kt. sa prelína s láskou k otčine, v ďalšej časti sa M mení na vidinu a autor vidí mladosť ako túžbu po kráse, ľúbostný vzťah zamieňa mladosťou, kt. nechápe ako mladosť tela, ale stav duše

-odoláva zvodom pohronskej víly Maríny, kt. ho láka do vĺn Hrona a večnosti, pretože jeho vlasť je na zemi

-záver básne nevyznieva tragicky, ale ako spomienka na krásnu lásku

P.O.H.: narodil sa vo Vyšnom Kubíne, jeho rodičia boli chudobní zemani, veľký SK básnik, predstaviteľ kritického realizmu v poézii, prekladateľ, advokátsky osnovník, meno Hviezdoslav mu vymyslel Vajanský

- jeho tvorba je rozsiahla, vplýva na ňu príroda, opisuje život ľudu, kritizuje spoločnosť

-písal reflexívnu poéziu, epické verše, veľké lyrické skladby, drámu veršovanú, preklady

-pre svoju tvorbu vytvoril vl. štýl, formu, má komplikovaný, ťažký jazyk, používa inverziu, zamieňanie slovosledu

Najznámejšie skladby: Básnické prviesenky Jozefa Zbranského, Prviesenky, Sonety; Letorosty I-III (Čierny rok); Žalmy a hymny; Prechádzky jarom; Prechádzky letom; Krvavé sonety; Dozvuky; Ežo Vlkolinský; Gábor Vlkolinský; Hájnikova žena; Herodes a Herodias, Rozhovory s Bohom, Krvavé sonety

-ďalšou hrdou ženou je Estera Vlkolinská z eposu Ežo Vlkolinský

-vdova EV poctivou prácou uchovala majetok pre svojho syna. Má veľkú autoritu v dedine, každý si ju váži. Vzťahy so synom sa narušia, keď sa syn Ežo rozhodne oženiť sa Žofkou Bockovie z bohatej sedliackej rodiny. Matka, zarytá zemianka, nesúhlasí a syna vyhodí z domu -urazilo ju, že syn nepotreboval jej radu, vybral si sám

-Ežo ide bývať ku strýkovi, kt. len čaká, aby urobil niečo naprotiveň EV. Vystrojí synovcovi svadbu. Je tradíciou, že budúca svokra posiela neveste vyšitý veniec. EV nepošle zemiansky, ale sedliacky ženský čepiec, aby ju pokorila
-matka sa so synom zmieri až po 5-6r., keď ju na ceste domov osloví malý vnuk Benko a pýta si jabĺčko z jej sadu

-dieťa jej povie, že ju má rado a vojde s ňou do dvora, kŕmia spolu sliepky, prezerá si izbu a obrazy na stenách a veľmi dobre sa cíti u starej mamky. EV sa nedokáže ubrániť citu k vnukovi, prijme naspäť syna a nevestu

L.N.Tolstoj: bohatý, zo šľachtickej rodiny, filozofia neodporovania násiliu, Diela:Vojna a mier, Vzkriesenie

Anna Karenina: psychologický román, príbeh zamilovanej ženy sklamanej spoločnosťou
-otvorene prejaví city, prekročí spol. tradície, spoločnosť jej bráni slobodne sa rozhodnúť, odchádza od staršieho manžela (štátny úradník Alexej Karenin), opúšťa aj svojho syna pre vášnivú lásku k Vronskému
-patrí k najkrajším hrdinkám v ruskej lit., pochádza zo šľachtickej aristokrat. spol., búri sa proti stereotypu, nechce sa pretvarovať a tajiť svoju lásku, cíti sa osamelo, otehotnie, V sa zľakne -sklamaná láskou, zradená a odmietaná šľachtickou spol. ukončí svoj život skokom pod vlak

Jozef Gregor Tajovský: predstaviteľ SK kritickej realistickej lit., narodil sa v Tajove, podľa rodiska si zvolil umelecké meno, najstarší z 10 detí, vyrastal u starého otca -bol to veľký dobrák, pracovitý, veselý, získal si jeho srdce, lásku, úctu -venuje mu najkrajšie zo svojich poviedok (Žliebky, Prvé hodinky, Do konca)
-pôsobil ako učiteľ -nechcel byť nástrojom pomaďarčovania SK detí, bol bankový chodník v peňažných ústavoch
-počas 1.sv. vojny sa dostal do Ruského zajatia a vstúpil do ČS légií

Všíma si osud najchudobnejších, súcití s ich usudom, ich pracovitosť (taký bol starý otec)

Diela:Omrvinky, Z dediny, Do kúpeľa, Pastierča, Čo ho zabilo, Maco Mlieč, Apoliena, Mišo, Horký chlieb, Na chlieb, Mamka Pôstková, Tŕpky, Zbohom, Ženský zákon, Statky-zmätky, Nový život, Matka, Hriech, V službe, Blúznivci, Smrť Ďurka Langsfelda

-zachytenie sociálnej situácie na dedine, keď už ani pracovitý a poctivý človek ako mamka Pôstková nemôže vyžiť; realizmus, žena, kt. trpezlivo znáša svoj osud, odsťahuje sa od syna, zarába si pečením chleba, pomáha synovi a napokon je nútená požičať si z banky 12 korún, je pre ňu ťažké splácať dlh, no pokladala by za potupenie svojej cti, keby svoj dlh nesplatila -je to prejav mravnosti a počestnosti, jej drobná, útla postava a odev sú v protiklade s jej mravnou čistotou a dobrotou

B.Slančíková-Timrava: hl. predstaviteľka lyrizovanej prózy, študovala na dievčenskej škole, v Dolnom Kubíne ako spoločníčka, pracovala ako učiteľka v materskej škole. Ona a jej súrodenci vydávali vl. časopis, Halúzka

- odsudzovala lásku budovanú na majetkových záujmoch, písala poviedky zo života vidieckej inteligencie, dedinu opisuje reálne, postavy sú char. pri mene, poviedky majú monografický char., chudobný myšlienkový svet dedinčanov -cítili sa cudzincami v spol., nevyužití a nepochopení

Diela: Skúsenosti, Tá zem vábna, Ťapákovci, Skon Paľa Ročku, Hrdinovia

V poviedke Ťapákovci majstrovsky vykreslila charaktery postáv (napr. charakteristika jedným slovom Anča-zmija, Iľa-kráľovná). Ženu -trpiteľku tu zastupuje postava Anči- zmiji.

Anča -zmija žije v jednom dome s ostatnými Ťapákovcami. Pomenovanie si vyslúžila nielen pre choré nohy, ale pre jazyk, kt. do každého zabŕdala. Odlišuje sa od Ť svojím talentom, vie nádherne vyšívať, nie je málovravná, pohodlná a flegmatická ako oni. Nesúhlasí s akýmikoľvek zmenami v dome skôr zo vzdoru, aby sa ani ostatným nesplnili ich túžby. Svoju zlosť si často vybíja na Ili, pretože chcela byť gazdinou v dome.
-jej charakter je poznačený vnútornou protirečivosťou (je citlivá, nežná, osobné ne­šťastie ju robí zádrapčivou a drsnou) i kontrastom (túži po láske a vl. rodine, ale zostáva jej len vyšívanie čepcov pre nevesty a bôľ z radosti iných)

2.Charakterizujte životopis ako slohový útvar a približte jeho osnovu. Uveďte rozdiely medzi beletrizovaným a štrukturovaným (administratívnym) životopisom

Životopis: doklad k žiadosti o prijatie do zamestnania, má ustálené formu, využíva info a opisný slohový postup (popisuje životnú cestu)
Úradný životopis: pravidelné fakty o životnej ceste autora. Súčasť iných písomností, napr. žiadosti, prihlášky
Beletrizovaný životopis: využíva umelecké výrazové prostriedky, patrí medzi útvary umeleckého štýlu. Môže pracovať s fikciou, fantáziou

Druhy životopisu:
1.kontextový životopis:
 info píšeme v ucelených vetách a kompozične i obsahovo je rozdelený do 3 častí: 
a.) dátum narodenia a miesto; otec, matka, súrodenci, v životopise dospelých osôb aj manželka, deti
b.) prehľad vzdelania a praxe, c.) záľuby alebo osobitné nadanie
2.životopis v bodoch: nepíšeme vety, ale heslá, za kt. nedávame bodku. Obsahuje body: Narodený/á; Meno a povolanie rodičov; Súrodenci; Vzdelanie; Jazykové znalosti
3.profesiový, kariérny životopis: prináša info v bodoch: Narodený/á, Vzdelanie; prax; Jazykové znalosti; Zvláštne schopnosti a nadanie
Obsah a forma ukončenia Ž: vľavo dole dátum; o riadok nižšie vpravo podpis, pravdivé a stručné zachytenie zákl. údajov konkrétnej osoby, obsahuje info a základné údaje o najbližších, uvádza dosiahnuté vzdelanie, záujmy a schopnosti, objektívnosť

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.028 s.
Zavrieť reklamu